Citat:
Ursprungligen postat av
Findusam
Jag förstår att du kommer till den slutsatsen, men våra materiella sinnen, tid och rum är inte allt. Gud är inte odetekterbar, Han kan förverkligas men tyvärr inte på något materiellt sätt. Dagens vetenskap har dock en tendens att vilja reducera allt till mekanik, och med den utgångspunkten kan vi inte, som du säger, detektera Gud. Men vi kan se att allting inte är mekanik med hjälp av vårt sunda förnuft.
Det där är humor. Har du någon slags belägg för det du påstår?
Citat:
Ja precis, tänk om evolutionsteorin skulle motbevisas. Vad skulle bli konsekvenserna? Jag tror inte vetenskapen är beredd för det. Allt arbete åt skogen.
Om någon biolog på något sätt kunde visa att evolutionsteorin är fel, skulle denne naturligtvis inte tveka en sekund. Varför säga nej till evig ära och berömmelse? Tänk dessutom på alla andra som skulle kasta sig över detta nya forskningsområde.
Sanningen är snarare att teorin i grunden är extremt stabil.
Citat:
Men jag tycker inte du kan jämföra vetenskap och religion på det sättet. Vetenskapen berör frågan "hur", och religion "varför". Frågan "varför" behöver vara öppen för filosofisk diskussion. Dock ser vi idag hur religioner ibland bara presenterar sina dogmer och sen är det upp till oss att acceptera dem, annars ska vi brinna. Det saknar då filosofi och byggs endast på sentimentalitet. Jag förstår att Gud och religion inte intresserar folk. Det är synd.
"Varför" är inte ens en relevant fråga.
Citat:
Tur vi har dig här.
Min poäng är att vill du dra upp låtsasvetenskap baserad på sagor som en sanning får du vänta tills dessa "forskare" har fast mark att stå på.
Citat:
Det stämmer, men deras dateringar (tror de använde fyra olika metoder) gav resultat på över ett par hundra tusen år, och det är väl sådant man ska gå efter. "Webb and Clark suggest that her promoting the 20,000ybp date is "particularly puzzling," as it was unsupported by any evidence the team uncovered." (wikipedia)
Jag säger inte att det är extremt nervkittlande, för det är det. Men det var inte bara dateringen i sig utan det fanns även alternativa förklaringar.