2014-04-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad låg det på förra gången?

20,8 på 2 orter
Citera
2014-04-30, 16:46
Medlem
Undyscultureds avatar
Om jag har fattat det rätt så behöver man inte ha godkända betyg i alla ämnen för att vara behörig till högskola. Eller har jag fel här?
Citera
2014-05-01, 15:27
Medlem
Ville gärna veta vad ni tror om min chans till att bli antagen då det verkar vara svårare i år jämfört med tidigare.

Har sökt till Bastermin 35 hp KTH Haninge. Tidigare 2013 behövde man 0.55 på högskoleprovet i urval 1 för att komma in och 0,45 urval 2. Jag har 0.75 på högskoleprovet, är jag säker?
Citera
2014-05-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Studerar kurser på Hermods.

Sista kompletteringsdag på antaning.se : 19 juni.

Hermods: Kommunen får betygen 1 månad efter kursens avlutsdatum.

Mina kurser avslutas 2014-05-23, dvs skulle betygen finnas hos kommunen 23/6. Hur i hela helvete kan det ta så lång tid? Så alla som studerar med detta slutdatumet kommer alltså inte hinna skicka in komplettering i tid. Hur tänker de här?

Jag är i samma sits som du. Men jag tror och hoppas på att det är planerat så att vi ska hinna med till sista komplettringsdag. Jag kommer dock att ringa till min skola och till min kommun imorgon och dubbelkolla. Det här står annars på hermods men det kanske du har sett.

Citat:
Sista dag för komplettering av ansökan till högskolan är den 19 juni. Det betyder att muntlig examination måste göras senast den 30 maj för att vi och din hemkommun ska hinna med betygshanteringen. Några kommuner har egna datum – kontakta Hermods eller Vuxenutbildningen i din hemkommun för besked.
Tänk på att du själv måste skicka dina papper till: Antagningsservice, 833 82 STRÖMSUND. Läs mer på www.antagning.se.

/Hermods Support
Citera
2014-05-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Studerar kurser på Hermods.

Sista kompletteringsdag på antaning.se : 19 juni.

Hermods: Kommunen får betygen 1 månad efter kursens avlutsdatum.

Mina kurser avslutas 2014-05-23, dvs skulle betygen finnas hos kommunen 23/6. Hur i hela helvete kan det ta så lång tid? Så alla som studerar med detta slutdatumet kommer alltså inte hinna skicka in komplettering i tid. Hur tänker de här?

Jag har inte fått tag på hermods eftersom jag tog sovmorgon idag. Men jag har pratat med min min kommun som är sthlms och hon sa att en månad lät ganska konstigt. Hon sa att dom har upp till 14 dagar på sig att skicka in betygen. Det finns två val enligt hon jag pratade med. Antingen så beställer du dokumenten själv från kommunen när dom kommit och och skickar in till antagingen. Eller så väntar du och så ska skolan skicka in betygen elektroniskt så kommer dom komma in runt 15-16:e juni. Jag skulle dock inte chansa på elektroniska möjligheten utan skicka in själv. Sen sa hon även att man kan ringa skolan och be dom skicka in betygen snabbare, det är inte säkert att dom gör det. Men det kan vara värt ett försök. Det är alltså sthlm, om du inte bor här så är det nog bäst att du ringer själv till din kommun.
Citera
2014-05-02, 13:26
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undyscultured
Om jag har fattat det rätt så behöver man inte ha godkända betyg i alla ämnen för att vara behörig till högskola. Eller har jag fel här?

Jag är 99% säker att man måste vara godkänd i kärnämnerna (svenska, engelska, matte). Sedan är det bara snittbetyget som spelar roll. Ett ickegodkänt drar ju dock ner snittet rätt duktigt, men behörig är man.
Citera
2014-05-06, 12:56
Medlem
Vad tror ni om mina förutsättningar att komma in på industriell design och produktutveckling i Örebro
Med BII 12,50 och Hp 0,7?
Citera
2014-05-06, 13:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawe91
Vad tror ni om mina förutsättningar att komma in på industriell design och produktutveckling i Örebro
Med BII 12,50 och Hp 0,7?
Beror helt på hur statistiken ser ut...
Citera
2014-05-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Beror helt på hur statistiken ser ut...

2012

Sökande: 223 1:a: 20 urval 2 BII: 14.44 hp: 0,8

2013

Sökande: 301 1:a: 34 urval 2 BII: 14.50 hp: 0,3

2014

Sökande: 301 1:a: 33
Citera
2014-05-16, 21:45
Medlem
Jag vet att detta har nämnts tidigare i forumet för en lång stund tillbaka, dock fick jag inte riktigt mitt svar..

Sökte till Tv-Produktion på Luleå tekniska UNI, o gjorde då ett arbetsprov och hamnade i ett urvals grupp. På antagning.se (där man söker nu för tiden..) står det detta, som har gör mig lite förvirrad;

Alternativt urval (AU)
Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 98 av max (800)

Någon som vill vara snäll och förklara detta för mig? Tack :>
Citera
2014-05-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junkerz
Jag vet att detta har nämnts tidigare i forumet för en lång stund tillbaka, dock fick jag inte riktigt mitt svar..

Sökte till Tv-Produktion på Luleå tekniska UNI, o gjorde då ett arbetsprov och hamnade i ett urvals grupp. På antagning.se (där man söker nu för tiden..) står det detta, som har gör mig lite förvirrad;

Alternativt urval (AU)
Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 98 av max (800)

Någon som vill vara snäll och förklara detta för mig? Tack :>
Ditt arbetsprov gav dig 98 "poäng" av max 800 i urvalsgruppen Alternativt urval (AU). Antagligen söker du i vanliga urvalsgruppen betyg (BI) också, men det kan jag inte gå ed på. Huruvida 98 av 800 är bra eller dåligt är en fråga som lämpligast tas med antagningsenheten på LTU.
Citera
2014-05-18, 18:36
Medlem
Crejzis avatar
Hejsan!

Vad tror ni mina chanser är att komma in på Lith - design och produktframtagning nu till hösten?

Förra hösten var intagningspoängen på BI 20,2. Jag kommer att gå ut med 19,6-19,8 med merit och söka in i den nya urvalsgruppen BIex. Enligt min prognos kommer snittet att sjunka då det är svårare att nå A än ett MVG samt att de som gick i GY10 hade fler fördelar när det kom till att välja bort/byta ut kurser som drog ner dem i snitt.

^Vad tror ni?

/Crejzi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in