Jag tror inte föräldrarna vet eller har förstått vad flickan har utsatts för. I så fall är det konstigt att de påstar att hon "..var så lycklig i Sverige". De måste väl ha lagt ihop ett och ett vid det här laget.
Om du försöker få mitt inlägg antiinvandrings/SD-vänlig så har du nog hoppat i galen tunna. Jag är nog mer kommunist än nånting annat.
Men det hindrar ju inte att man måste försöka se sakligt på situationen. Det finns rötägg som misshandlar sina barn, i Sverige såväl som i Gaza. Det handlar mer om utsatta människor och social misär än nånting annat.
Men i grunden så är det så att systematisk misshandel omöjligen kan ha gått föräldrarna förbi. Framförallt inte när det har pågått under så långt tid, i flera år. Och i synnerhet inte när flickan har använts för kriminella ändamål, som att stjäla i affärer. Det är helt omöjligt att tro att föräldrarna inte har varit medvetna om detta. Och om dom har varit medvetna men inte gjort nåt åt det, så innebär det i praktiken att dom har understött fortsatt misshandel.
Jag kan inte tänka mig någon som hade en så utsatt position som just den flickan. Alla som skulle ha tagit hand om henne och uppfostrat henne och skulle ha sett till hennes välfärd har svikit sina jobb. Föräldrar, vårdnadshavare, skolan, grannar, polisen, dom sociala myndigheterna. Vi har skyddsnät i det här landet, såna här saker ska helt enkelt inte få hända utan att nån fångar upp det.
ok, ok men uttryck dig så man begriper då! nu gör du ju det så tack.
Tror att de litat på charmerande GM (möjligtvis har de inte varit allt för intresserade av flickan. Håller med om att nån skit är det men knappast att de var medvetna om att hon for så illa.)
Att skada ett barn, begå övergrepp eller att till och med mörda ett barn innebär en mycket säker och plågsam död i Palestina.
Jobbade där några år och vad man slogs av var faktiskt hur högt de satte ungarna.
Nu ser man ju knappast allt bara för att man vistas i landet så man ska vara försiktig med att generalisera.
Men tänkte faktiskt ofta på att barnen när det kom till familjesituation (inte kriget så klart) hade det bättre än här hemma.
Den sociala kontrollen är dessutom stenhård så skulle någon skada ett barn då djävlar.
Palestinsk rättvisa påminner i de fallen rätt mycket om om flashbacksmobbens våtaste drömmar om man säger så.
Självklart visste föräldrarna vad som pågick. Men hon var ju deras biljett till paradiset Sverige , så vad gör ett blått öga eller några blåmärken. Det kan ju gå under "ramlat". Inpräntat i flickans hjärna och accepterat av föräldrarna. Något annat finns inte. Nu ska dessutom pappan stämma Sverige för att hans dotter råkat illa ut. Hur mycket kan man utnyttja ett land egentligen?
Eget ansvar, existerar det?
För att inte tala om att utnyttja ett litet barn på 8 år.
Jo fråga bara tjejen som kontaktade familjen: lorenasanchez. De har skrivit att hon kom med dödsbud vilket hon säger att hon inte gjorde.
Afton"horan" brukar ju inte vara speciellt poppis här på FB men när det passar den egna världsbilden så... Mycket märkligt!
Du tror inte pappan fattade att det var ett dödsbud lorenasanchez satt och klämde på?
Även om hon inte använde ordet "död"?
Hade nån vilt främmande människa från ett avlägset land där min dotter vistades kontaktat mej och bett mej kontakta polis så hade jag inte trott att det gällde ett benbrott.
Han drog slutsatsen att flickan var död, det hade jag också gjort.
De som får barnet omhändertaget skulle nog kunna säga både det ena och det andra. Men chefen kommer knappast avskeda den som omhändertar barn i så uppenbara missförhållanden. Felet var ju att de inte ens åkte dit och kollade hur barnen hade det.
Tror du inte invandrare får myndighetsbeslut emot sig? OM socialsekreterare/handläggare är så konflikträdda är de nog i fel yrke. Det är skillnad på att kalla någon "negerjävel" och på att ta beslut på sakliga skäl. I första fallet kan man med rätta kritiseras för att vara rasist.
Jag tycker det är larvigt ofta när folk knyter näven i byxfickan, himlar med ögonen och viskar "man kan ju inte säga något" [för då blir man anklagad för att vara rasist]. Man kan visst säga ifrån när man har sakliga skäl. Om personen anklagar en för rasism är det bara att säga "Nej, det är inte fråga om det, utan [x, y och z] och det skulle inte vara någon skillnad om du var svensk". Jag tycker det är mer rasistiskt att särbehandla folk.
Men jag kan hålla med om att det lätt blir syndabockstänkande! Det är fel att skylla allt på en enskild handläggare eller poliskonstapel om det är underbemanning och dåliga rutiner som är boven.
När det gäller media så kan soc kanske ha problem att motivera ibland om de inte har rätt att avslöja sekretessuppgifter om fallet. Men det gäller även svenskar.
Just vad gäller ärenden där socialen är inblandade är ju så förtvivlat orättvisa om de kommer ut i media för de inblandade kan ju föra fram precis vad som helst i media, medan soc har tystnadsplikt och inte alls kan gå i svar eller förklara varför de har agerat som de gjorde.
Kom ihåg Janne Josefssons reportage om det utvecklingsstörda paret i Oskarshamn (?) för tio år sedan. Hans vinkel var att barnet omhändertagits på helt fel grunder och den körde han stenhårt med i sitt entimmmesprogram, medan de inblandade inte kunde säga varken bu eller bä till sitt försvar. "Sanningen" blev att ungen var omhändertagen för att socialen i kommunen var dumma i huvudet och hade fördomar mot lågbegåvade föräldrar.
Senare kom det ju fram att föräldrarna inte alls var kapabla att ha hand om sin son och att socialen gjort rätt bedömning men då var "sanningen" redan ingraverad i huvudet på folk och Josefsson, eller annan media heller, var förstås inte intresserade av att ge den sidan lika mycket sändningstid.
Jag minns inte om folk fick sparken i samband med det fallet men det skulle inte förvåna mig.
Med tanke på att samhällsklimatet är oändligt mycket ängsligare nu än för tio år sedan så ser jag det inte alls som otroligt att det i en påstådd "rasistaffär" som media kastar sig över kommer att bli några bondeoffer i form av socialarbetare och politiker, hur rätt de än agerat.
Jag kan mycket väl tänka mig att socialen trippar extra varsamt fram just i fall som gäller invandrare för att slippa rasiststämpel, bli av med jobbet, social utfrysning och medial uthängning.
Jag har inte hunnit läsa hela tråden. Finns det något inlägg som förklarar hur arbetsgången är när soc får in en orosanmälan som inte är akut? Vad är steg två?
I Gaza hade MGMs slaktats för det här brottet.
Deras möjlighet att någonsin komma tillbaka till Palestina är nu noll.
Och trots att jag är demokrat så glädjer det mig lite lätt...
Exakt min poäng, men kände att det inte behövdes skrivas, självklarheter är självklarheter.
Mörda barn är inte speciellt populärt någonstans.
Det har de i princip redan gjort! Utan att nämna termen "ankarbarn" så står det att föräldrarna fyllt i alla papper etc. Mao så var dottern i Sverige för att förenkla en flytt till Sverige för den biologiska familjen.
Jag tror på fullt allvar att det här fallet kommer få flyktingpolitiska konsekvenser
Fortsätt drömma. De enda flyktingpolitiska konsekvenser det här tragiska fallet i Karlskrona eventuellt kommer att få i dagens Sverige är att ännu mer pengar kommer att ösas över ensamkommande för att försäkra att de har det riktigt bra, alternativt att svenska staten omedelbart köper flygbiljetter och ordnar visum till resten av familjen så fort ett misstänkt ankarbarn kommer hit, så att de inte ska vara skilda från sina föräldrar.
Skulle tro att politikerna kommer att hänvisa till FNs barnkonvention också.
4 Staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen. När det gäller barnets ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter ska staten utnyttja det yttersta av sina resurser. Där så behövs ska man samarbeta internationellt.
5 Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling och ska vägleda barnet då han/hon utövar sina rättigheter.
6 Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
7 Varje barn har rätt till ett namn och en nationalitet. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka föräldrarna är och bli omvårdat av dem.
9 Ett barn ska inte skiljas från föräldrarna mot deras vilja, utom när det är för barnets bästa. Barn som är skilt från föräldrarna har rätt att träffa dem regelbundet.
10 Ansökningar från familjer som vill återförenas över statsgränser ska behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt.
Och så äntligen kom det en liten blänkare om det vi diskuterat i tråden om ankarbarnen!
Saxat från ABs krönika
"Hans film handlar om den elvaåriga kurdiska flickan Shadi, som kommer ensam till Sverige. I en fruktansvärd scen tvingas flickan i väg ombord på flygplanet, bort från sin mamma. "Varför lämnade du mig mamma!" är filmens bottenlöst förtvivlade skrik.
- Det finns de som tror att barnen som kommer valt det själva. Men det är få som gjort det, det finns tvång på olika sätt, sa Zanyar Adami till mig."
Lite off-topic men ändå... Hur kan man INTE ha hört talas om ankarbarn? Hur kan man vara så dåligt påläst att man inte hört talas om ankarbarn och ändå ha en åsikt i migrationsfrågor?
Och så äntligen kom det en liten blänkare om det vi diskuterat i tråden om ankarbarnen!
Saxat från ABs krönika
"Hans film handlar om den elvaåriga kurdiska flickan Shadi, som kommer ensam till Sverige. I en fruktansvärd scen tvingas flickan i väg ombord på flygplanet, bort från sin mamma. "Varför lämnade du mig mamma!" är filmens bottenlöst förtvivlade skrik.
- Det finns de som tror att barnen som kommer valt det själva. Men det är få som gjort det, det finns tvång på olika sätt, sa Zanyar Adami till mig."
Men fortfarande samhällets fel... Samhället skulle ju tydligen "ha extra koll" på just denna flicka och liksom punktmarkerat henne eftersom hon är invandrare vilket i mina öron låter lite.. Rasistiskt.