Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Det är möjligtvis inte så att du läst "glukossirap från vete" och övertolkat? (glukossirap från vete är okej att äta för personer med celiaki)
Du vill med andra ord ha specialsalt för saltreducerad (eg natriumreducerad) kost, det innebär ju inte att det är nåt fel på lidls salt som är "vanligt" salt.
Nej, det har stått vetemjöl (precis som det gör på en del av Lidls bärhyoughurt). Forskningen står i ett läge där man vet att det inte är ok för en del av dem med celiaki att äta glukossirap från vete. Det avser den lilla grupp som bör undvika alla produkter märkta "glutenfritt", och bara hålla sig till produkter märkta "naturligt glutenfri". I regel märker man själv vad man tål och inte tål. I normalfallet kanske det inte blir några märkbara symptom.
Emellertid är celiaki en förrädisk sjukdom eftersom en del läkare menar att man kan bli sämre och sämre med tiden HELT UTAN att man har några symptom öht, att den verkar i skymundan och så småningom leder till tarmcancer även utan symptom som diarré, magsmärtor m.m - OM man använder sig av glukossirap (av vete), kryddblandningar (där det inte angetts om vetemjöl är en medingrediens), druvsocker (av vete) och förpackningar där det står "spår av...". Men som motsvar på det brukar jag ange till läkaren att alla nog inte är lika känsliga, precis som att alla med närsynthet inte har samma styrka på sina glasögon. Men jag har gjort en blindtest, två gånger dessutom, där jag reagerade på godis med glukossirap (av vete) men inte på det godis av motsvarande slag som saknade den typen av glukossirap. Detta avsåg punschpraliner. Netto köper in en hel del av sitt lösgodis från Dals konfektyrer och det tål jag bättre.
Natriumnivåerna ligger högt hos befolkningen här i detta i-land. Det är så oerhört mycket av vår mat som är saltad, inte bara alla färdigrätter. Blodtryckshöjningar kommer smygande och ett bra sätt att bromsa i tid är att äta ett nyttigare salt. Allt enligt gruppen för blodtrycksforskning på Östra sjukhuset Gbg. Vet man dock med sig att man inte har någon i släkten med det och känner till sina egna värden ett par gånger om året kan man dock använda det fullt ut. Salt vi tillför kroppen under livet blir vi inte av med så lätt.
Ska på en matmässa om ett par dagar och kan berätta mer därefter.
Avslutningsvis, det är inget fel på vetemjöl och proteinet gluten (eller egentligen gliadinet i glutenet). Tål man det - liksom natrium - kör på!