2014-05-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och hur tänker du att man löser det här då? Du kommer att ha föräldrar som av dubiösa och ibland rent kriminella skäl skickar sina barn. Ibland också av goda skäl i krigssituationer därför att man har förstått att det är snabbaste genvägen till asyl istället för att gå den vanliga vägen. Har några gjort det i ett land och det har fungerat så kommer andra göra det antingen det är av goda eller dåliga skäl. Hur kommer man åt problemet om man inte förändrar systemet?

Sedan tyckte jag också i början att föräldrarna var rent onda när jag tolkade vad de sagt. Idag tror mest att de varit fruktansvärt dumma, egoistiska och naiva. Jag tror att flickan var duktig på att spela glad. Att hon inte visade eller sa något både pg av rädslan för GM men kanske för att hjälpa föräldrarna. Allt byggde ju på att hon stannade i Sverige för att de skulle kunna komma över. Och GM kan ju ha också ha använt det som ett påtryckningsmedel för att hon skulle vara tyst. Hon skriver lyriskt om sin älskade mamma på FBkontot och bara föräldrarna kom skulle ju allt bli bra. För henne också.

Obs det här är verkligen bara min tolkning av vad jag läst, vet ju lika lite som alla andra. Kanske har föräldrarna varit mer inblandade än vad jag orkar tro. Hoppas inte det. Men självklart utnyttjas små barns lojalitet till max i det här systemet.

Vi pratar om ett barn som är uppvuxen i en krigszon, chockad när hennes skola bombats ... klart att Sverige ses som ett "dream land".

Jag tror föräldrarna hade goda intentioner för sitt barn.

Enligt ett förslag som nu ligger kan barn giftas bort vid nio års ålder.
Citera
2014-05-05, 12:21
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Det är möjligt att man aldrig får fram det.
Larmet kan mycket väl kommit från mobiltelefon utan abonnemang, d.v.s. saknar registrerad abonnent.

SOS spelar väl normalt in inkommande samtal? (får vi ju verkligen hoppas) Bara dom inte klantar sig med detta också nu.. Borde vara riktigt basic att få fram denna uppgift, brukar de iaf vara.

Får en känla att dom redan vet och har lyssnat på samtalet, men väntar med att gå ut med det...
Citera
2014-05-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Kan inte förstå att folk kritiserar föräldrarna i detta. Skulle det bli krig och oroligt i Sverige, och min bror med familj bor i ett lugnt land skulle jag utan tvekan skicka det käraste jag har att bo hos honom. Både för barnets liv, och för att kanske få dit resten av familjen senare. Riktigt hemskt att anklaga föräldrarna i detta, de har det svårt nog.

Offra sina barn också? för frihet osv. Du ska veta att det inte precis frivilligt alla gånger utan förekommer en hel del tvång när barnen skickas iväg. Och alla föräldrar är inte änglar. Eller tycker du systemet är bra? Skicka hit ett litet barn bara så får ni komma hit allihop. Ursäkta att jag låter cynisk men det kanske inte är så enkelt som du tror. Rätt stor skillnad på att skicka ett barn till en släkting för att barnet ska komma undan en krigssituation. Och att skicka ett litet barn för att man vet att det är det snabbaste vägen till asyl.

Med de här föräldrarna vet vi ingenting. Men deras barn mådde fruktansvärt dåligt och misshandlades till döds. Tycker du inte ens att föräldrarna brustit i kontakten med sin dotter?
Citera
2014-05-05, 12:30
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
...”Lotta Hansson bekräftar att polisen vid ett tillfälle har fått in tips om att flickan ska ha varit utsatt för misshandel. Dock har de inte funnits några anmälningar.”
Då ställer jag mig frågan vem som inte skriver en anmälan. Misshandel faller under allmänt åtal och polisen är skyldig att utreda om det kommer till deras kännedom, vilket det uppenbarligen gjort vid detta tillfälle....

Exakt! Misshandel faller under allmänt åtal. Jag tror att tipset som Lotta Hansson hänvisar till, kom från grannen som kontaktade polisen strax före påsk. För det ska grannen ha en stor eloge. De flesta människor väljer ju annars att vända bort blicken av rädsla för att lägga sig i.
Jag skulle vilja veta hur den polis som tog emot det samtalet tänkte. Om hen tänkte över huvud taget? Polisen får veta att en liten flicka är så skadad att hon knappt kan gå och att hennes kropp är täckt av blåmärken. Vad sker? En orosanmälan upprättas och försvinner i ett postfack på socialkontoret...
Om denna polis hade haft det minsta medkänsla och ansvar skulle vederbörande självklart ha upprättat en formell anmälan samt insett nödvändigheten av att omedelbart skicka en patrull till flickans adress för att med egna ögon se hur det var ställt med henne!
Jag kan inte komma ifrån den förfärliga känslan att denna polis sannolikt visste att flickan och de vuxna hon bodde hos, inte var "etniska svenskar". Saken avfärdades (det vet man ju hur de där uppfostrar sina ungar, typ) men för "syns skull" gjordes en orosanmälan.
Och denna känsla kan jag inte skaka av mig, hur mycket jag än försöker...
Citera
2014-05-05, 12:31
Medlem
Jag hoppas att det kommer bli en del diskussioner om ensamkommande flyktingbarn och så kallade ankarbarn, de som försvunnit, vad har hänt? Jag blir orolig att det finns fler små barn i Sverige som lever under liknande, hemska, förhållanden som den mördade 8-åringen verkar ha gjort.
Citera
2014-05-05, 12:38
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
SOS spelar väl normalt in inkommande samtal? (får vi ju verkligen hoppas) Bara dom inte klantar sig med detta också nu.. Borde vara riktigt basic att få fram denna uppgift, brukar de iaf vara.

Får en känla att dom redan vet och har lyssnat på samtalet, men väntar med att gå ut med det...

Frågan jag besvarade var varför man ännu inte viste vem som ringt larmsamtalet.

Oavsett om man spelat in samtalet kan man inte veta vem som använt en anonym mobil. Lika lite som man kan veta vem som använt telefonautomat.

Det enda man ev. kan finna ut är om ngn av GM ringt, via röstanalys.
Citera
2014-05-05, 12:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Ansökan från Karlskrona kommun och vårdnad.
https://anonfiles.com/file/7ce264af7b2de71d43477c06d0932dcf
Personbevis
https://anonfiles.com/file/9ae2c43714b2255cbcb8a8176af80b68

2663-13 Blekinge Tingsrätt
Citera
2014-05-05, 12:40
Medlem
Citat:
....

Rätt stor skillnad på att skicka ett barn till en släkting för att barnet ska komma undan en krigssituation. Och att skicka ett litet barn för att man vet att det är det snabbaste vägen till asyl.

Med de här föräldrarna vet vi ingenting. Men deras barn mådde fruktansvärt dåligt och misshandlades till döds. Tycker du inte ens att föräldrarna brustit i kontakten med sin dotter?

... precis. Eftersom vi inget vet om deras bevekelsegrunder för att fatta ett sådant svårt beslut som att skicka iväg sin äldsta dotter - ett barn - har nog överväganden gjorts under möda.

Saker vi inte har en susning om. Gaza är ett slutet land.
Citera
2014-05-05, 12:47
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Frågan jag besvarade var varför man ännu inte viste vem som ringt larmsamtalet.

Oavsett om man spelat in samtalet kan man inte veta vem som använt en anonym mobil. Lika lite som man kan veta vem som använt telefonautomat.

Det enda man ev. kan finna ut är om ngn av GM ringt, via röstanalys.

De har du självklart helt rätt i! My bad
Citera
2014-05-05, 12:47
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Betr. faxet polisen skickade på långfredagen säger i dagens Sydöstran/BLT socialnämndens ordförande att "beredskapen" borde ha ringt henne i stället/parallellt med att faxa.

Någon som vet var beredskapen är?

Varje kommun bör ha jourberedskap. Socialjouren, i detta fall. Antar att det finns upplysningar på vederbörande kommuns hemsida vart man bör/ska vända sig i akuta fall. Ringer du 112 så lotsar de dig vidare.
Citera
2014-05-05, 12:59
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Exakt! Misshandel faller under allmänt åtal. Jag tror att tipset som Lotta Hansson hänvisar till, kom från grannen som kontaktade polisen strax före påsk. För det ska grannen ha en stor eloge. De flesta människor väljer ju annars att vända bort blicken av rädsla för att lägga sig i.
Jag skulle vilja veta hur den polis som tog emot det samtalet tänkte. Om hen tänkte över huvud taget? Polisen får veta att en liten flicka är så skadad att hon knappt kan gå och att hennes kropp är täckt av blåmärken. Vad sker? En orosanmälan upprättas och försvinner i ett postfack på socialkontoret...
Om denna polis hade haft det minsta medkänsla och ansvar skulle vederbörande självklart ha upprättat en formell anmälan samt insett nödvändigheten av att omedelbart skicka en patrull till flickans adress för att med egna ögon se hur det var ställt med henne!
Jag kan inte komma ifrån den förfärliga känslan att denna polis sannolikt visste att flickan och de vuxna hon bodde hos, inte var "etniska svenskar". Saken avfärdades (det vet man ju hur de där uppfostrar sina ungar, typ) men för "syns skull" gjordes en orosanmälan.
Och denna känsla kan jag inte skaka av mig, hur mycket jag än försöker...

Det är précis så det är. Men inte fullt så cyniskt som du framställer det.

Oavsett lagar och bestämmelser tenderer myndigheter, som polis och socialen se lite lättare på "nysvenskar beteende som ett led i integrationen. Kalla till samtal i stället för bestaffning, t.ex. Hur skulle det se ut om vi kastade de flesta nyanlända i fängelse eller bötfällde dem det första de kom hit!?!

http://www.unt.se/leva/165-lander-tillater-barnaga-1269245.aspx

Endast 29 av jordens 194 lander förbjuder barnaga.
Citera
2014-05-05, 12:59
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Det är vårt fel att vi har ett system som i så hög grad uppmuntrar till ankarbarn. Om det finns en automatik i att kunna skicka ett litet barn till Sverige och därmed vara säker på återförening. Då är det fel på systemet. Att skylla på föräldrar som av goda eller dåliga skäl använder det för att kunna komma hit är meningslöst. Fungerade det inte så skulle de nämligen inte göra det.
Nu garanterar det i princip att familjen får komma till Sverige.

Måhända att vårt svenska välkomnande system brister i mångt och mycket. Absolut. Men här verkar det ju vara så att ungen var mer eller mindre uppväxt hos sina rara morbror. Hypotetiskt sett så kunde hon ha blivit dödad i Palestina, när de bodde där, hos honom. Ett as är alltid ett as.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in