2014-05-06, 12:53
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Vad som skett är troligtvis en rökgas-explossion vilket förklarar brända huvuden men ickebrända kläder och annat som inte fattat eld.

Okej. Jag vet ju självfallet inte. Jag bara gissar.

Det var på det viset 63 personer omkom i diskoteksbranden i göteborg.
Hur fungerar en rökgas-explossion? Det är alltså rökgaser från t.ex. brand i trä, rökgasen är varm och lättare än luft och lägger sig i taket i rummen. Vid någon tidpunkt när en ruta krossas eller annat strömmar syre till och det sker en s.k. rökgas-explossion, backdraft.

En person som vistas i ett rum får alltså en eld-explossion strax ovanför huvudet och transient utvecklas väldigt hög temperatur. Jag har för mig att lufttemperatur redan över några hundra grader förstör lungornas funktion. Personerna ifråga får alltså ett bränt huvud och kvävs ganska omgående. Men kläder kan säkert klara sig. Rummen var 3 meter höga och temperaturen avtar säkert exponentiellt med avståndet, har man sinnesnärvaro att krypa på golvet i sådan situation (innan rökgas-explossionen alltså, för när den kommer lär det gå fort) kan man säkert klara sig. Detta kan alltså förklara alla kroppar där huvudet är kraftigt bränt men övrigt/golv/annat som inte brunnit.

Det kan såklart också skett en rökgas-explossion efter det att personer tappat medvetandet av rökgaserna, som i sig själva är extremt giftiga (kan räcka med 3-4 andetag).

Det är inte självklart att allting fattar eld med en rökgas-explossion, men om du ligger på golvet med huvudet uppåt lär huvudets hy bli stekt. I diskoteksbranden i göteborgs brann inte byggnaden ner. Det var inte speciellt mycket eld förutom rökgas-explossionen. Man renoverade lokalen inuti och det är idag ett minnesrum för offren.

Tittar man på filmer hur branden utvecklades i fackföreningshuset ser det ut som det var ett stort pampigt trapphus av trä i mitten av byggnaden. Det är som gjort för att skapa rökgaser i anslutande rum/korridorer.

Där det inte skapas rökgas-explossioner har ju människors stora chanser överleva och så har ju skett också.

Sedan påstås det med lite varierande bilder som bevis att folk blivit dödade i huset innan branden startade. Det ligger ju isåfall nära till hands anta att detta skett i samband med att folk ockuperade stället snarare än något annat.
Ideen att fotbollshulliganer sprang in i huset, våldtog och ströp lite folk "under pågående massaker", och sedan sprang ut igen och tuttade på ... det känns som en ganska naiv desperat ide. Det gick helt enkelt för fort för att detta skulle vara möjligt. Jag förstår inte riktigt tänket bakom den iden. Det går ju att följa hur klockan tickar och förloppet går ganska snabbt. Ett problem är ju att man inte vet var bilder som cirkulerar är tagna.

Diskoteksbranden skedde i en mindre lokal med lågt i tak och som var fullpackad med folk.

Det finns saker som pekar på att det funnits någon form av mobb eller enhet som gjorde sitt värv inne i komplexet och på det så hindrades de inringande ifrån att ta sig ut.

Min slutsats stödd på det fakta som kommit ut är att beväpnade människor tog kontroll inne i byggnaden, det finns vittnes utsaga på denna fras - spara på patroner, använd tillhyggen!

Jag tror på molotovs och hemmagjorda eldkastare, använder man simpla eldkastare så är området inom trycket rent men sotat i kring där har du mitt svar på de sk rena ytor på golven som det spekuleras om och där har du mitt svar på partiella brännskador o alla dessa grillade huvuden.
2014-05-06, 13:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har tittat i min spåkula och ser att Bildt inte kommer vara lika aktiv i Ukraina i framtiden. Trots den han är så vet jag (eller hoppas?) att han inte sympatiserar med vad som skedde i Odessa. Läget är inte det bästa just nu och tron att man kommer kunna knalla på som vanligt efter vad man gjort i Odessa finns inte på kartan. Man har gått över en gräns som få accepterar (med undantag för ålarna i den här tråden) och det känns inte som en högoddsare att man ljugit för Bildt om vad som skedde i Odessa för att få twitter stöd. Hur tror du att Carl Bildt känner sig idag när han anklagat Ryssar för vad som skett? Olikt dig tror jag inte att han känner sig allt för bra och troligen vill han inte engagera sig mer alls i vad som sker men sitter i skiten.

Kanske jag bara hoppas men jag vill inte tro illa om andra...
Du är en god människa som tror gott om folk, och när det gäller Bildt kan du ha rätt, men jag tror inte att vi skall underskatta självförnekelsens kraft. Det gäller inte bara Bildt, utan än mer gammelmedia; hittills har vi inte sett någon kursändring i tidningarna efter Odessamasakern.
2014-05-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Det klumpiga här är väl USAs fuck the EU, och stå och skryta offentligt om hur mycket pengar som lagts på kuppen.

Om Rysslands 'reaktion' inte varit sju resor värre ur moralisk/legal synvinkel så är det klart att sånt här absolut hade kunnat bidra till att hela händelseförloppet uppfattades som en enda stor 'gråzon' av en bredare skara.
Å andra sidan hade vi troligen inte sett någon 'separatism' över huvud taget, så resonemanget är ganska meningslöst det är jag den första att erkänna.
2014-05-06, 13:37
Medlem
OldWolfs avatar
10 döda 30 skadade på separatistsidan
Citat:
GrahamWPhillips ‏@GrahamWP_UK 9 min

Spoken to senior doctor here in #Sloviansk didn't want filmed, but confirmed a 'civilian figure'-10 dead, 30 injured. pic.twitter.com/uoSiIg1JgI
2014-05-06, 13:42
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Om Rysslands 'reaktion' inte varit sju resor värre ur moralisk/legal synvinkel så är det klart att sånt här absolut hade kunnat bidra till att hela händelseförloppet uppfattades som en enda stor 'gråzon' av en bredare skara.
Å andra sidan hade vi troligen inte sett någon 'separatism' över huvud taget, så resonemanget är ganska meningslöst det är jag den första att erkänna.

...elller utan statskuppen i Kiev
2014-05-06, 13:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Här är bild som säger mer än tusen ord!
http://stbcaptain.livejournal.com/104695.html
Källa:
http://www.nydailynews.com/news/world/dozens-killed-fiery-ukraine-street-fight-article-1.1778239#ixzz30viEWIAl
Ja, minsann! Många beskriver nu situationen som ett inbördeskrig och när kvinnor i vardagskläder bär vapen, så ser man tragedin fullt ut.
Det hjälper inte att Kerry säger att detta är oacceptabelt, han får allt visa detta i handling också. USA måste använda sitt inflytande på kuppregeringen för att stoppa våldet. Tänker de verkligen godkänna ett mångmiljardlån till den här mördarregimen?
2014-05-06, 13:51
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, minsann! Många beskriver nu situationen som ett inbördeskrig och när kvinnor i vardagskläder bär vapen, så ser man tragedin fullt ut.
Det hjälper inte att Kerry säger att detta är oacceptabelt, han får allt visa detta i handling också. USA måste använda sitt inflytande på kuppregeringen för att stoppa våldet. Tänker de verkligen godkänna ett mångmiljardlån till den här mördarregimen?

Med facit i hand kan vi konstatera att Rysslands annektering av Krim var moraliskt (och faktuellt) korrekt. Hade Ryssland inte agerat i tid hade vi sannolikt sett många civila dödsoffer också på Krim.
2014-05-06, 13:56
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
... trots allt finns det åtminstone 2 kroppar i den makabra fotosamlingen som uppvisar uppenbart okulärt grövre våld, nämligen en mansperson som har blivit skjuten 3x i ansiktet och därefter bränskadats alternativt så har ett brännskadat lik skjutits på. Den andra kroppen är kvinnokropp med avskuren hals, som även map. kläderna även kan ha våldtagits. Den kroppen är inte brännskadad.

Det förnekade jag ju inte. Om du läser vad jag skrev på slutet, så ifrågasätter jag dock att händelseförloppet kronologiskt skulle medge att angriparna sprang in i huset och "hade roligt med civila" och sedan sprang ut igen. Det verkar inte heller speciellt vettigt att springa in i huset obeväpnad där det finns beväpnade pro-ryssar som gjort sig bekväma sedan lång tid tillbaka. Finns inget trovärdigt som tyder på att något så absurt skulle skett.
2014-05-06, 14:07
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Det finns saker som pekar på att det funnits någon form av mobb eller enhet som gjorde sitt värv inne i komplexet och på det så hindrades de inringande ifrån att ta sig ut.

Kläm fram det för skjutton. "det finns saker" men tydligen inte ändå.

Citat:
Min slutsats stödd på det fakta som kommit ut är att beväpnade människor tog kontroll inne i byggnaden, det finns vittnes utsaga på denna fras - spara på patroner, använd tillhyggen!

Vem skulle spara på patroner? De som var beväpnande med automatkarbiner?

Citat:
Jag tror på molotovs och hemmagjorda eldkastare, använder man simpla eldkastare så är området inom trycket rent men sotat i kring där har du mitt svar på de sk rena ytor på golven som det spekuleras om och där har du mitt svar på partiella brännskador o alla dessa grillade huvuden.

Det fanns molotovs på båda sidor men det fanns inga "eldkastare". Det finns ett förslag på helt naturlig förklaring till varför det ser ut som det gör inne huset. Bilder på personer som dött på annat sätt parallellt eller innan branden får ju dock förklaras av de som ockuperade huset.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-05-06 kl. 14:11.
2014-05-06, 14:10
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det förnekade jag ju inte. Om du läser vad jag skrev på slutet, så ifrågasätter jag dock att händelseförloppet kronologiskt skulle medge att angriparna sprang in i huset och "hade roligt med civila" och sedan sprang ut igen. Det verkar inte heller speciellt vettigt att springa in i huset obeväpnad där det finns beväpnade pro-ryssar som gjort sig bekväma sedan lång tid tillbaka. Finns inget trovärdigt som tyder på att något så absurt skulle skett.
Precis som när det gäller skotten på Maidan så borde naturligtvis den s k regimen i Kiev tillsätta en oberoende internationell undersökning av vad som hänt, men man verkar inte intresserad av det. Varför?
2014-05-06, 14:16
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Precis som när det gäller skotten på Maidan så borde naturligtvis den s k regimen i Kiev tillsätta en oberoende internationell undersökning av vad som hänt, men man verkar inte intresserad av det. Varför?

Varför skulle man inte göra det? Såklart man utreder. Det plöjjs ner massor av energi till att utreda saker och ting. Då och då presenteras också hur det går och vad man kommer fram till. Du får väl läsa och ta till dig.
2014-05-06, 14:18
Medlem
thorfromasgards avatar
Nu ska Ukrainas försvarsförband förstärkas med militia (Skulle gissa att från bl.a. "Högra sektorn"), dvs med frivilliga politiska krigare från anti-ryska organisationer och partier, säger huvudsekreterare från Ukrainas säkerhetsrådet Andrej Parubij (Андрей Парубий) som också har skrivit på direktiven.
Källa:
http://lenta.ru/news/2014/05/06/army/
http://www.unn.com.ua/ru/news/1338988-a-parubiy-pidpisav-nakaz-pro-funktsionuvannya-batalyoniv-samooboroni-u-regulyarnikh-pidrozdi lakh-mvs-ta-zsu-dokument

Enligt mig kan detta innebära att anti-ryska militanter (bl.a. högerextrema) ska nu samarbeta med ukrainska försvarsstyrkor vilket kan ge dem nya tillgångar till utrustning och ammunition.
Senast redigerad av thorfromasgard 2014-05-06 kl. 14:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in