Citat:
Ursprungligen postat av
Pad
Från tråden "Vad spelar slumpen för roll i evolutionsprocessen?", jag orkar inte länka så du får nöja dig med hänvisningar till vilka inlägg det handlar om. Jag har klippt ut de relevanta påståendena från respektive inlägg, men det går utmärkt att kontrollera tråden om man vill se alltihopa
#60 (stebe2)
Detta som jag säger i klartext är det ingen riktig biolog som kan säga är felaktigt. Det är inget revolutionerande.
#82 (stebe2)
Jag säger det igen.
Jag kommer inte med några revolutionerande nyheter.
Allt detta är står klart och tydligt för en bildad biolog.
#149 (stebe2)
Jag tror att så gott som alla evolutionsbiologer hävdar att evolutionen inte har och kan inte ha någon riktning. Och jag håller med dem.
#329 (stebe2)
Om du ska försöka slå fast att evolutionen har en riktning så får du hela forskarkåren inom evolutionsbiologi emot dig förutom mig.
#459 (stebe2)
Det vore bra om någon välutbildad biolog kunde flika in och hjälpa dig att förstå.
#491 (kommendanten)
Som biolog med sisådär 4 års utbildning i ryggen kan jag stödja en sida i debatten. Konstig nog så är det inte den sida som gjorde en "appeal to authority".
Menar du, Pad, tillsammans med Kommendanten att den samlade forskarkåren inom evolutionsbiologi menar att evolutionen har en riktning?
Jag måste nästan öppna en ny tråd för att ställa den frågan. Det skulle förvåna mig enormt mycket om den allmänna uppfattningen skulle stämma med er.
Citat:
Nej, det är helt ointressant, det jag på goda grunder kallat dig för lögnare för är inlägget (#7162 i den här tråden) där du skrev följande:
"Jopp man hävdar att det beror på det naturliga urvalet att vit och varmare päls uppkommer. Och det naturliga urvalet i detta fallet är bl a själva kylan."
och därmed tillskrev mig och ett antal andra debattörer Lamarckistiska åsikter, trots att jag i mitt arbete med att plocka fram källor på det du ville ha källor på (noterade du att jag gjorde det utan att lipa på en gång) sett ungefär hur många ställen som helst där jag klart och tydligt förklarat att så inte är fallet. Det du ska leta fram är alltså eventuella källor på där jag påstår att det naturliga urvalet skulle kunna beställa mutationer och på så vis skapa exempelvis vit päls. Lycka till med den uppgiften. Men jag förstår att du nu vill få det till att det skulle röra sig om indirekt styrning, trots att det inte var så du formulerade dig i det inlägg som ifrågasattes av samtliga du namngav i det. Du har för övrigt FORTFARANDE inte svart på hur du reagerade på att inte en enda av de du tillskrev åsikter höll med dig om det du skrev.
Jag har fortfarande den uppfattningen att du i tidigare inlägg hävdat att det naturliga urvalet på något indirekt sätt orsakat att vit och varm päls uppkommit hos björnar som lever i närheten av nordpolen.
Om du inte längre har den åsikten så blir ingen gladare än jag.
Lamarckistiska idéer har att göra med att flera av er inte verkar acceptera att alla egenskaper egentligen hänger på vilken information kvävebaserna kodar för. Det är ju inte en kroppsdel som blir längre eller mer strömlinjeformad eller får annan färgnyans. Det handlar i grund och botten om att information måste tillkomma eller förändras. All föändring initioeras av informationsförändringar genom mutationernas aktiviteter.
Jag tror inte det finns någon debattör som skulle påstå att det naturliga urvalet skulle kunna beställa eller styra vilka mutationer som sker. Inte ens du, Pad.
Jag tror dock inte att jag skulle behöva lägga ner så många timmars letande innan jag hittar flera inlägg där du menar att det naturliga urvalet på något indirekt sätt skulle kunna påverka att egenskaper uppkommer som passar i en viss miljö. Som t ex vit och varm päls hos björnar.
Vad det gäller inlägg så är ju inlägg #8090 det senaste där du påstår att det naturliga urvalet styr utvecklingen. Att jag syftar på att styra vilka egenskaper som uppkommer och hur de förändras och utvecklas borde vara tydligt.
Citat stebe2:
Är det så att du numer är överens med mig att urvalet inte ens indirekt kan styra eller rikta utvecklingen?
Pad: Självklart styr urvalet utvecklingen.
Citat stebe2:
Och att alltså kylan inte på något indirekt sätt har orsakat att isbjörnar har fått sin vita och varma päls?
Pad: Nej, kylan kan inte beställa in vit varm päls. Det behövs inte, styrning är fullt möjlig ändå.
Att jag med uttrycket
"på något indirekt sätt" inte syftar på att kylan skulle
"beställa" borde inte gå att missförstå.
Det som dock kräver sin förklaring är hur styrningen från det naturliga urvalet ser ut.
Och hur det naturliga urvalet kan påverka och styra att vit och varm päls uppkommer hos björnar vid nordpolen.
Vi behöver alltså en förklaring på hur det naturliga urvalet kan påverka och styra så att vit och varm päls uppkommer utan att kunna påverka vilka kvävebaskombinationer mutationerna råkar mutera fram, d v s de kvävebaser som kodar för den information som producerar vit och varm päls.
I sammanhanget skall man ha med att man menar att
"evolutionen är allt annat än slumpmässig".
Att det naturliga urvalet inte bara är slumpmässigt är vi alla överens om. Men för att organismer på jorden skulle ha några andra egenskaper, organ, funktioner, system eller förmågor än vad t ex bakterier eller arkéer har så måste en enorm mängd meningsfull information råka bildas genom att mutationerna skapar olika kvävebaskombinationer.
Fortsättning följer: (måste jobba)
stebe2