Citat:
Ursprungligen postat av
Behknot
Har fått i skoluppgift att svara på denna fråga, insåg sen hur dålig insatt jag är i religion
Hade varit tacksamt om ni hade något trevligt att komma med
Frågan är alltså
Är de religiösa levnadsreglerna inom islam och judendom tydliga eller öppna för egna tolkningar?
Egentligen tycker jag i många fall att dom är tydliga, men tittar vi på världen ser vi att massa olika tolkningar gjorts ändå.
Så vad kan detta bero på?
Jo det är så att enskilda verser i tex bibeln eller koranen ofta är klara.
Ta till exempel sura 9 i islam:
"And when the sacred months have passed, then kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. But if they should repent, establish prayer, and give zakah, let them [go] on their way. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful."
Eller Paulus i första Korinthierbrevet:
" Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike."
Rätt solklart..
DOCK: Så finns det rader som säger rakt emot dem. i koranens fall, direkt i versen efter, och även i de verser som säger att döda alltid är fel. I bibelns fall i kärleksbudet. Kärlek går först, långt före Paulus kommentarer rörande homosexualitet.
Så enskiljda rader är ofta klara, men eftersom varenda helig text har verser som rakt emotsäger varandra, så kan man ju välja vilken man tror stämmer. Därav kan man som religiös i stort sett leva hur som helst, det handlar bara om vilka texter som prioriteras över andra.
EDIT: Såg att det stod judendomen och islam nu. Å jag använde ett argument ifrån kristendomen, vilket du också kan ta med, det är ju relaterat.
I judendomen hittar du samma tendenser. Du har tex verser som talar om att döda i GT, samtidigt är det solklart att du inte får döda.