2014-05-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Har du skrivit rätt? Du räknar ut volymen medan uppgiften frågar efter arean. Då kan man ju teckna ett uttryck för A = A(x) och maximera/minimera den, men det står inget om det i uppgiften.

Oj! det ska stå maximala volym! tack för att du märkte det
Citera
2014-05-04, 13:24
Medlem
Låt U =( [x1,x2,x3,x4] € E^4 : (x1+x2+2x3+2x4 =0) och V= (3,5,0,4) bestäm en ON-bas i U och fyll ut denna till en bas i E^4 samt skriv V som en summa av V = V||U + v⊥U, där V||U € U och v⊥U ⊥U.

Kommer ingenstans någon som kan hjälpa till med denna?
Citera
2014-05-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Du kan testa med
y_p = (Asin(x)+Bcos(x))x
y_p' = (Acos(x)-Bsin(x))x + (Asin(x)+Bcos(x))
y_p'' = (-Asin(x)-Bcos(x))x + (Acos(x)-Bsin(x)) + (Acos(x)-Bsin(x))
Detta leder till
VL = y_p''+y_p = 2Acos(x)-2Bsin(x)
HL = 3cos(x)+3sin(x)
så att identifiering ger A = 3/2 och B = -3/2.
Guld värt, tackar! Jag kan tänka mig att ansatsen y = x(Asinx + Bcosx) funkar för det generella fallet Ay'' + By' + Cy = Dsinx + Ecosx också, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Om du har ay'' + by' +cy= g(t)

anta att g(t)= g1(t) + g2(t)

och att Y1 och Y2 är lösningnar till

ay'' + by' +cy= g1(t) respektive ay'' + by' +cy= g2(t)

Då gäller att Y1+Y2 är en lösning till ay'' + by' +cy= g(t)

Alltså kan du i ditt fall dela upp det som

y'' + y = 3cosx

y'' + y = 3sinx

där lösningarna till de bägge diffekvationerna tillsammans utgör den partikulära lösningen till y'' + y = 3cosx + 3sinx
Skitsmart! Fast jag skulle fortfarande inte ha kunnat lösa den utan att ha känt till ansatsen y = x*Asinx. Står ju ingenstans i boken om denna ansats ... Finns det några andra sätt att lösa t.ex. y'' + y = 3cosx?
Citera
2014-05-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
Jag försöker lösa följande uppgift ur exponentialekvationer och tiologaritmer 2b, får felaktigt svar:

Markus köper en bil för 130 000 kr. Värdeminskningen beräknas bli 16% per år. Hur länge dröjer det innan bilens värde sjunkit till 50 000 kr?

Jag får svaret 6,26. Men facit står det 5,5 år. Kan ni förklara hela lösningsprocessen för mig? Jag är rätt osäker kring när det är värdeminskningar.
130000*(0.84)^x = 50000
Citera
2014-05-04, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
130000*(0.84)^x = 50000

Aha, gjorde det mer komplicerat än så. Tack!
Citera
2014-05-04, 13:36
Medlem
Sumsarrs avatar
Envariabelanalys:

Bestäm den lösning till differentialekvationen y'' + y' - 6y = e^(3x) som har ett ändligt gränsvärde då x går mot negativ oändlighet och som uppfyller villkoret y(0)=2.

Vore grymt tacksam för ett lösningsförslag.
Citera
2014-05-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Envariabelanalys:

Bestäm den lösning till differentialekvationen y'' + y' - 6y = e^(3x) som har ett ändligt gränsvärde då x går mot negativ oändlighet och som uppfyller villkoret y(0)=2.

Vore grymt tacksam för ett lösningsförslag.
y_h
Karaktäristisk ekvation: r² + r - 6 = 0
⇔ (r + 1/2)² = 25/4
⇔ r = -1/2 ± 5/2
⇔ r = 2, -3

y_h blir därmed Ce²ˣ + De⁻³ˣ.

y_p
Ansats: y = Ae³ˣ ⇔ y' = 3Ae³ˣ ⇔ y'' = 9Ae³ˣ
y'' + y' - 6y = e³ˣ
⇔ 9Ae³ˣ + 3Ae³ˣ - 6(Ae³ˣ) = e³ˣ
⇔ 6Ae³ˣ = e³ˣ
⇔ A = 1/6

y_p blir därmed 1/6∙e³ˣ.

Lösningen blir y = Ce²ˣ + De⁻³ˣ + 1/6∙e³ˣ. Med villkoret y(0) = 2 fås att
C + D + 1/6 = 2
C + D = 11/6.
När x → -∞ går Ce²ˣ och 1/6∙e³ˣ mot 0 medan De⁻³ˣ går mot ∞. Som synes är det De⁻³ˣ som är problematisk...
Citera
2014-05-04, 14:26
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoliun
Guld värt, tackar! Jag kan tänka mig att ansatsen y = x(Asinx + Bcosx) funkar för det generella fallet Ay'' + By' + Cy = Dsinx + Ecosx också, eller?

Skitsmart! Fast jag skulle fortfarande inte ha kunnat lösa den utan att ha känt till ansatsen y = x*Asinx. Står ju ingenstans i boken om denna ansats ... Finns det några andra sätt att lösa t.ex. y'' + y = 3cosx?

Tror det är såhär

I det här fallet så är partikulärlösningen en linjärkombination av den homogena lösningen y'' + y = 0
-->y=c1sinx + c2cosx

Eftersom om du ansätter y = Asinx + Bcosx så är det ju det en linjärkombination av y=c1sinx + c2cosx

Och därför behöver man multiplicera med x för att få en unik partikulärlösning. Dvs ansätta y = x(Asinx + Bcosx)
Citera
2014-05-04, 14:58
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightling
Låt U =( [x1,x2,x3,x4] € E^4 : (x1+x2+2x3+2x4 =0) och V= (3,5,0,4) bestäm en ON-bas i U och fyll ut denna till en bas i E^4 samt skriv V som en summa av V = V||U + v⊥U, där V||U € U och v⊥U ⊥U.

Kommer ingenstans någon som kan hjälpa till med denna?
Använd Gram-Schmidt-proceduren. Ta 4 linjärt oberoende vektorer {w1, w2, w3, w4} från U (vet du hur man gör det?), utgå från 1 av dom, säg u1=w1. Sen har vi att u2 är w2 minus projektionen av w2 på u1. u3 är w3 minus projektionen av w3 på rummet som u1 och u2 spänner upp och u4 är w4 minus projektionen av w4 på rummet som u1, u2 och u3 spänner upp. {u1, u2, u3, u4} är då ortogonala, sen får du dela dom med sin egen längd så blir dom normaliserade också.

Mer ingående läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Gram%E2%80%93Schmidt_process

V ligger inte i U, men om du projicerar V på U så får du en komposant av V som ligger i U och om du tar V minus den komposanten får du en komposant till V som är ortogonal mot U. Summan av de två komposanterna uppfyller alltså kriteriet.
Senast redigerad av matteyas 2014-05-04 kl. 15:15.
Citera
2014-05-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Hej, jag har 2 uppgifter som jag inte förstår.

Bild 2 visar en klippa vars yttersta del brytits ned. Den yttersta delen av klippan har alltså fallit ner mot vattnet. Klippan gick tidigare lodrätt ner i vattnet enligt bild 1.

En geolog gick förbi klippan (andra bilden) en dag och funderade på hur långt ut mot vattnet klippan en gång hade varit. Alltså längden på L1 (bild 1) innan det rasade ner.

bild 1: http://i.imgur.com/iy3DnsS.png
bild 2: http://i.imgur.com/IQkSWrc.png

Frågan: Det går att beräkna detta på olika sätt. Börja med att använda en ungefärlig modell där sluttningens profil är en rät linje mellan A och B. Hur mycket längre ut gick klippan innan den började bryta ner enligt den modellen?
Hjälp; börja testa med ett visst värde på H1, H2 och L2 för att sedan lösa det mer allmänt.

Såhär började jag iallafall.. h2*l2/2 är volymen av triangeln i bild 2 och för att få volymen av den första klippan så är ett alternativ att dela h1 för att sedan få reda på l1?

Som sagt, jag kommer ingen vart och skulle vara tacksam för en (om möjligt) djupare förklaring och hur jag ska gå till väga.

Har alltså 2 uppgifter som jag behöver hjälp med. Uppgiften ovan (som jag postat tidigare) och uppgiften nedan.

"Hen springer med en hastighet som varierar enligt funktionen f(x)=108+12x-0,36x^2 meter per minut, där x är antalet minuter. Efter 35 minuter har hen sprungit färdigt. Hur långt sprang hen?"

Byter man inte ut x mot 35 bara? Alltså 108+12*35-0,36*35^2=87(meter/minut). 87(m/m)*35(antalet min)= 3045 meter totalt. Eller har jag gjort fel?

mvh
Citera
2014-05-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Använd Gram-Schmidt-proceduren. Ta 4 linjärt oberoende vektorer {w1, w2, w3, w4} från U (vet du hur man gör det?), utgå från 1 av dom, säg u1=w1. Sen har vi att u2 är w2 minus projektionen av w2 på u1. u3 är w3 minus projektionen av w3 på rummet som u1 och u2 spänner upp och u4 är w4 minus projektionen av w4 på rummet som u1, u2 och u3 spänner upp. {u1, u2, u3, u4} är då ortogonala, sen får du dela dom med sin egen längd så blir dom normaliserade också.

Mer ingående läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Gram%E2%80%93Schmidt_process

V ligger inte i U, men om du projicerar V på U så får du en komposant av V som ligger i U och om du tar V minus den komposanten får du en komposant till V som är ortogonal mot U. Summan av de två komposanterna uppfyller alltså kriteriet.

jo den proceduren kan jag si så där, eller vad man ska säga. men jag förstår det du menar med att man ska ta 4linjärt oberoende vekorer men vad är matriserna för respektive vektorer då? ex senaste uppgiften jag gjorde så var u1 =e( 1 1 0) u2 = e(1 0 1) osv, hur ska jag veta vad dem är i detta exemplet?
Citera
2014-05-04, 16:18
Medlem
Har hållt på i evigheter med den här uppgiften, vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig gärna genom PM.

"En örn flyger och spanar efter byten. Örnens höjd kan beräknas med formeln:

h(t) = t^3/9 - 1,5t^2 + 6t + 19

(10 ≧ t ≧ 0) , t = tiden i sekunder

a) När rör sig örnen med hastigheten 2,0 m/s?

b) Vad är Örnens högsta höjd?

Svara med två gällande siffror."

Jättetacksam för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in