2005-03-07, 10:17
Medlem
Dean Keatons avatar
Reprisläge?

Jag skulle offra en hel del för att få se Ville, Valle och Viktor igen....

"Och showartister man kallar oss två (eller tre!)"
Citera
2005-03-07, 10:39
Medlem
Kapten Ks avatar
Tänk vad de blev...

Citat:
Ursprungligen postat av Dean Keaton
Jag skulle offra en hel del för att få se Ville, Valle och Viktor igen....

"Och showartister man kallar oss två (eller tre!)"

Visst fortsatte de som showartister.
Ville blev Björne
Valle blev Kapten Zoom, efter ett par år och är fortfarande Kapten Zoom
Viktor däremot, blev väl sk "seriös" skådespelare?
Citera
2005-03-07, 18:11
Medlem
[quote=Halvannan][quote=mariana]Mmmmmmmmm
FAN vad nostalgisk man blir..
ngn som minns vad detta var:
en serie jag älskade att se var med en gubbe i plommonstop engelskspråkig/fransk?
han gjorde alltid ngnslags cirkelrörelse runt sin hatt o blev sedan osynlig???
A ..vet att det låter flummigt men man var inte stor då om man säger..minns själva känslan runt den serien ....ärliks det man minns...
Citat:

Jaaa! Pan Tau hette gubben. Tror det var tjeckiskt. Det var barnprogram det!
Jaa..där har vi det Tack! Namnet låter helt magiskt oxå Tänk att få återuppleva den lille PanTau vore ngt*sucka*
Citera
2005-03-08, 18:07
Medlem
Slave Marks avatar
Fattiga och Rika var en Amerikansk serie som gick på 80-talet.
Citera
2005-03-08, 20:50
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slave Mark
Fattiga och Rika var en Amerikansk serie som gick på 80-talet.

De fattiga och rika visades i SVT 1977/78. Jag tror inte att serien repriserades under 80-talet eller senare heller för den delen. Serien hade stor genomslagskraft och var mycket omskriven i media. Skådisarna var Peter Strauss och Nick Nolte som två udda bröder.(?) Det namn som etsat sig fast mest för mig är "Falconetti" dvs. skurken som spelades av Jack Palance. :evil: Jag minns att jag var riktigt rädd för honom. De andra ungarna på gatan retades och sa att om du inte aktar dig så kommer Falconetti och tar dig.
Citera
2005-03-08, 22:07
Medlem
Cineastens avatar
Jack Palance spelade inte Falconetti. Det var William Smith som gjorde det. Han spelade även bare knuckle-fightern Jack Wilson i Clintans film Any which way you can.

Tydligen ansedd som en bra karl. Trevlig, intelligent, bildad och språkbegåvad.
Citera
2005-03-09, 03:31
Bannlyst
Underbar nostaligitråd.

Antar att jag är den ende bland dessa förhärdade misantroper som tycker att underbara "Vita stenen" bidrog till en dräglig barndom.
Citera
2005-03-09, 03:50
Medlem
Jag tror den hette "Poly", och hadlade om en ponny på farnska... Lite suggestiv musik och en ponny på rymmen (nån som känner igen?) Annars Kråkguldet, hon tjejen var fin...
Citera
2005-03-11, 20:13
Medlem
buikos avatar
Kanske inte 70-talets bästa TV, men ändå 70-tals TV !

TV-serier

På kryss med kärleken Komediserie om livet på romantisk kryssningsbåt. Visste ni att Loretta Swit (MASH) och Richard Mulligan (Lödder) spelade omgift trätande par i ett avsnitt. Även Bill Bixby (Hulken) hade en roll.

Helgonet- Roger Moore avlöstes av det nya helgonet Ian Ogilvy.

I vår herres hage-handlade om en ung nybliven veterinär i England.

Heidi- föräldralös flicka i alperna

Gänget och jag (1976) 50-talsnostalgi på 70-talet. Fonzie var den koola killen med brylcreme i håret. Han hade en biroll från början, men tog över serien och blev snart den populäraste karaktären av alla.

Barnprogram

Herr ingentings funderingar (1974) Dockteater med Staffan Westerberg

Har du tänkt på en sak (1975) Claire Wikholm berättade hur barn hade det förr i tiden.

HAJK Knep och knåp-program. Programledare var Bengt Alsterlind med sin mjuka och trygga värmländska stämma.

Paddington- Den lilla björnen. Jag tyckte om den svenske berättarens röst. Vad hette han??

Pellepennan och suddagumman (1970)- Penna som skriver och suddgummi som suddar.

Madicken (1979) Astrid Lindgrens bok om två bångstyriga flickor blev tv-serie, som visats många gånger genom åren.

Dagar med Knubbe (1976) Pojke blir god vän med gubbe på flakmoppe. Gubben kallas Vedman och spelades av Nils Brandt.

Jon på en stol, Ytterligare ett skoj-program för barn med Jon Skolmen.

Nöje & Underhållning

21 med ess i leken (1976) -frågeprogram med Arne Weise och Nils-Erik Baehrendtz

TV-frågan; (1979) Radarparet Carl-Uno & Pekka ställer kluriga frågor om TV-program.

Är du inte riktigt sjuk människa ? (1972) Sjukhusfars med Janne Bergqvist och Anders Nyström.

I väntan på Dr. Forsman. Ännu en sjukhusfars fast här med Loffe Carlsson och Gösta Wälivaara. Sjukhus-humor var tydligen poppis på 70-talet.

Nygammalt- Bosse Larssons folkdansprogram.

I Myggans vänkrets; Uno "Myggan " Erikssons egna soffprogram med inbjudna gäster som t.ex. Lars Forsell.

Övrigt

Lilla journalen med Ingrid Schrevelius. Äldre tant som med en lärarinnas exakta stämma berättade om mode och bijouterier.

Återsken; I samband med TV:s 25 års jubileum 1979 visade Lennart "Stearinljuset" Swahn gamla nöjesprogram från TV-arkivet.

Invandrardags -Invandrarnas egna informationsprogram på jugoslaviska och grekiska bl.a

Studio S - 70-talets svar på Uppdrag granskning.

Magasinet, Det putslustiga och provokativa nyhetsmagasinet med Bo Holmström och Ann Lindgren.

70-talskändisar vi glömt

-Inger Säfwenberg Damen från "Sånt är livet" med Åke Wilhelmson
-Lena Dahlman Yppig storbröstad blondin
-Gunnar "Knas" Lindqvist
-Åsa Bodén- Meterologen som fick en egen låt, men vad hette gruppen ?
-Curry Melin -också meterolog
-Lars Humble
-Lou Rossling- ledde TV-krysset från Malmö
Jan Lindblad- Visselkonstnären som härmade fågelkvitter.
Uno "Myggan" Eriksson-Revyforskaren

En kväll framför TV:n Var det bättre förr?

Låt oss säga att det är Fredagen den 29 Juni 1979. Du kommer hem efter jobbet, öppnar en bärs och slår på TV 2 för att koppla av. Vad får du se?

TV-sändningarna börjar kl. 19.00

19.00 Folksagor, Lille Jan och trollet.
19.10 Flickan och trollet
19.15 Mats, farbror Sven och ensamheten .Tecknad film från Finland
19.30 Rapport
20.00 Wien i valstakt. Konsert med Wienerfilharmonikerna.
21.00 Egenhändigt , Hatte Furuhagen lagar till grönsaker och frukter.
21.30 Systrarna-Sovjetisk TV-serie efter Tolstojs roman.

Schysst underhållning va?
Citera
2005-03-11, 20:46
Medlem
Fönster mot TV-världen

Jag var väldigt förtjust i tv-programmet "fönster mot tv-världen".... alla roliga reklamsnuttar odyl som visades.. tv från andra länder verkade så facinerande, men nu när vi har reklam och 299 kanaler så orkar man inte titta längre. Jag kommer dock inte ihåg vem som var programledare
Citera
2005-03-11, 20:51
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPanna
Jag var väldigt förtjust i tv-programmet "fönster mot tv-världen".... alla roliga reklamsnuttar odyl som visades.. tv från andra länder verkade så facinerande, men nu när vi har reklam och 299 kanaler så orkar man inte titta längre. Jag kommer dock inte ihåg vem som var programledare

Åke Wihlney tror jag han hette
Citera
2005-03-12, 01:47
Medlem
Läste just att Dave Allen har dött. R.I.P

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,615971,00.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem