2005-03-12, 16:10
Medlem
Fler barnprogram

Jag är 37 år, men har fortfarande många av min barndoms tv-programs signaturmelodier i huvudet.

Kalles Klätterträd- i stan bor en kille som heter Kalle, Kalle har ett träd som han kallar sitt eget

Doktor Krall- små sjuka råttor, hästar och kaniner, får hjälp av en viss doktor Krall

kapten zoom, fem myror, vilse i pannkakan..etc etc.. som ni redan tagit upp..

vet inte om det är någon vidare merit att kunna två rader från varje barnprogram från 70-talet.. när man inte ens kommer ihåg sitt eget postnummer
Citera
2005-04-08, 18:45
Medlem
mjvs avatar
[quote=mariana]Mmmmmmmmm
FAN vad nostalgisk man blir..

ngn som minns vad detta var:

en serie jag älskade att se var med en gubbe i plommonstop engelskspråkig/fransk?
han gjorde alltid ngnslags cirkelrörelse runt sin hatt o blev sedan osynlig???

Hoppas det här kan hjälpa dig:
"Pantau" (stavning?)
Franskt barnprogram början av -70-talet
(när jag såg den,kanske repriserats sedan dess)
Ringde upp en gammal polare & frågade & han kom ihåg namnet,
men är som sagt osäker på stavningen.
mvh M

OBS!
Märkte nyligen att svar på denna fråga redan finns!
MOD får gärna radera inlägget.
Ber om ursäkt!
M
Citera
2005-04-09, 01:45
Bannlyst
Blaupunkt Super Color TV 28"
Citera
2014-05-04, 03:15
Medlem
ankalinas avatar
Arvingarna - Brittisk såpa om ett transportföretag. Fantastisk!
Kullamannen och Kråkguldet - Ungdomsserier
Lära för livet - Carin Mannheimer. Ovärderlig nostalgi om svenk högstadieskola i mitte på sjuttiotalet.
Laredo, Hec Ramsey o Mannen från Virginia - Westernserier
Tatort - Tysk kriminalserie
Förintelsen - Om andra världkriget med bl.a James Woods o Meryl Streep
Kvällsöppet - Debattprogram
Arsene Lupin - Gentlemannatjuv
Tjocka Släkten - Svenskt realitydram
Rymmare - Engelsk serie som inspirerats av Stora Tågrånet.
Citera
2014-05-04, 03:58
Medlem
Jag måste bara säga att jag älskar den här tråden!
Men det är sent eller tidigt så jag återkommer en annan dag.

Det stämmer dock som någon skrev:
70-talets deckarfärg var brunt i olika nyanser. Även orange och mellangrönt var populära färger.

Columbo var bäst! Grå trenchcoat, smutsgrå Peugeot 405, intelligent, charmig... Oslagbart bäst.

Rockford var bra och charmig han med, kalifornisk och modernare än den lite bufflige grekamerikanen Kojak och dennes bror Stavros.

Baretta var precis som Kojak en kulthjälte redan då. Ledfiguren byggde på en verklig polis i Newark, New Jersey som hette David Toma. Det var ruffigt, smutsigt, grisigt... New York på 1970-talet. Jag minns Rooster, en svart hallick som Baretta kände och ibland fick bra information av.

Vi har helt enkelt inte tv av den kvaliteten i dag, bortsett från Sopranos förstås.

Jag minns också Rhoda, Månbas Alpha (Space 1999), Alias Smith & Jones (westernserie), Hem till gården (som var en otroligt tråkig serie), The Pling & Plong Show med Robert Broberg, roboten Robbot och barnen, Den vita stenen och det bästa barnprogrammen: Kalles klätterträd och Fem myror är fler än fyra elefanter.

I fablernas värd var ett bra barnprogram. Jag minns ugglan som sjöng i början.

En annan favorit var Tekniskt magasin med den fantastiske Erik Bergsten. Bra program det!

Monty Pythons flygande cirkus är förstås en klassiker.

Tatort och Der Alte var tyska polisserier, mycket bra!

Brideshead Revisited, världens bästa tv-serie, kom senare, 1981. Jag var oerhört kär i Phoebe Nicholls som spelade Cordelia Flyte, yngre syster till Sebastian. Hon var en riktigt aristokratisk sötnos.
Senast redigerad av Putsch 2014-05-04 kl. 04:12.
Citera
2014-05-04, 11:03
Medlem
Per.G.Olas avatar
Tråden väcker många minnen. Någon nämnde "I vår herres hage" som i original hette "All creatures great and small"

I vart fall för några månader sedan fanns i stort sett hela serien tillgänglig på Youtube. Något jag då med glädje nyttjade. Det var trevligt att åter bekanta sig med James, Siegfried, Tristan, Helen och de andra.
Citera
2014-05-04, 11:43
Medlem
nimrod666s avatar
Fleksnes fataliteter, Rolv Wesenlund spelar den medelålders ungkarlen som fortfarande bor hemma hos sin mamma. Det går alltid et tog

Catweazle är en trollkarl som av misstag förflyttas från 1000-talet till 1970-talets England. Första avsnittet

De överlevande (Survivors), handlar om personer som överlevt en pestliknande pandemi som utrotat ca. 95% av jordens befolkning. IMDb

Vår fantastiska värld, där Arne Weise presenterade korta dokumentärfilmer samt en tecknad kortfilm. Bl.a. Rickard Rättrådig och Snikne Ville samt Linus på linjen och Det var en gång. Intro

Barnjournalen, Bengt Fahlström presenterar veckans nyheter för barn. Intervju från 1975 med Ulf Elfving som bl.a. ledde det mycket populära radioprogrammet Upp till tretton på P3.

Lära för livet skrevs och regisserades av Carin Mannheimer och blev mycket omtalad och diskuterad. Hade ca. 3,5 miljoner tittare i snitt per avsnitt. Om en högstadieskola i Göteborg där personal och en klass i årskurs 9 står i centrum. Finns att se på SVT:s Öppet Arkiv.

Kapten Kloss, polsk serie om dubbelagenten Hans Kloss som torde ha visats i Sverige någon gång i början av 70-talet. Serien var väldigt populär och förvånansvärt fri från kommunistpropaganda. Litet smakprov

Hemliga armén (Secret Army) handlar om den belgiska organisationen Lifeline med bas i det av Nazityskland ockuperade Bryssel, som räddar nedskjutna brittiska RAF-flygare undan nazisterna och tillbaka till England under andra världskriget. Avsnitt 1
Citera
2014-05-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyLowlife
Underbar nostaligitråd.

Antar att jag är den ende bland dessa förhärdade misantroper som tycker att underbara "Vita stenen" bidrog till en dräglig barndom.

Nej, du är inte den ende! Den vita stenen är ett av de program man minns. Fideli var fin.
Citera
2014-05-04, 13:22
Medlem
Mork & Mindy var bra. 1970-talet var tv:s guldålder, men det började på riktigt i mitten av 60-talet.

Inte en tv-serie utan en film, men Mannen utan ansikte, The Man Who Fell to Earth, med David Bowie från 1976 måste man se.
Senast redigerad av Putsch 2014-05-04 kl. 13:26.
Citera
2014-05-06, 10:38
Medlem
McCloud- Dennis Weaver som en hårdkokt ridande polis var en serie jag gillade som barn.

Rabalder- Eller Roobarb som han hette på engelska. En rolig tecknad hund med en kattkompis som hittade på massa hyss.

Eddie Shoestring- Tror det var nån privatdetektiv, minns inte så noga vad den handlade om. Kommer mest ihåg den för hans namn som fastnat av nån anledning.

Kampen om Colorado- En westernserie jag gillade mycket, med McKeag, Pasquinel, Potato-Brumbaugh, Clay Basket.. Underbar serie då, vet inte om jag hade gillat den idag..
Citera
2014-05-06, 11:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankalina
Arvingarna - Brittisk såpa om ett transportföretag. Fantastisk!
Kullamannen och Kråkguldet - Ungdomsserier
Lära för livet - Carin Mannheimer. Ovärderlig nostalgi om svenk högstadieskola i mitte på sjuttiotalet.
Laredo, Hec Ramsey o Mannen från Virginia - Westernserier
Tatort - Tysk kriminalserie
Förintelsen - Om andra världkriget med bl.a James Woods o Meryl Streep
Kvällsöppet - Debattprogram
Arsene Lupin - Gentlemannatjuv
Tjocka Släkten - Svenskt realitydram
Rymmare - Engelsk serie som inspirerats av Stora Tågrånet.

Kullamannen och Kråkguldet liksom Laredo var producerade på 60-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av belsebub
Kampen om Colorado- En westernserie jag gillade mycket, med McKeag, Pasquinel, Potato-Brumbaugh, Clay Basket.. Underbar serie då, vet inte om jag hade gillat den idag..

I svensk TV först på 80-talet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in