2014-05-03, 14:43
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det troligaste är att föräldrarna visste att hon blev misshandlad, men sket i det. Det troligaste är att dom såg det som ett billigt pris för att flickan skulle få stanna i Sverige. Och det är också ganska troligt att föräldrarna själva misshandlat flickan tidigare. Systern och hennes man skulle aldrig kunna behandla henne på det sättet om inte det var mer eller mindre direkt understött av föräldrarna. Ingenting av den magnituden kan pågå utan att föräldrarna vet vad det handlar om. Med tanke på att behandlingen av flickan har varit så systematisk, och pågått under så lång tid.
Självklart visste föräldrarna vad som pågick. Men hon var ju deras biljett till paradiset Sverige , så vad gör ett blått öga eller några blåmärken. Det kan ju gå under "ramlat". Inpräntat i flickans hjärna och accepterat av föräldrarna. Något annat finns inte. Nu ska dessutom pappan stämma Sverige för att hans dotter råkat illa ut. Hur mycket kan man utnyttja ett land egentligen?
Eget ansvar, existerar det?
Citera
2014-05-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack för länken.

Det är t.ex detta jag inte förstår. Varför skulle återföreningen behöva ske just i Sverige? Varför kunde inte dottern skickas till sin familj i Gaza? Om familjen inte bedömdes ha asylskäl så kan det väl inte vara värre för dottern att bo där än det är för resten av familjen?

Jag tycker det verkar som om det hela tiden (eller nästan hela tiden) har varit känt var flickans föräldrar befann sig, och det fanns kontakt med dem. Varför fick då flickan uppehållstillstånd?

En mycket bra fråga. Det ska ju faktiskt inte kunna fungera på det här sättet. Kan de ha angett särskilda skäl just för flickan?
Citera
2014-05-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singkalle
Sjukt att ett barn på 8 år ska behöva mista livet pga av dåligt socialtjänst

Konstigare tycker jag det är att polisen skickar iväg ett fax till en socialförvaltning på långfredagen utan att försäkra sig om att någon mottagare fanns på plats. Det är helt mot reglerna vad jag fått lära mig.
Citera
2014-05-03, 14:49
Medlem
Man får väl ändå se GM som skyldig till mordet, lite långsökt att skrika att det är soc fel . inte undra på att folk blir invandrarfientliga, de kommer hit och gör som i sina hemländer sen ska sverige ta på sig skulden. det är helt enkelt så de människorna är . för dem är det vardag .
Citera
2014-05-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Någon som vet hur man generellt ser på barnmisshandel i Gaza, som uppfostringsmetod alltså? Den svenska synen på barnmisshandel är ju rätt unik i världen...men att ungar är blåa vid öronen kanske inte är så alarmerande i Gaza vad vet jag...?

Krigen i mellanöstern upphör tydligen aldrig och i alla krig är det oskyldiga och då främst barn som drabbas värst just för att dom är oskyldiga. Har man så liten respekt för ett barns liv som visas därnere är vanlig misshandel en liten sak.
Detta innebär inte att Sverige kan åta sig att ta emot så många flyktingbarn som vi gör. Andra länder i EU och i världen måste också ställa upp. De rika arabländerna på arabiska halvön t e x. De är ju brodersfolk med syrianer och palestinier etc. Men icke att så sker.
Citera
2014-05-03, 14:54
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så kan man tycka. Men regelverket för anhöriginvandring är ett helt annat än det för politisk asyl eller uppehållstillstånd av flyktinggrundande skäl. Vi tolkar Europakonventionens rätt till familjeliv som att personer som är medlemmar av samma kärnfamilj som en person som har PUT också har rätt till PUT.

Det framstår för mig som helt horribelt, men eftersom det börjar glida över till en mer generell diskussion kanske det är bättre att fokusera på varför just denna flicka fick uppehållstillstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
[/b]

En mycket bra fråga. Det ska ju faktiskt inte kunna fungera på det här sättet. Kan de ha angett särskilda skäl just för flickan?
Kanske. Vad skulle det kunna vara för skäl? Skälen ska ju i så fall vara utformade så att just hon inte skulle kunna vistas i Gaza medan resten av hennes familj kunde det.
Citera
2014-05-03, 14:56
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

En alldeles lysande analys hörru du och jag kan inte vänta tills ni äntligen har makten och får omsätta era puckade vanföreställningar i praktiken. Kretino

Om du försöker få mitt inlägg antiinvandrings/SD-vänlig så har du nog hoppat i galen tunna. Jag är nog mer kommunist än nånting annat.

Men det hindrar ju inte att man måste försöka se sakligt på situationen. Det finns rötägg som misshandlar sina barn, i Sverige såväl som i Gaza. Det handlar mer om utsatta människor och social misär än nånting annat.

Men i grunden så är det så att systematisk misshandel omöjligen kan ha gått föräldrarna förbi. Framförallt inte när det har pågått under så långt tid, i flera år. Och i synnerhet inte när flickan har använts för kriminella ändamål, som att stjäla i affärer. Det är helt omöjligt att tro att föräldrarna inte har varit medvetna om detta. Och om dom har varit medvetna men inte gjort nåt åt det, så innebär det i praktiken att dom har understött fortsatt misshandel.

Jag kan inte tänka mig någon som hade en så utsatt position som just den flickan. Alla som skulle ha tagit hand om henne och uppfostrat henne och skulle ha sett till hennes välfärd har svikit sina jobb. Föräldrar, vårdnadshavare, skolan, grannar, polisen, dom sociala myndigheterna. Vi har skyddsnät i det här landet, såna här saker ska helt enkelt inte få hända utan att nån fångar upp det.
Citera
2014-05-03, 14:57
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Alla verkar tycka att ankarbarn är fel sätt att rädda sin familj. Kan vara enda sättet i många fall och i detta fall fanns släktingar att ta hand om barnet. Sen att det gick åt helvete fel i detta fall kunde inte föräldrarna tro.
Ankarbarn är ett sjukt system präglat av svensk godtrogenhet. Och i allra högsta grad "fel sätt att rädda sin familj".
Men du som vänsterstolle älskar väl alla kryphål till svenskarnas skattepengar! So what om några barn stryker med. "Kunde inte föräldrarna tro" - tjena.
De har inga asylskäl - därför fuskar de. Med småbarn. Sånt beteende som du med knuten näve respekterar.
Citera
2014-05-03, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det framstår för mig som helt horribelt, men eftersom det börjar glida över till en mer generell diskussion kanske det är bättre att fokusera på varför just denna flicka fick uppehållstillstånd?

Kanske. Vad skulle det kunna vara för skäl? Skälen ska ju i så fall vara utformade så att just hon inte skulle kunna vistas i Gaza medan resten av hennes familj kunde det.
Är långt ifrån säker på att det handlar om ankarbarn i detta fall, men i princip fungerar det så här:
1. Barnet kommer ensamt till Sverige, oftast med föräldrar okända.
2. Barnet får PUT av humanitära skäl.
3. Föräldrarna dyker upp och enligt svenskt regelverk beviljas de per automatik uppehållstillstånd som anhöriginvandrare.

Jag tror att föräldrarna inte kunnat ta hand om barnet, utan att det s a s följde med på köpet när den nu misstänkte kom till Sverige.

När det gäller situationen i Gaza kan jag hålla med om att det inte är en bra miljö för barn.
Citera
2014-05-03, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Man får väl ändå se GM som skyldig till mordet, lite långsökt att skrika att det är soc fel . inte undra på att folk blir invandrarfientliga, de kommer hit och gör som i sina hemländer sen ska sverige ta på sig skulden. det är helt enkelt så de människorna är . för dem är det vardag .
Tycker du är på rätt väg.
Självklart så är vårdnadshavarna ansvariga och även de biologiska föräldrarna som valt o utnyttja barnet för att få möjlighet o komma hit på räkmackevisum
Som så ofta så verkar inte dessa människor ens förstå att egna handlingar får konsekvenser man kan inte alltid göra hur man vill o sen skylla resultat på någon annan som ansvarig.
Är någon svensk skyldig till att detta hänt genom försummelse så är det enbart VÅRA POLITIKER som skapat förutsättningarna att få put just genom o skicka hit barn.
Jag är iallafall jävligt trött på o betala för dessa ekonomiska flyktingar o hoppas att våra politiker en dag vaknar och stänger den jävla dörren!
Citera
2014-05-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Krigen i mellanöstern upphör tydligen aldrig och i alla krig är det oskyldiga och då främst barn som drabbas värst just för att dom är oskyldiga. Har man så liten respekt för ett barns liv som visas därnere är vanlig misshandel en liten sak.
Detta innebär inte att Sverige kan åta sig att ta emot så många flyktingbarn som vi gör. Andra länder i EU och i världen måste också ställa upp. De rika arabländerna på arabiska halvön t e x. De är ju brodersfolk med syrianer och palestinier etc. Men icke att så sker.
Det bor massor av palestinier i de omgivande arabiska länderna, men såvitt jag vet är det enbart i Jordanien (av de arabiska länderna) som palestinierna kan få medborgarskap. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-05-03, 15:07
Medlem
mendokusais avatar
Finns det någon sammanfattning på vad som har hänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in