2014-05-05, 23:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Du bör även beakta att Viktor Janukovitj är föremål för brottsutredning och valde att fly istället för att stanna kvar och bevisa sin oskuld. I och med att han flydde har man inte kunnat höra honom och utreda vad som hände på majdan vilket innebär att han kan vara oskyldig men också väldigt skyldig.
Att sitta och förklara honom oskyldig när han flydde så snabbt och att han dessutom flydde till Ryssland som i sin tur skickar egna trupper i hemlighet in på Krim gör att man bör anta att Viktor Janukovitj har mycket smuts på sina händer. Smuts som han inte låtit oss bevisa då han flydde. Detta skulle vilken kriminell som helst göra likadant.

Summan är att sitta här i Sverige och hävda att Viktor Janukovitj är 100% oskyldig är löjligt

Ingen - i vart fall inte jag - har hävdat att Janukovytj var en bra president eller att han är oskyldig till allt han anklagas för. Bara att han var folkvald i ett val som för övrigt arrangerades av den USA-trogna regimen från den "oranga revolutionen". Du ska alltså skriva till Viktor Jusjtjenko och klaga om du inte tycker att valet av Janukovytj gick rätt till.

Och som jag redan påpekat ska den som tillsatts genom val också avsättas genom val. Allt annat är odemokrati.

När det sedan gäller brottsutredningen mot Janukovytj så har den tyvärr lika stor trovärdighet som utredningen om krypskyttarna i Kiev, alltså 0% trovärdighet. Båda utredningarna leds nämligen av nazisten Oleh Makhnitsky, som utsågs till riksåklagare efter kuppen.

Därmed inte sagt att Janukovytj är oskyldig till det han anklagas för. Men det går inte att fastställa utan en objektiv och opartisk brottsutredning, helst utförd av folk utifrån. Precis detsamma gäller för övrigt krypskyttemorden.

Utredningen påbörjades för övrigt först efter kuppen, så det är fel att hävda att Janukovytj "valde att fly" på grund av den. Anledningen till att Janukovytj flydde var att han avsatts och jagades av den nya regimens säkerhetspolis.
2014-05-05, 23:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
En tumregel är att om man har en pro-amerikansk regering så blir fienden garanterat fälld oavsett om man är skyldig eller ej. Ett solklart exempel är Milosevic, som i princip var oskyldig för det han är anklagad för.

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ingen mening att bemöta sånt här. Alla kan själv se på filmer och bilder vad som hände och det är ett av det värsta massmorden jag sett. Man undrar vad och vem man försöker skydda genom att bortse från fakta, en svag kuppregering och galningar från högra sektorn? Man kan bara hoppas att rättsläkarna kan ge mer information om vad som hänt och att polisen snabbt får tag i dessa dårar. Man tänker en extra tanke på dom anhöriga som måste ta emot sina nära och kära döda i detta skick, tragiskt och grymt.

Carl Bildt håller inte med.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Med risk för att ställa frågor i enlighet med min signatur... Vad är det egentligen som pågår? Tidigare har jag tänkt att regimen borde ta kontrollen över de ockuperade myndighetsbyggnaderna etc i Donetsk och Lugansk men regimens försök de senaste dagarna därtill har blivit mer blodig (minst 4 omkomna i vid Slavyansk idag) än vad jag hoppats. Det leder till förbittring, splittring och kanske t o m fullt inbördeskrig. Det kan ju knappast var en väg framåt.

Hade det inte varit lätt för Kiev-regimen att erbjuda oroliga oblasterna folkomröstningar!? På det viset skulle Kiev neutralisera nuvarande situation, förbättra sin egen legitimitet samt ge separatisterna vad de vill ha. Och Kiev borde kanske inte ge dem exakt vad de och Ryssland vill - folkomröstningar i riktning federation, men de skull kunna ge dem folkomröstning om självständighet. Jag tror inte majoriteten i Donetsk i ett fritt val hade röstat för självständighet. Jag tror faktiskt inte ens man hade valt det i Lugansk.

Varje oblast borde räknas för sig i en ev. folkomröstning. Det vill dock inte kuppregimen i Kiev för de vet vilket lågt stöd de har i söder och öster.
2014-05-05, 23:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Varje oblast borde räknas för sig i en ev. folkomröstning. Det vill dock inte kuppregimen i Kiev för de vet vilket lågt stöd de har i söder och öster.
Ja. Tror du Donetsk hade röstat för sjävständighet? Tror du Lugansk hade gjort det? Det tror inte jag. Hade inte erbjudande om dessa två separata folkomröstningar stabiliserat eller t o m avväpnat läget!?
2014-05-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Problemet är bara det att Putler, med sitt agerade startat det kalla kriget 2.0. Då anser jag det ganska naturligt att man väljer sida, oavsett om den egna sidan inte är helt "vit" och "fienden" inte helt "svart".
Precis.
Putins/Kremls agerande har skapat en mycket svart-vit situation ur ett händelseförlopp som hade alla förutsättningar att bli en väldigt diffus, klassiskt 'grå', historia.

Man får anta att detta har övervägts i något läge och att man dragit slutsatsen att man i en sådan gråzon till slut stod att förlora lika mycket (eller mer?) jämfört med den konfrontatoriskt subversiva väg som valdes.
... en slutsats som i så fall är ganska spektakulär.. Snacka om att vara handikappad av sin egen ideologi. Putin har förvandlat sin egen 'förlust' från något tämligen subjektivt till en simpel nödvändighet.
Så förbannat klumpigt!
2014-05-05, 23:42
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Med risk för att ställa frågor i enlighet med min signatur... Vad är det egentligen som pågår? Tidigare har jag tänkt att regimen borde ta kontrollen över de ockuperade myndighetsbyggnaderna etc i Donetsk och Lugansk men regimens försök de senaste dagarna därtill har blivit mer blodig (minst 4 omkomna vid Slavyansk idag) än vad jag hoppats. Det leder till förbittring, splittring och kanske t o m fullt inbördeskrig. Det kan ju knappast var en väg framåt.

Hade det inte varit lätt för Kiev-regimen att erbjuda oroliga oblasterna folkomröstningar!? På det viset skulle Kiev neutralisera nuvarande situation, förbättra sin egen legitimitet samt ge separatisterna vad de vill ha. Och Kiev borde kanske inte ge dem exakt vad de och Ryssland vill - folkomröstningar i riktning federation, men de skull kunna ge dem folkomröstning om självständighet. Jag tror inte majoriteten i Donetsk i ett fritt val hade röstat för självständighet. Jag tror faktiskt inte ens man hade valt det i Lugansk.

Jaha du börjar att vakna, bättre sent än aldrig.

Jag för min del visste vad som komma skulle då Kievjuntan inte alls har varit blyg över sina av Hitler inspirerade tankar o ideer och de följer dem punkt o pricka oavsett hur de passar in strategiskt.
Det är väst som gång på gång agerar som en skönskrivare åt Kievjuntan.
2014-05-05, 23:43
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Precis.
Putins/Kremls agerande har skapat en mycket svart-vit situation ur ett händelseförlopp som hade alla förutsättningar att bli en väldigt diffus, klassiskt 'grå', historia.

Man får anta att detta har övervägts i något läge och att man dragit slutsatsen att man i en sådan gråzon till slut stod att förlora lika mycket (eller mer?) jämfört med den konfrontatoriskt subversiva väg som valdes.
... en slutsats som i så fall är ganska spektakulär.. Snacka om att vara handikappad av sin egen ideologi. Putin har förvandlat sin egen 'förlust' från något tämligen subjektivt till en simpel nödvändighet.
Så förbannat klumpigt!

Det klumpiga här är väl USAs fuck the EU, och stå och skryta offentligt om hur mycket pengar som lagts på kuppen.
2014-05-05, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Med risk för att ställa frågor i enlighet med min signatur... Vad är det egentligen som pågår? Tidigare har jag tänkt att regimen borde ta kontrollen över de ockuperade myndighetsbyggnaderna etc i Donetsk och Lugansk men regimens försök de senaste dagarna därtill har blivit mer blodig (minst 4 omkomna vid Slavyansk idag) än vad jag hoppats. Det leder till förbittring, splittring och kanske t o m fullt inbördeskrig. Det kan ju knappast vara en väg framåt.

Regimen har försökt i flera veckor, men problemet är att soldaterna och en stor del av polisen inte vill kriga mot den egna befolkningen. Elitsoldaterna från fallskärmsjägarbrigaden i Dnepropetrovsk lämnade ju sina stridsfordon i Slovjansk och tog bussen hem, för att bara ta ett exempel.

Nu har man till slut fått tag i soldater och poliser som inte drar sig för att skjuta på den egna befolkningen. Förmodligen folk från västra Ukraina.

Citat:
Hade det inte varit lätt för Kiev-regimen att erbjuda de oroliga oblasterna folkomröstningar!? På det viset skulle Kiev neutralisera nuvarande situation, förbättra sin egen legitimitet samt ge separatisterna vad de vill ha. Och Kiev borde kanske inte ge dem exakt vad de och Ryssland vill - folkomröstningar i riktning federation, men de skull kunna ge dem folkomröstning om självständighet. Jag tror inte majoriteten i Donetsk i ett fritt val hade röstat för självständighet. Jag tror faktiskt inte ens man hade valt det i Lugansk.

Det finns hur många saker som helst som regimen kunde ha gjort för att undvika ett inbördeskrig. Men de har konsekvent fattat fel beslut varje gång.

Du har rätt i att en majoritet av befolkningen i Donbas inte ville ha självständighet eller anslutning till Ryssland, bara ett federalt Ukraina där de får välja sin egen guvernör och bestämma vilket språk man ska använda i skolorna. Det är därför de själva kallar sig för federalister. Separatister är regimens epitet, som journalisterna tyvärr också använder.

Ju fler ryskspråkiga som dödas desto färre vill förstås vara kvar i Ukraina. Så det är möjligt att siffror från före konflikten redan är inaktuella. Kanske är de flesta redan separatister, i vart fall i de städer där det krävts dödsoffer.
2014-05-05, 23:52
Medlem
Lista över Majdans brott (ur rysk synvinkel):

http://www.mid.ru/bdomp/ns-dgpch.nsf/03c344d01162d351442579510044415b/38fa8597760acc2144257ccf002beeb8/%24FILE/ATTLUY3T.pdf/White_book.pdf
2014-05-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Något som är än mer skrämmande det är att en del här i väst och framförallt Bildt sjunger lovsånger om en demokratisk process i Ukraina.
Det enda som jag har sett ifrån dag1 är fanatiskt uppeldade och påverkade människor, där tågar de vrålandes naziramsor och bär våldsattribut i klipp efter klipp, inte en nomalt funtad människa verkar kunna vaskas fram ur Kiev supporten och då måste man i detta också beakta deras slaviska härkomst vilket gör dem till sanna dårar.
Vad vi ser är den arabiska våren modifierad för Europa, bottenskrapet lyfts upp och ges fria tyglar att få leva ut sina lustar, vad som kommer efter är givetvis ingen nationalism eller demokrati för dem som tror på det, utan snarare någon form av totalitärism.
Så går det till med den demokratiska processen:
5 maj 2014, mot Slovjansk
https://m.youtube.com/watch?v=jUkYtjaOLKE
I närheten av Slovjansk
https://m.youtube.com/watch?v=8ba_M1FJsfo
https://m.youtube.com/watch?v=f-pydawm9HQ
https://m.youtube.com/watch?v=EO7zqrwlKuM
2 maj, blockpost, armé närmar sig:
https://m.youtube.com/watch?v=zzThtan6oTA
https://m.youtube.com/watch?v=6gO-pIbJrVY
Men veckans ros går till: EU foreign policy chief Catherine Ashton said “the state’s monopoly on the legitimate use of violence needs to be respected.”
2014-05-05, 23:53
Medlem
Nu verkar i alla fall Putin sätta ner foten och välja sida något som kommer att skapa svallvågor i olika allianser inte minst i Ukraina
Citat:
Russian President Vladimir Putin signed a law on Monday making the denial of Nazi crimes.....a criminal offence punishable by up to five years in jail.

http://www.reuters.com/article/2014/05/05/us-russia-putin-nazi-law-idUSBREA440IV20140505
2014-05-05, 23:56
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ja. Tror du Donetsk hade röstat för sjävständighet? Tror du Lugansk hade gjort det? Det tror inte jag. Hade inte erbjudande om dessa två separata folkomröstningar stabiliserat eller t o m avväpnat läget!?
Jag tror du fäster alldeles för stort avseende vid opinionsundersökningar. Det är det i särklass vanligaste och simplaste propagandaverktyg som finns. Det låter alltid att opinionsinstitutens är så oberoende och fria, men fan heller det är de inte, inte i Sverige och än mindre i många andra länder. De har sina agendor, ibland anpassade till kunden och ibland bara efter sin egen ideologi.

Det finns en anledning till att aktivisterna kämpar med näbbar och klor för att få en folkomröstning och regimen lika hårt emot. Den anledningen är att båda parter vet hur den skulle sluta. Med ett nederlag för regimen.
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-05-06 kl. 00:01.
2014-05-06, 00:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Nu verkar i alla fall Putin sätta ner foten och välja sida något som kommer att skapa svallvågor i olika allianser inte minst i Ukraina

En sådan lagstiftning skulle nog göra ännu bättre nytta i Ukraina, där man höll en parad till Waffen SS ära förra veckan:

http://www.flashback.org/p48558218#p48558218

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in