2014-05-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast nu tror jag inte tiggarna har någon strategi att de som skänker ska få känna sig som bättre människa.

Vad de gör är att tjäna pengar. Det är sättet.

Citat:
Det finns bättre sätt för det. Istället är det påflugenheten som är essensen i deras tiggeri. Folk måste kliva över dem in i affären och de antastar folk som sitter på parkbänkar. Nu har man till och med börjat ringa på dörrar där man vet att äldre bor. Kort sagt: man tar sig fräcka friheter och struntar i vedertagna normer. Skillnaden mellan att råna eller tigga är ibland hårfin.

Ibland, ja. Funkar det så kommer de att göra det. Men de som sitter på t.ex. Drottninggatan eller vad de kan vara, de är inte påflugna eller rånar någon.

Citat:
Har även svårt att se dem som entreprenörer. Sådana ser möjligheter i en befintlig marknad och skapar något för att ändra riktning till det bättre. Det kan man väl knappast kalla tiggeri och tältläger för.

Exakt. De ser möjligheter i Sverige och utnyttjar dem. Ut med "säljare". Du har en lite väl romantiserad bild av entreprenörskap tror jag. Finns det pengar att tjäna så kommer det finnas entreprenörer där. Det måste inte vara så att entreprenörer är filantroper. I synnerhet inte inom romsk kultur. Tiggeribranschen kräver inte direkt någon högtflygande affärsvision man publicerar på sin hemsida.

Friskolebolag som tar ut rejäla vinster är också entreprenörer. Det finns pengar där, alltså är de där och tjänar pengar.
2014-05-04, 17:43
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Kan vi inte göra något tillsammans då? Du/ni tar bilderna och jag startar bloggen där jag lägger upp dem?

Om du som Antirasist startar ett sådant projekt så kommer jag dra över lite bilder via PM.
Givetvis med tillhörande information om tidpunkt och plats.

Något som vore kul då är att göra en karta där du lägger ut prickar för vart de sitter och var lägren är, och att du gör det för hela landet, Stockholm, Göteborg, Malmö och alla andra städer och byar, är ju klart intressant att se spridningen i grafisk form.

Vidare så skulle det ju vara anonymt genom att man bara dunkar över bildlänkar via PM till dig.
Kan bli ett riktigt kul projekt speciellt om många är med på det hela.
2014-05-04, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Om du som Antirasist startar ett sådant projekt så kommer jag dra över lite bilder via PM.
Givetvis med tillhörande information om tidpunkt och plats.

Något som vore kul då är att göra en karta där du lägger ut prickar för vart de sitter och var lägren är, och att du gör det för hela landet, Stockholm, Göteborg, Malmö och alla andra städer och byar, är ju klart intressant att se spridningen i grafisk form.

Vidare så skulle det ju vara anonymt genom att man bara dunkar över bildlänkar via PM till dig.
Kan bli ett riktigt kul projekt speciellt om många är med på det hela.

Ja vi får se hur mycket tid jag orkar lägga på det. Tänkte först bara en blogg med bilder, är inte oroad över någon anonymitet utan mest att det inte ska ta upp för mycket tid. Om andra kan tänka sig att göra jobbet med att pricka ut vart de sitter och var lägren är osv så kan jag bara lägga upp det på sidan.
2014-05-04, 18:21
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Ja vi får se hur mycket tid jag orkar lägga på det. Tänkte först bara en blogg med bilder, är inte oroad över någon anonymitet utan mest att det inte ska ta upp för mycket tid. Om andra kan tänka sig att göra jobbet med att pricka ut vart de sitter och var lägren är osv så kan jag bara lägga upp det på sidan.

Ja lär inte ta mycket tid i anspråk (sen om du inte orkar eller inte gillar att Blaskorna gör en artikel om den sidan så är det bara att någon annan dunkar upp bilderna på en ny sida, de blev ju uppröra över det här instagramkontot: http://www.instagram24.com/pengarplease för de elaka kommentarerna), dunka igång en sida så ser vi vart det leder.
Kolla med falsk_mekaniker så får du säkert använda hans bilder, han dunkade upp två nya nyss:
(FB) Invandrare som tigger (samlingstråd) /Mod
2014-05-04, 18:24
Medlem
zorzes avatar
Verkar vara ett lovvärt projekt.

Håll sedan språket på sajten i en pk språk nivå. Här menar jag med en kritisk finess och inte att vi ska hjälpa dem utan de egna hemländerna.

Ta upp sakliga saker som nedskräpning och hur man löser ev fekalier i dagvattenbrunnar etc. Och hur deras hemländers ambassadörer har svarat i media runt problemet.

Jag läste att Birgitta Ohlsson hade dragit problemet i EU men Rumänien svarar att hon är oseriös och ljuger om att hon och dem har träffats , diskuterat.

Ni i tråden kan med disques konto kommentera på Göteborgs fria, där några artiklar tar upp tiggeriet och romer.

Ja andra artiklar också som är intressanta att kommentera

Jag har kommenterat en del och påpekat att vi svenskar redan betalar 60% i skatt där bla SIDA bistånd, socialbidrag etc ingår.

Många vill ha det till att vi är snåla, så f* n heller. Ställde frågan rakt ut hur mycket vurmarna ville att vi ska betala i skatt, 90%!!??

Har inte fått något svar än senast jag kollade.
2014-05-04, 18:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad de gör är att tjäna pengar. Det är sättet.

Ibland, ja. Funkar det så kommer de att göra det. Men de som sitter på t.ex. Drottninggatan eller vad de kan vara, de är inte påflugna eller rånar någon.

Exakt. De ser möjligheter i Sverige och utnyttjar dem. Ut med "säljare". Du har en lite väl romantiserad bild av entreprenörskap tror jag. Finns det pengar att tjäna så kommer det finnas entreprenörer där. Det måste inte vara så att entreprenörer är filantroper. I synnerhet inte inom romsk kultur. Tiggeribranschen kräver inte direkt någon högtflygande affärsvision man publicerar på sin hemsida.

Friskolebolag som tar ut rejäla vinster är också entreprenörer. Det finns pengar där, alltså är de där och tjänar pengar.

Friskolor ger sig in i en marknad som är befintlig, är reglerad med lagar och ansvar och man erbjuder en tjänst. Vidare är friskolor inbjudna aktörer för att effektivisera skolan och erbjuda valfrihet till kunder. Tiggeri vill ingen ha, man förbättrar ingenting, utan en form av direkt tvång, vilket jag menar är essensen i verksamheten.

Kriminella talar gärna i termer av affärsverksamhet för sina brott, och maffiagäng säger att de agerar som soldater. Det är bara ett simpelt sätt att försöka försköna vad man egentligen sysslar med. Affärsverksamhet och försvaret ingår i ett civilt sammanhang och vill förstärka det: man accepterar givna normer och regelsystem och vill förbättra dem. Det är detta man tjänar pengar på.

Om jag har en romantiserad uppfattning om entreprenörskap är ointressant. Sysslar delvis själv med entreprenörskap och ingenting har någon som helst liknelse med varför romer tigger. Tror mig tala för Sveriges samtliga entreprenörer.
2014-05-04, 18:36
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Verkar vara ett lovvärt projekt.

Håll sedan språket på sajten i en pk språk nivå. Här menar jag med en kritisk finess och inte att vi ska hjälpa dem utan de egna hemländerna.

Ta upp sakliga saker som nedskräpning och hur man löser ev fekalier i dagvattenbrunnar etc. Och hur deras hemländers ambassadörer har svarat i media runt problemet.

Jag läste att Birgitta Ohlsson hade dragit problemet i EU men Rumänien svarar att hon är oseriös och ljuger om att hon och dem har träffats , diskuterat.

Ni i tråden kan med disques konto kommentera på Göteborgs fria, där några artiklar tar upp tiggeriet och romer.

Ja andra artiklar också som är intressanta att kommentera

Jag har kommenterat en del och påpekat att vi svenskar redan betalar 60% i skatt där bla SIDA bistånd, socialbidrag etc ingår.

Många vill ha det till att vi är snåla, så f* n heller. Ställde frågan rakt ut hur mycket vurmarna ville att vi ska betala i skatt, 90%!!??

Har inte fått något svar än senast jag kollade.

Ptjaa Sossarna går ju till val på att höja skatten, trots det är man Sveriges största parti, folk i det här landet är ju så felknullade i huvudet som man kan bli, eller är det så att de 30% eller vad S har alla är bidragsparasiter? Var tredje röstberättigad vill höja skatten.

Så dina "vänner" på Fria vill nog höja skatten också, bara att de själva är bidragstagare och därmed kanske inte passande att man går ut och säger det rakt ut då det kan användas mot de.

Sen får man inte glömma att Städerna själva har massor med satsningar där man gjort om härbärgena från en insats för Svenska uteliggare till att bli en plats för dessa zigenare där man tvingat ut de Svenska hemlösa på gatorna igen för att ta hand om det pack som även jagat bort alla Svenska tiggare från de platser de brukade sitta på och tigga ihop till sin sprit eller vad de nu tiggde till.

Dvs. zigenarna har inte bara gjort om härbärgena till zigenarläger man har även tagit det levebröd de Svenska hemlösa hade och deras platser de kunda sova på. Så vidrigt men ingen vill ju ens ta i den vinkeln hur dessa ziggisar förstör de allra svagaste i Sverige, men Staten är ju inte främmande för att krossa de svagaste, var ju samma sak med psykvårdsreformen när man släppte ut folk på gatorna som inte kunde ta hand om sig själva och dessa avled i tusental, så mycket blod på svenska politikers händer att det är larvigt (kan inte vara långt från räkenskapens dag för dessa). Ziggisarna och Svenska politiker förtjänar varandra och kommer brinna i helvetet tillsammans.
2014-05-04, 18:51
Medlem
Ja var är sveriges egna hemlösa någonstans nu? De var inte många men märktes. Kanske de är kvar men helt enkelt försvunnit i mängden?
2014-05-04, 19:44
Medlem
Citat:
Friskolor ger sig in i en marknad som är befintlig, är reglerad med lagar och ansvar och man erbjuder en tjänst. Vidare är friskolor inbjudna aktörer för att effektivisera skolan och erbjuda valfrihet till kunder. Tiggeri vill ingen ha, man förbättrar ingenting, utan en form av direkt tvång, vilket jag menar är essensen i verksamheten.

Som sagt så säljer tiggarna en tjänst. Lägger man en liten peng där så kan man känna sig som en bättre människa en liten stund medans man stressar runt. Du gör inte det? Då ingår du inte i målgruppen. Ingen entreprenör förväntar sig att alla ska bli kunder.

Din beskrivning av entrprenörsskap och friskolor står inte i motsats mot något i tiggeribranschen. "Tiggeri vill ingen ha", ja inte du. Men du är ju inte kund. Eller hur? Det finns köpare och säljare. Så funkar det i en marknadsekonomi. Visst, det fanns inget skriande behov på marknaden innan. Men vad gör entreprenörer - de lanserar nya produkter som kan tas emot på marknaden och uppenbarligen har det här varit en succé. Annars skulle ju tiggarna inte få några pengar.

Citat:
Kriminella talar gärna i termer av affärsverksamhet för sina brott, och maffiagäng säger att de agerar som soldater.

Ja, visst. Men nu är inte tiggeri kriminaliserat. Det är lagligt. Att regeringen inte lagt fram en proposition om tiggarregleringar förändrar inte det.

Citat:
Det är bara ett simpelt sätt att försöka försköna vad man egentligen sysslar med. Affärsverksamhet och försvaret ingår i ett civilt sammanhang och vill förstärka det: man accepterar givna normer och regelsystem och vill förbättra dem. Det är detta man tjänar pengar på.

Och tiggerientreprenörerna tjänar pengar på sitt sätt.

Citat:
Om jag har en romantiserad uppfattning om entreprenörskap är ointressant. Sysslar delvis själv med entreprenörskap och ingenting har någon som helst liknelse med varför romer tigger. Tror mig tala för Sveriges samtliga entreprenörer.

Du talar för? Men du säger ju ingenting. Annat än att du inte är så förtjust i tiggeri.

Hmm... du har en romantiserad bild av entreprenörskap och... hoppsan! du är själv aktiv inom den branchen... Vilken överraskning!

Det är ganska vanligt att de som verkar inom en viss bransch talar väl om just den bransch de verkar i.
2014-05-10, 09:36
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Hittade ett nytt läger idag, 20 stycken ziggisar som låg under tågbroarna på Södermalm, addressen är Sockerbruksgränd.

Sen noterade jag 10 stycken som hade morgonsamling vid Åhléns City så man kan säga att det var ett temporärt läger, kan t.o.m. tänka mig att de sovit där under natten, det under tågbroarna såg relativt temporärt ut också.
2014-05-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Hittade ett nytt läger idag, 20 stycken ziggisar som låg under tågbroarna på Södermalm, addressen är Sockerbruksgränd.

Sen noterade jag 10 stycken som hade morgonsamling vid Åhléns City så man kan säga att det var ett temporärt läger, kan t.o.m. tänka mig att de sovit där under natten, det under tågbroarna såg relativt temporärt ut också.

Morgonmöte kanske.
2014-05-10, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ja var är sveriges egna hemlösa någonstans nu? De var inte många men märktes. Kanske de är kvar men helt enkelt försvunnit i mängden?

Vet inte var du bor, men i Malmö så syns helt klart fler svenska hemlösa än tiggande zigenare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in