2014-04-30, 19:04
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauptman
Att vara ICA handlare är ett bra sätt att bli miljonär på. Att sedan mycket vill ha mer är också känt.
Snikna handlare som bara ser till vinsten, där har ni ICA i ett nötskal.
Att sedan ingen dör av att äta eller dricka mat och dryck som passerat bäst före datum är också en sanning.
Men, handla på Lidl eller Coop så får ni jysta grejor............................kanske

Jag har varit Ica-handlare i 14 år. Under mina nio första år arbetade jag mellan 80-90 timmar i veckan, oftast utan att hinna ta mer än 5-10 minuters rast på morgonen och utan några lugna stunder där man skulle kunna ta igen sig. Är detta ett "lätt sätt att bli miljonär"?

Jag blir äcklad av fuskande "kollegor" som drar ICA-namnet i smutsen men jag blir nästan lika äcklad av folk som drar alla över en kam på det sätt du gör när du säger att detta är "ICA i ett nötskal". Du måste förstå att det finns runt 1300 ICA-butiker i Sverige och under de senaste 7 åren har det kanske varit runt 10 fall där giriga människor fuskat. Tycker du verkligen att dessa 10 svinen skall användas som en måttstock över hur bra Sveriges övriga 1290 Ica-handlare sköter sig?

Sedan undrar jag om du verkligen tror att fuskande inte förekommer inom andra kedjor? Visst, en butikschef på t ex COOP har inte samma incitament till att fuska men dom har å andra sidan en ledning över sig som kräver att dom inte uppvisar för högt svinn. Dessutom tror jag nog att media tycker det är mer intressant att sätta tänderna i ett av Sveriges mest suveräna företag inom sin bransch än att skriva om mindre aktörer.
Citera
2014-05-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traske
Jag har varit Ica-handlare i 14 år. Under mina nio första år arbetade jag mellan 80-90 timmar i veckan, oftast utan att hinna ta mer än 5-10 minuters rast på morgonen och utan några lugna stunder där man skulle kunna ta igen sig. Är detta ett "lätt sätt att bli miljonär"?

Jag blir äcklad av fuskande "kollegor" som drar ICA-namnet i smutsen men jag blir nästan lika äcklad av folk som drar alla över en kam på det sätt du gör när du säger att detta är "ICA i ett nötskal". Du måste förstå att det finns runt 1300 ICA-butiker i Sverige och under de senaste 7 åren har det kanske varit runt 10 fall där giriga människor fuskat. Tycker du verkligen att dessa 10 svinen skall användas som en måttstock över hur bra Sveriges övriga 1290 Ica-handlare sköter sig?

Sedan undrar jag om du verkligen tror att fuskande inte förekommer inom andra kedjor? Visst, en butikschef på t ex COOP har inte samma incitament till att fuska men dom har å andra sidan en ledning över sig som kräver att dom inte uppvisar för högt svinn. Dessutom tror jag nog att media tycker det är mer intressant att sätta tänderna i ett av Sveriges mest suveräna företag inom sin bransch än att skriva om mindre aktörer.

Okej, de flesta ICA-handlare är säkert hyggliga människor. Men de som sätter sina kunders hälsa på spel, tycker du att de ska skyddas av media med anonymitet för att konsekvensen annars blir att de ratas av konsumenterna?
Citera
2014-05-01, 14:29
Medlem
Det som är irriterande är just att det inte är utmärkt på förpackningen eller att det ska säljas i rea-hörnan pga "kort" datum på köttbiten eller köttfärsen, tror kött håller längre som de flesta matvaror än sista bör förtäras datum om det nu varit i korrekt kyla o dylikt.

Sen kan jag störa mig enorm på människor som vill ha färskt kött gnäller på det dåliga förfarandet av köttfärs/köttbit som nu vissa handlare gjort, kan hålla med i det själva moraliska men att samma människor sedan vill vara lite märkvärdiga över att ha köpt hängmörat kött såsom biff eller dylika då är ju inte köttet färskt då har det ju hängt i kylen en tid o på korrekt sätt förhoppningsvis den ekvationen går inte ihop om ni förstår vad jag menar
Citera
2014-05-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Dom gör ju en stor insats på det viset att mindre mängder av fullt ätbar mat kastas.
Att det finns individer som anser det vara helt i sin ordning när folk fuskar med regler och att de till och med gör en insats är ganska typiskt för landet lagom.

Jag kan själv tycka att agerandet som sådant, att ta till vara på så mycket mat som möjligt istället för att slänga är lovvärt, under förutsättning att man informerar kund om det, men det är knappast av miljöskäl det finns handlare som fuskar med märkningen. Det är naturligtvis inte ok att mygla med datummärkningen och heder till er handlare som tydligt informerar/märker upp livsmedel med kort datum och säljer det några kronor billigare.
Citera
2014-05-01, 16:28
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Okej, de flesta ICA-handlare är säkert hyggliga människor. Men de som sätter sina kunders hälsa på spel, tycker du att de ska skyddas av media med anonymitet för att konsekvensen annars blir att de ratas av konsumenterna?

Det tycker jag absolut inte, jag kan inte heller se att jag skrev något som skulle kunna tolkas på det viset? Tvärtom så skrev jag i mitt första inlägg vilka butiker det gäller. Om man låter fuskarna vara anonyma så misstänkliggör man även alla dom som sköter sig - vilket är den absoluta majoriteten av alla handlare.
Citera
2014-05-01, 17:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Var länge sedan jag valde bort att köpa köttfärs. Blev en snabb vändning från mycket av varan till i princip aldrig. Fett halten är hög, talg, senor, gammal kött som mals in.
Ändå har jag en föredömlig lite ICA kvantum i närheten, som man kan lita på. Men det hjälper inte vill inte ha tjock eller ändtarmscancer.
Citera
2014-05-01, 18:48
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nä, alltså - censur är det knappast frågan om. Lathet möjligen, utrymmesbrist kanske.

Men, frågan är väl intressant ändå, så jag flyttar tråden till bättre forum.

Censur och yttrandefrihet --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2014-05-01, 18:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Tycker att de borde ha lärt sig läxan sist det hände.
Sist det hände var det ICA´s ledning som tipsade. Anledningen var att de beslutat om att köttet skulle hanteras centralt = mindre vinst för den enskilda handlaren men mer vinst till ICA centralt. Det var några handlare som gick emot det här direktivet och givetvis var de just dessa som sedan Uppdrag Granskning "råkade" hitta.

"Fusk" med kött är jävligt utbrett, av den enkla anledningen att det inte är någon som helst fara. Jag hyllar de handlare som har kunskapen att inte slänga köttet.
Citera
2014-05-01, 20:15
Medlem
knazbarnets avatar
Är högst antagligen bra många fler ICA-butiker som sysslar med detta än 3st,
Citera
2014-05-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Sist det hände var det ICA´s ledning som tipsade. Anledningen var att de beslutat om att köttet skulle hanteras centralt = mindre vinst för den enskilda handlaren men mer vinst till ICA centralt. Det var några handlare som gick emot det här direktivet och givetvis var de just dessa som sedan Uppdrag Granskning "råkade" hitta.

"Fusk" med kött är jävligt utbrett, av den enkla anledningen att det inte är någon som helst fara. Jag hyllar de handlare som har kunskapen att inte slänga köttet.

Men regler/lagar finns av en anledning. Om du ser en äcklig brud du hatar på stan, då är det väl okej om du spottar på henne? Knappast farligt. Kränkande säger du? nej inte mer än när en random hund slickar på henne. Nä, dessa äckliga ICA handlare kan dra åt helvete om de går bakom ryggen på kunderna. Bättre om de kör med öppna kort och säljer färsen för 50-75% billigare.

De måste lära sig att uppskatta hur mycket de säljer av sin vara, bättre planering så är problemet löst.
Citera
2014-05-02, 00:22
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Varför inte steka skiten i butik? Tacokryddad och allehanda kryddad färdigstekt vara i lösvikt? Det borde väl sälja, så mycket latmaskar som det finns idag. Alternativt tillåt försäljning av utgången "bäst-före" som är märkt med originaldatum såklart, men till en redig rabatt.

Kanske blir för hårt stekt då
Citera
2014-05-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traske

Varför skall man inte dra alla ICA-handlare över en kam och betrakta hela bunten som notoriska matfuskare?

Att 10 avslöjats är ingen måttstock det heller, hur många har inte upptäckts?

För övrigt så förutsätter jag att du personligen och på plats på huvudkontoret dragit näven i bordet och gett ICA-ledningen många och rejäla utskällningar och åthutningar -de gör ju allt för att hålla sina fuskare om ryggen istället för att ta i med hårdhandskarna. Varför tror du din ICA-ledning vill mörka och stryka sina fuskande handlare medhårs istället för att t ex slänga ut dem ur kedjan eller kanske lite mer moderat, ta ut vitesbelopp motsvarande 2 år av ICA-handlarens lön, utdelning samt butikens vinst -att slå till där det svider mest hos en ICA-handlare, dvs mot plånboken, skulle nog vara väldigt effektivt och tvinga kedjan till den seriositet du uppfattar att du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in