Citat:
Ursprungligen postat av
kramerkramer
Blir ju så varmt om skallen när man har keps på sig när man dansar, snyggt ibland men opraktiskt. Så fixa frillan och lämna den hemma

Går man till ett diskotek räcker det ju att fixa frillan på lek vilket inte är mycket begärt av en.
Nästan samma genom att gå på krogen, lägg den i garderoben på vägen in eller inom annan uppsikt.
Ifall någon sitter och degar, lyssnar på musik eller pratar bekvämligheter samtidigt som denne råkar ha kepan på så kunde jag inte ha sett det som ett mindre bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheMermaid
Hur ofta tittar du på konst på uteställen och hur många gatlyktor finns där du brukar gå?
Jag tror nog att du klarar att gå ut utan att ha keps eller mössa.

De allra flesta uteställen försöker skapa en upplevelse för besökaren och inte sällan genom visuella yttringar i interiören, framhäva valfri del av arkitekturen genom belysning vilket därmed piffar upp platsen på de mest överaskande vis.
Fast jag insisterar då det ligger i vår natur att behandla ljuset på ett sätt som är ergonomiskt för oss människor, åtminstone någon form av tanke borde föreligga designen som undviker att huvudbonad behöver användas där inne.
Av respekt till inredaren och/eller ljussättaren kan man väl ta sig en ärlig titt omkring för att skåda deras förmåga i fullt unisont läge, vill man undersöka mer individuella detaljer eller till och med anser att vissa irritationsintryck kan åtgärdas med något så enkelt som en keps så varför inte?
En synupplevelse där keps utgör en fördel samt nekar bäraren talaktiga nackdelar i sin ergonomi (strävan mot maximal komfort) tyder inte en dålig planering!
Det betyder att keps är en accepterad del av vår personliga avbländningmöjligheter, att en belysningslösning som skall vara till lags för alla, låt oss säga gällande gränsen för tillräcklig ljusstyrka, kan inte förväntas förefalla ligga på samma nivå hos olika människor genom alla åldrar.
Däremot handlar historien kring kepsens ursprung om tiden före den moderna elektriciteten, när solljus var det enda tillgängliga och vida eftertraktat i de arkitektoniska idéerna av sådana hallar.
Tvivlar på att många använde plagget keps i någon större utsträckning på dåtidens nattliga mötesplatser, man kan undra vilka attrialjer som bars istället?
Hursomhelst går det naturligtvis smidigt tillväga att hålla en konversation med värden om att optimera något som kan vara en störande faktor för dig själv och troligtvis andra.
Jag klarar av att gå utan glasögon eller hörlurar också men vissa saker gör vardagen lite bekvämare.