Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-05-01, 13:08
Medlem
Ni är inte trovärdiga, helt enkelt. Ni är precis som en lillasyster. Gnälliga, bortskämda och skriker efter uppmärksamhet. Allt ni säger om att ni kämpar lika mycket för mäns rättigheter är spel för gallerian.
Citera
2014-05-01, 13:33
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Feminister hatar inte män. Feminister vill såklart ha med män i sin kamp. Om feminister av någon anledning hatar dig är det väl för att du är ett sexistiskt svin och då får du helt enkelt leva med det.
Feministerna vill ha med män i sin kamp för att män ska missgynnas? Det var ju beundransvärt av dem.
Citera
2014-05-01, 14:33
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sealo
Jag skulle säga tvärtom, det är NI som HELA jävla tiden ska ifrågasätta varenda liten del feminismen står för och kan inte för sitt liv förstå varför de ens existerar trots otaliga argument. Sluta att ifrågasätta varje liten grej. Gillar man inte feminister - fine, ingen tvingar dig att göra det. Men ta åtminstone reda på vad feminismen står för INNAN ni uttalar er. Om ni sedan vill hålla er utanför en jämställd värld så okej, eller vänta. Det är fan inte okej.
Problemet är att feminister lever med sin egen lilla konstruerade världsbild och inte klarar av att diskutera med människor som inte ställer upp på deras premisser. Feminister behandlar teorier om patriarkat, könsmaktsordning, strukturell sexism mm. som obestridliga fakta. När de ombeds att bevisa någon av alla dessa teorier blir de bara irriterade och säger att man ska "öppna ögonen".

Alltså är det nästan oundvikligt att man behöver "ifrågasätta varenda liten del av feminismen". Eftersom (nästan) varenda liten del förutsätter att man själv är feminist för att man ska ställa på de grundläggande premisserna.
Senast redigerad av Holisistic 2014-05-01 kl. 14:50.
Citera
2014-05-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det finns nackdelar med frihet, ingen har påstått något annat.

Det finns dock en hel del nackdelar med förtryck också och det är inte särskilt svårt att hitta exempel där marxisters förtryckiver drabbar folk i mycket större utsträckning än de som drabbas utan förtryck.

Marxism lider av ungefär samma problem som feminismen här (inte konstigt då de är ungefär samma ideologi); de ser ingenting utanför sin egen lilla ideologiska bubbla. Förtryck ORSAKAR problem, om man säger det väldigt snällt.

Fundera tex vad som sker med alla enmansföretag om man kvoterar försäkringen. Fundera över vad som sker med ekonomin i alla familjer som får oplanerade barn de egentligen inte har råd med.

Nej det är inte samma ideologi, inte ens "ungefär samma". Läs på! som sagt innan du sitter och skriver massa tramsiga FB floskler.

Antingen lever man i et samhälle där man kör exakt lika för alla utan att ta i beaktande hur verkligheten ser ut innan. Dvs vi skaffar 100 platser på kvinnojourer för kvinnor (fast det skulle behövas 3000 och 100 för män fast de behövs 50 st. Bara för att då är det rättvist minsann.
(Lite så som Per Ström tycker det ska vara för att han ska bli nöjd). Eller så anpassar man sina åtgärder efter hur verklighetens siffror ser ut, och rättvisan ligger i att man tar hela samhällets (alla grupperingars) behov och livssituation i beaktande.
Citera
2014-05-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Priset man betalar för frihet är att den generella samhällsutvecklingen sker mer organiskt och inte går att styra utifrån politiska visioner om hur saker bör vara. Det är även den stora belöningen.

Vi har en annan problemformulering helt enkelt. Du tycker att alla bör tvingas rätta sig efter majoritetens politiska visioner och ideal. Vi liberaler ser något intrinsikalt fel i att med makt försöka tvinga på folk nya normer och beteenden, även när existerande normer och beteenden är problematiska. Dels för att det är en fråga om individens suveränitet, men också för att vi tror att det är mer hållbart och utilitaristiskt (åtminstone de flesta av oss.) Det generella skiftet mot mer pappaledighet är redan i full färd, att med politiska maktmedel försöka snabba på denna utveckling är i bästa fall verkningslös, i värsta fall ger den upphov till en reaktionär blowback.

Eller också ser man samhällets åtgärder, regelverk etc. som temporära och tidsanpassade satsningar och inget för evigt varande. Och det utilaristiska kan lika väl gälla en individualiserad föräldraförsäkring som det system vi har idag eller hur? Vi har nu vetat i sisådär 50 år att många av våra problem både mäns och kvinnors ligger i just föräldrarollernas uppdelning och med den takt det nu tar för män att ta sin del så kommer det ta ung. 50 år till innan vi planar ut det.
Är det värt det? En 3-delad föräldraförsäkring skulle inte heller helt ta bort friheten för föräldrar pussla runt.
Citera
2014-05-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Men vad var det för skillnad på pjäsen och manifestet? Jag har inte sett pjäsen, men har fått intrycket av att det var en ordagrann monolog recitation av texten samt en ganska lam egenkomponerad slutkläm.

Du får fråga Skotittare, för han är nog den ende på detta forum som verkligen har sett denna pjäs.
bara lustigt att alla har sånna superbestämda åsikter kring denna pjäs utan att ens sett den.
Citera
2014-05-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Hänger du upp dig på ordvalet "Svarta korkade män"?
Fortsätt du att försvara dina fördomar

Och på vilket socialt forum sitter det "svarta" och häckar i klump och utrycker sig lika rasistiskt och nedvärderande samt urbota kul korkat om vita och kvinnor? Please let me know.
Notera för övrigt mitt sista citering nedan, ett exempel på prima intelligens som direkt taget från
bok nr 2. (som säkert kommer snart)

Citat:
Så du ser inga problem med att skicka judiska barn till nazistisk teater?

Känner inte till någon specifikt nazistiskt teaterstycke, men finns säkert. Och har jag något emot att
judiska barn ex. läser Nietzsche ( som för övrigt var klart misstolkad av nazisterna), Knut Hamsun eller nån annan författare med nazistiska åsikter, fanns ett gäng? Nej de thar jag inte så länge man läser dem under ett kontext, så de fattar vad de läser.
Samma med flickor som ska sitta och plåga sig igenom bibeln eller nån annan av ett betydligt större utbud av kvinnonedvärderaden skönlitt. Ingår i allmänbildningen. Varför denna allmänbildning ska hållas undan just pojkar förstår jag inte, och inte för flickor?
Feminismen är en av vår tids största ideologier och jag kan citera dig Tough shit!

Citat:
Tough shit, så ser verkligheten ut.

Ja och helt ok enligt er.

Citat:
Vad arg du låter
Oavsett om männen brydde sig eller ej så var det ingen som tvingade kvinnor att skaffa barn.

Hahhaa, nej ingen som tvingar män heller skaffa barn. Och klart vi kan ju klara oss utan barn, vad ska vi med dem till?

Citat:
Det händer.
Visst. Precis lika ofta som män hugger knivar i varandra, slänger ut varandra från broar, eller klubbar ner folk för att de gillar ett annat fotbollslag, samma kön, är mörka i huden eller nått annat som verkar irritera just män faktiskt.

Citat:
Och i 100% av de 90%:en hade mannen ingen anledning att klappa till kvinnan? Partnervåld är jämt fördelat mellan könen, och det är vanligt att båda parterna spöar på varandra i våldsamma förhållanden. Nästan bara kvinnor anmäler dock.

Om man likställer en lavette, kastad tallrik, slit i hår, med 3 brutna revben, strypmärken på halsen eller bli slängd i väggen 4 ggr så visst. Men inte direkt jämförbart enligt mig.

Citat:
Är det där prion ligger för män som vill försörja sin familj? Du har en väldigt skev syn på män.

nej jag tycker faktiskt ni en väldigt skev syn på män här inne.

Citat:
Ja just det, alla kvinnor som inte tycker som du är dumma
För det är smart att rätta sig efter feministiska ideal, än att göra egna val...

Männisor som gör sig ekonomiskt beroende av en man och tror det ska hålla resten av livet trallallla i ett land där över 50% skiljer sig inom 7 år eller vad det nu är....
är lite dumma ja. Så ska du hitta ett sånt fruntimmer så ville jag bara tipsa dig vart du skulle leta.
Annat tips! Byt nationalitet till Irakier. Då kan du förmodligen snart få gifta dig med en 9-åring.
9- åringar brukar inte heller riktigt veta vad de ska tycka om något eller ställa till besvär så blir ju bra.

Citat:
Ja vill du det så ser jag inte problemet.
Det är manlig logik det.

Well, jag ser problemet och skulle aldrig begära det av en partner. Just för att jag gillar honom.
Citera
2014-05-01, 16:05
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Eller också ser man samhällets åtgärder, regelverk etc. som temporära och tidsanpassade satsningar och inget för evigt varande. Och det utilaristiska kan lika väl gälla en individualiserad föräldraförsäkring som det system vi har idag eller hur? Vi har nu vetat i sisådär 50 år att många av våra problem både mäns och kvinnors ligger i just föräldrarollernas uppdelning och med den takt det nu tar för män att ta sin del så kommer det ta ung. 50 år till innan vi planar ut det.
Är det värt det? En 3-delad föräldraförsäkring skulle inte heller helt ta bort friheten för föräldrar pussla runt.
Du får gärna citera den forskning som belägger att många av både män och kvinnors problem grundar sig i att föräldraförsäkringen inte delas 50/50.
Citera
2014-05-01, 16:08
Medlem
BenQuls avatar
En annan sak som gör att jag ogillar feminismen är att man inom denna krets rent av vägrar kritisera eller distansera sig från de radikalare inom gruppen, utan istället verkar försvara och hitta ursäkter för dessa. Inte minst på detta forum.

Citat:
Fast alltså inte alls det jag pratar om.
Men visst vi kan ju införa ett väldigt liberalt system där alla kan välja precis efter eget huvud och resonera ungefär som män gör idag.
ja, jag vill gärna ha en unge men....jag tänker bara "offra" 25% av de 1,8 månader som mitt barn behöver i början, jag kan bidra med pengar, karriär och status i stället. Blir finfint serru och VÄLDIGT liberalt.

Har inte läst alla inlägg så vet inte om detta redan har tagits upp gällande löneskillnader, men nu finns det i alla fall siffror på att kvinnor som väljer att inte få barn tjänar MER än männen.
http://www.forbes.com/sites/realspin/2014/02/24/childless-women-in-their-twenties-out-earn-men-so/

Så det behövs verkligen inte statligt kontroll och bidrag likt det FI vill införa. Kvinnor kan lätt höja sina löner med lite egen kämpar anda, bara att följa lite allmänna råd:

- Skaffa inte barn, eller om du gör det se till att anställa barnskötare då eller dylikt(men många väljer att spendera tid med barnet istället för karriär. Men det är deras val helt enkelt, fast då presterar man självklart inte lika mycket som någon som satsar helt på karriären.)

- Sluta gå efter män med högre status/lön än de själva vid partnerval. Då får män mindre incitament till att vilja nå toppen.

- Sluta med offermentaliteten. Denna är nog svårast att göra sig av med då det verkar vara biologiskt att man ska tycka mest synd om kvinnor då ni helt enkelt är viktigare för reproduktionen. Och kvinnor har skyddats och tagits hand om så länge vi kan minnas. Media speglar det också bra då bilden som ständigt målas upp är att man alltid ska tycka mest synd om just er.
(FB) "Kvinnor drabbas värst"-rubriker och -artiklar
Citera
2014-05-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Du får gärna citera den forskning som belägger att många av både män och kvinnors problem grundar sig i att föräldraförsäkringen inte delas 50/50.

Män har oftast en betydligt mindre chans till att få enskild vårdnad av småbarn just den anledningen att de inte varit en närvarande förälder. Så det skulle avhjälpas ex.
Citera
2014-05-01, 16:12
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Män har oftast en betydligt mindre chans till att få enskild vårdnad av småbarn just den anledningen att de inte varit en närvarande förälder. Så det skulle avhjälpas ex.
Grattis, du har hittat ett problem som eventuellt skulle förbättras om man delade mer lika. Men det underbygger inte ens i närheten ditt påstående.
Citera
2014-05-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenQul
En annan sak som gör att jag ogillar feminismen är att man inom denna krets rent av vägrar kritisera eller distansera sig från de radikalare inom gruppen, utan istället verkar försvara och hitta ursäkter för dessa. Inte minst på detta forum.

Har inte läst alla inlägg så vet inte om detta redan har tagits upp gällande löneskillnader, men nu finns det i alla fall siffror på att kvinnor som väljer att inte få barn tjänar MER än männen.
http://www.forbes.com/sites/realspin/2014/02/24/childless-women-in-their-twenties-out-earn-men-so/

Så det behövs verkligen inte statligt kontroll och bidrag likt det FI vill införa. Kvinnor kan lätt höja sina löner med lite egen kämpar anda, bara att följa lite allmänna råd:

- Skaffa inte barn, eller om du gör det se till att anställa barnskötare då eller dylikt(men många väljer att spendera tid med barnet istället för karriär. Men det är deras val helt enkelt, fast då presterar man självklart inte lika mycket som någon som satsar helt på karriären.)

- Sluta gå efter män med högre status/lön än de själva vid partnerval. Då får män mindre incitament till att vilja nå toppen.

- Sluta med offermentaliteten. Denna är nog svårast att göra sig av med då det verkar vara biologiskt att man ska tycka mest synd om kvinnor då ni helt enkelt är viktigare för reproduktionen. Och kvinnor har skyddats och tagits hand om så länge vi kan minnas. Media speglar det också bra då bilden som ständigt målas upp är att man alltid ska tycka mest synd om just er.
(FB) "Kvinnor drabbas värst"-rubriker och -artiklar

aha intressant. Jo kan nog stämma, om det gäller yngre kvinnor och USA. I USA är kvinnors dominans inom utbildning ännu högre än vad den är i Sverige. Så där har det redan slagit över.

Ännu enklare är väl helt enkelt att män fattar en gång för alla, att skaffar man en sån där pryl i blöjor så får man ägna sig lika mycket åt den som partnern och att det faktiskt finns stora fördelar i detta för män. Inget att vara speciellt skraj för alltså.

Att kvinnor skulle sluta skaffa barn tycker jag är en rätt kass lösning. Det ser du i Japan ex. Och lyckat om sisådär 20 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in