2014-05-04, 22:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Alltså detta börjar bli mer än komiskt på det sätt du mer eller mindre förkastar alla bevis som hittats i utredningen, spelar ingen roll om dessa är fysiska eller muntliga.
Hade varit kul om du kunde redogöra för oss andra i tråden vad DU anser vara godkänt bevis, du måste självklart hitta på några eftersom de "uppenbart" inte finns i denna utredning.
Så upplys oss!
Tyvärr, jag har inga bevis. Jag har inte lett utredningen.
Citera
2014-05-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tyvärr, jag har inga bevis. Jag har inte lett utredningen.

Jag vet att du inte har några som helst bevis, men det jag efterfrågade var i vilken omfattning ett bevis är ett godtagbart sådant för dig.
Vi kan som exempel ta blodet i kofferten, berätta vad som mer skulle behövas för att validera detta som ett godkänt bevis, enl din syn!
Citera
2014-05-04, 22:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag vet att du inte har några som helst bevis, men det jag efterfrågade var i vilken omfattning ett bevis är ett godtagbart sådant för dig.
Vi kan som exempel ta blodet i kofferten, berätta vad som mer skulle behövas för att validera detta som ett godkänt bevis, enl din syn!
Hundra vittnen och en videofilm skulle vara tacknämligt. Vad menar du, varför skulle jag slösa bort min ungdom med att hitta på fiktiva bevis?
Citera
2014-05-04, 22:42
Medlem
Citat:
Hundra vittnen och en videofilm skulle vara tacknämligt. Vad menar du, varför skulle jag slösa bort min ungdom med att hitta på fiktiva bevis?

Hehe, jo en film hade nog ingen tackat nej till i detta mål.
Du går hela tiden till ytterligheterna för att kunna misskreditera de bevis som finns i utredningen, varför?
Citera
2014-05-04, 22:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hehe, jo en film hade nog ingen tackat nej till i detta mål.
Du går hela tiden till ytterligheterna för att kunna misskreditera de bevis som finns i utredningen, varför?
Jag går inte till ytterligheter. Jag hittar på sunda grunder svagheter i bevisningen och ifrågasätter KJ:s skuld.
Citera
2014-05-04, 22:55
Medlem
Citat:
Jag går inte till ytterligheter. Jag hittar på sunda grunder svagheter i bevisningen och ifrågasätter KJ:s skuld.

Om man läser dina inlägg den senaste tiden där du försöker tillintetgöra de bevis som finns, så blir väl slutresultatet att du anser att KJ är till 100% oskyldig.

Om man hade funnit mordvapnet med VB DNA på bladet och KJ DNA på skaftet så hade det väl också varit ett falsarium enligt dig?

Jag är heller inte helt hundra på att KJ är skyldig, men man måste ändå försöka värdera bevis objektivt istället för att sitta här på ett forum och spela Allan genom att försöka utmärka sig genom kvasiteoretiska icke-resonemang.
Citera
2014-05-04, 22:57
Medlem
FUP-12s avatar
Kom just på att det är årsdagen av mordet. Märkligt att det gått så lång tid. Sorgligt också för den delen.

Det var dock inte det jag ville tala om. Skulle istället lägga upp en pedagogisk - och färgglad - tidslinje över kvällen den 4/5. Informationen är ju känd sen tidigare för de flesta i tråden, men ibland kan man få några nya snilleblixtar när samma information presenteras på ett nytt sätt. Så, reflektioner?

Bilden innehåller inte så mycket kring MB:s förehavanden, men de som lutar åt det hållet kanske har någon nytta av den ändå.

http://postimg.org/image/xkv79p2sb/full/

Bilden är ganska stor. Det bästa är att ladda ned bilden, så att man kan zooma mellan helhet och detaljer.
Citera
2014-05-04, 23:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Om man läser dina inlägg den senaste tiden där du försöker tillintetgöra de bevis som finns, så blir väl slutresultatet att du anser att KJ är till 100% oskyldig.
Jag har inte hittat någonting som bevisar KJ:s oskuld. Har du?
Citat:
Om man hade funnit mordvapnet med VB DNA på bladet och KJ DNA på skaftet så hade det väl också varit ett falsarium enligt dig?
Inte utan grund.
Citat:
Jag är heller inte helt hundra på att KJ är skyldig, men man måste ändå försöka värdera bevis objektivt istället för att sitta här på ett forum och spela Allan genom att försöka utmärka sig genom kvasiteoretiska icke-resonemang.
Kränkningar höjer knappast diskussionsnivån.
Citera
2014-05-04, 23:07
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Kom just på att det är årsdagen av mordet. Märkligt att det gått så lång tid. Sorgligt också för den delen.

Det var dock inte det jag ville tala om. Skulle istället lägga upp en pedagogisk - och färgglad - tidslinje över kvällen den 4/5. Informationen är ju känd sen tidigare för de flesta i tråden, men ibland kan man få några nya snilleblixtar när samma information presenteras på ett nytt sätt. Så, reflektioner?

Bilden innehåller inte så mycket kring MB:s förehavanden, men de som lutar åt det hållet kanske har någon nytta av den ändå.

http://postimg.org/image/xkv79p2sb/full/

Bilden är ganska stor. Det bästa är att ladda ned bilden, så att man kan zooma mellan helhet och detaljer.

Bra tidslinje! Men lägg gärna in förmiddagen också och MBs förehavanden så blir den bättre.

Och du har missat ett vittnesmål runt 21-tiden.
Citera
2014-05-04, 23:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
OK, KJ dödade VB, men vad har MB med det att göra? - Nej, VB lämnade enligt sin far bostaden vid 13.30-tiden; enligt modern vid 13-tiden. Hon återkom från sin reklamutdelning mellan 14 och 15. - Hur ser ditt scenario ut - i sin helhet?

Jag upprepar frågan - kan Vatchareeya ha träffat Berg någon gång under förmiddagen den 4 maj ? Gjort några överenskommelser med Berg angående kvällen ?

Essensen i mitt scenario är att MB var initiativtagare och planläggare av mordet på VB, dvs den som drog upp visa riktlinjer/ramar samt var den som ställde lämplig lokal till förfogande - och att KJ och några ur hans krets beslutade om hur Vatchareeyas död skulle gestalta sig, det var detaljer som Berg knappast var intresserad av eller hade några synpunkter på, det överlät han åt gärningspersonerna. Jag tror inte att AN var informerad om exakt när mordet på VB skulle ske, men att hon anade att det låg i pipen, därav hennes inlägg på facebook om att: "hon (kackerlackan VB, min anm.) kanske inte längre är i livet" när hon nådes av uppgiften om att Vatchareeya Bangsuan var försvunnen.
Citera
2014-05-04, 23:12
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag tycker att åklagaren borde ha lagt fram en detaljerad hypotes om vad som har hänt, dvs., hur hamnade blodet i bilen. Om åklagaren med hjälp av annan bevisning hade kunnat visa vad, hur och på vilket sätt kropp eller kroppsdelar har orsakat blodet i bilen så hade blodet i sig bevisat något.

Som saken ligger nu så är det svävande, man antager att just KJ har transporterat ett lik i bilen men har ingen teknisk bevisning som stödjer det antagandet.

Hade man haft ett ev. emballage så hade man kunnat göra en teoretisk rekonstruktion som är trovärdig, men nu har man inte ens något som säger att hel kropp, kroppsdelar, eller blodbesudlade föremål har orsakat blodet i bilen.

Blodet i bilen bevisar ingenting, det ger endast ett uppslag för spekulation. Domen bygger på spekulationer, bevisning för att KJ höll i mordvapnet finns inte. Att KJ är inblandad i någon del är ett rimligt antagande tycker jag, men att han är mördaren finns det ingen teknisk bevisning som stödjer, tyvärr vill jag säga, då jag tror att han är mördaren.

Dock är det fel att döma någon med tro som underlag, det är min åsikt.
Citera
2014-05-04, 23:13
Medlem
Citat:
Jag har inte hittat någonting som bevisar KJ:s oskuld. Har du?Inte utan grund.
Kränkningar höjer knappast diskussionsnivån.

Jag tycker bara att det blir lite knepigt när, enligt dig, alla bevis måste bevisas för att kunna kallas bevis. (Hittade inget bättre uttryck men ni förstår resonemanget. De flesta av er i alla fall) Att alla bevis ska förutsättas vara fabricerade. Kritisk granskning? Självklart nödvändigt, men det får liksom finnas en gräns vid vilken det börjar bli löjligt.

Kränkning? Äh, lite får du tåla när du uppenbart har ett (del-) syfte att provocera och sticka ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in