2014-05-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det kommer råda en betydande höjdskräck efter minsta provokation.Jag uppskattar verkligen din optimism,men att USA inte klarar priserna förstår alla med lite insyn.

Den insynen ska bli spännande att få ta del av.
USA exporterar idag mer olja än man importerar. Stiger priset så innebär det alltså att USA:s inkomster ökar. Dvs man får mer pengar över till att köpa änne fler och bättre vapen.

Iran däremot är nettoimportör av bland annat benins då man inte kan raffinera ens det egna behovet.
Citera
2014-05-04, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjolsson
Suck..... Jag börjar tro att du varken kan engelska språket, eller har ögon att se med.
Jag har både bra syn och behärskar språket. Men låt oss analysera det som presenterats av dig. Problemet är skillnaden mellan en människa som känner till tillämpningar,praxis och definitionerna, och en annan som bara hittar texter för att klippa och klistra.

Citat:
Texten om UNCLOS (United Nation Convention Law Of the Sea) säger att innan VK2 brukade nationer säga att 3nm från vår kust är vårat vatten, efter VK2 blev det 12 NM, USA tog till sig 12NM 1988.

Nej, även om du är 12NM och utanför har t.ex. Iran rätt att attackera under ett hot/krig eller konflikter som påverkar landets säkerhet och ekonomi. Anledningen till det är att du har en angränsande zon , slå upp tabell. Även om du beter dig på det viset på internationellt vatten finns en del åtgärder som kan vidtas.

Sen bör du veta att din redogörelse ovan, inte på något sätt visar internationella vattnet i området.

Citat:
I sundet blir det då lite knepigt eftersom både Iran och Oman har område som överlappar den tunnaste delen av sundet. Skulle Iran stänga sundet har de precis deklarerat krig mot nationen Oman, vilket då ger USA, och andra nationer som har en flotta, automatisk möjlighet att förklara krig med Iran eftersom all farled som tidigare sagts i tråden leder ut till öppna hav, samt så har tidigare överenskommelser i internationella avtal gett fartyg rätt att passera utan att en annan nation ska kunna agera, förutom i den ekonomiska zonen, mer i UNCLOS om du vill läsa.

Här vill jag vända mig till T-80U och säga; skribenten kan inte det här. Eftersom skribenten utgår från att UNCLOS är enda konvention/regelverk som man utgår från i internationellt rätt. Det stämmer inte att Iran gör fel om det inte står i konventionen eller om det förbjudits något konventionen etc etc ..

Internationellt rätt tar hänsyn till många regelverk och överenskommelser och vad olika nationer/länder har för tolkningar, alltså hur dessa länder "förhåller" sig till dessa överenskommelser osv.
I fallet sanktioner, t.ex. USA:s förlamande sanktioner (Coercive measures) behöver inte Iran bara rättfärdiga sina aktioner utifrån UNCLOS. Så det du skriver om "rätt" är endast din egen tolkning av hur rättsliga processer bedömer en situation.

Sen bör du veta att ifall Iran vill ha en anledning till att hindra oljan finns den redan där. En del av sanktionerna är ju baserade på ingenting, de saknar lagligt stöd i internationellt rätt. Du kan inte komma överens med ett antal länder för att ni tillsammans med hjälp av anklagelser som inte går att bevisa, sanktionera ett land. Act of war.. Eller hur?

Citat:
Jag tar med denna enkla test som förklarar hur det fungerar lite mer om de 12 NM överlappar, dock på engelska så du får nog översätta det i google translate.

States have long enjoyed the right to navigate through international straits under the customary international law of the sea. That customary right became threatened after World War II when several straits states claimed territorial seas of 12 nm or greater. To address these competing rights, a compromise was reached during UNCLOS III that recognized claims to a 12 nm territorial sea but preserved the long-standing customary right of passage through international straits.

Nej, det är snarare dina gelikar som inte vet hur man ska tolka sådana texter. I texten framkommer ingenting om internationellt vatten, det din text tar upp kallas "INTERNATIONAL WATERWAYS" som inte är internationellt vatten.

Citat:
Nu har jag förklarat det så pass enkelt som det möjligen går.
Tack. Det var ändå bra för det leder till diskussioner. Men tillåt mig förklara det enklare då det kommer till en del rättsliga processer som du gärna hävdar.
USA has not signed the Convention.

Men nu till hangarfatyget. Ni ritade inte internationella vattnet så nu till en annan fråga.
I vilka zoner kan hangarfatyget befinna sig i viken?
Senast redigerad av IR5 2014-05-04 kl. 03:42.
Citera
2014-05-04, 04:01
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5

Men nu till hangarfatyget. Ni ritade inte internationella vattnet så nu till en annan fråga.

Med tanke på alla "asymmetriska taktiker" USA har och "den kanske utvecklade hårdvaran och "mjukvaran" så "kan" ett av USA's "hangarfartyg" befinna sig överallt "utan" att "Iran" kan "veta" om det.
Citera
2014-05-04, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emystia
Med tanke på alla "asymmetriska taktiker" USA har och "den kanske utvecklade hårdvaran och "mjukvaran" så "kan" ett av USA's "hangarfartyg" befinna sig överallt "utan" att "Iran" kan "veta" om det.

Jag tror det är väldigt svårt att hålla sig tyst när det gäller hangarfartyg. Sen ska du veta att man måste nästan störa ut all kommunikation mellan hamnar och kommersiell trafik. I viken så är dessa prickade med sina exklusionszoner.

En annan sak är att en "build up" kan vara väldigt svårt i det här fallet. Det är verkligen här USA kan bevisa sin skicklighet. Irans flygvapen måste neutraliseras i förväg.
Citera
2014-05-04, 05:39
Bannlyst
"Kan iran sänka amerikanskt hangarfartyg?" ja varför skulle dom inte kunna det? det beror väl förresten på en massa faktorer om det skulle lyckas eller inte, helt omöjligt att svara på...
Citera
2014-05-04, 07:45
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Jag har både bra syn och behärskar språket. Men låt oss analysera det som presenterats av dig. Problemet är skillnaden mellan en människa som känner till tillämpningar,praxis och definitionerna, och en annan som bara hittar texter för att klippa och klistra.
Det roliga är att du bevisar än en gång att du inte har en aning men på nått sätt försöker skyla över det med svepande förklaringar och en smått överlägsen attityd. Skrattretande.
Citat:
Nej, även om du är 12NM och utanför har t.ex. Iran rätt att attackera under ett hot/krig eller konflikter som påverkar landets säkerhet och ekonomi. Anledningen till det är att du har en angränsande zon , slå upp tabell. Även om du beter dig på det viset på internationellt vatten finns en del åtgärder som kan vidtas.
Sen bör du veta att din redogörelse ovan, inte på något sätt visar internationella vattnet i området.
Det var alltså som jag trodde. Du tror att Irans ekonomiska zon på nått sätt är Irans territorium? Naaah, vad gulligt. Och ja, inom sitt lands ekonomiska zon har landet rätt att ingripa mot skadlig verksamhet såsom fiske, miljöförstöring och dylikt. Men att skjuta ner exempelvis flygplan som övar, likt det ryssen gör mot svenska installationer på svensk fastland ute i Sveriges ekonomiska zon men utanför Sveriges territorial vatten är absolut INTE tillåtet.
Sen gällde ju det hela inte alls var de olika ekonomiska zonerna går i Persiska viken utan var internationella vatten/territorialvatten finns. Där har du ett ett helt gäng korrekta svar, men ändå envisas du med att andra har fel och du har rätt. Då undrar jag bara, hur är vädret därute på pottkanten?
Citat:
Nej, det är snarare dina gelikar som inte vet hur man ska tolka sådana texter. I texten framkommer ingenting om internationellt vatten, det din text tar upp kallas "INTERNATIONAL WATERWAYS" som inte är internationellt vatten.
Jaså? Är inte "international waterways" att betrakta som internationellt vatten? Vänligen belägg detta.
Du vet, sådär som vi andra gör. Med referenser till vedertagna konventioner och internationella överenskommelser, gärna till webbpublikationer som vi alla andra kan kolla upp, inte till vad dina lärare i Koransskolan säger.
Citat:
Näe, vi beskrev och visade på en karta var territoralvattengränsen gick och upplyste om att utanför den tar internationellt vatten vid. Vi upplyste även om vart du kan läsa vidare om den internationella överenskommelsen som definierar detta och dessutom hur stort territorialvatten Iran själva har gjort anspråk på (12nm)
Vidare kan ett hangarfartyg och dess eskort befinna sig vart som helst i Persiska viken så länge det befinner sig på internationellt vatten oavsett vilken nations ekonomiska zon (200nm om jag minns rätt såvida det inte angränsar till annan nations ekonomiska zon) de befinner sig i. Och så länge fartygsgrupp befinner sig i "transit" dvs passage, så får de även vara på Irans territorialvatten i Hormezsundet. Även det finns med i UNCLOS, vilket jag kopierade in ett utdrag ur för några inlägg sedan.
Citera
2014-05-04, 10:52
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:

Här vill jag vända mig till T-80U och säga; skribenten kan inte det här. Eftersom skribenten utgår från att UNCLOS är enda konvention/regelverk som man utgår från i internationellt rätt. Det stämmer inte att Iran gör fel om det inte står i konventionen eller om det förbjudits något konventionen etc etc ..

Internationellt rätt tar hänsyn till många regelverk och överenskommelser och vad olika nationer/länder har för tolkningar, alltså hur dessa länder "förhåller" sig till dessa överenskommelser osv.
I fallet sanktioner, t.ex. USA:s förlamande sanktioner (Coercive measures) behöver inte Iran bara rättfärdiga sina aktioner utifrån UNCLOS. Så det du skriver om "rätt" är endast din egen tolkning av hur rättsliga processer bedömer en situation.

Tack. Det var ändå bra för det leder till diskussioner. Men tillåt mig förklara det enklare då det kommer till en del rättsliga processer som du gärna hävdar.
USA has not signed the Convention.

Kul att du försöker debattera internationell rätt när du uppenbarligen inte har en susning hur det fungerar Just nu har du inte kommit med ett enda påstående om din tes, länk eller dylikt, du skriver att jag ska kolla upp när det är du som ska komma med bevis för din text.

Inom 12NM får du som stat kontrollera fartyg för passage osv, men utanför de 12NM har du som stat inte någon rätt i hela världen att göra det du vill, förutom när det gäller piratverksamhet, då får ALLA stater borda och kontrollera, men bara när det är klarlagt att det ÄR sådan verksamhet.
Kartan jag länkade har två färger, en blå som visar internationellt vatten, och orange är de 12NM som stater har, IRan och Oman.
Kul att du säger att min kunskap är fel, när flera här uppenbarligen har motsatt åsikt som dig och håller med mig.
Gällande internationell rätt vid vatten ÄR det UNCLOS III som gäller, är det mänsliga rättigheter är det en annan, gränser en tredje osv osv. Huruvida din tes att Iran inte gör fel om det inte står att man inte får göra så i UNCLOS kan jag berätta att mer eller mindre alla olika saker du kan tänka dig att den suverän stat kan göra täcks av UNCLOS.

Sen bör du veta att ifall Iran vill ha en anledning till att hindra oljan finns den redan där. En del av sanktionerna är ju baserade på ingenting, de saknar lagligt stöd i internationellt rätt. Du kan inte komma överens med ett antal länder för att ni tillsammans med hjälp av anklagelser som inte går att bevisa, sanktionera ett land. Act of war.. Eller hur?

Iran spelar i FN:s klubb eller hur, då gäller även de regler man tillsammans har kommit fram tid, så jo sanktioner har stöd, de baseras INTE på UNCLOS. Skulle Iran ha rätt att stoppa oljan, får de bara stänga av sin del av sundet, skulle de stänga hela sundet så deklarerar de krig med Oman och resten av världen som har en flotta för man får INTE stänga av ett sådan passage som påverkar resten av världen, står i UNCLOS. Därför åker de flersta genom Omans del av sundet.
INTERNATIONAL WATERWAYS som du fint nog hittar men inte förstår innebörden av kan jag förklara för dig.
EN passage som används för dels viktig "passage" till större öppna hav, och som åtnjuter samma rätt som vid internationellt vatten. Står i UNCLOS och i texten jag länkade.
Usa har inte skrivit på det stämmer, men de erkänner rätten, var med och utformade UNLCOS III samt har följt den sedan dess.
Internationellt vatten fanns med, NM gränsen fanns med.
Jag tvivlar att du ens bemött dig att läsa texten som står med, jag tvivlar att du ens läst UNLCOS III, jag tvivlar att du ens har grundläggande juridisk kompetens när det kommer till internationell rätt (som faktiskt kan vara knepig det håller jag med om)

Tack och hej leverpastej.
Senast redigerad av Fjolsson 2014-05-04 kl. 10:56.
Citera
2014-05-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det roliga är att du bevisar än en gång att du
inte har en aning men på nått sätt försöker skyla över det med
svepande förklaringar och en smått överlägsen attityd.
Skrattretande.
Vi ska nog undersöka vad som är så "roligt" som du påstår. Vi ska
också i det senare undersöka vem som har "troll"-tendenser på forumet
för det börjar på allvar bli en tilltagande problem.

Citat:
Det var alltså som jag trodde.
Nej det var inte som du trodde..

Citat:
Du tror att Irans ekonomiska zon på nått sätt
är Irans territorium? Naaah, vad gulligt. Och ja, inom sitt lands
ekonomiska zon har landet rätt att ingripa mot skadlig verksamhet
såsom fiske, miljöförstöring och dylikt. Men att skjuta ner exempelvis
flygplan som övar, likt det ryssen gör mot svenska installationer på
svensk fastland ute i Sveriges ekonomiska zon men utanför Sveriges
territorial vatten är absolut INTE tillåtet.
För det första är inte ekonomisk zon samma sak som angränsande
zon.
Nu vänder jag mig till T-80U; Skribenten kan inte sin sak
eftersom ekonomiska zoner skiljer sig från angränsande zoner. Detta är
ett gott tecken på okunskaper i både militärt/polisiära och juridiska
aspekter av sakfrågan.

Så du hade fel.

Citat:
Sen gällde ju det hela inte alls var de olika
ekonomiska zonerna går i Persiska viken utan var
internationella vatten/territorialvatten finns. Där har du ett
ett helt gäng korrekta svar, men ändå envisas du med att andra har fel
och du har rätt. Då undrar jag bara, hur är vädret därute på
pottkanten?

Här vänder jag mig till T-80U; Skribenten förstår inte vikten av
farlederna och deras situation i litorala vatten. Detta tyder på
grundläggande brister.

Vidare har skribenten gång på gång tjatat om 12NM som inte på något
sätt säger något om VART dessa internationella vatten finns vidare
visar ingen vart dessa farleder för större fartyg kan hittas.

Jo Wishie jag vet vad jag pratar om eftersom jag har gjort "dykningar"
i viken innan du visste vad Iran var för något.

Citat:
Jaså? Är inte "international waterways" att
betrakta som internationellt vatten? Vänligen belägg detta.

Nu vänder jag mig till T-80U; skribenten som tidigare anklagade mig,
vill ha belägg på att "INTERNATIONAL WATERWAYS" inte betraktas som
internationellt vatten.

Om personen inte vet skillnaderna så är detta tragiskt eftersom det
tyder på okunskaper. Om personen vet men ändå frågar, kallas det ett
sätt för att få någon i försvarsposition.

Definitionen för International Waterway
hittar du överallt så sök..

Citat:
Body of surface water, such as a bay, gulf, or river, that (1) forms a
boundary between two or more states, (2) drains or flows
through two or more states, and/or (3) is recognized as necessary
channel of one or more states' access to the open sea.
Read more: http://www.businessdictionary.com/definition/international-waterway.html#ixzz30lAR0cYI

Hänger du med?

http://www.un.org/depts/los/convention_agreements/texts/unclos/closindx.htm
Citat:
SECTION 1. GENERAL PROVISIONS

Article34

Legal status of waters forming straits used for international navigation

1. The regime of passage through straits used for international
navigation established in this Part shall not in other respects affect
the legal status of the waters forming such straits or the exercise by
the States bordering the straits of their sovereignty or jurisdiction
over such waters and their air space, bed and subsoil.

Herr Wishie,det föreligger skillnader mellan "internationell
waterways" och "internationellt vatten" i en juridisk mening. Sen kan
USA tolka saken hur som helst. Det finns folkrättsliga regler som
gäller inom detta område.

Och läs nedan:

Citat:
Du vet, sådär som vi andra gör. Med referenser
till vedertagna konventioner och internationella överenskommelser,
gärna till webbpublikationer som vi alla andra kan kolla upp, inte
till vad dina lärare i Koransskolan säger.

Här vänder jag mig till T-80U; Skribenten övergår till att attackera
genom att sikta på mina religiösa övertygelser.

För info:
Det ni gör kallas klippa och klistra, och inte diskussion. Eftersom en
debattör bör känna till en rad grundläggande metodologier för att
kunna analysera data. Jag ser att ni inte har den förmågan.

Citat:
Näe, vi beskrev och visade på en karta var
territoralvattengränsen gick och upplyste om att utanför den tar
internationellt vatten vid.
Det "kan" vara så ja. Men nu har du stoooora fartyg.
Citat:
Vi upplyste även om vart du kan läsa vidare om
den internationella överenskommelsen som definierar detta och dessutom
hur stort territorialvatten Iran själva har gjort anspråk på (12nm)
Vidare kan ett hangarfartyg och dess eskort befinna sig vart som helst
i Persiska viken så länge det befinner sig på internationellt vatten
oavsett vilken nations ekonomiska zon (200nm om jag minns rätt såvida
det inte angränsar till annan nations ekonomiska zon) de befinner sig
i. Och så länge fartygsgrupp befinner sig i "transit" dvs passage, så
får de även vara på Irans territorialvatten i Hormezsundet. Även det
finns med i UNCLOS, vilket jag kopierade in ett utdrag ur för några
inlägg sedan.
Men något som du måste förstå är att större fartyg inte flyter runt
hur som helst. Ett hangarfartyg måste alltså befinna sig på mer
djupare delar av persiska viken
, vilket är närmare fienden och väl
begränsad. Dessutom föreslår jag som tidigare sa att du ritar
vart dessa vatten kan vara.
Så gör det, för det är väldigt väsentligt för diskussionen.
Citera
2014-05-04, 18:00
Medlem
Citat:
Kul att du försöker debattera internationell rätt när du uppenbarligen inte har en susning hur det fungerar Just nu har du inte kommit med ett enda påstående om din tes, länk eller dylikt, du skriver att jag ska kolla upp när det är du som ska komma med bevis för din text.

Inom 12NM får du som stat kontrollera fartyg för passage osv, men utanför de 12NM har du som stat inte någon rätt i hela världen att göra det du vill, förutom när det gäller piratverksamhet, då får ALLA stater borda och kontrollera, men bara när det är klarlagt att det ÄR sådan verksamhet.
Kartan jag länkade har två färger, en blå som visar internationellt vatten, och orange är de 12NM som stater har, IRan och Oman.
Kul att du säger att min kunskap är fel, när flera här uppenbarligen har motsatt åsikt som dig och håller med mig.
Gällande internationell rätt vid vatten ÄR det UNCLOS III som gäller, är det mänsliga rättigheter är det en annan, gränser en tredje osv osv. Huruvida din tes att Iran inte gör fel om det inte står att man inte får göra så i UNCLOS kan jag berätta att mer eller mindre alla olika saker du kan tänka dig att den suverän stat kan göra täcks av UNCLOS.

Iran spelar i FN:s klubb eller hur, då gäller även de regler man tillsammans har kommit fram tid, så jo sanktioner har stöd, de baseras INTE på UNCLOS. Skulle Iran ha rätt att stoppa oljan, får de bara stänga av sin del av sundet, skulle de stänga hela sundet så deklarerar de krig med Oman och resten av världen som har en flotta för man får INTE stänga av ett sådan passage som påverkar resten av världen, står i UNCLOS. Därför åker de flersta genom Omans del av sundet.
INTERNATIONAL WATERWAYS som du fint nog hittar men inte förstår innebörden av kan jag förklara för dig.
EN passage som används för dels viktig "passage" till större öppna hav, och som åtnjuter samma rätt som vid internationellt vatten. Står i UNCLOS och i texten jag länkade.
Usa har inte skrivit på det stämmer, men de erkänner rätten, var med och utformade UNLCOS III samt har följt den sedan dess.
Internationellt vatten fanns med, NM gränsen fanns med.
Jag tvivlar att du ens bemött dig att läsa texten som står med, jag tvivlar att du ens läst UNLCOS III, jag tvivlar att du ens har grundläggande juridisk kompetens när det kommer till internationell rätt (som faktiskt kan vara knepig det håller jag med om)

Tack och hej leverpastej.
Nej du har fel och läs mitt förra inlägg istället för att sprida okunskaper.

Rättsliga aspekterna under ett krig handlar om att ta hänsyn till en hel del saker i internationellt rätt. Det är inte så att man dömer ett land genom olika tolkningar av just den konventionen.
Citera
2014-05-04, 18:28
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Massa nonsens ännu en gång

Eftersom du fortfarande envisas med att trasa sönder tråden med en massa strunt, utan att kunna belägga nånting som har med diskussionen att göra så struntar jag helt enkelt i att kommentera det hela vidare tills du inkommer med något relevant för frågeställningen. Hittills har du inte haft NÅNTING hittills att komma med gällande det hela utan istället för att bemöta argumenten envisas med att försöka flytta målstolparna.
Senast redigerad av Wishie 2014-05-04 kl. 18:57.
Citera
2014-05-04, 18:38
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:
Nej du har fel och läs mitt förra inlägg istället för att sprida okunskaper.

Rättsliga aspekterna under ett krig handlar om att ta hänsyn till en hel del saker i internationellt rätt. Det är inte så att man dömer ett land genom olika tolkningar av just den konventionen.

Tills du kommer med någon länk av text eller relevant information som går att kolla upp så kommer jag inte bemöda mig knapptryckningarna för att försöka förklara för dig hur internationell rätt fungerar.
Men jag är imponerad att du inte bara är expert på militära taktiker utan även expert på internationell rätt, allt över en dag också.

God gud människa, du kan ju inte ens läsa en karta!
Citera
2014-05-04, 19:08
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Där ser man. Du får gärna redogöra för denna stora insyns som du har, men som jag uppenbarligen saknar. Gör det dock i rätt tråd.
?
insyn

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är tämligen övertygad om att Iran har en del officerare som tänker sunt, och det i både marinen, flygvapnet och armén.
Ja,om det finns några kvar från gamla tiden.Jag tvivlar däremot på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in