Citat:
Ursprungligen postat av
Tekaka
Hejsan, har precis börjat med aktier och var lite halvkorkad. Ligger på -3% avkastning efter runt en månad. Är det bara sitta still i båten och ligga kvar? Har sjukt dåligt tålamod.
På vilket sätt så var du halvkorkad?
Köp inte aktier för pengar du inte har råd att förlora.
Ligg kvar långsiktigt. Att köpa/sälja ofta leder till att du förlora jämfört med de som ligger kvar lång tid. Dessutom så drabbas du av handelsavgifter (courtage)
----
Exempel. Vi kallar dig A, övriga personer heter B, C, D, E
A köper aktier i Volvo för 90 kr
A säljer aktierna till B för 95 kr
B säljer aktierna för 105 kr till C
C säljer aktierna för 95 kr till D
D säljer akterna slutligen till A för 100.
A säljer aktierna till E för 105 kr.
A +B + D gör bra affärer medan C gör en dålig.
Hade A varit långsiktig och sålt den till E utan inblandning av B, C och D så hade han gjort en riktigt bra affär. För att B+D ska kunna tjäna pengar så krävs det att någon, i detta fall C gör en dålig affär.
Dessutom så betalar man courtageavgift (handelsavgift) varje gång man köper eller säljer en aktie.
Att vara långsiktig är sällan fel. Att köpa/sälja ofta innebär tyvärr att det är 50% chans att man ska göra en dålig affär.