2014-05-04, 23:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag upprepar frågan - kan Vatchareeya ha träffat Berg någon gång under förmiddagen den 4 maj ? Gjort några överenskommelser med Berg angående kvällen ?

Essensen i mitt scenario är att MB var initiativtagare och planläggare av mordet på VB, dvs den som drog upp visa riktlinjer/ramar samt var den som ställde lämplig lokal till förfogande - och att KJ och några ur hans krets beslutade om hur Vatchareeyas död skulle gestalta sig, det var detaljer som Berg knappast var intresserad av eller hade några synpunkter på, det överlät han åt gärningspersonerna. Jag tror inte att AN var informerad om exakt när mordet på VB skulle ske, men att hon anade att det låg i pipen, därav hennes inlägg på facebook om att: "hon (kackerlackan VB, min anm.) kanske inte längre är i livet" när hon nådes av uppgiften om att Vatchareeya Bangsuan var försvunnen.

Vad var KJ och hans intressegemensammas incitament för att gå MB ärende i det här fallet tror du? Fick man betalt, varför annars mörda åt någon annan?
Citera
2014-05-04, 23:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Jag tycker bara att det blir lite knepigt när, enligt dig, alla bevis måste bevisas för att kunna kallas bevis. (Hittade inget bättre uttryck men ni förstår resonemanget. De flesta av er i alla fall) Att alla bevis ska förutsättas vara fabricerade. Kritisk granskning? Självklart nödvändigt, men det får liksom finnas en gräns vid vilken det börjar bli löjligt.

Kränkning? Äh, lite får du tåla när du uppenbart har ett (del-) syfte att provocera och sticka ut.
Bevis måste kritiskt granskas, och det är det jag gör. Jag påstår inte att alla bevis är fabricerade, men har du någon förklaring till skillnaden i fotomontagen annat än att polisens är fabricerat?

Jodå, jag tål kränkning, men jag har varit med om trådar där kränkningar har ingått i var och vartannat inlägg, och diskussionen blir klart otrevlig. Jag vill slippa sån't. Kan vi enas om en hövlig diskussion?
Citera
2014-05-04, 23:18
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Bra tidslinje! Men lägg gärna in förmiddagen också och MBs förehavanden så blir den bättre.

Och du har missat ett vittnesmål runt 21-tiden.

Vilket vittnesmål är det? Trodde jag fick med alla.
Citera
2014-05-04, 23:28
Medlem
Vad hände med uppgiften om att en man som tankat vid biogasstationen strax norr om bodsvedjan sett en gråtande thailändsk kvinna vid tidpunkten för mordet? Jag har länge funderat i banorna att VB kanske aldrig ens var hos KJ aktuell kväll. Han kanske hämtade henne men hon följde inte med hela vägen, alternativt stannade mycket kortare. Den platsen borde täckas av KJs basstation och tiden för gråtande kvinna har jag för mig stämmer ganska bra med 112*?? Min känsla har hela tiden varit att KJ kraftigt överdrivit vad som hände den aktuella kvällen (för nåt ömsesidigt oralt stimulerande tror jag då rakt inte det varit tal om..). Han kanske spred bland sina vänner att hon varit där för att verka inblandad och häftig och få uppmärksamhet. Han kanske, åtminstone inledningsvis, tyckte det vore coolt att vars inblandad i en polisutredning. För att testa liksom. Och när det väl gick för långt utredningsmässigt så insåg han att det var för sent att tala sanning. Och blodet i bilen och all sån skit är bara slump och tidigare lämningar. Hon kanske blödde i samband med nåt tidigare möte, och han minns inte. Och så blev hon faktiskt offer för en random vettlös galning. Eller så inte. Det kanske bara är så simpelt att KJ var sotis och begick brottet precis sim åklagarna tror. Jag hade hur som helst letat väska och verktyg för mordet och hanteringen i anslutning till, eller i, Svartsjön som ligger precis vid väderkvarnshöjden.
Citera
2014-05-04, 23:38
Medlem
FUP-12s avatar
Blev lite inspirerad av den fråga som spanaren007 ställde nyss.

Den är riktad till dem som anser att bevisningen inte var tillräcklig för att döma KJ. Frågan är ärligt menad och inte avsedd att vara polemisk:

Vilken är den minimibevisning som ni anser skulle behöva tillkomma för att ni skulle känna er övertygade om att KJ verkligen begick brottet?

Genuint intresserad av svar.
Senast redigerad av FUP-12 2014-05-04 kl. 23:40.
Citera
2014-05-04, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANANAN
Vad hände med uppgiften om att en man som tankat vid biogasstationen strax norr om bodsvedjan sett en gråtande thailändsk kvinna vid tidpunkten för mordet? Jag har länge funderat i banorna att VB kanske aldrig ens var hos KJ aktuell kväll. Han kanske hämtade henne men hon följde inte med hela vägen, alternativt stannade mycket kortare. Den platsen borde täckas av KJs basstation och tiden för gråtande kvinna har jag för mig stämmer ganska bra med 112*?? Min känsla har hela tiden varit att KJ kraftigt överdrivit vad som hände den aktuella kvällen (för nåt ömsesidigt oralt stimulerande tror jag då rakt inte det varit tal om..). Han kanske spred bland sina vänner att hon varit där för att verka inblandad och häftig och få uppmärksamhet. Han kanske, åtminstone inledningsvis, tyckte det vore coolt att vars inblandad i en polisutredning. För att testa liksom. Och när det väl gick för långt utredningsmässigt så insåg han att det var för sent att tala sanning. Och blodet i bilen och all sån skit är bara slump och tidigare lämningar. Hon kanske blödde i samband med nåt tidigare möte, och han minns inte. Och så blev hon faktiskt offer för en random vettlös galning. Eller så inte. Det kanske bara är så simpelt att KJ var sotis och begick brottet precis sim åklagarna tror. Jag hade hur som helst letat väska och verktyg för mordet och hanteringen i anslutning till, eller i, Svartsjön som ligger precis vid väderkvarnshöjden.

Varför isf vidhålla att VB var hos honom till 21?

Jag kan inte släppa detaljen som han själv nämner, att han plockade upp henne på kvällen(natten?) VB var kanske påväg till Timjanvägen, KJ är svartsjuk och letar upp henne, hon mördas någonstans längs med den väg som Quarrel har provgått, stämmer med vittnesuppgift från Lejonbacksvägen, 2 till 3G växlingen samt besöket hos brodern. Han dolde kanske kroppen med en bushrag(fibern), tills han kunde återvända och transportera bort kroppen?
Citera
2014-05-04, 23:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Blev lite inspirerad av den fråga som spanaren007 ställde nyss.

Den är riktad till dem som anser att bevisningen inte var tillräcklig för att KJ skulle dömas. Frågan är ärligt menad och inte avsedd att vara polemisk:

Vilken är den minimibevisning som ni anser skulle behöva tillkomma för att ni skulle känna er övertygade om att KJ verkligen begick brottet?

Genuint intresserad av svar.
Det inser du är en omöjlig fråga att svara på. Om det gick att svara på den skulle svaret stå i lagboken. Där står rimligt tvivel, typ.
Citera
2014-05-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bevis måste kritiskt granskas, och det är det jag gör. Jag påstår inte att alla bevis är fabricerade, men har du någon förklaring till skillnaden i fotomontagen annat än att polisens är fabricerat?

Jodå, jag tål kränkning, men jag har varit med om trådar där kränkningar har ingått i var och vartannat inlägg, och diskussionen blir klart otrevlig. Jag vill slippa sån't. Kan vi enas om en hövlig diskussion?

Yes, jag har inte för avsikt att vara ohövlig.

Gällande fotomontagen....har inte expertkunskaper i ämnet, men det känns som att något inte stämmer. i synnerhet filmen när Uno söker känns lite sisådär. Men det kan också förklaras av att polisen säkerligen ville göra en stor grej av det. En grupp poliser som verkligen inser vikten av detta fall och verkligen vill understryka vissa moment.

Det stör mig en smula att det inte är fastställt hur mkt blod det handlar om i bagageutrymmet. Det känns som en ganska viktig faktor. FL överdriver säkert i förhören för att sätta press på KJ.

Men; själva poängen är att om man tänker lite i banorna av att det skulle vara planterat så skulle en väldigt liten blodmängd vara logisk. Svårare för KJ att kunna upptäcka och åtgärda, plus att det verkar mer rimligt att KJ vid städning aldrig skulle missa en stor fläck, oavsett vilka bokstavskombinationer han kan tillskrivas.

Om jag spånar lite bredare kring detta fall så är det som stör mig mest att KJ:s lägenhet inte kan bevisas vara mordplatsen. Om KJ är skyldig så är lägenheten den (enda?) mest logiska mordplatsen. Jag börjar luta åt "foliehattsteorin" att det finns en skåpbil eller liknande där ute som Uno skulle ha haft en heldag i.

Sedan stör det mig också dessa vibbar jag får när jag lyssnar på inspelning av vittnesförhör i HR, där jag får väldigt olustiga känslor när jag lyssnar till KJs far och WL (visst var det så han heter, han som vittnar via telefon?) Jag får intrycket av att de båda far med en hel del osanningar baserat på rösterna, tonlägen o.s.v. Jag har svårt att tro att det bara är en enda person som har alla svaren. Jag tror det är minst två...
Citera
2014-05-04, 23:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Vad jag har läst mig till var kvarlevorna väldigt rena. Ett djurhår på högra låret på fp 1. Barr i håret, säkerligen från omgivande tallar mm på fp 2. I övrigt såg kroppen ren ut. Knappast kan hon ha varit nergrävd, eller gömd i skogen och sen tvättad i t ex. ett vattendrag. Ej heller styckad utomhus. Varken sand, grus eller annat avvikande organiskt material finns omnämnt, vad jag kan minnas. Ej heller i sår.
Hade något av detta skett utomhus, hade säkerligen en kommentar inom betydelsen "smutsig" dykt upp. I mina ögon har hon hanterats och emballerats inomhus. Omöjligt kan detta skett utomhus, blött, fuktigt och kallt. Sådan väderlek formligen suger åt sig löst material, som mossa och gräs, frön från gräs och träd, pollen, kvistar och barr, sand och grus, oavsett skyddsplast mm.
Citera
2014-05-04, 23:48
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Det inser du är en omöjlig fråga att svara på. Om det gick att svara på den skulle svaret stå i lagboken. Där står rimligt tvivel, typ.

Nä, jag hävdar att det är en möjlig fråga.

Jag menade inte att svaret på frågan skulle gå att generalisera, upphöja till juridisk princip. Jag är för övrigt nöjd med principen om rimligt tvivel. Det jag menade var konkret i detta individuella fall, vad skulle till, givet föreliggande bevisning.

Bara som exempel:

Om det tillkom bevisning i form av en mindre blodfläck i sovrummet, tillhörande VB, och som en likhund markerade för - skulle det räcka?

Om ett trovärdigt vittne såg KJ bära ut något stort, vitt och otympligt i famnen runt kl 21 - som skulle kunna vara en människokropp inlindad i tyg - skulle det räcka?
Citera
2014-05-04, 23:49
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
En nytagen film på ett välbekant ödehus: https://www.youtube.com/watch?v=mFGXziUYzBo 1 min 31 sek. Det fanns mer snö här för ett år sedan, men annars är det likt.

Intressant film.

Innebär att gärningsmannen mycket väl kan ha backat in bilen rätt nära fönsterluckan.
Citera
2014-05-04, 23:51
Medlem
Stämmer det att under samma kväll var det någon fest i huset bredvid KJ?
Var KJ eller VB bekanta med dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in