2014-05-05, 08:08
Medlem
Jezebel82s avatar
Jag förstår inte riktigt oron över kritiken svenska staten får? Det är klart som fan att de ska bli kritiserade. Det gör inte biologiska föräldrarna,mördarna eller israelers skuld mindre....det är mer för att man blir orolig att folk inte tar barnmisshandel och hot på allvar. Det är inte kritik mot svenskar eller svenska kulturen...för i helvete,hur känsliga har ni blivit för kritik egentligen?
Citera
2014-05-05, 08:11
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Men i slutändan är det han som helt frivilligt skickat sin dotter till sin frus bror. Belasta inte systemet för det. Yara älskade naturligtvis sina föräldrar. Där hade hon säkert varit trygg. Men de valde bort henne. Det är inte vårta lands fel.

Så du tycker socialen skötte detta ärende bra? Och du vill inte förbättra deras arbete? Du är nöjd helt enkelt? Har du någonsin haft med socialen att göra?
Citera
2014-05-05, 08:40
Medlem
dirnas avatar
Kan inte förstå att folk kritiserar föräldrarna i detta. Skulle det bli krig och oroligt i Sverige, och min bror med familj bor i ett lugnt land skulle jag utan tvekan skicka det käraste jag har att bo hos honom. Både för barnets liv, och för att kanske få dit resten av familjen senare. Riktigt hemskt att anklaga föräldrarna i detta, de har det svårt nog.
Citera
2014-05-05, 08:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Kan inte förstå att folk kritiserar föräldrarna i detta. Skulle det bli krig och oroligt i Sverige, och min bror med familj bor i ett lugnt land skulle jag utan tvekan skicka det käraste jag har att bo hos honom. Både för barnets liv, och för att kanske få dit resten av familjen senare. Riktigt hemskt att anklaga föräldrarna i detta, de har det svårt nog.
Vi är nog ganska många som skulle göra så. Försöka med alla möjliga metoder för att få familjen att komma till ett bättre ställe.

Men skulle vi skylla på det nya landets myndigheter om vårt barn sedan dödades av den familj vi skickade vårt barn till? Här förutsätter jag alltså att det var avtalat sedan innan att flickan skulle hamna hos just denna familj.
Citera
2014-05-05, 08:48
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:

Det är bara människor som har haft det välställt och tryggt som säger sånt som ;"jag skulle alllldriiiiiig göra så o blah blah blah". Vi som har upplevt lite mer och sett den andra sidan av myntet VET att det är bullshit.
Människor gör allt för frihet,människor är villiga att ge upp sina liv för frihet...till och med för drömmen om frihet.
Som sagt; ödmjukhet och tacksamhet förlivet tar en långt. Högmod,arrogans och ignorans gör en bara ensammare och kallare. Förmodar att det är människor med låg självinsikt och självkänsla som känner behovet och rätten att peka finger åt andra så att dom ska framstå som bättre.
Citera
2014-05-05, 08:48
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vi är nog ganska många som skulle göra så. Försöka med alla möjliga metoder för att få familjen att komma till ett bättre ställe.

Men skulle vi skylla på det nya landets myndigheter om vårt barn sedan dödades av den familj vi skickade vårt barn till? Här förutsätter jag alltså att det var avtalat sedan innan att flickan skulle hamna hos just denna familj.
Det är en sak i sig, jag syftar mer på folk som anser att föräldrarna är medskyldiga till att flickan dog.
Citera
2014-05-05, 08:51
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:

Men vad har socialen roll i samhället,om inte se till att adoptivbarn,fosterbarn osv inte dödas,misshandlas eller utnyttjas? Är det inte att ta anmälningar om barnmisshandel på allvar? Och varför ska dom inte kritiseras när dom inte gör sitt jobb? Varför blir folk arga över en sån kritik? Fattar inte alls. Det är som om folk tar det personligt. Ni tar kritik riktat mot en myndighet som ett personangrepp och ett påhopp? Whaaaat? Varför?
Senast redigerad av Jezebel82 2014-05-05 kl. 08:54.
Citera
2014-05-05, 09:02
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Hur kan det ta flera dagar att få fram vem som larmade. Klipp från TV4 Nyheterna, åklagaren, ca 1.50 in i klippet. http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/paret-h%C3%A4ktades-f%C3%B6r-mord-p%C3%A5-flickan-2606838

Det är möjligt att man aldrig får fram det.
Larmet kan mycket väl kommit från mobiltelefon utan abonnemang, d.v.s. saknar registrerad abonnent.
Citera
2014-05-05, 09:03
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det är en sak i sig, jag syftar mer på folk som anser att föräldrarna är medskyldiga till att flickan dog.
Jaså, jaha. Ja, där håller jag med dig. Inte sjutton är föräldrarna medskyldiga till att barnet dog, även om det kanske kan misstänkas att synen på barnaga är lite annorlunda i de kretsarna än i "helsvenska" familjer.

Citat:
Ursprungligen postat av Jezebel82
Men vad har socialen roll i samhället,om inte se till att adoptivbarn,fosterbarn osv inte dödas,misshandlas eller utnyttjas? Är det inte att ta anmälningar om barnmisshandel på allvar? Och varför ska dom inte kritiseras när dom inte gör sitt jobb? Varför blir folk arga över en sån kritik? Fattar inte alls. Det är som om folk tar det personligt. Ni tar kritik riktat mot en myndighet som ett personangrepp och ett påhopp? Whaaaat? Varför?
Givetvis ska såväl socialens som polisens agerande utredas ordentligt. Det förefaller onekligen som om bådadera kunde ha varit lite mer aktiva.

Men vi bör kanske också tänka på att det inte alltid går att förutse vilken av alla anmälningar som trillar in är den som borde ha tagits på jättestort allvar och hanterats omedelbart.

Till syvende och sist måste det väl ändå vara den/de som dödade flickan som är mest skyldiga till mordet?
Citera
2014-05-05, 09:26
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Jaså, jaha. Ja, där håller jag med dig. Inte sjutton är föräldrarna medskyldiga till att barnet dog, även om det kanske kan misstänkas att synen på barnaga är lite annorlunda i de kretsarna än i "helsvenska" familjer.

Givetvis ska såväl socialens som polisens agerande utredas ordentligt. Det förefaller onekligen som om bådadera kunde ha varit lite mer aktiva.

Men vi bör kanske också tänka på att det inte alltid går att förutse vilken av alla anmälningar som trillar in är den som borde ha tagits på jättestort allvar och hanterats omedelbart.

Till syvende och sist måste det väl ändå vara den/de som dödade flickan som är mest skyldiga till mordet?

Helt klart. Dom lär bli straffade för det. Föräldrarna behöver leva med det här och vi alla andra lär tänka extra nästa gång vi hör ett barn skrika. Desto mer intressant för oss,medborgare, är socialens roll...vi har ju byggt upp det för att se till att bli skyddade från sjuka,agressiva människor. För framtida barn och samhälle så är det bättre att vi kritiserar och försöker förbättra socialen.
Citera
2014-05-05, 09:32
Medlem
klimatiss avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-tacksam--trots-sin-stora-sorg/

Jag kan som många andra inte låta bli att provoceras av pappans anklagande mot det svenska systemet. Jag vill påstå att det var han som hade mest insyn i den familj Y var placerad. Mannen är ju förhelvete hans frus bror! Y's mamma borde väl rimligtvis veta vad hennes bror var för människa?

Jag vill påstå att de hade kontakt flera gånger i månaden. Mer insyn kring vad som försiggick än någon annan. Y's föräldrar var tydligen inte kapabla att läsa av deras barns signaler.

Sedan så finns en annan aspekt. Det är vedertaget att många utrikesfödda har en annan syn på barnuppfostran. Inslag som aga är mer vanligt än ovanligt. Och detta vet både skolpersonal, polis och socialtjänst. Vid samtal med föräldrar om att det finns en misstanke om misshandel står dom helt frågande. -vaddå, misshandel? Jag uppfostrar mina barn, vad är problemet?

Ni anar inte hur många orosanmälningar socialen får in av oroliga svenskar som ojjar sig över barn som får stryk hemma av sina utrikesfödda föräldrar. Dessa föräldrar kan varken språket eller har anammat den svenska kulturen. Lärare i skolan är vana vid att utrikesfödda aldrig har frukt, gympakläder eller utflyktsmatsäck med till skolan. Ofta så får inte heller lärare/dagispersonal prata med mamman utan all information ska gå via mannen. Och mannen kan knappt språket eller bryr sig inte utan tycker att skolan ska bekosta gympakläder.

Jag menar inte att det svenska systemet inte har brister. Det fina med Sverige är att vi har en tradition av att granska oss själva och systemet samt den offentlighet detta bygger på. Det är bra att socialtjänsten granskar sina rutiner.

Men. Det var inte Sverige som slog ihjäl Y, det var hennes morbror.
Senast redigerad av klimatis 2014-05-05 kl. 10:01.
Citera
2014-05-05, 09:39
Medlem
RedXs avatar
Det är klart att föräldrarna i viss mån får "skylla sig själva" om de skickat iväg henne i syfte att agera ankarbarn och inte tagit reda på (eller brytt sig om) vilken sorts person den älskade släktingen var. Att de sedan i första hand väljer att kritisera svenska myndigheter och inte mördarna säger nog en hel del tyvärr. Sen är det ju inte dem som tagit livet av henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in