Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Det första jag undrar över är vad du menar med "formell kostym". Är det bara svart/mörkblå/mörkgrå du tänker dig då?
Sen måste jag säga att jag inte håller med dig i övrigt riktigt. Till flanellbyxor borde väl rimligen samma sorts kängor funka som lågskor, dvs såväl derby-kängor som är lite dressade (typ Galway på 82-lästen) som bal boots. Bal boots är dock snäppet upp i formalitet (endast button boots är mer formella), eftersom det ju, som sagt, är en oxford i kängutförande. Jag förstår inte hur förekomsten av skaft på en sko på något sätt skulle dra ned formaliteten i någon avgörande mening. Dessutom så ser det väl inte heller särskilt annorlunda ut jämfört med, säg, en vanlig formell oxford så länge man inte drar upp byxbenet. Eller?
Dels färgen (mörkblå, mörkgrå och svart) men framförallt tygkvalitén. En tunn kostym med högt S-nummer med bal boots gillar jag inte. Mellangrå flanell med bruna mocka bal boots går dock, t ex.
Jag vet inte om jag var otydlig men jag håller med dig om att derbykängor går till flanellbyxor.
Angående att byxbenen ändå är nere så åker byxbenen alltid upp när man t ex sätter sig ner och då ser man skaftet. Jag tycker aldrig bal boots ser riktigt slanka ut (men det är mycket möjligt att t ex GG kan göra sådana).
(Ber på förhand om ursäkt för eventuellt ologiskt argumenterande, bristande grammatik eller stavningsfel. Det är precis post-5-timmars-tenta, skriver på mobilen och hjärnan är trött.)