2014-05-04, 13:55
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har aldrig påstått att subjektiva upplevelser ska tas som bevis. Jag har bara sagt att om det existerar många subjektiva upplevelser som vittnar om samma fenomen, så existerar sannolikt fenomenet i fråga. Observera ordet sannolikt.

Jag skulle vilja höra dig försöka trösta ditt barn som är rädd för spöket i garderoben med de orden (särskilt när du själv tror att detta existerar).
Citera
2014-05-04, 13:58
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att subjektiva upplevelser ska tas som bevis. Jag har bara sagt att om det existerar många subjektiva upplevelser som vittnar om samma fenomen, så existerar sannolikt fenomenet i fråga. Observera ordet sannolikt.

Om vi byter ut ordet bevis mot indikation eller vad du nu vill kalla det så kvarstår din inkonsekvens.

EDIT: Jag utgick ifrån att du höll dig till topic och diskuterade bevis bara. My bad. Ska inte utgå ifrån att du håller dig till topic i framtiden.
Senast redigerad av dcafe 2014-05-04 kl. 14:01.
Citera
2014-05-04, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det jag inte förstår med subjektivitet och objektivitet?

Vad jag kan se förstår du ingenting alls om subjektivitet och objektivitet, men för tillfället fokuserar jag på ditt trams om "mycket subjektivitet --> objektivitet".

Vilket är rent nonsens.
Citera
2014-05-04, 14:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Du kan nog inte använda drogpåverkade människor som vittnen. Behöver jag förklara varför?

Ja, faktiskt. Min poäng var att folk har en massa subjektiva upplevelser under drogpåverkan, trötthet, i drömmar osv. Det innebär att man absolut inte kan lita på människors uppfattning av verkligheten genom sina sinnen. Folk ser spöken. Finns spöken? Nej. Man behöver inte ens vara trött eller drogpåverkad för att hallucinera. Det finns fullt nyktra människor som hör röster som beordrar dem att mörda andra. De är förstås sinnessjuka, men inte drogpåverkade. Det finns en anledning till att vi använder mätinstrument för att observera verkligheten.
Citera
2014-05-04, 14:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Citat:
Subjektiva upplevelser kan bli en objektiv sanning om det finns tillräckligt många oberoende subjektiva upplevelser.

Så vad menar du då med objektiv sanning i det ovanstående? Det luktar backtracking å det grövsta här.
Citera
2014-05-04, 16:55
Medlem
Gud finns inte tills motsatsen är bevisad
Citera
2014-05-04, 17:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Gud finns inte tills motsatsen är bevisad
Är det inte bättre att säga att man inte vet om Gud finns eller inte? Du kan väl läsa texten i min signatur så förstår du vad jag menar?
Citera
2014-05-04, 17:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Så vad menar du då med objektiv sanning i det ovanstående? Det luktar backtracking å det grövsta här.
Subjektiva upplevelser kan bli en objektiv sanning.

Nyckelordet är "kan" bli en objektiv sanning. En fråga: anser du att subjektiva upplevelser inte har något värde?

Om många människor vittnar om en sak, menar du att deras subjektiva upplevelser inte har något värde?
Citera
2014-05-04, 17:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ja, faktiskt. Min poäng var att folk har en massa subjektiva upplevelser under drogpåverkan, trötthet, i drömmar osv. Det innebär att man absolut inte kan lita på människors uppfattning av verkligheten genom sina sinnen. Folk ser spöken. Finns spöken? Nej. Man behöver inte ens vara trött eller drogpåverkad för att hallucinera. Det finns fullt nyktra människor som hör röster som beordrar dem att mörda andra. De är förstås sinnessjuka, men inte drogpåverkade. Det finns en anledning till att vi använder mätinstrument för att observera verkligheten.
Vi kan inte veta om spöken finns. Det finns massor med människor som har påstått att de har sett spöken. Ska man lita på dom eller ska man säga att dom ljuger? Vad har man för anledning att påstå att dom ljuger? Hur kan man veta om någon är sinnessjuk?
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-04 kl. 17:25.
Citera
2014-05-04, 17:12
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag skulle vilja höra dig försöka trösta ditt barn som är rädd för spöket i garderoben med de orden (särskilt när du själv tror att detta existerar).
Vi kan inte veta om spöken existerar, eller hur? Låt oss säga att vi inte vet så länge.
Citera
2014-05-04, 17:20
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Subjektiva upplevelser kan bli en objektiv sanning.

Nyckelordet är "kan" bli en objektiv sanning. En fråga: anser du att subjektiva upplevelser inte har något värde?

De har säkert något värde för de som upplever dem (ibland), men inte för att avgöra vad som är sant.

Citat:
Om många människor vittnar om en sak, menar du att deras subjektiva upplevelser inte har något värde?

Om vi talar om bevis för något, ja. Människor är värdelösa som datainsamlingsintrument.
Citera
2014-05-04, 17:24
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Vi kan inte veta om spöken. Det finns massor med människor som har påstått att de har sett spöken. Ska man lita på dom eller ska man säga att dom ljuger? Vad har man för anledning att påstå att dom ljuger? Hur kan man veta om någon är sinnessjuk?

Jo, vi kan veta om spöken. De finns inte. Folk som säger sig ha sett spöken ljuger inte nödvändigtvis; man kan se saker som inte finns. Det kallas hallucinationer. Till dess någon uppvisar belägg för spöken kan man lugnt anta att de inte finns. Precis som med gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in