2005-02-20, 20:51
Medlem
buikos avatar
TV-serier

Onedinlinjen- Pampig inledning och signaturmelodi. 1800-tals skeppare och hans vedermödor.

Raskens- Enda minne jag har av serien är episoden då Sven Wollter får kallbrand och ska amputera benet.

NP Möller-Genuin skånsk serie om en fastighetsskötare spelad av Nisse Ahlrot. Varför visas det inga skånska serier nu för tiden?

(Dallas känns mer 80-tal än 70-tal, annars spännande och underhållande såpa.)

Månbas alpha-Jag vågade knappt titta och fick mardömmar. Idag passar den som komedi.

Deckare

Kojak- Skallig gubbe som suger på klubba. Jag hade Kojaks bil som leksak, en brun Buick med kojakfigur och löstagbar sirén.

Starsky och Hutch, mindre känd serie. Jag såg bara nåt enstaka avsnitt. Min kompis hade leksaksbilen-en röd Ford Torino.

Baretta-härligt funkig och soulig signatur. Baretta var okonventionell civilspanare som klädde ut sig. Jag hade skivan med låten "Eyes of the sparrow" Minns inte vad gruppen hette.

Snobbar som jobbar(The persuaders)-oförglömlig signaturmelodi. En serie som gav en smak av det goda livet. Häftiga bilar och brudar i aristokratisk miljö. Bondinspirerad serie med Tony Curtis & Roger Moore (innan han blev Bond) Gick i repris flera gånger hela 70-talet.

Mccloud- Dennis Weaver red på häst.

Den gamle (Der Alte.) Tysk serie. Jag minns speciellt ett avsnitt då någon såg ett mord från ett tågfönster.

Den osynlige mannen. -Även denna serie gjorde mig rädd, speciellt då den osynlige mannen blödde.

(Hulken -Detta är en serie som hade premiär i USA 1978. Jag sätter den inom parantes då den kom till Sverige först 1981) Den har gått i repris en hel del. Senast i somras på 5:an.

Musikprogram

Discotaket- Ungdomsprogram -Nån som hette Julius och en dansk gubbe hade nåt dansparty på taket.

Tjiga digga ding-Tommy Körberg lallade med barn.

Kontrapunkt- frågeprogram om klassisk musik med Sten Broman.

Barnprogram

Beppes godnattstund-Myspys med skäggige Beppe och fin signaturmelodi -nåt klassiskt (Adiago ??) Annars minns jag den där bollen som jämt skrek färdig.

Vilse i pankakan. Storpotäten skrämde slag på alla ungar och jag var inget undantag.

Professor baltazar Festlig signatur Balt..Baltazar Balt Baltazar Baltazaaar. (Är kanske en 80-tals serie??)

Fem myror -Pedagogisk underhållning för barn, som gått i repris alltför många gånger. Varför dog Eva Remeaus??

Kapten zoom-Galaxer i mina braxer sa Anders Linder. Jag minns inte riktigt vad handlingen gick ut på, förrutom att kapten zoom kom från yttre rymden. Serien hade troligen säkert vävt in vänstervridna budskap, typ Ville valle och viktor.

Övrigt

Sant och sånt-Radarparet Staffan och Bengt gjorde vetenskapliga program för barn.
Sånt är livet-Åke Wilhelmsson +2 till gjorde politisk satir.

Bästa Programledare

Lasse Holmqvist -Han var en fenomenal programledare som hade en förmåga att skapa lugn och trivsel omkring sig. Jag minns honom från Här är ditt liv, men han gjorde även program som "sicken vicka", bialitt, reseprogram,

Lennart Hyland. Mina Hyland-minnen härrör sig främst från Go´ morron Sverige. Man kunde ringa dit , svara på frågor och sen vinna saker som stod på en hylla.

Lennart Swahn- Swahn var för mig John Blund, dvs. innan stearinljushistorien. Gjorde också program som stjärna mot stjärna.

Loffe Karlsson -Folklige Loffe gjorde lek och underhållningsprogram som "Loffe Carlsson show "och Lördagsblandning.
Citera
2005-02-21, 10:28
Medlem
Willy_Wonkas avatar
synd att man inte levde på den gamla goda tiden ser jag
Citera
2005-02-21, 11:04
Medlem
GrisGugges avatar
Bra genomgång där, men jag saknar Monty Python's Flying Cirkus-s-s-s-s och Pang i Bygget.
Linus på Linjen? Eller är det 80-tal?
Citera
2005-02-21, 11:30
Medlem
mjvs avatar
Bara gamla godingar där
Vill lägga till ett par:
Cannon - fet deckare löser brott (William Conrad)
Columbo - Peter Falk som skenbart tankspridd deckare

Apropå Baretta så kommer jag inte ihåg vilken grupp det var,
men det var Sammy Davis jr som sjöng och låten hette "Keep Your Eye on the Sparrow"
Citera
2005-02-21, 12:09
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Knots Landing

Dallas

Love Boat I

Dessvärre var jag lite för ung för att vara medveten om storheten i dessa serier när de sändes men jag tog igen det när de repriserades för några år sedan.
Citera
2005-02-21, 12:21
Medlem
buikos avatar
Cannon

Citat:
Ursprungligen postat av mjv
Bara gamla godingar där
Vill lägga till ett par:
Cannon - fet deckare löser brott (William Conrad)
Columbo - Peter Falk som skenbart tankspridd deckare

Apropå Baretta så kommer jag inte ihåg vilken grupp det var,
men det var Sammy Davis jr som sjöng och låten hette "Keep Your Eye on the Sparrow"

70-talet var nog deckarnas årtionde och deras favoritfärg var brunt. Ta t.ex. Rockford (James Garner) Bra brunfärgad deckare med schysst signatur. Ett tag visade ZTV (eller 5:an) både Kojak, Hulken, Magnum,Baretta, Columbo och Cannon. Det var mums för mig att kolla på.

William Conrad som Cannon Han dog av en hjärtattack 1994 Inte så konstigt kanske med tanke på hur han såg ut. Det bästa med de amerikanska 70-talsdeckarna var deras bilar. Cannon körde en riktigt råfet Lincoln Continental. Kojak hade en brun Buick Regal.

Här är leksaksbilen jag hade. Tyvärr eldade jag upp den. Jag var en liten och oförståndig pojke.

http://www.motormint.com/ProductImages/fullsize/KOJACK.jpg
Citera
2005-02-21, 17:52
Medlem
GreenManalishis avatar
Lägg till Banacek som deckare på 70-talet.

Var det inte på 80-talet som Der Alte gick?
Citera
2005-02-21, 20:50
Medlem
Nu bidde jag nostalgisk... Ett par ytterligare:

Ellory Queen var en riktig mysdeckare, gick sent sjuttiotal.

Povel Ramel hade en helt fantastisk serie i tre delar som vad jag vet aldrig repriserats; Semlons gröna dalar.

Och var det nån som kom ihåg Dave Allen show? En slags talkshow med, jag tror han var engelsman, kroniskt packad och som jag minns det skitkul.
Citera
2005-02-21, 20:54
Medlem
Wittgensteins avatar
Trazan och Banarne var väl sjuttiotal också?

Good times.
Citera
2005-02-21, 21:14
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
TV-serier

Onedinlinjen- Pampig inledning och signaturmelodi. 1800-tals skeppare och hans vedermödor.

Raskens- Enda minne jag har av serien är episoden då Sven Wollter får kallbrand och ska amputera benet.

NP Möller-Genuin skånsk serie om en fastighetsskötare spelad av Nisse Ahlrot. Varför visas det inga skånska serier nu för tiden?

(Dallas känns mer 80-tal än 70-tal, annars spännande och underhållande såpa.)

Månbas alpha-Jag vågade knappt titta och fick mardömmar. Idag passar den som komedi.

Deckare

Kojak- Skallig gubbe som suger på klubba. Jag hade Kojaks bil som leksak, en brun Buick med kojakfigur och löstagbar sirén.

Starsky och Hutch, mindre känd serie. Jag såg bara nåt enstaka avsnitt. Min kompis hade leksaksbilen-en röd Ford Torino.

Baretta-härligt funkig och soulig signatur. Baretta var okonventionell civilspanare som klädde ut sig. Jag hade skivan med låten "Eyes of the sparrow" Minns inte vad gruppen hette.

Snobbar som jobbar(The persuaders)-oförglömlig signaturmelodi. En serie som gav en smak av det goda livet. Häftiga bilar och brudar i aristokratisk miljö. Bondinspirerad serie med Tony Curtis & Roger Moore (innan han blev Bond) Gick i repris flera gånger hela 70-talet.

Mccloud- Dennis Weaver red på häst.

Den gamle (Der Alte.) Tysk serie. Jag minns speciellt ett avsnitt då någon såg ett mord från ett tågfönster.

Den osynlige mannen. -Även denna serie gjorde mig rädd, speciellt då den osynlige mannen blödde.

(Hulken -Detta är en serie som hade premiär i USA 1978. Jag sätter den inom parantes då den kom till Sverige först 1981) Den har gått i repris en hel del. Senast i somras på 5:an.

Musikprogram

Discotaket- Ungdomsprogram -Nån som hette Julius och en dansk gubbe hade nåt dansparty på taket.

Tjiga digga ding-Tommy Körberg lallade med barn.

Kontrapunkt- frågeprogram om klassisk musik med Sten Broman.

Barnprogram

Beppes godnattstund-Myspys med skäggige Beppe och fin signaturmelodi -nåt klassiskt (Adiago ??) Annars minns jag den där bollen som jämt skrek färdig.

Vilse i pankakan. Storpotäten skrämde slag på alla ungar och jag var inget undantag.

Professor baltazar Festlig signatur Balt..Baltazar Balt Baltazar Baltazaaar. (Är kanske en 80-tals serie??)

Fem myror -Pedagogisk underhållning för barn, som gått i repris alltför många gånger. Varför dog Eva Remeaus??

Kapten zoom-Galaxer i mina braxer sa Anders Linder. Jag minns inte riktigt vad handlingen gick ut på, förrutom att kapten zoom kom från yttre rymden. Serien hade troligen säkert vävt in vänstervridna budskap, typ Ville valle och viktor.

Övrigt

Sant och sånt-Radarparet Staffan och Bengt gjorde vetenskapliga program för barn.
Sånt är livet-Åke Wilhelmsson +2 till gjorde politisk satir.

Bästa Programledare

Lasse Holmqvist -Han var en fenomenal programledare som hade en förmåga att skapa lugn och trivsel omkring sig. Jag minns honom från Här är ditt liv, men han gjorde även program som "sicken vicka", bialitt, reseprogram,

Lennart Hyland. Mina Hyland-minnen härrör sig främst från Go´ morron Sverige. Man kunde ringa dit , svara på frågor och sen vinna saker som stod på en hylla.

Lennart Swahn- Swahn var för mig John Blund, dvs. innan stearinljushistorien. Gjorde också program som stjärna mot stjärna.

Loffe Karlsson -Folklige Loffe gjorde lek och underhållningsprogram som "Loffe Carlsson show "och Lördagsblandning.

Nyttig översikt som får en att undra hur jävla gammal man egentligen är (jag föddes i mitten av sextiotalet). Deckarna gjorde ett starkt intryck på mitt oskyldiga lilla huvud, Cannon, Columbo, Kojak, Baretta. Har inte kollat repriserna under senare år av dem överhuvudtaget, ett lite underligt beslut kanske...

NP Möller! Undrar hur pass dålig den serien var, jag minns att jag tittade på den också, obegripligt nog . Även om den skulle vara sunkig har den förstås ett nostalgivärde.

Västernserierna Alias Smith and Jones, High Chaparral och Bröderna Cartwright var också tunga pjäser när det gällde att fylla mitt sinne med populärkultur.
Citera
2005-02-21, 21:18
Medlem
Lasse Holmkvists Här är ditt liv var outstanding. Fan vad jag saknar den mannen.
Citera
2005-02-21, 23:17
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Trazan och Banarne var väl sjuttiotal också?

Good times.

Jo, Lasse Åberg och Klasse Möllberg började att kampera ihop redan 1977 och höll på en bit in på 80-talet. Då hade Lasses tidigare parhäst Ardy Struwer redan lämnat landet. Jag minns mest Trazan och Banarne från jullovsmorgnarna. Olyckan och Arnes hemliga bus var skojiga. Sen när skolan satte igång igen i januari, tjatade varenda unge om att bananerna var fina.

Julkalendrarna var grejer det med.

1975 Beppe körde långtradare i Jämtland
1976??? ,
1977: Fem myror..
1978 Björn Skifs...Jag minns att jag slet loss luckorna från kalendern, så jag kunde inte vika till den där telefonkiosken som man skulle göra.
1979: Trollsommar??
1980: Jul på möllegården(??) med den fenomenale tokgöken Åke Arenhill

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
NP Möller! Undrar hur pass dålig den serien var, jag minns att jag tittade på den också, obegripligt nog . Även om den skulle vara sunkig har den förstås ett nostalgivärde..

Jag minns att Jan Malmsjö var fotbollsspelare på dekis. Jag tror även att Kal P Dal var med på ett hörn.(?)

Citat:
Ursprungligen postat av qwestrik
Och var det nån som kom ihåg Dave Allen show? En slags talkshow med, jag tror han var engelsman, kroniskt packad och som jag minns det skitkul...

Jo, det minns jag. Jag har för mig att han var irländare. Han berättade en kuslig skräckhistoria om ett mörkt rum som man inte kunde komma ut ur, så jag fick mardrömmar och kunde inte sova.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in