2014-04-29, 21:22
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Med tanke på din låga förståelse för såväl militär taktik som strategi, för att inte tala om militär teknik, så är du nog inte rätt person att sitta och lägga dig ut om andras militära utbildningsgrad.

Dock kan jag motsäga dig på den punkten, och det med allra största bestämdhet, då jag (till skillnad från dig) råkar VETA att en hel del skribenter här sitter på väldigt god militär utbildning. I alla avseenden avsevärt bättre än den du uppenbarligen kan stoltsera med.

Att tro att Iran har skuggan av en chans mot USA motsäger varje form av militär bildning, och det med besked.

Nej, du är ju inte det.
På den punkten talar ju tråden för sig själv.Vart kan man hitta experternas lysande kommentarer?
Man får säga vad man vill om killen,men IR5 är kunnig debattör med betydligt mer tyngd bakom sina ord än den genomsnittlige FB-användaren.Största felet med honom är att han arbetar för mullorna.
Citera
2014-04-29, 22:10
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nä två personer som inte kan förklara hur de ska klara sig undan att bli upptäckta vill inte acceptera fakta.

En radarsatelit funkar lika bra på natten.
En optisk satelit växlar till IR vilket funkar bättre på natten för att upptäcka varma moterer tex
Vilka fakta?Du ordbajsar och är dessutom oärlig.
Det förutsätter att Iranska system avger tillräcklig med värme.Satelliten måste dessutom upptäcka rätt mål och inte skenmål.Skenmålet kan vara vilken anordning som helst som avger IR-strålning.
Citera
2014-04-29, 22:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Då beklagar jag snedrekryteringen för jag har sett stora grundläggande brister som jag kan nämna.
Herr T-80U, en militär lär sig en hel del grundläggande saker som inte framgår av det som dina skribenter hittills presenterat. De behärskar inte ens klassiska taktiker.

På så sätt. Intressant...

Skulle du kunna vara så god att beskriva din egen militära erfarenhet och utbildning då? Jag menar, för oss noviser. Det vore ju intressant att veta var, när och hur du gjorde din militära utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
På den punkten talar ju tråden för sig själv.Vart kan man hitta experternas lysande kommentarer?

Inte i IR5s förvirrade och verklighetsfrånvända inlägg iaf, den saken är helt säker.

Som jag tidigare påstått: Jag är fullt beredd att diskutera Iran och dess förmågor på ett seriöst sätt, men den här tråden är bara trams rakt igenom.
Citera
2014-04-30, 09:47
Bannlyst
Moderatorer och resten av gänget.
Ni skulle ha gjort det bättre om ni delade diskussionen.

Denna tråden är för att vi ska komma fram till om Iran kan sänka hangarfartyget eller inte.
Jag hade koll på tråden sedan början av 2013.
Fakta båda sidorna har kommit med har jag återkontrollerat både från militära ''Insiders'' och ryska/europiska källor.

Noterat att amerikaner kan man inte ha som källa då dem är kända för att överdriva när det kommer till deras överlägsenhet och segrar och detta kan jag komma med många exempel på.
Men i passande trådar.

Det skulle ha varit bättre om vi kommer fram till om Iran kan sänka hangarfartyget i Persiska viken och Indiska oceanen eller Arabiska havet.
När vi har en slutsats kan vi gå vidare till vad Iran eller USA skulle göra och hur det skulle påverka området både på kort tid och långsiktigt.

Men först ska vi veta om Iran kan sänka hangarfartyget i Persiska viken respektive Indiska oceanen.
Själv och efter att jag har talat med militära ''Insiders'' som inte riktigt är pro-IRI eller ''hjärntvättad'' som ni kallar det för*.

Själv skulle jag sammanfatta saken med att Iran skulle kunna sänka hangarfartyget med hjälp av midget ubåtar som är svårare att upptäcka och ubåtar av medelstora klassen á Kilo eller Fateh och möjligt även Besat och Abbas klasserna*.

Detta med hjälp av AshM i större mängder och av varierande räckvidd.
En tredje möjlighet vore FAIC och FAC men när man har tillgång till sjömålsrobotar och ubåtar i viken så minskar risken att man använder Kowsar beväpnade FAIC i första linjen.
Fajr-27 och Sayyad-3 täcker Hormuzsundet vilken skulle ge en viss möjlighet för FAIC för att vara icke-försiktiga i sina rörelser /Vad gäller Hormuz då.

I Indiska oceanen kan man rikta mål med hjälp av Qaim 2 AshM men det skulle vara svårare att slå ut mål långt borta för att man saknar jättenoga övervakningar.*

*Även om hjärntvättad är fel ord.
*Även om jag tvivlar på att vi kommer se något som heter Abbas.
*Man håller på med AWACS drönare typ, men det är inte lika effektivt.
Senast redigerad av IR10 2014-04-30 kl. 10:02.
Citera
2014-04-30, 15:35
Medlem
Citat:
Vilka fakta?

Ja. Vilken av bilderna som jag publicerade var för svår för dig att förstå?
Vad var det av Praying mantis eller havsrättskommisonen du inte klarade att begripa

Citat:
Du ordbajsar och är dessutom oärlig.
Sanningen svider ser jag. Fast det är klart. Du hade väl ingen bra förklaring på hur du skulle gömma dina båtar den här gången heller utan det här är det bästa du kan prestera.

Citat:
Det förutsätter att Iranska system avger tillräcklig med värme.Satelliten måste dessutom upptäcka rätt mål och inte skenmål.Skenmålet kan vara vilken anordning som helst som avger IR-strålning.

Ja du vet, drivs det med en motor så avger det liksom värme. Ett skenmål i det här fallet ska alltså röra sig till sjöss på samma sätt, ge samma radareko och vara ungefär lika stort.
Vill du slösa resurser på att bygga sådanna skenmål i mängder så gör det.
Då blir den Iranska förmågan ännu mindre.
Citera
2014-04-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR10

Noterat att amerikaner kan man inte ha som källa då dem är kända för att överdriva när det kommer till deras överlägsenhet och segrar och detta kan jag komma med många exempel på.

Medans Iran är kända för opartiskhet och fri press eller hur?

Citat:
Själv skulle jag sammanfatta saken med att Iran skulle kunna sänka hangarfartyget med hjälp av midget ubåtar som är svårare att upptäcka och ubåtar av medelstora klassen á Kilo eller Fateh och möjligt även Besat och Abbas klasserna*.
Inte en chans i verkligheten. Du måste ta dig innanför eskortfartygen för att ha en chans på en träff med tanke på hur dålig träffsäkerhet torpederna har.

Du kan inte röra dig med mer än max 5 knop utan upptäkt och du måste upp till ytan minst en gång per dygn. dvs max 100 sjömil ut. Hangarfartygets bevakningszon är större än så.

Citat:
Detta med hjälp av AshM i större mängder och av varierande räckvidd.
En tredje möjlighet vore FAIC och FAC men när man har tillgång till sjömålsrobotar och ubåtar i viken så minskar risken att man använder Kowsar beväpnade FAIC i första linjen.
Fajr-27 och Sayyad-3 täcker Hormuzsundet vilken skulle ge en viss möjlighet för FAIC för att vara icke-försiktiga i sina rörelser /Vad gäller Hormuz då.

Kowsar har fortfarande en max skottvidd som är hälften av jagarnas kanonräckvidd. Dvs man är sänkt långt innan man kan skjuta.
Citera
2014-04-30, 18:09
Bannlyst
Citat:
Medans Iran är kända för opartiskhet och fri press eller hur?
Det har inget med demokrati eller frihet att göra.
Har man inte tillgång till oberoende källor måste man använda sig av militära Insiders och semi-beroende källor i form av hemsidor med närheten till ämnet men som fortfarande inte är självaste militären.
Citat:
Inte en chans i verkligheten. Du måste ta dig innanför eskortfartygen för att ha en chans på en träff med tanke på hur dålig träffsäkerhet torpederna har.

Du kan inte röra dig med mer än max 5 knop utan upptäkt och du måste upp till ytan minst en gång per dygn. dvs max 100 sjömil ut. Hangarfartygets bevakningszon är större än så.
Persiska Viken är inte så stor och man vet ungefär vart hangarfartyget är om tiontals minuter.
Därför kan man omplacera sina ubåtar så nära och vänta på.

Tänk att man har stöd av AshM och då behöver man inte använda ''självmordstaktiker'' i ubåtskriget.
Detta en bara en av möjligheterna att man har ubåten och sitte väntande tills hangarfartyget närmar sig ovanför om det ens gör det.
Annars kommer andra styrkor att hantera problemet.
Citat:
Kowsar har fortfarande en max skottvidd som är hälften av jagarnas kanonräckvidd. Dvs man är sänkt långt innan man kan skjuta.
Alla bär inte Kowsar..
Man har även tillgång till FAIC som kan bära Noor.
Denna tillsammans med landbaserade AshM som själv skulle kunna fylla större delen av problemet.

Men detta handlar ju om en överaskningsanfall.

Men slutsats vill jag komma med.
Iran kan sänka hangarfartyget i Persiska Viken.
Iran kan inte sänka hangarfartyget utanför PG.*

*Förutsatt att man saknar sensorer och att kriget sker imorgon .
Citera
2014-04-30, 19:52
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ja. Vilken av bilderna som jag publicerade var för svår för dig att förstå?
Vad var det av Praying mantis eller havsrättskommisonen du inte klarade att begripa
Praying Mantis var en statlig terrorism utförd av USA.Det är i allafall min åsikt.
Nej,det är inte brott att strypa en allierad som gav sitt stöd till Saddam i ett krig.Vart står det?

Citat:
Sanningen svider ser jag. Fast det är klart. Du hade väl ingen bra förklaring på hur du skulle gömma dina båtar den här gången heller utan det här är det bästa du kan prestera.
Vilka båtar?Satelliter spanar först efter robotar och luftvärn vid kusterna och inte båtar eller motorer.

Citat:
Ja du vet, drivs det med en motor så avger det liksom värme. Ett skenmål i det här fallet ska alltså röra sig till sjöss på samma sätt, ge samma radareko och vara ungefär lika stort.
Alltså,du skojar mannen?

Citat:
Vill du slösa resurser på att bygga sådanna skenmål i mängder så gör det.
Då blir den Iranska förmågan ännu mindre.
Skenmål kan sluta riktigt illa för USA.Du kan inte det här,eller hur?
Senast redigerad av Bahram 2014-04-30 kl. 20:12.
Citera
2014-04-30, 20:35
Medlem
Citat:
Praying Mantis var en statlig terrorism utförd av USA.Det är i allafall min åsikt.
Nej,det är inte brott att strypa en allierad som gav sitt stöd till Saddam i ett krig.Vart står det?

Så du anser alltså att det är helt rätt att beskjuta amerikanska fartyg samt att lägga minor i internationella vatten?

Jo det är krigsbrott anfalla fartyg från ett neutralt land vilket Kuwait var oavsett vad nu tycker om det. Du hittar en del av det i Genevekonventionen andra delar ligger i just den FN konvention jag sa åt dig att läsa

Citat:
Vilka båtar?Satelliter spanar först efter robotar och luftvärn vid kusterna och inte båtar eller motorer.

Det var du som hävdade att IR sensorer inte dög. Jag visar att de duger utmärkt. Och vet du vad. Sateliterna fixar båda delar. Samtidigt.

Citat:
Alltså,du skojar mannen?

Nä, inte det minsta. Ska du få nån att tro att dit skenmål är ett riktigt mål så bör det ju vara rätt likt.

Citat:
Skenmål kan sluta riktigt illa för USA.Du kan inte det här,eller hur?

Som vanligt ett utalande utan några som helst fakta som stödjer det från ytterligare en självutnämd "expert" från Iran.

Ska man försöka lura en satelit att skenmålet är ett 500 tons fartyg så bör det liksom ha rätt längd, rätt bredd och ha värmekällor av rätt storlek på rätt plats. Annars klassas det just som ett skenmål och så struntar man i det.
Senast redigerad av mace2442 2014-04-30 kl. 20:43.
Citera
2014-04-30, 20:57
Moderator
T-80Us avatar
Och så trodde man att man skulle kunna få en lite nyanserad och vettig diskussion med Bahram, ack så fel man hade. Redan efter några sidor är vi nu tillbaka på ruta ett, där Bahram kör samma stil som IR5, d.v.s. att Iran har en supermakts militära förmågor, emedan USA inte klarar av någonting.

Och nu har vi dessutom IR10... Om ytterligare ett år och 2-300 sidor kanske vi har IR15 och IR20 också.

Suck.
Citera
2014-04-30, 21:00
Medlem
Citat:
Det har inget med demokrati eller frihet att göra.
Har man inte tillgång till oberoende källor måste man använda sig av militära Insiders och semi-beroende källor i form av hemsidor med närheten till ämnet men som fortfarande inte är självaste militären.

Därför seriösa debatörer utgår från Janes och liknande källor. De listar då Irans förmågor som tämligen obefintliga

Citat:
Persiska Viken är inte så stor och man vet ungefär vart hangarfartyget är om tiontals minuter.
Därför kan man omplacera sina ubåtar så nära och vänta på.
Nä det är just det du inte kan. Hangarfartyget rör sig med mellan 20 och 30 knops fart. Dina ubåtar kan max gå i fem knop. Går du snabbare så hörs de och då kommer det en torped på fläcken.

Citat:
Alla bär inte Kowsar..
Man har även tillgång till FAIC som kan bära Noor.
Denna tillsammans med landbaserade AshM som själv skulle kunna fylla större delen av problemet.

Nä men det var de du nämde

Citat:
Men detta handlar ju om en överaskningsanfall.
Vilket man aldrig någonsin kommer att lyckas med. Skulle det börja grupperas robotramper längs kusten så höjs beredskapen. Börjar Iran dra ihop fartyg så höjs beredskapen, osv ...

Vad Iran skulle behöva är en 20-30 Aegisjagare plus ett antal hundra moderna stridsflygplan och en helt annan förmåga att inhämta och distribuera data.

Det är som sagt rätt imponerande att se vad USA har för förmåga på det området.
Citera
2014-04-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Och så trodde man att man skulle kunna få en lite nyanserad och vettig diskussion med Bahram, ack så fel man hade. Redan efter några sidor är vi nu tillbaka på ruta ett, där Bahram kör samma stil som IR5, d.v.s. att Iran har en supermakts militära förmågor, emedan USA inte klarar av någonting.

Och nu har vi dessutom IR10... Om ytterligare ett år och 2-300 sidor kanske vi har IR15 och IR20 också.

Suck.

Ja han känns mer och mer som en kopia på IR5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in