Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Om du tyckte citatet var en orättvis representation av vad du sagt vore det kanske bättre att påpeka detta än att istället peka ut Pad m fl som de "man" jag frågade efter i mitt inlägg.
Jag syftade ju på vilka "man" jag menade i mitt inlägg och inte på den formulering som du hade knåpat ihop.
Väldigt olyckligt att du vred till mitt inlägg att syfta på något annat än det jag tidigare skrivit som har lett till detta missförstånd. Så egentligen borde DU be Pad om ursäkt så att han kan börja skriva nåt mer vettigt än att kalla mig för ohederlig lögnare i precis varenda inlägg.
Mitt inlägg som jag syftade på var alltså detta:
"Det märkliga är att vi kan vara överens om detaljerna hur det egentligen måste ha gått till. Men sedan vill man och försöker man "zooma ut" så att detaljerna blir så suddiga att man inte förstår vad som sker och då är det plötsligt kylan som är huvudsakliga orsaken till den vita varma pälsen. Detta är ju här vi kör fast hela tiden."
Det var synd att jag inte tydliggjorde att du förvridit mitt inlägg i samma inlägg där jag skrev vilka jag syftade på.
Men jag har ju å andra sidan i många inlägg tydliggjort att jag inte syftade på någon direkt styrning eller beställning från urvalet om vilka mutationer som skall uppkomma.
Givetvis syftade jag på att "man" menar att urvalet indirekt skulle styra eller rikta vilka egenskaper som uppkommer och hur de förändras och utvecklas.
Sedan kvarstår det för Pad m fl att förklara hur denna styrning och riktning skall kunna ske i verkligheten.
1) "Man menar alltså att urvalet på något indirekt sätt skall kunna styra, rikta, påverka eller orsaka att egenskaper uppkommer. förändras och utvecklas.
2) Egenskaper uppkommer, förändras och utvecklas genom att mutationer muterar fram kvävebaskombinationer som kodar för dessa egenskaper.
3) Frågan blir då. På vilket indirekt sätt kan urvalet få denna information att uppkomma som kodar för dessa egenskaper?
Man hävdar också bestämt att denna process skall vara allt annat än slumpmässig.
Citat:
Låt oss närma oss frågan så här:
Om vi tar exemplet med hundavel; menar du att det är enbart slumpmässiga mutationer som gör att vargar har utvecklats till pudlar, eller skulle man kunna säga att de som avlat fram olika hundraser "indirekt styrt" utvecklingen genom att reglera vilka individer som fått fortplanta sig?
Om du tänker efter så vet du att djuravlarna inte på något sätt kan få de egenskaper som pudeln har att uppkomma. Det vill säga om man inte går in och ändrar i generna.
Mutationer måste ske som får information att uppkomma som kodar för vissa egenskaper.
Djuravlarna kan inte på något sätt få förändringen att gå längre än vad mutationerna tillåter.
Om djuravlarna önskar t ex ännu krulligare päls måste de helt enkel vänta och se om mutationerna råkar åstadkomma information som kodar för detta.
Det enda djuravlaren kan göra är att sprida den information som mutationerna har skapat som kodar för en viss egenskap till precis varje individ i populationen. Och till slut blir denna information helt dominerande och ouppblandad med andra arvsanlag.
De kan t ex få en färgnyans att bli nästan totalt dominerande.
Djuravlarna kan alltså inte styra eller rikta så att egenskaperna uppkommer.
Däremot kan de mycket effektivare än det naturliga urvalet med tanke och målmedvetenhet göra sitt urval och därigenom få önskade egenskaper att bli dominerande i populationen.
stebe2