2014-05-03, 18:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, jag menar att de de facto har gjort det.
Har du några vetenskapliga bevis?

Citat:
Nej, jag menar att den har skett, som fakta. Bakom mig står hela samlade vetenskapliga världen.
Nej, vetenskapen sysslar inte med absoluta sanningar. Evolution har troligen skett men det är ingen som vet att det faktiskt har hänt. Ingen har heller lyckats demonstrera hur arter uppstår genom mutationer och selektion.
Citera
2014-05-03, 18:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det finns alltså en möjlighet att en skapare existerar även om vi inte kan definiera honom?
Nej. Klarar du inte ens av att definiera vad du menar med skapare, kan vi inte säga att denna skapare kan existera.

Citat:
Nej, du behöver inte visa för mig att bibeln innehåller hemskheter. Jag känner till dessa verser. Bibeln är skriven av människor och en del fel kan ha uppstått.
Människor kan ha ljugit om Gud och hittat på egna regler. Ett exempel som människan kan ha hittat på är lagen om stening. Detta har Gud troligen inte beordrat, eftersom Jesus inte tillämpade stening under sin livstid.
Jag är väl medveten om hur du brukar cirkelresonera dig kring de obekväma verserna i GT och NT. Du behöver inte upplysa mig.(1)

Citat:
Varför är det fel med slaveri om det görs på ett korrekt och rättvist sätt? Arbetare behövs ju för att ett samhälle ska bygga upp, eller hur? Hela vårt samhälle bygger på "slavar". De kallas givetvis inte för slavar, de kallas för tjänstemän.

Hela idéen att äga en annan människa som sin egendom är inhuman.

Försöker du påstå att slaveriet som det beskrivs i bibeln är korrekt och rättvist? MAN FÅR SLÅ SIN SLAV.

Citat:
Bibeln är skriven av människor och människan är inte perfekt. Lögner och felaktigheter har säkerligen smugit sig in i bibeln, det bör man vara öppen till. Men jag är inte den rätta personen för att avgöra vad som är rätt eller fel i Bibeln. Jag följer inte allt som står i Biblen, men jag följer endast vad Jesus har sagt. Det borde räcka för att vara kristen, tror jag.

se (1)
Citera
2014-05-03, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Evolution har troligen skett men det är ingen som vet att det faktiskt har hänt. Ingen har heller lyckats demonstrera hur arter uppstår genom mutationer och selektion.

Och vad för betydelse har ditt upprepande av det eviga kryphåls-sökande i evolutionsteorin? Jag menar det måste ha sagts flera dussin gånger redan, att även om evolutionsteorin (och för den del en stor del av vetenskapen) kollapsade, då skulle det ändå inte ändra på din bevisbörda eller på det meningslösa i "arguments from ignorance".

Dina missionsmanuals-klichéer är värdelösa och blir inte sanna av att du lekar papegoje.
Citera
2014-05-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Men, om "livsåskådningen" man fått med modersmjölken innebär att inte tro på fantasifigurer, då behöver inte svälja någonting.

Förstår du verkligen inte? Om dina föräldrar/kompisar/skolan/TV har gett dig en agnostisk eller ateistisk världsbild så övertar du den utan egen fundering. Ordet svälja var metaforiskt använt.
Citera
2014-05-03, 18:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad är du bra för? Bevisa att du finns och inte är ett demonprogram!

Det är klart att jag är ett demonprogram! Det är därför du inte kan värja dig emot mina knivskarpa argument. Jag är här för att straffa dig för ditt högmod.
Citera
2014-05-03, 18:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Förstår du verkligen inte? Om dina föräldrar/kompisar/skolan/TV har gett dig en agnostisk eller ateistisk världsbild så övertar du den utan egen fundering.

Du generaliserar alldeles för mycket.
Citera
2014-05-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Men du har ju aldrig någonsin haft nåt att göra med gud. Hur kan du då ens få för dig att tro på gud? Är dina föräldrar troende?
Men det är ju din uppfattning att jag aldrig haft något att göra med Gud. Min uppfattning är att jag har det. Hur har du bildat din livsåskådning?
Citera
2014-05-03, 18:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är klart att jag är ett demonprogram! Det är därför du inte kan värja dig emot mina knivskarpa argument. Jag är här för att straffa dig för ditt högmod.
Visa mig bara ett enda av dina knivskarpa argument!
Citera
2014-05-03, 18:21
Medlem
Citat:
Evolution har troligen skett men det är ingen som vet att det faktiskt har hänt.

Evolutionen pågår i detta nu,något du antagligen kommer att märka när nästa influensaepidemi kommer.
Citera
2014-05-03, 18:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Har du några vetenskapliga bevis?
Självklart. Lite mysig läsning för dig:

http://rationalwiki.org/wiki/Artificial_selection http://wallace.genetics.uga.edu/groups/evol3000/wiki/ce8b9/Selective_Breeding_or_Artificial_Selection.html

http://mmurchie.wordpress.com/2010/04/25/artificial-selection-and-the-rise-of-the-banana/
https://sites.google.com/site/selectivebreedingofplants/

Citat:
Nej, vetenskapen sysslar inte med absoluta sanningar.

Korrekt. Det är inte vad jag påstod heller.

Citat:
Evolution har troligen skett men det är ingen som vet att det faktiskt har hänt.
Biologisk evolution är ett observerat faktum. Vi vet idag väligt mycket om hur evolution fungerar, och evolutionsteorin har gjort att vi kunnat göra nya mediciner av olika dess slag.

Citat:
Ingen har heller lyckats demonstrera hur arter uppstår genom mutationer och selektion.

Återigen helt fel. Evolutionsteorin förklarar mekanismerna alldeles utmärkt via urval, variation och mutationer.

Edit: Precis som Bogomil påpekar: Om evolutionsteorin imorgon motbevisas har du fortfarande allt jobb framför dig att bevisa att din gud existerar. Argument from Ignorance är inget giltigt argument.
Citera
2014-05-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Visa mig bara ett enda av dina knivskarpa argument!

Även demoner har känslor,du har redan blivit tillräckligt nedtryckt i skorna idag!

Öppna nu istället din lördagsgodis,jag tror förresten att det är ett program om geocentrism på barnkanalen just nu. Off you go!
Citera
2014-05-03, 18:32
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Varför är det fel med slaveri om det görs på ett korrekt och rättvist sätt? Arbetare behövs ju för att ett samhälle ska bygga upp, eller hur? Hela vårt samhälle bygger på "slavar". De kallas givetvis inte för slavar, de kallas för tjänstemän.

Läs vad du själv skrev där och ta dig en funderare på vad det betyder. Slaveri, dvs att en människa äger en annan är helt OK så länge det sker på ett "korrekt och rättvist" sätt? Vad fan betyder det att slaveri skulle vara korrekt och rättvist? Hur kan det vara vare sig korrekt eller rättvist för en människa att äga en annan? Att försöka jämföra slaveri med löntagare i ett demokratiskt samhälle är en grov förolämpning mot folk som varit förslavade på riktigt. Du vet, som de i bibeln, där guden talar om hur det riktiga slaveriet ska skötas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in