2014-04-28, 14:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMKY
Kan någon kommer med exempel på ord som folk stavas på olika sätt, även fast det finns en korrekt stavning till det.

Ex. Mejl/Mail/E-Post, Schysst/Skjyst/Juste.

Vad är du ute efter? Om du söker felstavningar så finns en särskild tråd för det:

(FB) Vanligaste ordet att stava fel

När det sedan gäller stavning så finns det flera ord med alternativa stavningsmöjligheter. Det är således inte en som är mer rätt än den andra i dessa fall.
Citera
2014-04-28, 16:09
Medlem
Finns det något bättre ord för betecknas i den här meningen?

En sur gubbe brukar betecknas såhär .
Citera
2014-04-28, 16:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj

Kanske förutom surgubbe (hopskrivet) kan kanske citronmannen fungera. En bisterkvist (pendang till dysterkvist). Engelska “frowning face” är rätt svåröversatt direkt, men »bister uppsyn« kanske. Obs inte bitter, det går mera på djupet.
Citera
2014-04-28, 17:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag antar att det är ett alternativ till "betecknas" som efterfrågas?

I så fall är beskrivas, återges och gestaltas tre alternativ. Det finns fler, men jag gitter inte räkna upp dem.
Citera
2014-04-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Kanske förutom surgubbe (hopskrivet) kan kanske citronmannen fungera. En bisterkvist (pendang till dysterkvist). Engelska “frowning face” är rätt svåröversatt direkt, men »bister uppsyn« kanske. Obs inte bitter, det går mera på djupet.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag antar att det är ett alternativ till "betecknas" som efterfrågas?

I så fall är beskrivas, återges och gestaltas tre alternativ. Det finns fler, men jag gitter inte räkna upp dem.

Okej tack, blev "återges".
Citera
2014-04-28, 18:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Okej tack, blev "återges".
Ursäkta att jag läste frågan slarvigt.
Citera
2014-04-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är du ute efter? Om du söker felstavningar så finns en särskild tråd för det:

(FB) Vanligaste ordet att stava fel

När det sedan gäller stavning så finns det flera ord med alternativa stavningsmöjligheter. Det är således inte en som är mer rätt än den andra i dessa fall.

Jag formulerade mig dumt, det jag är ute efter är exempel på ord som inte har en enhetligt stavning, som juste/skjyst.
Citera
2014-04-29, 09:41
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Jag formulerade mig dumt, det jag är ute efter är exempel på ord som inte har en enhetligt stavning, som juste/skjyst.
Just formen skjyst liksom 7st ligger utanför vad ordboksredaktörerna befattar sig med. Vill man ha en rebus så fungerar väl XIIst med romerska siffror också.
Citera
2014-04-29, 09:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu är ju tråden ämnad för korta frågor - korta svar så det får bli ett sådant:

Karakteristisk/karaktäristisk
Citera
2014-04-29, 12:12
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... det jag är ute efter är exempel på ord som inte har en enhetligt stavning, som juste/skjyst.
Det kan upprepas att när ordboken anger stavningsvarianter så har det betydelse vad det står emellan. För nämnda karakteristisk el. karaktäristisk betyder el. (eller) att båda är likvärdiga. Om det står äv. (även) mellan orden så betyder det att första alternativet rekommenderas.

Även med el. (eller) emellan så är det lite övervikt för det första. En tongivande ordbok har mellan år 2000 och 2009 bytt ordning till zebra el. sebra. Att skriva zebra med s var i bästa fall nationalistiskt trams. SAOL anger nu sebra som variantform till zebra. Så bra!
Citera
2014-04-29, 22:54
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Jag känner mig stött..

Varför envisas folk med att använda att man "skriver med någon"
istället för "att man skriver till någon" i en växelverkande korrespondens.
Citera
2014-04-29, 23:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
(1) Jag känner mig stött..

(2) Varför envisas folk med att använda att man "skriver med någon"
istället för "att man skriver till någon" i en växelverkande korrespondens.
2. På vissa apparater samlas en konversation mellan två personer på deras respektive bildyta. Man konverserar med någon. Det var väl ingen tvekan om att man chattade med någon. Nu skriver man med någon – en kortform för att skriftväxla med någon.

1. Vad menar du med att du känner dig stött? Störd eller lätt förolämpad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in