2014-05-03, 19:40
Medlem
Är det någon vänlig människa som kan ge mig en snabb sammanfattning på vad som hänt?
Jag har inte hängt med alls.

Fick höra idag att följande hänt:

Ukrainarna hade folkomröstning och valde att gå med i EU. Ryssland blev då arga och gick in med militären i Ukraina. Europa försöker nu "hjälpa" Ukraina mot onda Ryssland.

Är detta sant eller är detta bara den historia som media vill visa?
2014-05-03, 19:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om du tänker på proryssarna som satte eld på byggnaden i Odessa så kan det ge livstid.

De eldade upp sig själva alltså?
2014-05-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Är det någon vänlig människa som kan ge mig en snabb sammanfattning på vad som hänt?

Ukrainarna hade folkomröstning och valde att gå med i EU. Ryssland blev då arga och gick in med militären i Ukraina. Europa försöker nu "hjälpa" Ukraina mot onda Ryssland.

Det har varken varit folkomröstning eller Val i Ukraina.
Ukraina är INTE välkommet som medlem av EU.
2014-05-03, 19:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Det finns uppgifter om det. Inte medvetet förstås, men som ett led i allmän skadegörelse kan ju någon ha satt eld på t ex en soffa. Och så har det spridit sig.
2014-05-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Det har varken varit folkomröstning eller Val i Ukraina.
Ukraina är INTE välkommet som medlem av EU.

Enligt vem är inte Ukraina välkommen som medlem? Så de ljuger i TV när de säger att det varit folkomröstning?
2014-05-03, 19:48
Medlem
Madagascars avatar
Hur tror ni Putin kommer agera på de tragiska händelserna i Odessa?
2014-05-03, 19:50
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Ukraina har inte folkomröstat. Det har däremot Krim gjort. De valde att lämna Ukraina och de kuppmakare som nu styr landet och ansluta sig till Ryssland. Med över 90 % av rösterna.
Ukrainas förra styrande valde att inte skriva avtal med EU och gjorde det istället med Ryssland som gav betydligt mer fördelaktiga villkor. Detta gillade inte Bryssel, Washington, Soros m.fl. och som genom ett under så började "plötsligt" våldsamheter på samma sätt som div. "färgrevolutioner", den arabiska "våren" (hösten) o.likn. Ryssland gav inte upp Krim, en historisk del av landet befolkad av mest ryssar. De har även viktiga baser där sedan århundraden. Att västs styrande trodde att de ens skulle ha en suck av chans att köra ut ryssarna därifrån förvånar mig storligen.
Det som nu sker i Ukraina är oroligheter underblåsta av Washington och dess lakejer i EU. För dem det nu bästa alternativet när de än en gång har misslyckats att tvinga Ryssland att backa. De misslyckades i Georgien, Syrien och nu gällande Krim. Troligen är de sura nu.

Kortfattad sammanfattning.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det finns uppgifter om det. Inte medvetet förstås, men som ett led i allmän skadegörelse kan ju någon ha satt eld på t ex en soffa. Och så har det spridit sig.

Tror knappast att de självmant sätter eld på ens något i en byggnad som de jagats in i samtidigt som nämnda byggnad är under belägring.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur tror ni Putin kommer agera på de tragiska händelserna i Odessa?

Jag har läst i rysk media att Rysslands styrande har informerats om läget under dagen. Troligen så vet de en hel del mer än vad vi vet. Skulle tro att trupprörelser och annat bevakas minutiöst med satelliter.
De verkar vilja gå den diplomatiska vägen, via t.ex. FN. Ryssland skulle få en hel del negativ publicitet i omvärlden om de agerar på egen hand. Fast en stormakt kan inte låta sina allierade bli tveksamma till stormaktens stöd genom att inte agera och skydda människor som litar på dem. Då kan de förlora allierade. De är alltså vid någon tidpunkt tvingade att göra något. Även militärt. Jag tror att den tidpunkten närmar sig. Har läst att myndigheterna i Moskva har fått tusentals telefonsamtal av förtvivlade människor som vädjar till dem att gå in. Förr eller senare så rullar de om det här kaoset inte snart kan lösas på annat sätt.
Senast redigerad av ganglere2 2014-05-03 kl. 19:59.
2014-05-03, 19:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Enligt vem är inte Ukraina välkommen som medlem? Så de ljuger i TV när de säger att det varit folkomröstning?

Det har inte varit folkomröstning eftersom den förre presidenten inte gick med på det. Och det gällde handelsavtal med EU, inte medlemskap.

Men vad som stör ryssarna är nog snarare att Ukraina sakta men säkert rör sig mot medlemskap i NATO.
2014-05-03, 19:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Enligt brittiska The Guardian som hade reportrar på plats så förekom skottlossning och kastande av Molotovcocktails från taket av den aktuella byggnaden i samband med att branden uppstod.

http://www.theguardian.com/world/2014/may/02/ukraine-dead-odessa-building-fire

Tydligen så försökte också deltagare från den pro-ukrainska gruppen utanför byggnaden rädda människor som klättrat ut på fönsterbrädor och liknande för att undkomma lågorna enligt samma artikel.

Det är nog tveksamt om det går att styrka hur branden startade, men uppenbarligen så förekom brandbombskastande från bägge hållen.
2014-05-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ukraina har inte folkomröstat. Det har däremot Krim gjort. De valde att lämna Ukraina och de kuppmakare som nu styr landet och ansluta sig till Ryssland. Med över 90 % av rösterna.
Ukrainas förra styrande valde att inte skriva avtal med EU och gjorde det istället med Ryssland som gav betydligt mer fördelaktiga villkor. Detta gillade inte Bryssel, Washington, Soros m.fl. och som genom ett under så började "plötsligt" våldsamheter på samma sätt som div. "färgrevolutioner", den arabiska "våren" (hösten) o.likn. Ryssland gav inte upp Krim, en historisk del av landet befolkad av mest ryssar. De har även viktiga baser där sedan århundraden. Att västs styrande trodde att de ens skulle ha en suck av chans att köra ut ryssarna därifrån förvånar mig storligen.
Det som nu sker i Ukraina är oroligheter underblåsta av Washington och dess lakejer i EU. För dem det nu bästa alternativet när de än en gång har misslyckats att tvinga Ryssland att backa. De misslyckades i Georgien, Syrien och nu gällande Krim. Troligen är de sura nu.

Kortfattad sammanfattning.

Det var det jag tänkte också. Det hela handlar om att försvaga Ryssland och inte hjälpa Ukraina.

Så vad man kan säga är alltså att det ukrainska folket vill vara med på Rysslands sida, och inte EU? Vilka är det som stökar i Ukraina nu då? Är det pro-EU /pro-USA ukrainare?

Tack för sammanfattningen förresten!
2014-05-03, 19:57
Medlem
Citat:

Det finns inget land i EU som vill ha in Ukraina som medlemmar för närvarande.
Om man har sagt det i TV så ljuger man,ja.
2014-05-03, 19:58
Bannlyst
Enligt denna video så har pro-ryssar omringat pliktverket som är ? under pro-ukrainsk kontroll
i Lugansk?

Hårda eldstrider:

https://www.youtube.com/watch?v=aXI-oCsJrYA

Det sägs att bara ukrainsk militärer är där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in