2014-05-02, 11:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Månen har haft en helt annan rotationshastighet och har legat mycket närmre Jorden än idag och därigenom var dygnet mycket kortare,något som inte lämpade sig för liv som vi känner det. Det var alltså viktigare för vår skapare att dagens vetenskapsmän skulle få möjlighet att studera Solen än att livet som vi känner det skulle kunna överleva i "tidernas begynnelse"?
Ja, när jord-måne-systemet bildades så var månen mycket nära jorden och både jorden och månen roterade snabbare. Avståndet ökar med tiden samtidigt som kropparnas rotation minskar. Naturen utvecklas förstås i samklang med förhållandena och vi som lever idag är anpassade efter dagens förhållanden, men faktum kvarstår:

- Jordaxelns lutning ger årstider som motverkar öknarnas utbredning
- Jordens rotation kommer inte att bindas till solen inom en överskådlig framtid
- Det blir ibland "perfect match" vid solförmörkelser, vilket det inte blev i början av dinosaurernas era

Inget biologiskt liv fanns på de förmodligen glödande kropparna några miljoner år efter systemets bildande. När det allra översta skiktet av jordskorpan började svalna och vattnet från de kometer som träffade jorden under årmiljonerna började bilda hav fanns nog alla biologiska celler i haven som inte påverkades så mycket av rotationen. När förhållandena så tillät spred sig liv upp på land. Hade rotationen varit annorlunda idag hade jorden och dess natur varit annorlunda, men det är ett faktum att öknarnas utbredning inte gynnar biologisk natur. Långsam rotation och små skillnader i årstiderna skulle ha lett till mer öken.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-02 kl. 11:32.
Citera
2014-05-02, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, när jord-måne-systemet bildades så var månen mycket nära jorden och både jorden och månen roterade snabbare. Avståndet ökar med tiden samtidigt som kropparnas rotation minskar. Naturen utvecklas förstås i samklang med förhållandena och vi som lever idag är anpassade efter dagens förhållanden, men faktum kvarstår:

- Jordaxelns lutning ger årstider som motverkar öknarnas utbredning
- Jordens rotation kommer inte att bindas till solen inom en överskådlig framtid
- Det blir ibland "perfect match" vid solförmörkelser, vilket det inte blev i början av dinosaurernas era

Och vad har det ett 'guds'-bevis att göra?
Citera
2014-05-02, 11:28
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Så du medger att Bibelns geocentriska världsbild är på väg att bli felaktig? Bör vi tro på en skapare som utför såna "fuskbyggen"?
Citera
2014-05-02, 11:30
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag förstår att du kommer till den slutsatsen, men våra materiella sinnen, tid och rum är inte allt. Gud är inte odetekterbar, Han kan förverkligas men tyvärr inte på något materiellt sätt. Dagens vetenskap har dock en tendens att vilja reducera allt till mekanik, och med den utgångspunkten kan vi inte, som du säger, detektera Gud. Men vi kan se att allting inte är mekanik med hjälp av vårt sunda förnuft.

Det där är humor. Har du någon slags belägg för det du påstår?

Citat:
Ja precis, tänk om evolutionsteorin skulle motbevisas. Vad skulle bli konsekvenserna? Jag tror inte vetenskapen är beredd för det. Allt arbete åt skogen.

Om någon biolog på något sätt kunde visa att evolutionsteorin är fel, skulle denne naturligtvis inte tveka en sekund. Varför säga nej till evig ära och berömmelse? Tänk dessutom på alla andra som skulle kasta sig över detta nya forskningsområde.

Sanningen är snarare att teorin i grunden är extremt stabil.

Citat:
Men jag tycker inte du kan jämföra vetenskap och religion på det sättet. Vetenskapen berör frågan "hur", och religion "varför". Frågan "varför" behöver vara öppen för filosofisk diskussion. Dock ser vi idag hur religioner ibland bara presenterar sina dogmer och sen är det upp till oss att acceptera dem, annars ska vi brinna. Det saknar då filosofi och byggs endast på sentimentalitet. Jag förstår att Gud och religion inte intresserar folk. Det är synd.

"Varför" är inte ens en relevant fråga.

Citat:
Tur vi har dig här.

Min poäng är att vill du dra upp låtsasvetenskap baserad på sagor som en sanning får du vänta tills dessa "forskare" har fast mark att stå på.

Citat:
Det stämmer, men deras dateringar (tror de använde fyra olika metoder) gav resultat på över ett par hundra tusen år, och det är väl sådant man ska gå efter. "Webb and Clark suggest that her promoting the 20,000ybp date is "particularly puzzling," as it was unsupported by any evidence the team uncovered." (wikipedia)

Jag säger inte att det är extremt nervkittlande, för det är det. Men det var inte bara dateringen i sig utan det fanns även alternativa förklaringar.
Citera
2014-05-02, 11:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du medger att Bibelns geocentriska världsbild är på väg att bli felaktig? Bör vi tro på en skapare som utför såna "fuskbyggen"?
Bibeln är skriven av människor som tyckte att solen verkade kretsa kring jorden. Många av dem var betydligt intelligentare än dig och mig. Genom människor finns ett gott budskap i Bibeln (och i många andra skrifter), men jag tror inte att några skrifter på jorden är skrivna eller dikterade av högre makter.

Du behöver inte reflektera över att månens rymdvinkel ibland är lika med solen rymdvinkel sett från jorden, men att titta på bilden i länken och förstora bilden genom att klicka på den kan inte vara farligt för en levande intelligens.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Solar_eclipse_1999_4.jpg
Citera
2014-05-02, 11:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du känns inte så seriös. Men reflektera! Det skadar inte.
Citera
2014-05-02, 11:50
Medlem
Citat:
Du behöver inte reflektera över att månens rymdvinkel ibland är lika med solen rymdvinkel sett från jorden, men att titta på bilden i länken och förstora bilden genom att klicka på den kan inte vara farligt för en levande intelligens.

Jag har likt majoriteten av Jordens befolkning aldrig upplevt mer än en partiell solförmörkelse.

Betyder det att skaparen även sett till så att kameran uppfanns så att alla som är innehavare av en dator med internetuppkoppling skulle kunna se detta otvetydliga bevis på Hans existens?
För skaparen kan väl inte tillåta att människor som likt mig enbart upplevt en partiell förmörkelse enbart tror på en skapares partiella existens?

Personligen så har jag svårt att se hur ett döljande av en väte/heliumboll ska vara svaret på TS fråga.
Citera
2014-05-02, 11:53
Medlem
Citat:
Du känns inte så seriös. Men reflektera! Det skadar inte.

Det är du som inte reflekterat. Din skapare sägs vara evig och upplever därför dagen då Jorden kopplar sin rotation till Solen = Bibeln har fel och skaparen vet det.
Citera
2014-05-02, 11:59
Medlem
Citat:
Bibeln är skriven av människor som tyckte att solen verkade kretsa kring jorden. Många av dem var betydligt intelligentare än dig och mig. Genom människor finns ett gott budskap i Bibeln (och i många andra skrifter), men jag tror inte att några skrifter på jorden är skrivna eller dikterade av högre makter.

Bör vi istället för att tro på en flyktig skapare tro på människorna som skrev dessa goda budskap då vi t.om har bevis på att de existerat?

EDIT: Jösses,du är ju inte ens kristen när du inte tror att Bibeln är Guds ord...
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2014-05-02 kl. 12:02. Anledning: Tillägg
Citera
2014-05-02, 12:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du blir mer och mer oförståelig; vad är det egentligen du snackar om och vill komme till?
Citera
2014-05-02, 12:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du blir mer och mer oförståelig; vad är det egentligen du snackar om och vill komme till?
Jag vill komma till att du och LaurentiusLucidor inte kan bevisa att jorden cirklar kring solen. Vad man kan bevisa är att den gör det i en mycket rimlig modell: mekaniken.

Att visa Guds existens låter sig inte göras vetenskapligt annat än i någon vetenskaplig modell.

Ni kan ingenting annat och vill ingenting annat än att förstöra diskussioner i religionstrådarna.
Citera
2014-05-02, 13:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har likt majoriteten av Jordens befolkning aldrig upplevt mer än en partiell solförmörkelse.

Betyder det att skaparen även sett till så att kameran uppfanns så att alla som är innehavare av en dator med internetuppkoppling skulle kunna se detta otvetydliga bevis på Hans existens?
För skaparen kan väl inte tillåta att människor som likt mig enbart upplevt en partiell förmörkelse enbart tror på en skapares partiella existens?

Personligen så har jag svårt att se hur ett döljande av en väte/heliumboll ska vara svaret på TS fråga.
Du tror ju på vetenskapen? Vetenskapsmän säger att det är total solförmörkelse ibland.

Jag skrev inte att jord-måne-systemet var ett bevis för Guds existens, men var ändå så pass on topic att jag skrev att det var ett tecken som tydde på att Någon hade arrangerat jorden till livets fromma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in