2014-04-30, 19:42
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Hamnade på en släktforskningssida där det står följande:

"Här diskuterar vi släkter med fasta släktnamn, utom kungliga, adliga och medeltida släkter samt smedsläkter, vallonsläkter och Bureätten".

Tycker inte att denna förklaring är glasklar.

Betyder det att man kan eller inte kan diskutera smedsläkter?
Citera
2014-04-30, 20:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

"Här diskuterar vi släkter med fasta släktnamn, utom kungliga, adliga och medeltida släkter samt smedsläkter, vallonsläkter och Bureätten".

Den meningsbyggnaden kan, precis som du redan insett, lätt misstolkas.
Citera
2014-04-30, 20:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Jag känner mig stött..

Varför envisas folk med att använda att man "skriver med någon"
istället för "att man skriver till någon" i en växelverkande korrespondens.

Därför att de vill peka på ömsesidigheten.
Citera
2014-04-30, 20:28
Medlem
KUSEs avatar
Citat:

Inte kan.
Citera
2014-04-30, 20:32
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:

Helt glasklar, kan enligt imho inte missuppfattas.
Citera
2014-04-30, 22:31
Medlem
Hur ska ordet "förbifart" uttalas i "Förbifart Stockholm" egentligen, ska "för" vara betonad eller inte? För-bi-fart eller för-bi-fart (gravaccént, boldat=betonat). Varför jag frågar är att jag precis hört båda varianterna i ett och samma nyhetsinslag.
Citera
2014-04-30, 22:38
Medlem
egon2bs avatar
Citat:

Utifrån sammanhanget och avsaknaden av avslutande komma på en inskjuten förklaring, lutar det mot att samtliga nämnda släkter/ätter är undantag till fasta släktnamn. Ordet »samt« knyter ihop två tripplar till en sextett. Den troligaste strukturen är alltså:
Här diskuterar vi släkter med fasta släktnamn, utom {{kungliga, adliga och medeltida släkter} samt {smedsläkter, vallonsläkter och Bureätten}}.
Den enklaste åtgärden är ett tankstreck, IMHO:
Här diskuterar vi släkter med fasta släktnamn – utom kungliga, adliga och medeltida släkter samt smedsläkter, vallonsläkter och Bureätten.
Ordet »samt« vore förbryllande i följande struktur, som också är semantiskt mindre sannolik:
* Här diskuterar vi {släkter med fasta släktnamn utom {kungliga, adliga och medeltida släkter}} samt {smedsläkter, vallonsläkter och Bureätten}.
Man brukar inte skriva: Gruppen X samt gruppen Y.
Senast redigerad av egon2b 2014-04-30 kl. 22:44.
Citera
2014-04-30, 22:47
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Hur ska ordet "förbifart" uttalas i "Förbifart Stockholm" egentligen, ska "för" vara betonad eller inte? För-bi-fart eller för-bi-fart (gravaccént, boldat=betonat). Varför jag frågar är att jag precis hört båda varianterna i ett och samma nyhetsinslag.
Allt är diskuterat minst en gång: (FB) Förbi - förbifarten
Citera
2014-05-01, 01:31
Medlem
NirvanAs avatar
– Det där var nästa för kyligt, det kändes som att den kunde gått i ribban eller över, men det var så pass mycket fart i den att den inte han lyfta över, säger Strömberg.

Ska det inte vara "hann" där?
Citera
2014-05-01, 01:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
– Det där var nästa för kyligt, det kändes som att den kunde gått i ribban eller över, men det var så pass mycket fart i den att den inte han lyfta över, säger Strömberg.

Ska det inte vara "hann" där?

Det är alltid lämpligt att berätta om källan till det man frågar om. En "slarvstavning" kan vem som helst åstadkomma. Att glömma ett "n" i en snabbt skriven text är ju knappast jordens undergång.

Du har ju redan svaret på det du frågar om.
Citera
2014-05-01, 17:02
Medlem
Fru.Lindholms avatar
Jag vill lära mig allt om Svenska språket, men jag vet inte vad jag ska söka på eftersom jag inte vet exakt vart jag ska börja.
Det känns som om grammatik är rätt ställe att börja på, då jag har försummat alla ordklasser(?) från skoltiden.
Tips om hur jag går vidare efter det?
Citera
2014-05-01, 17:28
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru.Lindholm
Jag vill lära mig allt om Svenska språket, men jag vet inte vad jag ska söka på eftersom jag inte vet exakt vart jag ska börja.
Det känns som om grammatik är rätt ställe att börja på, då jag har försummat alla ordklasser(?) från skoltiden.
Tips om hur jag går vidare efter det?

Läs Strindberg. Hans ordförråd är det dubbla jämfört med "vanliga" svenska författare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in