2014-05-04, 18:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Hur bevisar man något icke-existerande?
Givetvis kan man inte bevisa något som inte existerar. Men nu vet vi inte om spöken existerar eller inte.
Citera
2014-05-04, 19:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi bör inte anta att något är sant eller falskt förrän vi har vetenskapliga bevis. Det enda vi vet är att vi inte vet om spöken existerar. Du kanske kan läsa texten i min signatur nedan så förstår du vad jag menar.

varför kan du inte applicera denna metod på andra saker då?

Det är EXAKT så jag resonerar om tex abiogenesis eller universums ursprung.
Jag vet inte!

Det är ju där religiösa trycker in Gud och landar lite lagom hårt i ett "God of the gaps" argument.

Det mest intellektuellt hederliga svaret är alltid "Jag vet inte" när lösning saknas.
Citera
2014-05-04, 19:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi bör inte anta att något är sant eller falskt förrän vi har vetenskapliga bevis.

Det var värst så du har blivit anhängare av "scientismen". Nu dugar inte ens filosofiska argument längre?
Citera
2014-05-04, 19:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
varför kan du inte applicera denna metod på andra saker då?

Det är EXAKT så jag resonerar om tex abiogenesis eller universums ursprung.
Jag vet inte!
Så bör du även resonera om Gud för att vara konsekvent. Vi vet inte om Gud finns.

Citat:
Det är ju där religiösa trycker in Gud och landar lite lagom hårt i ett "God of the gaps" argument.
Ibland får man väl trycka in Gud eller vad man vill när man inte vet vem som skapade universum. Så länge man anser att det är fråga om tro så är det inget fel med det. Jag tror själv att Gud skapade universum, eftersom det är det rimligaste alternativet än så länge. Men givetvis vet jag inget.

Citat:
Det mest intellektuellt hederliga svaret är alltid "Jag vet inte" när lösning saknas.
Absolut, det håller jag med om.
Citera
2014-05-04, 19:09
Medlem
Citat:
Är det inte bättre att säga att man inte vet om Gud finns eller inte? Du kan väl läsa texten i min signatur så förstår du vad jag menar?
Nej för gud är nåt människan har hittat på. Ingen har sett gud, ingen vet nåt om gud.

Så han finns inte.
Citera
2014-05-04, 19:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var värst så du har blivit anhängare av "scientismen". Nu dugar inte ens filosofiska argument längre?
Vänligen förklara varför jag skulle vara anhängare av "scientismen".
Citera
2014-05-04, 19:11
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Nej för gud är nåt människan har hittat på. Ingen har sett gud, ingen vet nåt om gud.
Så han finns inte.

Är du säker?
Citera
2014-05-04, 19:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan

Så han finns inte.
Jag har inte sett hur du ser ut, alltså finns du inte.
Citera
2014-05-04, 19:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi vet inte om Gud finns.

Citat:
Ibland får man väl trycka in Gud eller vad man vill när man inte vet vem som skapade universum.

Jaså; det "får man". Varför "får man" det?

Citat:
Så länge man anser att det är fråga om tro så är det inget fel med det. Jag tror själv att Gud skapade universum, eftersom det är det rimligaste alternativet än så länge. Men givetvis vet jag inget.

Med tanke på din otroliga förvirring omkring subjektivitet och objektivitet är det svårt att ta din plötsliga "rumsrenhet" allvarligt.
Citera
2014-05-04, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vänligen förklara varför jag skulle vara anhängare av "scientismen".

Förstår du inte ens själv vad du skrivar:

Citat:
Vi bör inte anta att något är sant eller falskt förrän vi har vetenskapliga bevis.
Citera
2014-05-04, 19:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Kunskap1 säger:

Så bör du även resonera om Gud för att vara konsekvent. Vi vet inte om Gud finns.

Jag har aldrig sagt på något sätt att jag VET att Gud inte finns. Jag har bara sagt att jag inte ser något övertygande belägg för någon typ av Gud överhuvudtaget. Tills belägg av det slaget dyker upp kommer jag har inställningen som jag har för allt annat som saknar evidens: Jag tror inte på det.
Därför kallar jag mig för ateist.

Ibland får man väl trycka in Gud eller vad man vill när man inte vet vem som skapade universum. Så länge man anser att det är fråga om tro så är det inget fel med det. Jag tror själv att Gud skapade universum, eftersom det är det rimligaste alternativet än så länge. Men givetvis vet jag inget.

Man får självklart trycka in vad man vill. Men det ÄR ett God of the Gaps argument.
Du får tro på vad du vill mannen. Om du nöjer dig med Guden som gömmer sig i vetenskapens hål och det gör dig lycklig, be my guest. Men du kommer aldrig få mig att hålla med om att det är intellektuellt hederligt på något plan. Rimligaste? Inte någonstans.
Citera
2014-05-04, 19:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Korrekt, men å andra sidan gäller detta för ett oändligt antal fantasifigurer/fenomen.
Det blir oändligt mycket konsekvens om vi ska resonera så om allt vi inte vet om det existerar.

Vart vill du komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in