2014-04-29, 18:48
Medlem
Oh-be-wans avatar
ICA Malmborgs i Caroli i Malmö fuskar också. Maler om köttet och bakar in det i nytt kött. Det nya köttet hamnar över det gamla. Detta sker även med jävla dyrt ekologiskt kött, men jag märkte att det gjorde det "mindre" i det ekologiska köttet.

I Coop på Värnhem i Malmö maldes också massa gammalt kött som omsorgsfullt bakades in i nytt kött. Det var så äckligt att jag fick slänga hela skiten. Det fanns många som klagade, men jag var för dålig för att ta kvittot :S

Förutom kött köpte jag Marabou chokolad i Malmborgs på rea, skitet kostade 10kr. Fyfan vad det smakade kemiskt förorenat. Jag tog kontakt med Livsmedelsinspektionen men de hade inget intresse i att granska chokladen.

Numera bojkottar jag "svenskt kött" äckligt ompaketerat gammalt skit. Köper endast tyskt kött. Tyskarna har hittills inte svikit.
Citera
2014-04-29, 19:18
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Man är sugen på att lägga en råttfälla bakom mjölkpaketen i affären. Blir förbannad på alla människor som gräver fram paket från baksidan bara för att dom har en dag längre datum.
Jag älskar mjölk och brukar göra så. Det är inte för att jag är rädd för att det ska bli dåligt, jag dricker ändå upp det inom en dag eller två. Jag gör det för att det på något sätt känns bättre att halsa en "nyare" mjölk än en äldre, har du något problem med det?
Citera
2014-04-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Dom gör ju en stor insats på det viset att mindre mängder av fullt ätbar mat kastas.

Jättebra om vi då får en lista på de butikerna som du kan välja och jag undvika!
Citera
2014-04-29, 20:26
Medlem
För att knyta an till censurfrågan. Gör Ekonyheterna rätt som undanhåller information om vilka ICA-butiker som fuskar? Man kan väl ana att de tycker konsekvenserna för fuskande butiker inte står i proportionalitet till nyhetsvärdet. Det tycker jag att det gör. ICA-handlare som spelar med människors hälsa skall kunna väljas bort.
Citera
2014-04-29, 20:32
Medlem
Muppers avatar
Vill ni vara säkra så handla i affärer där dom använder upp kött som håller på att gå ut, tex butiker som kokar egen pölsa
Citera
2014-04-29, 20:57
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
För att knyta an till censurfrågan. Gör Ekonyheterna rätt som undanhåller information om vilka ICA-butiker som fuskar? Man kan väl ana att de tycker konsekvenserna för fuskande butiker inte står i proportionalitet till nyhetsvärdet. Det tycker jag att det gör. ICA-handlare som spelar med människors hälsa skall kunna väljas bort.

Äckelbladet har iallafall skrivit ut vilka butiker det gäller.

"En av de åtalsanmälda butikerna är Ica Supermarket i Valsta. Enligt Ica-handlaren Mikael Köhler har man slutat servera butiksmalen köttfärs efter händelsen.
– Det handlar om 20 kilo köttfärs som vi har fått kassera. Köttet var två dagar gammalt när det maldes. Allt har kasserats nu, säger han.
Hur ser du på den här händelsen?
– Det är oerhört tråkigt, framförallt för våra kunder men även för oss som jobbar i butiken. Jag tar på mig fullt ansvar för det som hänt.
De andra berörda butikerna är Ica Supermarket i Örnsköldsvik och Ica Nära i Torsby, enligt uppgifter från Ica"
Citera
2014-04-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Skulle gissa på att de fuskar söderut respektive norrut sett från huvudstaden. .

Ja antingen söderut eller norrut lär det vara, finns inte så många andra alternativ

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Precis. I dagens svenska överbeskyddade sosseskadade samhälle klarar folk inte ens av att avgöra om maten är ätbar eller inte.

Sosseskadade? Hur kan det fortfarande vara tjaffs om det när det inte varit sosseregering på länge. Sedan fenomenet att de ska sälja allt, även gamla saker är väl snarare moderatskadad mentalitet.

Det handlar ju inte om att folk inte klarar av att avgöra om mat är ätbar, utan att ansvaret ska inte ligga på den som handlar om det är bra eller inte. Ljuger de och påstår saker och ändrar på lappar, det är inte acceptabelt oavsett om de nu skulle vara ätbara eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Datummärkning á la "bäst före datum" är en jävla katastrof och den enskilt största orsaken till att vi kastar mängder med fullt ätbar mat.

Idioter som slänger oöppnade mjölkförpackningar o l bara för att det passerat "bäst före datum" skulle fan steriliseras.

Bortsett från att gammalt kött är livsfarligt och skulle kunna likställas med dråpförsök om det såldes till någon.
Citera
2014-04-30, 13:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Att sådant här händer på framför allt ICAbutiker beror enbart på girighet.
Handlaren tjänar personligen på att sälja gammalt kött,till skillnad från tex konsum där ägarna är kunderna.
Vissa dateringar av varor är givetvis trams,typ när läsk etc går ut.
Men mejeriprodukter,kött etc är det klara hälsorisker med att sälja gamla utgångna varor.
Märk väl att det var köttfärs som är ommmärkt ,inte fläskfärs som har kortare hållbarhet.
Är man rädd att den nya adeln ska drabbas och vilseledas?
Citera
2014-04-30, 13:31
Medlem
Men varför sparkar inte ICA ut butikerna ifråga? Kicken direkt bara.

Det har hänt så jävla många gånger nu, så dags att markera för dessa äckliga handlare vad som gäller. Varför ens ha butiksmalet färs? Det centralpackade funkar ju utmärkt.
Citera
2014-04-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traske
Äckelbladet har iallafall skrivit ut vilka butiker det gäller.

"En av de åtalsanmälda butikerna är Ica Supermarket i Valsta. Enligt Ica-handlaren Mikael Köhler har man slutat servera butiksmalen köttfärs efter händelsen.
– Det handlar om 20 kilo köttfärs som vi har fått kassera. Köttet var två dagar gammalt när det maldes. Allt har kasserats nu, säger han.
Hur ser du på den här händelsen?
– Det är oerhört tråkigt, framförallt för våra kunder men även för oss som jobbar i butiken. Jag tar på mig fullt ansvar för det som hänt.
De andra berörda butikerna är Ica Supermarket i Örnsköldsvik och Ica Nära i Torsby, enligt uppgifter från Ica"

Att vara ICA handlare är ett bra sätt att bli miljonär på. Att sedan mycket vill ha mer är också känt.
Snikna handlare som bara ser till vinsten, där har ni ICA i ett nötskal.
Att sedan ingen dör av att äta eller dricka mat och dryck som passerat bäst före datum är också en sanning.
Men, handla på Lidl eller Coop så får ni jysta grejor............................kanske
Citera
2014-04-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova

Livsmedelsinspektörerna kanske upptäcker 1 promolle av de butiker som fuskar, att då hänga ut just dem är ju inte så meningsfullt. Det viktiga är att berätta att köttfärs mald i butik oftast består av gammalt kött.
Citera
2014-04-30, 16:38
Medlem
kanelipullas avatar
Fick veta idag att en utav ICA som åkt fast är ICA på Valsta Centrum i Märsta. Och fy i helvete säger jag bara. Hur kan dom?? I många år när jag en gång i tiden bodde i Märsta så brukade jag handla där. Och redan för 10 år sen så fick man en såå skum känsla om deras köttfärs. Alltid när man kom hem och öppnade köttfärsen så va den alltid grå inuti. Redan för 10 år sen!! Jävla äckliga fuskare säger jag bara!! Pengar kåta ICA ägare!! Fy skäms på han!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in