2014-04-26, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Till det priset är det mycket rimligt, man kan ju inte få allt

Nej precis, det är för att "räta ut eggen" som jag hade tänkt använda det till. För att vid ett senare skede investera i tex Spyderco sharpmaker då jag har förstått att det är vägen att gå om man inte vill dona med stenar.

Det jag inte riktigt förstår är det här med hårdheten på ett brynstav. på cleancuts slipskola står det "En brynstav av stål, keramik eller diamant är ett mycket bra sätt att underhålla skärpan på din kniv. Det som skiljer dom åt är främst hur mycket metall de klarar av att avlägsna. Ett stålbryne används enbart på europeiska knivar, medan keramik- och diamantbrynen passar alla knivtyper." vilket om jag tolkar rätt inte är någon nackdel med ett diamantbryne då det klarar att arbeta mot alla ståltyper?
Som redan sagts så är ett brynståls primära syfte att räta ut eggen och inte att slipa/bryna kniven.

Ett diamantbelagt brynstål slipar faktiskt kniven och därmed frångår sitt syfte!! Sedan spelar det ingen roll vilket stål det handlar om eftersom diamant är det hårdaste ämnet som vi känner till.

Också keramik är hårt. Således slipar även keramiska stavar bort onödigt mycket material. Jag ser med andra ord heller ingen poäng i att använda keramiska stavar oavsett strävhet.

Den enda typen av stav som jag ser som någorlunda praktisk är den som tillverkas i stål, vars mönster syftar till att avverka så lite bladstål som möjligt.

Alla typer av bryn-/sliparbeten bör lämnas över till brynen/stenar/slipsystem.

Cleancuts påstående att stålstavarna bör användas till europeiska knivar är en sanning med modifikation och har att göra med åsikten att dessa knivar inte är lika hårda som de japanska. Detta är förstås nonsens. Och även om så vore fallet så gäller de regler som jag redan har nämnt. Dvs att aldrig använda stavar i syfte att bryna/slipa knivar.

~Paul~
Citera
2014-04-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som redan sagts så är ett brynståls primära syfte att räta ut eggen och inte att slipa/bryna kniven.

Ett diamantbelagt brynstål slipar faktiskt kniven och därmed frångår sitt syfte!! Sedan spelar det ingen roll vilket stål det handlar om eftersom diamant är det hårdaste ämnet som vi känner till.

Också keramik är hårt. Således slipar även keramiska stavar bort onödigt mycket material. Jag ser med andra ord heller ingen poäng i att använda keramiska stavar oavsett strävhet.

Den enda typen av stav som jag ser som någorlunda praktisk är den som tillverkas i stål, vars mönster syftar till att avverka så lite bladstål som möjligt.

Cleancuts påstående att stålstavarna bör användas till europeiska knivar är en sanning med modifikation och har att göra med åsikten att dessa knivar inte är lika hårda som de japanska. Detta är förstås nonsens. Och även om så vore fallet så gäller de regler som jag redan har nämnt. Dvs att aldrig använda stavar i syfte att bryna/slipa knivar.

~Paul~

Är det inte också så att knivar med hårdare stål kan ta skada av brynstål? Att man flisar eggen istället för att räta ut den.
Citera
2014-04-26, 17:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Är det inte också så att knivar med hårdare stål kan ta skada av brynstål? Att man flisar eggen istället för att räta ut den.
Ett hårt stål som samtidigt är skört blir aldrig i behov av att rätas ut eftersom den plastiska deformationen visas i form av urflisning redan från början .

~Paul~
Citera
2014-04-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ett hårt stål som samtidigt är skört blir aldrig i behov av att rätas ut eftersom den plastiska deformationen visas i form av urflisning redan från början .

~Paul~

Där ser man. Makes sense. Finns det hårda stål som inte är sköra? Vad räknas Akifusan som?
Citera
2014-04-26, 17:58
Medlem
Citat:

~Paul~
Tack för trevlig läsning , då ska jag se mig om efter ett brynstål för underhållet av kniven. Sen när pengarna finns blir det någon form av system antagligen spyderco sharpmaker.
Citera
2014-04-26, 18:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Där ser man. Makes sense. Finns det hårda stål som inte är sköra? Vad räknas Akifusan som?
Ja, det finns hårda och samtidigt elastiska stål. Det handlar i stort sett alltid om kolstål.

Akifusas blad är ju tillverkat i ett hårt PM-stål (rostfritt) och därför redan från början ganska skört jämfört med kolstål av medioker kvalitet.

Den stora skillnaden mellan rostfritt och kolstål är ju att rostfritt är slitstarkt och skört medan kolstål är slagsegt men inte lika slitstarkt. Dock är allt detta generaliseringar och det finns undantag. Dessutom måste man jämföra blad med exakt samma geometri och HRC-grad. I alla andra fall blir jämförelsen inte rättvis.

~Paul~
Citera
2014-04-26, 18:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Tack för trevlig läsning , då ska jag se mig om efter ett brynstål för underhållet av kniven. Sen när pengarna finns blir det någon form av system antagligen spyderco sharpmaker.
Lycka till och återkom gärna med en rapport!

~Paul~
Citera
2014-04-26, 20:03
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

~Paul~
Vet du om det gäller även Aogami Super? Har ett par nya knivar i det materialet, bl.a. Akifusa nakiri.
Citera
2014-04-26, 20:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vet du om det gäller även Aogami Super? Har ett par nya knivar i det materialet, bl.a. Akifusa nakiri.
AS är ett låglegerat kolstål och som sådant avsevärt mer slagsegt än motsvarande äkta rostfritt med samma HRC-grad. Det brukar inte flisa ur så länge värmebehandlingen är korrekt utförd och HRC-n ligger på optimal nivå.

Jämfört med de andra Hitachi-kolstålen är det aningen mer skört (mindre slagsegt) men också slitstarkare, dvs håller skärpa längre i samband med abrasiva material.

~Paul~
Citera
2014-04-27, 12:48
Medlem
RostigHinks avatar
Tackar. Låter som om jag ska låta stavarna vara till för de europeiska knivarna. Jag har våtstenar på väg för de japanska. Jag håller på att byta ut mina europeiska skräpknivar mot japanska lite bättre sådana.

Men för att svara på denna enorma tråds ursprungliga fråga, använder en Global G-2 som kockkniv för närvarande. Inte helt nöjd med den dock. Har haft den tiotalet år.

Grönsaker: Akifusa AO nakiri.
Rotfrukter: Coop Cookware 180mm santoku (Masahiro MC-800 180mm santoku på väg).
Kött: Global G-2.
Universal: Shiro Kano Elise 165mm santoku.
Saknas: skalkniv, parerkniv och tranchérkniv.
Citera
2014-04-27, 13:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Tackar. Låter som om jag ska låta stavarna vara till för de europeiska knivarna. Jag har våtstenar på väg för de japanska. Jag håller på att byta ut mina europeiska skräpknivar mot japanska lite bättre sådana.

Men för att svara på denna enorma tråds ursprungliga fråga, använder en Global G-2 som kockkniv för närvarande. Inte helt nöjd med den dock. Har haft den tiotalet år.

Grönsaker: Akifusa AO nakiri.
Rotfrukter: Coop Cookware 180mm santoku (Masahiro MC-800 180mm santoku på väg).
Kött: Global G-2.
Universal: Shiro Kano Elise 165mm santoku.
Saknas: skalkniv, parerkniv och tranchérkniv.
Du har ju trots allt början till en duglig samling knivar. Du skulle komplettera med en Vic skalkniv, Frost parerkniv och likaså Frost/MoS eller Bergo Tools trancherkniv/laxkniv.

Globalen hade varit mitt första val av byte .

~Paul~
Citera
2014-04-27, 22:06
Medlem
Sitter och funderar på vilken kniv jag ska köpa. Är Kashima ONYX en av de som rekommenderas starkt numera eller vad ska man kolla på?

Söker en kockkniv som i princip kommer användas till det mesta. Gärna som inte behöver så mycket underhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in