2014-05-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det är inte alls ovanligt. Farbror - brorsdotter anses vara något fint.
Haha du e ju fan dum i huvudet. Ge mig gärna en autentisk källa som stödjer det påståendet. Flickan var GMs systerdotter.
Citera
2014-05-02, 10:17
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja araben hade antagligen fått spel på ungen och slagit ihjäl henne direkt, tror du inte araben var medveten om att han gjorde fel och handlandet skulle få konsekvenser?

Nej, jag tror inte att araben/palestiniern fattade att han gjorde fel som slog en unge. Det finns väl inga krav alls på att invandrare ska rätta sig efter svensk lagstiftning och svensk moral - de får väl inte ens veta vad som gäller här?

De som går och väntar på att få stanna borde få ordentlig undervisning om vad som gäller i Sverige. De borde få avlägga prov för att få stanna också. Och de ska ut om de begår brott. Naturligtvis skulle det vara 100%-ig närvaroplikt vid undervisningen. Bara det att en f.ö. normalt fungerande person ska kunna bli svensk medborgare utan att kunna svenska är befängt, men helt i fas med de låga krav som ställs för att få bidrag mm.

Nej, jag tror inte att R.A. och A.R. fattade att de gjorde fel eller - om de fattade - brydde sig ett skit om vad som gäller här. Barnaga är fullt normalt inom många kulturer och varför ska de som kommer hit behöva ta seden dit de kommer?
Citera
2014-05-02, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
I det verkliga livet? Jag lever i den högsta grad i verklighetens Sverige, är mycket aktiv i samhället och dess problem. Den utveckling som finns i vårt samhälle idag är skrämmande. Människor mår väldigt dåligt, det skapar ett egoistiskt samhälle där alla sköter sitt. Jag förstår mycket väl att folk inte lägger sig i, om man anmäler ett brott, då blir man väldigt utsatt.
Många som anmäler brott blir hotade samt en del försvinner.. Finns inget skydd..
Men likt förbannat är det brist på civilkurage.
Själv har jag ställt upp som vittne och avbrutit misshandel där mörkisar varit inblandade. Är det något som gäller barn reagerar jag bums och och det räcker oftast att man visar packet att man har lagt märke till deras handlingar, vad vanligt folk kan göra är att "ringa anonymt" så har de gjort något. Det finns en verklighet utanför ditt kontor som kan vara lite annorlunda... Vi ser inte saker med samma ögon och din vy är inte den enda och rätta...
Citera
2014-05-02, 10:29
Medlem
znummis avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/
"Att flickan hade någon slags problem hemma fick en tipsare att slå larm till polisen. Polisen träffade tipsaren, som bland annat sett flickan med blåmärken.
– En polisman fattade beslut om att göra det här som en allmän orosanmälan och lämnade detta vidare till soc. Eftersom man inte gjorde bedömningen om att det rörde en akut situation och det fanns inte anledning att tro att ett brott hade begåtts så gör man en sådan orosanmälan. Vi kan inte inleda en förundersökning om underlaget är för allmänt hållet, säger Blekingepolisens informationschef Lotta Hansson
."

Om man misstänker att en blåtira och skadat ben beror på missförhållanden i hemmet och därför skickar en orosanmälan till socialen, hur kommer det sig då att man inte misstänker att ett brott har begåtts? Och hur kan man bedöma att barnmisshandel inte är akut?

Det låter snarare som att ansvariga poliser borde tas ur tjänst och gå en kurs eller två. (när de slutat gråta)
Citera
2014-05-02, 10:32
Medlem
Soeks avatar
Troligtvis är offret ensamkommande till Sverige och bor med släktingar. Det faktm att det tar tid att underätta föräldrarna tyder på att de vistas i ett land utan svensk konsulär versamhet. Kan man gissa att offret är från Syrien?
Citera
2014-05-02, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Haha du e ju fan dum i huvudet. Ge mig gärna en autentisk källa som stödjer det påståendet. Flickan var GMs systerdotter.
Du kan ju läsa Islampeace inlägg i bifogad tråd. Ju närmre släkt desto bättre får man intrycket av. Inlägget jag fick fram vid en snabb sökning handlar om kusiner men han uttalar sig om andra konstellationer också.

(FB) Ateister! Motbevisa Islam! Kom med era bästa argument!

Sedan kan du läsa litet statistik och koranförmaningar. http://wikiislam.net/wiki/Cousin_Marriage_in_Islam

Citat:
The British geneticist, Professor Steve Jones, giving The John Maddox Lecture at the 2011 Hay Festival had stated in relation to Muslim inbreeding, "It is common in the Islamic world to marry your brother’s daughter, which is actually [genetically] closer than marrying your cousin."

Slutligen verkar du för dum för att inse att jag inte har påstått att mannen var flickans farbror.
Citera
2014-05-02, 10:42
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det hade inte fastnat hos någon handläggare, det är socialen som inte har rutiner att regera på anmälningar som kommer in via fax

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5851478

Jag är lite fundersam över just detta. Har det legat i en fax från polisen eller har det legat i flera faxar vidarebefordrat inom socialtjänsten? Läser man vad SvD skriver att TF socialchef skall ha sagt så är det oklart. Min fetning i citatet.

”– Socialtjänsten har brustit på ett sådant sätt att PM:et har skickats ut i verksamheten och inte handlagts som det borde ha gjorts. Det borde ha handlagts från dagen då det inkom, säger Anette Gladher, tillförordnad socialchef i Karlskrona.”

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-annhallna-for-flickas-dod_3519882.svd?sidan=2
Citera
2014-05-02, 10:43
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soek
Troligtvis är offret ensamkommande till Sverige och bor med släktingar. Det faktm att det tar tid att underätta föräldrarna tyder på att de vistas i ett land utan svensk konsulär versamhet. Kan man gissa att offret är från Syrien?

Kanske bättre att läsa tråden, Där framkommer det att flickan är palestinier kommit hit som ankarbarn & blivit placerad av soc hos mannen & kvinnan då mannen är släkting till henne!
Citera
2014-05-02, 10:46
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soek

Flickan kom från Palestina. Farbrodern (GM?) har bl.a. bott i Gaza.
Citera
2014-05-02, 10:53
Medlem
Yugens avatar
Otroligt sorgligt, ännu mer nu när man fått klarhet kring föräldrarnas roll & intentioner att de skickat hit henne ensam sannolikt för att de ville/trodde att hon skulle få det bättre i Sverige.
Citera
2014-05-02, 10:54
Medlem
KitKatCookieDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chianti68
Nu är min fråga om det svenska systemet bara utvecklats till det värre, ni på tråden har säkert ett svar ?
Flickan kommer som flyktingbarn till sin farbror, får dom ekonomisk ersättning för det som om det vore ett fosterbarn ?
Misstänker att om jag skulle ta hand om ett flyktingbarn så skulle jag få ersättning ?
Någon som vet hur det funkar ?
Familjehem har alltid rätt till ersättning/arvode, men summan varierar från kommun till kommun. Ibland kan soc. dock tycka att familjehem som tar emot en anhörig inte behöver någon ersättning, men då gäller det att "bråka" och stå på sig.

Förutom ev.ersättning antar jag att barnbidraget gått till familjehemmet (?)

Tragiskt
Citera
2014-05-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramAxel
Saxat ur Aftonhoran:

"En granne beskriver att flickan blivit tystlåten sedan hon flyttade in, skriver Blekinge Läns Tidning.
På långfredagen mötte grannen flickan i hissen och larmade polisen. Flickan hade en blåtira och skador på benen.
– Hon var så illa slagen att hon inte kunde gå, säger grannen till Blekinge Läns Tidning.
Grannen larmade polisen. En polisman i Karlskrona ringde sedan upp henne för att kontrollera uppgifterna."

Vad sker då? Jo, polisen anser inte att ärendet är akut och inte heller att det finns konkret misstanke om brott, utan FAXAR (?!?!?!) ett pm avseende allmän orosanmälan till soc.

Läge att se över både rutiner och lagstiftning, kanske?

Visst kan man se över vems felet är, lagen mm. Men för att gå till kärnans punkt skulle det sett helt annorlunda ut om vi haft en helt annan integrationspolitik i landet,. Hjälpa behövande på plats istället för att ta hit dem. Att ta hit en ensam sju/åttaåring, hur humant är det?

Sverige lägger oerhört mkt pengar till byråkrati kring detta och poliser kostar, socialtjänst kostar och allt annat runt omkring.

I fallet med detta dödsfalllet är det oerhört tragisk. Man mår dåligt över att läsa om barn som far illa. INGET barn skall behöva lida oavsett etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in