2014-05-02, 14:09
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aodimp
Varför köpte du dem?
De satt fint, såg bra ut, fyllde ett hål i min garderob, och verkade vara av en kvalitet som var rimlig för det priset.
Citera
2014-05-02, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
De satt fint, såg bra ut, fyllde ett hål i min garderob, och verkade vara av en kvalitet som var rimlig för det priset.
Aha! Hoppas du har rätt.
När får vi se dem?
Citera
2014-05-02, 15:01
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Aha! Hoppas du har rätt.
När får vi se dem?
De finns på sida 437 i den här tråden, men de verkar inte ha gett något vidare intryck för diskussion uteblev :) Bild på dem in action får vänta lite.
Citera
2014-05-02, 15:24
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det första jag undrar över är vad du menar med "formell kostym". Är det bara svart/mörkblå/mörkgrå du tänker dig då?

Sen måste jag säga att jag inte håller med dig i övrigt riktigt. Till flanellbyxor borde väl rimligen samma sorts kängor funka som lågskor, dvs såväl derby-kängor som är lite dressade (typ Galway på 82-lästen) som bal boots. Bal boots är dock snäppet upp i formalitet (endast button boots är mer formella), eftersom det ju, som sagt, är en oxford i kängutförande. Jag förstår inte hur förekomsten av skaft på en sko på något sätt skulle dra ned formaliteten i någon avgörande mening. Dessutom så ser det väl inte heller särskilt annorlunda ut jämfört med, säg, en vanlig formell oxford så länge man inte drar upp byxbenet. Eller?

Dels färgen (mörkblå, mörkgrå och svart) men framförallt tygkvalitén. En tunn kostym med högt S-nummer med bal boots gillar jag inte. Mellangrå flanell med bruna mocka bal boots går dock, t ex.

Jag vet inte om jag var otydlig men jag håller med dig om att derbykängor går till flanellbyxor.

Angående att byxbenen ändå är nere så åker byxbenen alltid upp när man t ex sätter sig ner och då ser man skaftet. Jag tycker aldrig bal boots ser riktigt slanka ut (men det är mycket möjligt att t ex GG kan göra sådana).

(Ber på förhand om ursäkt för eventuellt ologiskt argumenterande, bristande grammatik eller stavningsfel. Det är precis post-5-timmars-tenta, skriver på mobilen och hjärnan är trött.)
Citera
2014-05-02, 18:05
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Går det att få tag på Barker någonstans i Stockholm eller måste man helt sonika beställa från Internet/köpa utomlands?

I annat fall, finns det några alternativa märken som ligger runt samma prisklass? Är främst intresserad av deras Dartford och Lincoln.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-05-02 kl. 18:07.
Citera
2014-05-02, 20:11
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Går det att få tag på Barker någonstans i Stockholm eller måste man helt sonika beställa från Internet/köpa utomlands?

I annat fall, finns det några alternativa märken som ligger runt samma prisklass? Är främst intresserad av deras Dartford och Lincoln.

Jadå, Håkanssons som finns på ett par ställen i Stockholm har Barker, och sedan är det någon butik i Mood-gallerian som har dem också, minns inte vilken dock, någon klädbutik som hade ett mindre sortiment skor.

Annars har du Loake 1880 som är i samma nivå, som är väldigt lättillgängliga och finns på massvis med ställen. Hos skomakare som Bäckmans, Södermalms Sko & Nyckelservice mfl, skobutiker som Nilssons och Jerns, andra butiker som NK.
Citera
2014-05-02, 20:15
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Tjena, kul tråd ni har för er här!

Jag tänkte göra entré i finsko-världen. Jag har beställt ett par Meermins och ska nog köpa ett par till skor, har läst runt lite och tänkte kanske slå till för att rotera och då tänkte jag på ett par Loake (har inte bestämt mig för vilka än, men här är några jag för tillfället funderar mellan:

Loake Naylor

Loake Strand

Estetiskt tilltalar mig nog Strand mer än Naylor, men lädersulan gör mig lite mer tveksam. Jag förstår att detta är inte skor man har på sig när det regnar, men det är inte alltid man kan välja vädret utomhus när man är på väg hem. Speciellt i Gbg. Hur ser ni på den allmänt praktiska punkten i detta fall? Jag förstår att lädersulor är mer stiligt osv, men jag är för tillfället student som är snart på väg ut i arbetslivet, så jag förflyttar mig mestadels till fots och går inte i kostym särskillt ofta heller. Vad tror ni?
Hej igen, ledsen att bumpa, men någon erfaren herre som vill hjälpa en nybörjare?
Citera
2014-05-02, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Hej igen, ledsen att bumpa, men någon erfaren herre som vill hjälpa en nybörjare?
Ingen fara att ha lädersula och spatsera runt här i Göteborg. Kolla lite youtubevideos på hur du skall vårda skorna, John Lobb har bra videor tex:
https://www.youtube.com/watch?v=-OwsGvItrzg

Om det har råkat regna så är det bara att lägga skorna på sidan när du kommer hem.
Citera
2014-05-02, 22:31
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

Jag har själv Barker Lincoln och det är en riktigt skön sko. Mjuk och go i skinnet och inte tillstymmelse till skoskav. De behövde man inte gå in om man säger så.
Citera
2014-05-03, 01:04
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jadå, Håkanssons som finns på ett par ställen i Stockholm har Barker, och sedan är det någon butik i Mood-gallerian som har dem också, minns inte vilken dock, någon klädbutik som hade ett mindre sortiment skor.

Annars har du Loake 1880 som är i samma nivå, som är väldigt lättillgängliga och finns på massvis med ställen. Hos skomakare som Bäckmans, Södermalms Sko & Nyckelservice mfl, skobutiker som Nilssons och Jerns, andra butiker som NK.

Tackar för snabbt svar! Skall kolla in Håkanssons.
Citera
2014-05-03, 11:30
Medlem
hoodogs avatar
Ögonblicksbilder från igår. Trevlig helg allesammans!

http://imgur.com/a/rKF39
Citera
2014-05-03, 11:51
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ingen fara att ha lädersula och spatsera runt här i Göteborg. Kolla lite youtubevideos på hur du skall vårda skorna, John Lobb har bra videor tex:
https://www.youtube.com/watch?v=-OwsGvItrzg

Om det har råkat regna så är det bara att lägga skorna på sidan när du kommer hem.

Bra video! Röjde undan lite frågetecken som jag fick efter att ha läst guiden på shoegazing. Tack för tipsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in