2014-05-05, 11:02
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Hur skulle handläggaren kunnat veta att Y skulle blivit ihjälslagen, menar du?

Den orosanmälan som publ. I tråden indikerar inte på en direkt livsfara för barnet, även om den hade lästs direkt.

Handläggaren kunde naturligtvis inte förutse att någon skulle bli ihjälslagen, särskilt som hon/han inte ens läst anmälan.
Men under en presskonferens förklarade ju högre chefer att man skulle åkt hem till familjen samma dag om de vetat att denna orosanmälan kommit in.

För övrigt tycker jag det har kommit ut ovanligt litet information om själva brottet, troligen för att journalisterna inte fick närvara under större delen av häktningsförhandlingarna.
Citera
2014-05-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Båda häktades, men mannen häktades för mord, synnerligen grov misshandel och vållande till annans död, medan mamman bara häktades för mord.
Förtydligande: tydligen var det åklagaren som ville häkta mannen på de tre punkterna, men som jag förstår det häktades även han bara för mord.

Men varför ansåg åklagaren att det "behövdes" fler punkter på honom? Är det ett tecken på att det han eventuellt har gjort skulle vara svårare att bevisa när det gäller graden av allvarlighet, och att det då behövdes en gardering för att undvika att han skulle släppas?

Eller vad kan det bero på?

Ja enligt krimexpertis i tråden tyder det alltså på att kvinnan möjligtvis är "mer skyldig" för själva mordet. Häktades han bara för mord i slutändan kanske misstankarna har stärkts mot honom?
Citera
2014-05-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Men i slutändan är det han som helt frivilligt skickat sin dotter till sin frus bror. Belasta inte systemet för det. Yara älskade naturligtvis sina föräldrar. Där hade hon säkert varit trygg. Men de valde bort henne. Det är inte vårta lands fel.

Det är vårt fel att vi har ett system som i så hög grad uppmuntrar till ankarbarn. Om det finns en automatik i att kunna skicka ett litet barn till Sverige och därmed vara säker på återförening. Då är det fel på systemet. Att skylla på föräldrar som av goda eller dåliga skäl använder det för att kunna komma hit är meningslöst. Fungerade det inte så skulle de nämligen inte göra det.
Nu garanterar det i princip att familjen får komma till Sverige.
Citera
2014-05-05, 11:18
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Antar att du anser att föräldrarna på förskolan med "dagispedofilen" också är får skylla sig själva för att de inte "tog reda på" vilken sorts person som tog hand om deras barn? Hur kan man ta reda på något sådant?

Du har helt rätt. Det mesta av folks karaktär kan man inte "ta reda på" i förväg, det visar sej förr eller senare.

Och då är det tyvärr ofta för sent.

Vem skulle kunnat "ta reda på" att Yaras morbror skulle slå ihjäl sin niece!?!
Citera
2014-05-05, 11:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är vårt fel att vi har ett system som i så hög grad uppmuntrar till ankarbarn. Om det finns en automatik i att kunna skicka ett litet barn till Sverige och därmed vara säker på återförening. Då är det fel på systemet. Att skylla på föräldrar som av goda eller dåliga skäl använder det för att kunna komma hit är meningslöst. Fungerade det inte så skulle de nämligen inte göra det.
Nu garanterar det i princip att familjen får komma till Sverige.

Ja, och med tanke på hur många barn som är försvunna i Sverige så undrar man också hur de kan glida ur systemets händer och bara försvinna? Vad är det som händer då? Det är inget tryggt system.
Citera
2014-05-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag har också känt så. Men det kan ju vara båda och. Att man skuldbelägger av bara helvete allt och alla när man är i chock är kanske naturligt. Att flickan älskade föräldrarna står klart via FB kontot. Det kanske man inte ska glömma. Sedan trodde de ju att hon kommit till "dreamland". Och litade på släktingarna. Skyll på systemet vi har och GM istället för föräldrarna.
De har fått betala ett ohyggligt pris för sin dumhet och naivitet.

Detta med "dreamland" är ju vad pappan säger i media, som om det är Svenska samhällets fel att det som har hänt. Går ju bra att i efterhand dra snyfthistorier, när hela soppan från början är föräldrarnas ansvar och ingenting annat. Flickan borde ju dessutom rimligtvis NÅGON gång under denna tid hon bodde hos GM pratat med sina föräldrar i telefon och på så sätt kunnat meddela att hon for illa. Antingen måste hon varit hotad till tystnad eller så tog föräldrarna det inte på allvar. Om något ens sades om saken. Jag anser att det är föräldrarnas bristande ansvar att skicka en åttaårig dotter som - vilket tydligen var fallet - "ensamkommande flyktingbarn" (hon hade ju föräldrarna hemma!), jag anser att det är föräldrarnas ansvar att ha koll på att flickan har det bra. Det har gått inflation i Sverige att i parti och minut skylla på samhället och därmed befria sig från allt personligt ansvar, sjukt är det!! Och hur genomskinlig är inte denna ankarbarnssituation, det är vidrigt av föräldrarna att skicka denna lilla flicka runt halva jordklotet ENBART för att gagna sina egna egoistiska syften, de skulle ju sedan hux flux dyka upp och "återförenas". Hela historien stinker och det är ta mig f-n inte det svenska samhällets fel!!
Citera
2014-05-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, och med tanke på hur många barn som är försvunna i Sverige så undrar man också hur de kan glida ur systemets händer och bara försvinna? Vad är det som händer då? Det är inget tryggt system.

Ja och aldrig debatteras de här försvunna barnen heller. Jag har då inte sett något uppdrag granskning om Sveriges försvunna flyktingbarn. Vet inte ens om det förs någon statistik på hur många barn som försvinner. Ankarbarn finns överhuvudtaget inte eller är ett icke-problem i Sverige. Har man bestämt. Fast man vet att de många gånger förekommer tvång. Få barn åker väl frivilligt med eller utan smugglare till något "spännande land" långt borta utan sina föräldrar.
Citera
2014-05-05, 11:34
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Detta med "dreamland" är ju vad pappan säger i media, som om det är Svenska samhällets fel att det som har hänt. Går ju bra att i efterhand dra snyfthistorier, när hela soppan från början är föräldrarnas ansvar och ingenting annat. Flickan borde ju dessutom rimligtvis NÅGON gång under denna tid hon bodde hos GM pratat med sina föräldrar i telefon och på så sätt kunnat meddela att hon for illa. Antingen måste hon varit hotad till tystnad eller så tog föräldrarna det inte på allvar. Om något ens sades om saken. Jag anser att det är föräldrarnas bristande ansvar att skicka en åttaårig dotter som - vilket tydligen var fallet - "ensamkommande flyktingbarn" (hon hade ju föräldrarna hemma!), jag anser att det är föräldrarnas ansvar att ha koll på att flickan har det bra. Det har gått inflation i Sverige att i parti och minut skylla på samhället och därmed befria sig från allt personligt ansvar, sjukt är det!! Och hur genomskinlig är inte denna ankarbarnssituation, det är vidrigt av föräldrarna att skicka denna lilla flicka runt halva jordklotet ENBART för att gagna sina egna egoistiska syften, de skulle ju sedan hux flux dyka upp och "återförenas". Hela historien stinker och det är ta mig f-n inte det svenska samhällets fel!!

Enligt pappan talades ofta via Skype, det var då han såg blåmärkena.

Joo, det är det, ta mej f-n! Det är samhället som skapat förutsättningarna för ankarbarnsverksamheten
Citera
2014-05-05, 11:35
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst. Vi är väl ganska många som misstänker att avsikten med att skicka flickan hit var ett led i planen att hela familjen skulle hit. Hon skulle användas till återföreningsargumentet. Men inte behöver väl det betyda att de inte älskade sitt barn och ville henne väl?

Det är väl inte medias enda uppgift; att granska makten? Deras uppgift borde väl också vara att objektivt berätta för läsaren vad som har hänt?

........................

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/bada-haktade-pa-sannolika-skal-misstankta-for-mord(4270795).gm

Det är alltså mannens advokat som uttalar sig. Advokater brukar ju göra uttalanden som syftar till att ställa klienten i bättre dager. Här går det väl nästan att få motsatt uppfattning?

Jag tänker alltså på det där med "nya allvarliga omständigheter".
Den advokaten har väl sagt lite mer än vad han borde även tidigare? Hittar inte nu (troligen var det i någon text som man inte har tillgång till längre utan att betala) men det var något ganska onödigt om hans klients tillstånd om jag minns rätt.
Citera
2014-05-05, 11:46
Medlem
Joo, det är det, ta mej f-n! Det är samhället som skapat förutsättningarna för ankarbarnsverksamheten[/quote]

Touché...
Citera
2014-05-05, 11:51
Medlem
Flickan kunde väl ha berättat för föräldrarna under Skype-samtalen att hon inte mådde bra ....???

Vi pratar om en 7-8 åring som är i ett främmande land helt utlämnad till dessa vårdnadshavare - som också troligen satt bredvid henne vid dessa samtal.

Hon försökte bara överleva.

Resten får väl rättsmedicin utreda.

Det är knappast barnet som gjort fel!
Citera
2014-05-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta

Och hur tänker du att man löser det här då? Du kommer att ha föräldrar som av dubiösa och ibland rent kriminella skäl skickar sina barn. Ibland också av goda skäl i krigssituationer därför att man har förstått att det är snabbaste genvägen till asyl istället för att gå den vanliga vägen. Har några gjort det i ett land och det har fungerat så kommer andra göra det antingen det är av goda eller dåliga skäl. Hur kommer man åt problemet om man inte förändrar systemet?

Sedan tyckte jag också i början att föräldrarna var rent onda när jag tolkade vad de sagt. Idag tror mest att de varit fruktansvärt dumma, egoistiska och naiva. Jag tror att flickan var duktig på att spela glad. Att hon inte visade eller sa något både pg av rädslan för GM men kanske för att hjälpa föräldrarna. Allt byggde ju på att hon stannade i Sverige för att de skulle kunna komma över. Och GM kan ju ha också ha använt det som ett påtryckningsmedel för att hon skulle vara tyst. Hon skriver lyriskt om sin älskade mamma på FBkontot och bara föräldrarna kom skulle ju allt bli bra. För henne också.

Obs det här är verkligen bara min tolkning av vad jag läst, vet ju lika lite som alla andra. Kanske har föräldrarna varit mer inblandade än vad jag orkar tro. Hoppas inte det. Men självklart utnyttjas små barns lojalitet till max i det här systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in