2014-05-06, 12:01
Medlem
Jag tycker nog att Polisen borde slänga iväg en orosanmälan till soc varje gång de tar en förälder som har med sig barnen på stöldturné. Känns väl som ett tydligt tecken om något att allt inte står rätt till i en familj.
Citera
2014-05-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Skulle inte kalla det ålderdomligt, det är mer att vi har kulturella skillnader vad gäller familj och samhälle. Vi har ett individualistiskt syn och de har en kollektiv syn. Man gör det som är bäst för hela gruppen, därför är det inte heller konstigt för dem att skicka iväg ett barn till släktingar, man hjälps åt helt enkelt, hade förslaget kommit från morfarn i familjen så hade MGM nog inte mycket att säga till om. Det är så här i många delar av världen och är långt ifrån bara Mellanösterns synsätt.

Busted! :P Nu är det så att Sverige var för 30-40 år sedan ett fantastiskt land, innan det i mitten av 70-talet av dåvarande politiker beslutades (utan folkets mandat) att Sverige skall vara "mångkulturellt". Jag var för ung då för att förstå innebörden av konsekvenserna av ett sådant beslut, men detta faktum har eskalerat genom åren till en punkt där man är åsyna vittne till hur ett fantastiskt, homogent, tryggt land har förvandlats till oigenkännlighet. Skall inte utveckla det vidare för det är verkligen OT, men jag - som värnar om mitt land - har PRECIS lika stor rättighet och legitimitet att göra det, ÄVEN om jag inte kommer från Libanon, Syrien, Palestina bla bla bla. Men ni behöver inte oroa er.. pipelinen till Sverige kommer inte stängas av politikerna på ett bra tag... PK-hysterin och rasistskrikandet har fått ett cementerat fäste i detta lilla landet - solid as a rock. Nästan så jag avundas andra länder som är i krig, men där dess folk åtminstone är stolta över sitt land... och jag vet att ni förstår detta.
Citera
2014-05-06, 12:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, vad ska man säga. Oavsett hur det går så är både mannen och kvinnan barnamördare. Ingen av dem är oskyldiga. Eventuella flyktvägar och allt däromkring är inte avgörande i domstolen. De sitter häktade för barnamord. Inte för att de är människosmugglare eller passtjuvar. Människorna från Gaza kan inte påverka mycket när det gäller bevisen på Yaras kropp eller de vittnen som träder fram.
Det är naturligtvis inte avgörande i domstol men eftersom de misstänkta verkar ljuga rätt friskt så vore det kanske bra om polisen snabbt kan visa på att de ljuger. Ju fortare sanningen kommer fram desto snabbare går utredningen. Det var i alla fall min tanke. Polisen vill säkert få så mycket information som möjligt om allt som rör flickan.
Citera
2014-05-06, 12:13
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är naturligtvis inte avgörande i domstol men eftersom de misstänkta verkar ljuga rätt friskt så vore det kanske bra om polisen snabbt kan visa på att de ljuger. Ju fortare sanningen kommer fram desto snabbare går utredningen. Det var i alla fall min tanke. Polisen vill säkert få så mycket information som möjligt om allt som rör flickan.

Det har du absolut rätt i att det kan underlätta utredningen. Jag kommenterade mer med tanke på att släktingarna kanske försöker påverka resultatet av en rättegång eftersom de pratar om heder/skam också.
Citera
2014-05-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Busted! :P Nu är det så att Sverige var för 30-40 år sedan ett fantastiskt land, innan det i mitten av 70-talet av dåvarande politiker beslutades (utan folkets mandat) att Sverige skall vara "mångkulturellt". Jag var för ung då för att förstå innebörden av konsekvenserna av ett sådant beslut, men detta faktum har eskalerat genom åren till en punkt där man är åsyna vittne till hur ett fantastiskt, homogent, tryggt land har förvandlats till oigenkännlighet. Skall inte utveckla det vidare för det är verkligen OT, men jag - som värnar om mitt land - har PRECIS lika stor rättighet och legitimitet att göra det, ÄVEN om jag inte kommer från Libanon, Syrien, Palestina bla bla bla. Men ni behöver inte oroa er.. pipelinen till Sverige kommer inte stängas av politikerna på ett bra tag... PK-hysterin och rasistskrikandet har fått ett cementerat fäste i detta lilla landet - solid as a rock. Nästan så jag avundas andra länder som är i krig, men där dess folk åtminstone är stolta över sitt land... och jag vet att ni förstår detta.
Busted för vad? Haha... Att det finns en annan familjestruktur? Wow nu satte du mig på pottan
Jag diskuterade detta pga att det kom upp att familjen nu kommer känna heder/skam över det som hänt. Vad det har med den svenska politiken att göra förstår jag inte, men du kanske har väldigt livlig fantasi? mer OT kan det inte bli.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-05-06 kl. 12:18.
Citera
2014-05-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, jag tror mig förstå den biten. Hoppas bara de också förstår att vårt system inte kan ta hänsyn till deras tankesystem. Att det inte är den som slog sist som blir dömd, utan att båda är skyldiga. Att varken mannen eller kvinnan har försökt förhindra misshandeln, sökt hjälp eller skydd.
Förstår de inte det nu så lär de ju göra det sen när de blir dömda. Tro nog att de flesta rättsväsenden fungerar lika på den punkten. Dessutom är ju han utbildad inom mänskligarättighet eller hur var det?
Citera
2014-05-06, 12:17
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ska jag gissa tror jag att åklagaren helt enkelt glömde att alternativyrka grov misshandel och vållande på mamman. Eller så kom det fram något vid häktningsförhandlingen som gav henne kalla fötter.

Det fanns som sagt med i bådas häktningsframställan...
För de som är intresserade kunde inte åklagaren uppge lägenheten som brottsplats, utan ett vidare område gällde. Det kan komma att ändras efter fler tekniska undersökningar.
Citera
2014-05-06, 12:19
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Förstår de inte det nu så lär de ju göra det sen när de blir dömda. Tro nog att de flesta rättsväsenden fungerar lika på den punkten. Dessutom är ju han utbildad inom mänskligarättighet eller hur var det?

Ja, så var det ju! Eller?
Citera
2014-05-06, 12:28
Medlem
Minimois avatar
Madi och Rami flydde från Gaza pga att hennes familj ej godkände deras äktenskap och hotade henne, uppger de för svenska myndigheter. Hon har åtta syskon varav sex i Sverige och deras mamma ansökte häromåret om att få komma hit på anknytning. Det beviljades inte. Det finns motstridiga uppgifter till svenska myndigheter om vem som kom före den andra. Ibland uppges att Rami kom ett år tidigare, ibland det omvända.
Citera
2014-05-06, 12:36
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Madi och Rami flydde från Gaza pga att hennes familj ej godkände deras äktenskap och hotade henne, uppger de för svenska myndigheter. Hon har åtta syskon varav sex i Sverige och deras mamma ansökte häromåret om att få komma hit på anknytning. Det beviljades inte. Det finns motstridiga uppgifter till svenska myndigheter om vem som kom före den andra. Ibland uppges att Rami kom ett år tidigare, ibland det omvända.

Var finner du den här informationen? Kan du länka eller ladda upp?
Citera
2014-05-06, 12:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

Hot och hot och hot enligt offerkvinnan.
De sex syskonen som är här, och mamman som skulle komma tillhörde väl den hotande familjen?
Och hot från mannens familj i Gaza kommer väl att användas som skäl mot verkställighet av utvisning om hon blir dömd.
Citera
2014-05-06, 12:46
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Hot och hot och hot enligt offerkvinnan.
De sex syskonen som är här, och mamman som skulle komma tillhörde väl den hotande familjen?

Japp, hon valde att flytta till Sverige dit majoriteten av den hotande familjen samtidigt befann, och begav, sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in