2014-05-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Själv har jag ställt upp som vittne och avbrutit misshandel där mörkisar varit inblandade. Är det något som gäller barn reagerar jag bums och och det räcker oftast att man visar packet att man har lagt märke till deras handlingar, vad vanligt folk kan göra är att "ringa anonymt" så har de gjort något. Det finns en verklighet utanför ditt kontor som kan vara lite annorlunda... Vi ser inte saker med samma ögon och din vy är inte den enda och rätta...

när har jag sagt att min vy är den enda rätta? Visst finns det människor som fortfarande agerar, men fler och fler verkar blunda av rädsla. Sedan i sin bitterhet måste man skylla på någon/ något...bögarna, invandrarna osv.
Citera
2014-05-02, 10:59
Medlem
FramAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samme75
Visst kan man se över vems felet är, lagen mm. Men för att gå till kärnans punkt skulle det sett helt annorlunda ut om vi haft en helt annan integrationspolitik i landet,. Hjälpa behövande på plats istället för att ta hit dem. Att ta hit en ensam sju/åttaåring, hur humant är det?

Sverige lägger oerhört mkt pengar till byråkrati kring detta och poliser kostar, socialtjänst kostar och allt annat runt omkring.

I fallet med detta dödsfalllet är det oerhört tragisk. Man mår dåligt över att läsa om barn som far illa. INGET barn skall behöva lida oavsett etnicitet.

Självklart. Är inte av någon som helst annan uppfattning. Men nu är/var hon ändå de facto här och utifrån det förde jag resonemanget kring just hanteringen.
Citera
2014-05-02, 11:02
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Otroligt sorgligt, ännu mer nu när man fått klarhet kring föräldrarnas roll & intentioner att de skickat hit henne ensam sannolikt för att de ville/trodde att hon skulle få det bättre i Sverige.

Det absolut värsta är att vår regering och stora delar av riksdagen kunde undvikit detta genom att utvisa familjen när de var inblandade i de tidigare brotten. Vi skall inte glömma politikernas skuld i flickans död.
Citera
2014-05-02, 11:04
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Visst kan man se över vems felet är, lagen mm. Men för att gå till kärnans punkt skulle det sett helt annorlunda ut om vi haft en helt annan integrationspolitik i landet,. Hjälpa behövande på plats istället för att ta hit dem. Att ta hit en ensam sju/åttaåring, hur humant är det?

Sverige lägger oerhört mkt pengar till byråkrati kring detta och poliser kostar, socialtjänst kostar och allt annat runt omkring.

I fallet med detta dödsfalllet är det oerhört tragisk. Man mår dåligt över att läsa om barn som far illa. INGET barn skall behöva lida oavsett etnicitet.

Sant men det är inte heller humant det som sker i dessa länder och hur världen bara ser på, t.ex. Israel som blockerar & omöjliggör hjälpinsatser.

Hur ska man då hjälpa människor på plats? Finns ju faktiskt ledare som omöjliggör det mesta som är humant, vill nå fram. Till slut blir människor så desperata, att skicka ett eget barn ensamt ut i världen inte ter sig lika illa alls som situationen på hemmaplan.
Citera
Medlem
Jag har just sett presskonferensen som socialtjänsten höll. Dom lägger all skuld på den enskilde socialsekreteraren. Jag tycker cheferna gör det lätt för sig. Kommunen verkar inte ha något uppföljningssystem för ärenden, något som varje IT-support har.

Vilka var de ekonomiska villkoren för vårdnadshavarna. Jag tycker socialchefen slingrade sig när frågan kom. Har dom haft mer stöd än bara barnbidraget?

Hur har de två GM försörjt sig? Är dom svenska medborgare? Hur länge har dom varit här? Han har tydligen utretts för en misshandel. Blev det någon dom?
Citera
Medlem
znummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Jag är lite fundersam över just detta. Har det legat i en fax från polisen eller har det legat i flera faxar vidarebefordrat inom socialtjänsten? Läser man vad SvD skriver att TF socialchef skall ha sagt så är det oklart. Min fetning i citatet.

”– Socialtjänsten har brustit på ett sådant sätt att PM:et har skickats ut i verksamheten och inte handlagts som det borde ha gjorts. Det borde ha handlagts från dagen då det inkom, säger Anette Gladher, tillförordnad socialchef i Karlskrona.”

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-annhallna-for-flickas-dod_3519882.svd?sidan=2
PM'et hade tilldelats en handläggare och hamnat i dennes posthög men inte gåtts igenom än. En allmän orosanmälan (som detta var av någon j-a anledning) ska handläggas inom 14 dagar. Där har inte handläggaren har brustit.

Kanske har den som fördelar faxen/orosanmälningarna brustit genom att inte uppmärksamma vad det handlat om, men vi vet ju inte hur själva orosanmälningen varit formulerad. Om det inte framkommit blåtira och gångsvårigheter så kan ju en allmän orosanmälan lika gärna handla om att barnet inte har några skor på sig i tvättstugan.
Citera
2014-05-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Du kan ju läsa Islampeace inlägg i bifogad tråd. Ju närmre släkt desto bättre får man intrycket av. Inlägget jag fick fram vid en snabb sökning handlar om kusiner men han uttalar sig om andra konstellationer också.

(FB) Ateister! Motbevisa Islam! Kom med era bästa argument!

Sedan kan du läsa litet statistik och koranförmaningar. http://wikiislam.net/wiki/Cousin_Marriage_in_Islam

Slutligen verkar du för dum för att inse att jag inte har påstått att mannen var flickans farbror.
Hahahha jag LOLar mig igenom hela dit inlägg. Du är ju dummare än va jag trodde. "Bevisar" med inlägg från FB, kallar du det autentisk källa? Din dummefan där tog diskussionen med dig slut!
Citera
2014-05-02, 11:07
Medlem
TMMs avatar
Så vad stod det i det där PM'et som alla pratar om utan att nämna några detaljer om?
Citera
2014-05-02, 11:09
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:

Felet ligger hos föräldrarna och det omdömeslösa i att skicka iväg ungen till ett okänt öde i ett främmande land. Sverige gör mycket mer än det kan och borde för att ta hand om alla världens problem. Angående socialtjänsten så gör dom så gott dom kan men en tsunami av slödder från jordens alla hörn är även dom övermäktiga.

Märkligt nog är det inte många i media som fördömer de svin som haft ihjäl flickan. Man letar hellre svenska syndabockar att hänga ut och få sparkade. Man är långt mer än lovligt naiv om man tror att svenska myndigheter fungerar som ett schweiziskt precisionsurverk. Det görs fel men knappast med något illasinnat syfte. Den som tror något annat bör omskola sig och pröva på deras arbete och återkomma.
Citera
2014-05-02, 11:09
Medlem
OM uppgiften att polisen kontaktat vittnet stämmer så har faktiskt polisen gått utanför rutinen i detta ärende. Gången är att när uppgiften kommer in och inget konkret i informationen ger vid handen att man ska dit direkt så skriver man en orosanmälan till soc. Sol-14 anmälningar heter det.

De gånger man har en dålig magkänsla, händer rätt ofta, så ringer man sen socjouren i mottagande län och pratar med dem. Detta för att säkerställa dels att faxnumret är korrekt (man vill INTE faxa denna typ av handling till fel mottagare) men även för att tillse att uppgifterna landar i näven på någon tjänsteman och inte blir liggande. Därefter släpper man ärendet då det ligger på Soc att jobba med detta.

Om detta nu stämmer att någon konstapel kontaktat vittnet så har man brutit mot rutinen, polisen har då uppfattat något i anmälan som gjort att man måste ta ärendet ett varv till.

Förmodar att detta landat i att det inte är ett pågående brott, vittnets uppgifter kan vara luddiga och jag vet inte vad.. Finns ingen grund för att ta sig in i lägenheten med lagstöd och där faller det. Vad som i så fall hade kunnat hända är att socjouren gjort hembesök direkt och de kan ta sig in i lägenheten lättare alt begära handräckning av polisen. Då kommer myndigheten in oavsett..

Om man nu gått utanför rutinerna här så gissar jag att man även muntligen kontaktat socjouren men det framgår inte. Hur som helst så stämmer det som framkommit så har polisen gjort sitt, med råge, men att något har brustit inom socialtjänsten. Läste att handläggaren var tagen ur tjänst vilket pekar åt samma håll.
Citera
2014-05-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Jag har just sett presskonferensen som socialtjänsten höll. Dom lägger all skuld på den enskilde socialsekreteraren. Jag tycker cheferna gör det lätt för sig. Kommunen verkar inte ha något uppföljningssystem för ärenden, något som varje IT-support har.

Vilka var de ekonomiska villkoren för vårdnadshavarna. Jag tycker socialchefen slingrade sig när frågan kom. Har dom haft mer stöd än bara barnbidraget?

Hur har de två GM försörjt sig? Är dom svenska medborgare? Hur länge har dom varit här? Han har tydligen utretts för en misshandel. Blev det någon dom?

Enligt svd gällde den tidigare misshandeln våld mot hustrun men ärendet lades sedermera ner. Man kan dock inte låta bli att undra om socialen kände till den misstanken om våld i hemmet? Ett familjehem där modern får stryk är ingen lämplig plats för ett barn.
Citera
2014-05-02, 11:19
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Felet ligger hos föräldrarna och det omdömeslösa i att skicka iväg ungen till ett okänt öde i ett främmande land. Sverige gör mycket mer än det kan och borde för att ta hand om alla världens problem. Angående socialtjänsten så gör dom så gott dom kan men en tsunami av slödder från jordens alla hörn är även dom övermäktiga.

Märkligt nog är det inte många i media som fördömer de svin som haft ihjäl flickan. Man letar hellre svenska syndabockar att hänga ut och få sparkade. Man är långt mer än lovligt naiv om man tror att svenska myndigheter fungerar som ett schweiziskt precisionsurverk. Det görs fel men knappast med något illasinnat syfte. Den som tror något annat bör omskola sig och pröva på deras arbete och återkomma.

En anledning till att media inte informerar mer om gärningsmännen eller deras bakgrund är att de är invandrare. De är dessutom med största sannolikhet muslimer. Ajajaj...ickesvenska gärningsmän som begår brott i Sverige får man endast nämna härkomst på om de "är som vi" och kommer från t.ex Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in