2014-04-29, 16:06
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Hur står dig vinsten och omsättningen för AB för 2013 jämfört med 2012, 2011 och 2010? Kan vi se en utförsbacke som kommer sluta i avgrunden?
Citera
2014-04-29, 16:10
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Varför redovisar du inte dina egna källor om du kräver det från andra, särskilt när du har fel?

Aftonhoran på nätet kommer att bli en liten tummetott jämfört med den position man hade som papperstidning. Varumärket överlever nog (trots att det är mest en belastning) men mycket mer än så lär det inte bli. Ingen vill betala pengar för vanlig nyhetsförmedling, reklam-intäkterna är lövtunna, och kundlojaliteten synnerligen låg. Kvar blir väl en news aggregator med en riktigt fet server och 8 anställda. Det hela är en icke-fråga, internets framtida utveckling har noll med de gamla tidningshusen att göra.

Du har rätt jag hade fel jag syftade på annonsintäkterna men intäkter är ointressant det är resultat som är det mest intressanta där är det helt klart så att digitalt står för drygt hälften av aftonbladets resultat och i och med att det är en betydligt lägra kostnad jämfört med print så är lönsamhet betydligt högre.

Men hur menar du att med 4.5 miljoner unika i veckan så kommer aftonbladet att bli en liten tummetott jämfört med print. När hade aftonbladet fler läsare i print än man har nu på webben/mobil.

Jag vet inte riktig hur du ser på lövtunn men 623 miljoner i intäkt är ett hyfsat tjockt löv och med ständigt ökande siffror på såväl webb som mobil finns inget som tyder på sviktande kundlojalitet ( om det nu är läsarna du syftar på)

Internets utveckling har naturligtvis med massor av andra saker än mediahusens utveckling att göra. Men det är väl knappast topic eller någon som hävdat
Citera
2014-04-29, 16:14
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag har raderat off topic idag. Tråden handlar bara om Tidningsdöden, ej exempel på journalistisk inkompetens. /mod
Citera
2014-04-29, 16:16
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Stort tack för din redovisning av aftonbladets siffror. Dom visar tydligt på online är en väsentlig del och nu troligen hälften av resultatet. Men det man missar här är att via aftonbladet.se drivs trafik till andra schibstedsajter som lendo, blocket, mobilio mfl vilket gör att betydelsen för Schibsted är ännu större än det direkta resultatbidraget
Nej det är inte ens i närheten av att vara hälften av resultatet , du har bara en massa fantasisiffror i huvudet och faktum är att alla svenska tidningar fortfarande är extremt beroende av print.
Citera
2014-04-29, 16:36
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Nej det är inte ens i närheten av att vara hälften av resultatet , du har bara en massa fantasisiffror i huvudet och faktum är att alla svenska tidningar fortfarande är extremt beroende av print.

Ur schibsted årsredovisning:
EBITDA 283 (312 i 2012)
- Offline 154
- Online 129

Driftsmargin Online (129 : 623 x 100) = ca. 20,7 %
Driftsmargin Offline (154 : 1.443 x 100) = ca. 10,6 %

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att vara i närheten, men lönsamheten för online är radikalt mycket högre. Eftersom intäkterna konsekvent sjunkit i print och konsekvent ökat digitalt så bör det vara ungefär 50/50 nu vad har du för uppgifter när det gäller Aftonbladet? Men du har rätt i att printintäkterna är mycket viktiga för tidningarna
Citera
2014-04-29, 17:16
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ur schibsted årsredovisning:
EBITDA 283 (312 i 2012)
- Offline 154
- Online 129

Driftsmargin Online (129 : 623 x 100) = ca. 20,7 %
Driftsmargin Offline (154 : 1.443 x 100) = ca. 10,6 %

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att vara i närheten, men lönsamheten för online är radikalt mycket högre. Eftersom intäkterna konsekvent sjunkit i print och konsekvent ökat digitalt så bör det vara ungefär 50/50 nu vad har du för uppgifter när det gäller Aftonbladet? Men du har rätt i att printintäkterna är mycket viktiga för tidningarna
Anledningen till att lönsamheten är så hög ät förmodligen eftersom alla de stora kostnaderna räknas till offline som hyror,personalkostnader etc. Sedan så är jag fortfarnde extremt tveksam till att online intäkterna har stigit från ungefär en tredjedel till hälften på fyra månader men du får gärna presentera en källa.
Citera
2014-04-29, 17:38
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Anledningen till att lönsamheten är så hög ät förmodligen eftersom alla de stora kostnaderna räknas till offline som hyror,personalkostnader etc. Sedan så är jag fortfarnde extremt tveksam till att online intäkterna har stigit från ungefär en tredjedel till hälften på fyra månader men du får gärna presentera en källa.

Kommer här vad har du för källa på dina siffror ?

http://hugin.info/131/R/1761541/596463.pdf
Citera
2014-04-29, 17:47
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Kommer här vad har du för källa på dina siffror ?

http://hugin.info/131/R/1761541/596463.pdf
Online intäkterna som presenteras där är inte ens i närheten av hälften, är du svagbegåvad?
Citera
2014-04-29, 17:50
Bannlyst
http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/04/gota-delar-pa-bokkritiker

Det blir färre kritiker som ska sköta litteraturrecensionerna åt Gota Media från och med i höst.

– Vi ser det som vår chans att kunna dels höja arvodena för våra kritiker, dels kunna fortsätta utveckla vår litteraturkritik. Det är svåra tider för många dagstidningar så vi måste tänka till kring hur vi kan spara pengar.

---------------------
http://www.journalisten.se/nyheter/gota-media-syndikerar-litteraturkritiken

En av litteraturkritikerna som Gota Media ska fortsätta att anlita är Rebecka Åhlund, kommenterar beslutet på sin blogg:

”Alltså, så många färre kritiker! Samma recension i sex olika tidningar. Bra på ett sätt, eftersom jag är en av ganska få som får vara kvar och arvodet ska ’justeras’, men gud vad litteraturkritiker inte är vad jag skulle rekommendera som framtidsyrke”, skriver Rebecka Åhlund.

-------------------------

"Litteraturkritiker".. snacka om onödig funktion.. känns som om all information och tips om böcker borde finnas online för vem som helst att söka på..

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3822907.ece

På vissa håll, utanför Stockholm, var rubrikordet 'Hornstull' det enda som nådde läsarna av Viktor Barth-Krons krönika.

I lördagens Dagens Nyheter skrev Stockholmsredaktionens Viktor Barth-Kron en krönika med rubriken Nya Hornstull. Ett år senare - hur blev det, egentligen?.

Men i vissa editioner, utanför Stockholm, skickades en förmallad version ut, där endast rubrikordet "Hornstull" ritats in. I övrigt var det förmallad nonsenstext.

Åtminstone delar av Norrland fick den ickeredigerad Viktor Barth-Kron-krönikan till frukost.

----------------------

Missarna blir fler när man sparkat redigerarna..
Citera
2014-04-29, 17:53
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Online intäkterna som presenteras där är inte ens i närheten av hälften, är du svagbegåvad?

är du dum på riktigt, det som räknas är självfallet resultat. Som jag skrev ebitda
är 129 jmf med 154 miljoner Nok. Varför tror du att intäkterna är mer intressant ? skulle du nu kunna vara vänlig att ange dina siffror med länkar och likaså länk på att personalkostnader etc inte ingår i online. eller är du kanske bara en pladdermaja som inte har något underlag
Citera
2014-04-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej, men den är, delvis, orsaken till tidningsdöden.

Du kanske skulle starta en tråd "svaret på tidningsdöden", istället för att försöka spamma sönder den här tråden?
Ingen risk. Jag behövs här som motvikt till dig (likt Yin och yang).
Citera
2014-04-29, 22:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Ingen risk. Jag behövs här som motvikt till dig (likt Yin och yang).
Men att som du & andra försöka förneka tidningsdöden känns som en ganska hopplös uppgift.
Alldeles oavsett vilket uppdrag ni har fått från era finansiärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in