2014-05-02, 11:31
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Haha du e ju fan dum i huvudet. Ge mig gärna en autentisk källa som stödjer det påståendet. Flickan var GMs systerdotter.
Lite OT
http://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage_in_the_Middle_East

*Mot topic*
Citera
2014-05-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
En anledning till att media inte informerar mer om gärningsmännen eller deras bakgrund är att de är invandrare. De är dessutom med största sannolikhet muslimer. Ajajaj...ickesvenska gärningsmän som begår brott i Sverige får man endast nämna härkomst på om de "är som vi" och kommer från t.ex Norge.

Samma fast omvänt dom försöker med när dom skriver: Svensk fast för terrorbrott i Irak.

Just nu blåser det mest om socialen i Karlskrona men min fundering är hur det fungerar med migrationsverket när det kommer ensamkommande flyktingbarn som har släkt i Sverige. Kollar man inte upp dom personer som dom skall bo med?
Citera
2014-05-02, 11:49
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Länken verkar inte fungera. Men jag fann samma uppgift här:

http://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/

Det verkar som att föräldrarna fortfarande inte har nåtts av den tragiska nyheten..

Jag tror inte att föräldrarna bryr sig De verkar drivas av annat än främst kärlek, när de lämnar ifrån sitt barn till andra, i ett annat land (Sverige). Vi gräver i en mörk värld, i en värld som inte liknar Sveriges moraler om barn.
Citera
2014-05-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Jag har just sett presskonferensen som socialtjänsten höll. Dom lägger all skuld på den enskilde socialsekreteraren. Jag tycker cheferna gör det lätt för sig. Kommunen verkar inte ha något uppföljningssystem för ärenden, något som varje IT-support har.

Vilka var de ekonomiska villkoren för vårdnadshavarna. Jag tycker socialchefen slingrade sig när frågan kom. Har dom haft mer stöd än bara barnbidraget?

Hur har de två GM försörjt sig? Är dom svenska medborgare? Hur länge har dom varit här? Han har tydligen utretts för en misshandel. Blev det någon dom?

Vet inte hur de försörjt sig men eftersom de inte varit i landet särskilt länge (mindre än ett år om jag fattar saken rätt) så lär de säkert inte ha arbetat. De hade väl även två egna söner som var yngre än den mördade flickan. Vad gäller misshandeln så lades ärendet ner men kvinnan har hunnit med att bli dömd för stöld (på COOP) under den korta tid de vistats i Sverige.
Citera
2014-05-02, 11:54
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Godmorgon!

Brorsystern, verkar ju ha 3 barn. Och bilder på fb, så verkar de inte leva spec fattigt. Varför lämnas endast stora tösen över till Sverige? Eller brodern verkar ju hämtat henne om man ser tidigare datum på bilder *spekulation*
Är det en gåva från systern till familjen om "gratis hemhjälp"?
Citera
2014-05-02, 11:57
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Bild på flickan med hennes gode man när hon anlänt till Sverige

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/t1.0-9/487638_468129579926590_564260379_n.jpg

Trots hon har sin mor och far på sin fb, så får hon ingen tumme upp för sina bilder på sig själv
Senast redigerad av Bus-i-mitt-hus 2014-05-02 kl. 12:00.
Citera
2014-05-02, 12:00
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingbengan
Just nu blåser det mest om socialen i Karlskrona men min fundering är hur det fungerar med migrationsverket när det kommer ensamkommande flyktingbarn som har släkt i Sverige. Kollar man inte upp dom personer som dom skall bo med?
På aftonbladet står det att socialen gjort en utredning och tydligen funnit GM som lämplig vårdnadshavare. Frågan är om det brast redan här eller om ingen i hushållet hunnit blivit dömd då flickan placerades.
Citera
2014-05-02, 12:00
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Godmorgon!

Brorsystern, verkar ju ha 3 barn. Och bilder på fb, så verkar de inte leva spec fattigt. Varför lämnas endast stora tösen över till Sverige? Eller brodern verkar ju hämtat henne om man ser tidigare datum på bilder *spekulation*
Är det en gåva från systern till familjen om "gratis hemhjälp"?

Troligtvis har flickan kommit till Sverige för att ge den övriga familjen fri passage till Sverige som anhöriginvandrare. Jag reflekterade också över att de inte verkar lida någon större brist i sitt hemland. Det är därför anmärkningsvärt att den stackars flickan blivit godtagen som ensamkommande när hon faktiskt har en livs levande familj som verkar vara kapabel att ta hand om henne. Jag förstår inte att det här ens är möjligt. Flickan har förvandlats från barn till en slags valuta för att garantera familjens inflyttning till Sverige. Känns som en slags slavhandel när man utnyttjar barn på det sättet.
Citera
2014-05-02, 12:06
Medlem
Man ser ju på den där snubben att han har aggressionsproblem. På ögonen ser han ut som en vithaj/vampyr som bara väntar på att få attackera. Och va söt och förväntansfull hon var på den bilden.
Citera
2014-05-02, 12:07
Medlem
Xfiless avatar
Alla dessa artiklar om grannar som har sett att flickan är tystlåten, verkar må dåligt och har massa blåmärken... märkligt att skolan där hon gick inte har reagerat?

Eller är alla skador på flickans kropp centrerade kring påsk o ledigheter?
Citera
2014-05-02, 12:12
Medlem
Janemans avatar
Polisen anmäler sej själv
Föräldrarna har anmält intresse att förenas med 8-åringen i Sverige

Flera artiklar på SR P4 Blekinge

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=21060

Edit: lyssna även på "Senaste nyheter från SR Blekinge. (Länk till höger på sidan)
Senast redigerad av Janeman 2014-05-02 kl. 12:24.
Citera
2014-05-02, 12:13
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensampappa
För att jag har skrivit till personen...

Citat:
Ursprungligen postat av ensampappa
Meddelandet är fortfarande oläst. Hon sover säkert vid den här tidpunkten men jag ombad henne eller flickans föräldrar att kontakta polisen snarast eftersom de försöker nå henne.

Jag antar att du skickade ett meddelande på FB till henne och jag antar att du inte har henne som vän på din FB. Nu fungerar FB som följande: är du INTE vän med någon på din FB men skickar ett mess så hamnar alla mottagar meddelanden i den diskret dolda inkorgen "Other messages". Man får ingen notifiering att man har ett nytt meddelande. Risken finns att hon inte ens ser ditt meddelande o inte vet om den andra inkorgen eller glömt bort att den finns.

Detta har hänt mig flera ggr. Det har gått månader innan jag av en slump går in på den inkorgen o märker att jag har ett nytt meddelande från en främling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in