Citat:
Det här är bland det roligaste jag har läst i år http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/05/hds-kampanj-alska-papper .
Haha, det är nästan otroligt hur desperata de är. Jag undrar hur naiv man måste vara för att tro att det där ska ha någon effekt överhuvudtaget.
Marknadsföring förändrar nämligen inte folks vanor. Folk kommer inte föredra papper bara för att någon säger åt dem att göra det. Det här bevisas inte minst genom alla kampanjer om att sluta röka till exempel som är notoriskt dåliga på att leverera resultat. Det marknadsföringen istället kan göra är att få konsumenten att välja ett alternativ (t.ex. Felix, om man personen redan bestämt sig för att köpa ketchup) - alternativt att välja ketchup istället för senap. Men att försöka gå emot hela teknikutvecklingen med kampanjer det är i det närmaste en hundraprocentig garanti för fiasko.
Citat:
Man kan ju anta att en del av de pengar hushållen sparar in på att lägga ner tidningsköpandet istället läggs på streamad TV.
800.000 köper streamad tv
800.000 köper streamad tv
Ja, det här är framtiden som sagt. Det är därför Netflix och HBO kommer och tar plats på den svenska marknaden. När streamingmarknaden är tillräckligt stor (ett abonnemang kostar trots allt någon hundring i månaden - vilket ger stora intäkter med 1000+ kr per år och person) så då är det slut med utländska TV-shower i svenska TV-kanaler. Då är den populära TV-serien nämligen vad man brukar kalla en "unique selling point" för HBO eller Netflix - d.v.s en anledning för konsumenten att välja dig snarare än TV4.
Personligen tror jag dock att allt detta kommer bakas in i ett enhetligt system där alla samsas i samma - typ som appstore. Där kommer vi ha t.ex. HBO som levererar innehåll som du får betala en slant för, och det kommer finnas andra "kanaler" som är reklamfinansierade - med all sannolikhet får vi hit FOX, NBC ABC och annat med talkshower, simpsons, Let's Dance och dylikt. Där finns förstås också BBC med Topgear, antikrundan och dylikt. Och så slutligen TV4 och SVT som har kvar vadå som är helt egenproducerat? Babel, nyheterna och fångarna på fortet. Det säger sig självt att de svenska kanalerna kommer rasa samman och flera lär gå under.
Senast redigerad av El Capitano 2014-05-05 kl. 23:29.
Senast redigerad av El Capitano 2014-05-05 kl. 23:29.
.