2014-05-06, 11:29
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag har fått PM från personer som gått igenom FB konton i Gaza. Det resoneras tydligen rätt mycket om det här där. Både om flyktväg och vem som är skyldig. Vill inte lägga ut för mycket vet inte om det är ok. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att morbrodern inte får vara skyldig. Det skulle helt enkelt skapa en omöjlig situation för släkten. Vi talar om stora släkter. Eftersom det är så nära släktskap så drabbar det hela den släkten. Heder/skam.
Kvinnan är ingift vilket gör det lättare då förflyttas ansvaret enligt den logiken till en annan släkt.

Flyktvägen när de tog med sig Y*ra är beskriven i detalj inte direkt något man vill lägga ut.

Man kan förstå begreppen med heder och skam, men det är ingenting jag kan respektera. Tyvärr. Det är för avlägset. Speciellt inte när den inte hindrar människor från att göra fel val i livet. Om man är rädd för att dö pga av att man snattat? Varför snattar man då?

Om man är rädd att någon ska dra skam över släkten, varför litar man då på någon i släkten?

Jag önskar att de kunde dra sig ur så ålderdomligt tankesätt. Det känns inte förnuftigt att lägga till ännu mer oro och drama kring händelserna. Känslorna är tillräckligt överväldigande ändå.

Det är kanske inte snällt sagt, så förlåt om jag sårar någons känslor.
Citera
2014-05-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behringo-starr
Det är belagt att Yara redan befann sig här och tvingandes snatta på Willys när skolan bombades.
Nog for hon i illa, men inte på grund av bomber. Willys bombar inte snattare.

Makes you wonder... Hur många papperslösa "bonusbarn" har flyktingarna hämtat hit under semestern med allt detta passtappande.
Jag är lite osäker på om det faktiskt stämmer eller är en hyfsad gissning. Just denna händelse är inte bättre preciserad än till en månad, såvitt jag sett hittills. Det är 30 dagar mellan den första och sista ... mycket kan ha påskyndats ...
Jättetacksam om någon hittar mer exakta datum.

Så nu försöker man påverka rättegången i Sverige med att leverera sanningar från Gaza.
Jag syftar på att man försöker använda Flashback som kanal.
Det här är riktigt spännande!
Citera
2014-05-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det är allmänt känt att Gazabor tar sig ut via Egypten i tunnlar men hur det sker rent praktiskt är en annan sak.

"Allmänt känt"... var, hos vem/vilka? Något man kan googla på, eller något som sprids via mun-mot-munt-metoden? Och varför tar de sig ut och till vilket mål? Ett litet land i norr på andra sidan jordklotet kanske..?
Citera
2014-05-06, 11:38
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är lite osäker på om det faktiskt stämmer eller är en hyfsad gissning. Just denna händelse är inte bättre preciserad än till en månad, såvitt jag sett hittills. Det är 30 dagar mellan den första och sista ... mycket kan ha påskyndats ...
Jättetacksam om någon hittar mer exakta datum.

Så nu försöker man påverka rättegången i Sverige med att leverera sanningar från Gaza.
Jag syftar på att man försöker använda Flashback som kanal.
Det här är riktigt spännande!

Ja, vad ska man säga. Oavsett hur det går så är både mannen och kvinnan barnamördare. Ingen av dem är oskyldiga. Eventuella flyktvägar och allt däromkring är inte avgörande i domstolen. De sitter häktade för barnamord. Inte för att de är människosmugglare eller passtjuvar. Människorna från Gaza kan inte påverka mycket när det gäller bevisen på Yaras kropp eller de vittnen som träder fram.
Citera
2014-05-06, 11:38
Medlem
Citat:
På vilket sätt gör det skillnad?

Kan du inte räkna ut det själv?? Eller är det kanske något du vill förmedla till någon annan varför detta skulle göra skillnad...
Citera
2014-05-06, 11:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Håller inte med dig där, Purple. Det har stor betydelse vad gäller motivet för att det slutade så illa för den lilla flickan. Om hon skickades hit för att bli "omhändertagen av snälla släktingar" hade det varit en sak, men så verkar ju uppenbarligen inte vara fallet och då finns det ett likgiltighetsuppsåt med i bilden.
Det fanns säkerligen inget likgiltighetsuppsåt till att hon skulle dö - då skulle hon ju inte kunna fungera som ankarbarn. Däremot förefaller det inte som om föräldrarna lade ner särskilt mycket krut på att säkerställa att flickan trivdes, så därvidlag kan de ha varit betydligt mer likgiltiga. Ett ankarbarn är ju snarast definitionsmässigt ett instrument i första hand och en individ först i andra för de andra familjemedlemmarna.
Citera
2014-05-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Man kan förstå begreppen med heder och skam, men det är ingenting jag kan respektera. Tyvärr. Det är för avlägset. Speciellt inte när den inte hindrar människor från att göra fel val i livet. Om man är rädd för att dö pga av att man snattat? Varför snattar man då?

Om man är rädd att någon ska dra skam över släkten, varför litar man då på någon i släkten?

Jag önskar att de kunde dra sig ur så ålderdomligt tankesätt. Det känns inte förnuftigt att lägga till ännu mer oro och drama kring händelserna. Känslorna är tillräckligt överväldigande ändå.

Det är kanske inte snällt sagt, så förlåt om jag sårar någons känslor.
Skulle inte kalla det ålderdomligt, det är mer att vi har kulturella skillnader vad gäller familj och samhälle. Vi har ett individualistiskt syn och de har en kollektiv syn. Man gör det som är bäst för hela gruppen, därför är det inte heller konstigt för dem att skicka iväg ett barn till släktingar, man hjälps åt helt enkelt, hade förslaget kommit från morfarn i familjen så hade MGM nog inte mycket att säga till om. Det är så här i många delar av världen och är långt ifrån bara Mellanösterns synsätt.
Citera
2014-05-06, 11:50
Medlem
Citat:
Kan du inte räkna ut det själv?? Eller är det kanske något du vill förmedla till någon annan varför detta skulle göra skillnad...
Du säger att det gör skillnad, då får du ju oxå beskriva vad du menar med det. Gillar inte gissningslekar
Citera
2014-05-06, 11:51
Medlem
Citat:
"Allmänt känt"... var, hos vem/vilka? Något man kan googla på, eller något som sprids via mun-mot-munt-metoden? Och varför tar de sig ut och till vilket mål? Ett litet land i norr på andra sidan jordklotet kanske..?

Googla så får du se!
Citera
2014-05-06, 11:52
Medlem
klimatiss avatar
Citat:

Jag har Tex sett en dokumentär om smuggeltunnlar. Minns ej vilken kanal, men olika media rapporterar titt som tätt.
Citera
2014-05-06, 11:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Skulle inte kalla det ålderdomligt, det är mer att vi har kulturella skillnader vad gäller familj och samhälle. Vi har ett individualistiskt syn och de har en kollektiv syn. Man gör det som är bäst för hela gruppen, därför är det inte heller konstigt för dem att skicka iväg ett barn till släktingar, man hjälps åt helt enkelt, hade förslaget kommit från morfarn i familjen så hade MGM nog inte mycket att säga till om. Det är så här i många delar av världen och är långt ifrån bara Mellanösterns synsätt.

Ja, jag tror mig förstå den biten. Hoppas bara de också förstår att vårt system inte kan ta hänsyn till deras tankesystem. Att det inte är den som slog sist som blir dömd, utan att båda är skyldiga. Att varken mannen eller kvinnan har försökt förhindra misshandeln, sökt hjälp eller skydd.
Citera
2014-05-06, 11:57
Medlem
Minimois avatar
Notera att polisen sätter missförhållande inom citattecken.

Info om ev. "missförhållande" i hemmet - polisen ifrågasatte anmälaren?
http://www.bltsydostran.se/multimedia/dynamic/02833/867316_jpg_2833488v.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in