2014-05-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3

Vad gäller mutationer så orsakar urvalet inte någon mutation. Däremot kan urvalet, genom att påverka hur mycket DNA som är tillgängligt för mutation, påverka sannolikheten för att en mutation med visst resultat ska ske.

Jag vill bara lyfta fram detta kärnfulla stycke från Micks inlägg. Mycket väl formulerat.
Citera
2014-05-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Jag menar att det är stor skillnad mellan att orskaka något och att påverka något.

Hur så?

Nej, det har du inte uppfattar rätt.

Du har en lite smålömsk debatteknik där du växlar mellan å ena sidan (enskilda) mutationer och å andra sidan "egenskaper", och tar sådant som sägs om det ena som om det vore sagt om det andra.

Vad gäller mutationer så orsakar urvalet inte någon mutation. Däremot kan urvalet, genom att påverka hur mycket DNA som är tillgängligt för mutation, påverka sannolikheten för att en mutation med visst resultat ska ske.

Vad gäller "egenskaper" så gissar jag att du med detta menar något som kräver många mutationer? Om egenskapen påverkar fitness så är det sannolikt att urvalet är inblandat i att den uppkommer, förändras och utvecklas. Exempelvis för egenskapen "kunna springa snabbt".
Förstår inte hur du menar att urvalet skulle kunna påverka DNAt? Om vi tänker oss dom första djuren som muterade fram tänder, om inte mutationerna får någon information så borde det kunna växa fram tänder lite här och där. Det naturliga urvalet kan ju inte hindra om det skulle växa fram tänder i nacken,djuret skulle inte dö om det fanns tänder både i munnen och i nacken.
Senast redigerad av jularbo 2014-05-05 kl. 11:21.
Citera
2014-05-05, 11:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Förstår inte hur du menar att urvalet skulle kunna påverka DNAt? Om vi tänker oss dom första djuren som muterade fram tänder, om inte mutationerna får någon information så borde det kunna växa fram tänder lite här och där. Det naturliga urvalet kan ju inte hindra om det skulle växa fram tänder i nacken,djuret skulle inte dö om det fanns tänder både i munnen och i nacken.

Om "något" är gynnsamt eller neutralt så kan det passera till nästa generation.
Alltså kan urvalet indirekt "hindra" en egenskap som inte är "bra" i en viss miljö.
För detta krävs ingen "information" till mutationerna.

När du spelar Yatzy och väljer att behålla ett visst kasst, har du då gett "information" till tärningen innan du kastade?

Vad är det som är så svårt att förstå?
Detta förstår man på högstadiet.
Citera
2014-05-05, 11:31
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du menar att urvalet skulle kunna påverka DNAt?
Urvalet sprider ju gynnsamt DNA i populationen, vilket gör att många kopior av det blir tillgängligt för mutation. Det ökar chansen för de mutationer som är sannolika givet detta DNA.
Citera
2014-05-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Alltså kan urvalet indirekt "hindra" en egenskap som inte är "bra" i en viss miljö.

När du spelar Yatzy och väljer att behålla ett visst kasst, har du då gett "information" till tärningen innan du kastade?

Så du pratar om slumpen nu, att ingenting hindrar att ögon öron tänder kan hamna fel. Så det är ingenting som hindrar att en människoart skulle ha ögon i nacken?
Citera
2014-05-05, 11:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Så du pratar om slumpen nu, att ingenting hindrar att ögon öron tänder kan hamna fel. Så det är ingenting som hindrar att en människoart skulle ha ögon i nacken?

Hur fick du det till att jag pratar om slumpen?
Citera
2014-05-05, 11:59
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Ja, med riktning menar vi "Förändring åt det håll som är gynnsamt i den miljön man befinner sig i". Och du får nog fråga ganska många biologer innan du hittar någon som håller med dig i frågan, det är min gissning. Det faktum att 100% av alla på forumet med relevant utbildning haft en avvikande uppfattning mot din talar sitt tydliga språk tycker jag. Du gjorde en appeal to authority och kommendanten bestred direkt detta.

Kan jag då i fortsättning hänvisa till er bägge ,Pad och Kommendanten, när någon debattör menar att "evolutionen inte har någon riktning"?

Jag har för mig att t ex Mick3, Wooten har hävdat att evolutionen inte har någon riktning. Undrar om inte du t o m du Pad har hävdat att evolutionen inte har någon riktning i något inlägg. Men jag kommer inte ha tid att leta upp ett sådant inlägg. Så smidigast är om du bara förklarar om du någon gång kan ha hävdat att evolutionen inte har någon riktning. (Och försök nu att förstå mig rätt.)

Stödet jag eftersökte från välutbildade biologer (som du vill göra en grej av) var ju att evolutionen inte skulle ha någon riktning.

Jag vill nog påstå att man i litteraturen kan finna gott stöd för att evolutionsbiologer tydligt menar att evolutionen inte har någon riktning.

Att man sedan t o m i samma bok ändå kan mena att det naturliga urvalet skulle kunna styra och rikta vilka egenskaper som uppkommer och hur dessa egenskaper förändras och utvecklas kan vara lite i o f s vara lite dubbeltydigt.

Skulle tro att ni, Kommendanten och Pad, med flit låter ordet riktning betyda olika saker som ni tycker det passar.

stebe2
Citera
2014-05-05, 11:59
Medlem
Citat:
Hur fick du det till att jag pratar om slumpen?
Ja du menar så, läste lite slarvigt. Men då är det ju spelaren som ger informationen till att behålla det som passar.
Citera
2014-05-05, 12:10
Medlem
Stebe, om urvalet påverkar sannolikheten för mutationer att uppstå samt ser till att de bra blir favoriserade, är det då fel att säga att urvalet indirekt styr utvecklingen? är det inte just den betydelsen ordet "indirekt" har?
Senast redigerad av Viktim 2014-05-05 kl. 12:13.
Citera
2014-05-05, 12:13
Medlem
Citat:

Och om det inte är gynnsamt så dör djuret, så fungerar urvalet, så varje gång det blir något fel så dör djuret.
Citera
2014-05-05, 12:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja du menar så, läste lite slarvigt. Men då är det ju spelaren som ger informationen till att behålla det som passar.

Spelaren gör ett VAL av ett slumpmässigt kast.
Precis som urvalet jobbar mot en slumpmässig mutation.

Men nästa kast, då jobbar spelaren med ett slumpmässigt kast OCH ett val som redan är gjort (tre fyror).
Efter några stycken kast har spelaren ett resultat som både har elementet slump, men även inkluderar val.

Titta på det så här:

Oddsen att få Yatzy på första kastet är inte speciellt stor.
Men får du behålla tärningar efter varje kast blir det plötsligt inte lika svårt.
Handen som behåller "styr" resultatet åt det hållet som önskas.

Självklart är detta en simpel liknelse då urvalet inte har ett mål förutom att favorisera individer som är lämpade i den miljön under den tiden.

Det du pratar om är att fuska. Att försöka manipulera tärningarna INNAN kastet. Det är alltså inte nödvändigt för att få Yatzy.
Citera
2014-05-05, 12:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Och om det inte är gynnsamt så dör djuret, så fungerar urvalet, så varje gång det blir något fel så dör djuret.

Är man inte lämpad för miljön under just den tiden så ja - det kan leda till att man "väljs bort". Tex en leopard som inte springer tillräckligt snabbt för att hinna ikapp sitt byte. Den kommer ju troligtvis svälta och inte föra sina gener vidare (om den inte hann att para sig innan). Den leopard som hinner ikapp sina byten har ju större möjlighet att föra sina gener vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in