Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Jag har fått PM från personer som gått igenom FB konton i Gaza. Det resoneras tydligen rätt mycket om det här där. Både om flyktväg och vem som är skyldig. Vill inte lägga ut för mycket vet inte om det är ok. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att morbrodern inte får vara skyldig. Det skulle helt enkelt skapa en omöjlig situation för släkten. Vi talar om stora släkter. Eftersom det är så nära släktskap så drabbar det hela den släkten. Heder/skam.
Kvinnan är ingift vilket gör det lättare då förflyttas ansvaret enligt den logiken till en annan släkt.
Flyktvägen när de tog med sig Y*ra är beskriven i detalj inte direkt något man vill lägga ut.
Man kan förstå begreppen med heder och skam, men det är ingenting jag kan respektera. Tyvärr. Det är för avlägset. Speciellt inte när den inte hindrar människor från att göra fel val i livet. Om man är rädd för att dö pga av att man snattat? Varför snattar man då?
Om man är rädd att någon ska dra skam över släkten, varför litar man då på någon i släkten?
Jag önskar att de kunde dra sig ur så ålderdomligt tankesätt. Det känns inte förnuftigt att lägga till ännu mer oro och drama kring händelserna. Känslorna är tillräckligt överväldigande ändå.
Det är kanske inte snällt sagt, så förlåt om jag sårar någons känslor.