2014-04-29, 14:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nja var har du fått det ifrån, i båda fallen är nätet (mobil webb) klart lönsammare. Vilka är de nya digitala alternativen du hänvisar till
Om du kikar lite tidigare i tråden så finns det redovisat hur mycket pengar man drar in från web respektive Print. Jag tror web står för 20-30% av intäkterna
Citera
2014-04-29, 14:43
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om du kikar lite tidigare i tråden så finns det redovisat hur mycket pengar man drar in från web respektive Print. Jag tror web står för 20-30% av intäkterna

Du har ingen länk, har för mig att 2012 stod webb för halva aftonblalets resultat, vi kan lugnt räkna med att det är mer idag då mobil var relativt liten 2012 och print har fortsatt att minska.
Citera
2014-04-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Men originalproblemet var ju hur alternativmedia ska finansieras, till skillnad från gammelmedia. Du svarar ju själv på frågan, personer pytsar in pengar till alternativmedia för att de vill läsa det.
Fast då handlar det fortfarande om att tillsätta kapital och inte driva alternativmedia ideellt, som någon/några skrev tidigare. Alltså kommer vi inte ifrån problematiken att allt kostar pengar. D.v.s gratiskulturen är inte svaret på tidningsdöden.

Citat:
Jag har inte skrivit att det finns i var mans hem idag, det jag skriver är att det faktiskt existerar i lab och är under utvecklingsstadiet - med andra ord kommer det liksom andra tekniska prylar så småningom spridas till hushållen. Det är enklare med en e-ink-tidning: vaknar du på morgonen och har tidningen på nattduksbordet, kan du med en enkel gest skaffa fram dagens tidning. En traditionell papperstidning hade tvingat dig gå upp ur sängen och fram till brevlådan.
Du måste fortfarande administrera en internetuppkoppling samt den hårdvara e-tidningen kräver. Tveksamt om 80-plusarna vill eller kan det.

Citat:
Brevbäraren vet vad du läser, snokande ögon på posten vet vad du läser, tidningens prenumerationsenhet vet vad du läser. Går du ut ur huset är det möjligt att du råkar bli fotograferad när du bär in tidningen av en Google-bil eller en övervakningskamera. Om du ska undgå övervakningssamhället idag bör du bosätta dig långt från en oas i Sahara, t.ex.
Även om brevbäraren skulle snoka på min post, vilket endast är en hypotes, så blir min integritet knappast bättre av att jag gör allt på nätet. Det handlar om att tänka sig för. På nätet är man totalt utlämnad. Det om något borde folk lärt sig av Aschberg, Snowden å fan och hans moster.
Senast redigerad av Kaymano 2014-04-29 kl. 14:48.
Citera
2014-04-29, 14:50
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Du gör samma misstag som så många i den här tråden, du läser inte vad jag skriver du läser det du vill tro. För mig är det helt ointressant om media distribueras på papper digitalt som etermedia eller via härold. Det är sant att mediahusen i många fall varit saktfärdiga med att ställa om sig från papper men i dagsläget arbetar dom flesta aktivt med olika plattformar Jag vet inte varför det är intressant att diskutera hur artiklar distribueras i tråden är många fixerade vid pappersdöden något som främst berör folk utanför media. Det intressanta är hur dom produceras och finansieras där finns ett mycket mer spännande problem. I dagsläget är de traditionella mediahusen överlägsna på att dra in pengar till verksamheten. Intressant att få informationen om avpixlats storlek har du någon länk till uppgifterna. Men om det nu är så är det klart intressant att se deras totala oförmåga att generera pengar något som är nödvändigt om dom ska bli att räkna med för andra än dom närmast sörjande.

Framöver kommer antagligen den traditionella bannerannonseringen att minska vilket kommer att ställa nya krav på affärsmässig kreativitet hos mediahusen. Att sedan google tar en stor del av reklamkakan säger egentligen inte så mycket eftersom dom är en av få världsomspännande aktörer. Beträffande facebook och twitter så återstår allt att bevisa fortfarande vem vet om kan avar borta om fem år, se bara på Nokia som var överlägset världens största mobiltillverkare för fem år sedan idag finns dom inte

Problemet du gör är att du inte tar till dig av vad jag skrev. Men vi kan ta det ett exempel åt gången.

1) Accepterar du att tidningarnas intäkter idag - och under deras hela livstid - baseras i hög grad på papperstidningen? Aftonbladet får t.ex. fortfarande in 75% av sina intäkter via papperstidningen (det här kommer från årsredovisningen), trots att den rasat kraftigt. För alla andra tidningar är det med all sannolikhet långt sämre, med tanke på att Aftonbladet har "lyckats" klart bäst med sin nätsatsning.

2) Accepterar du att tidningarna hade en "tryggad" marknad före internet, i det att det var väldigt svårt att slå sig in som en ny aktör - vilket krävde stora investeringar. Noterbart är till exempel att Schibsted in slog sig in i Sverige förrän de hade möjlighet att köpa etablerade tidningar, trots att de har ett stort tidningsimperium precis på andra sidan om svensk-norska gränsen.

3) Accepterar du då också att konkurrensen på internet kommer vara ohyggligt mycket hårdare än med papperstidningen där man hade många barriärer mot nya konkurrenter? Inte minst genom att det utöver de gamla konkurrenterna också tillkommer nya i form av enorma globala företag, som vill ha del av svenska annonspengar utan att mer annonspengar tillförs utifrån.

4) Förnekar du fortsatt utveckling på internet? Du nämner Nokia, men det du inte nämner är att branschen för mobiltelefoner knappast har gått nedåt. Nokia sjönk, men in kom istället flera nya spelare Samsung gick upp, liksom Apple, Google kom in med sitt Androidsystem o.s.v. Du menar alltså att internet har nått sitt max nu, och några nya tjänster som äter på reklamkakan inte kommer dyka upp?

5) Förnekar du att det idag dessutom är oändligt mycket enklare att starta mer slimmade direkta konkurrenter på internet när man slipper göra de stora investeringar som tidigare förknippats med branschen? Vi har Huffington Post som exempel utomlands.

Angående Avpixlat så har det postats tidigare i tråden. Det var Alexas ranking de siffrorna kom ifrån. Göteborgsposten och Sydsvenskan finns dessutom med i KIA-index om man vill kontrollera.
Senast redigerad av El Capitano 2014-04-29 kl. 14:56.
Citera
2014-04-29, 14:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
D.v.s gratiskulturen är inte svaret på tidningsdöden.
Nej, men den är, delvis, orsaken till tidningsdöden.

Du kanske skulle starta en tråd "svaret på tidningsdöden", istället för att försöka spamma sönder den här tråden?
Citera
2014-04-29, 14:57
Medlem
Citat:
Du har ingen länk, har för mig att 2012 stod webb för halva aftonblalets resultat, vi kan lugnt räkna med att det är mer idag då mobil var relativt liten 2012 och print har fortsatt att minska.
Du ska inte räkna lugnt, du ska räkna om. Det är helt uppåt väggarna fel att aftonbladet.se utgör 50% av stålarna.
Citera
2014-04-29, 15:03
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Nja var har du fått det ifrån, i båda fallen är nätet (mobil webb) klart lönsammare. Vilka är de nya digitala alternativen du hänvisar till
Nej webb är inte i närheten av att vara lika lönsamt , kolla själv aftonbladets årsredovisning innan du kastar ur dig massa skit.
Citera
2014-04-29, 15:14
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Schibsted Q4/2013 som viser Full Year 2013 har jeg postet tidligere i tråden.
Nøkkeltall for Schibsted Sverige - rapporten side 9 flg:

Aftonbladet full year 2013 (alle tall i hele tusen)
Omsetning 2.066 (2.168 i 2012)
- Offline 1.443
- Online 623

EBITDA 283 (312 i 2012)
- Offline 154
- Online 129

Mine kommentarer:
Online EBITDA utgjorde (129 : 283 x 100) = ca. 45,6 % av ABs EBITDA Full year 2013
Offline EBITDA utgjorde (154 : 283 x 100) = ca. 54,4 % av ABs EBITDA Full year 2013

Driftsmargin Online (129 : 623 x 100) = ca. 20,7 %
Driftsmargin Offline (154 : 1.443 x 100) = ca. 10,6 %

Schibsted Q4/2013 - rapporten her:
http://hugin.info/131/R/1761541/596463.pdf

For øvrig fra rapporten:
Aftonbladet opplevde 15 % nedgang i antall solgte aviser (hard copies).
Omsetningssvikten til dels kompensert ved prisøkning fra SEK 13 til SEK 15 24. juni 2013
Senast redigerad av Vossevangen 2014-04-29 kl. 15:24.
Citera
2014-04-29, 15:28
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Problemet du gör är att du inte tar till dig av vad jag skrev. Men vi kan ta det ett exempel åt gången.

1) Accepterar du att tidningarnas intäkter idag - och under deras hela livstid - baseras i hög grad på papperstidningen? Aftonbladet får t.ex. fortfarande in 75% av sina intäkter via papperstidningen, trots att den rasat kraftigt. För alla andra tidningar är det med all sannolikhet långt sämre, med tanke på att Aftonbladet har "lyckats" klart bäst med sin nätsatsning.

2) Accepterar du att tidningarna hade en "tryggad" marknad före internet, i det att det var väldigt svårt att slå sig in som en ny aktör - vilket krävde stora investeringar. Noterbart är till exempel att Schibsted in slog sig in i Sverige förrän de hade möjlighet att köpa etablerade tidningar, trots att de har ett stort tidningsimperium precis på andra sidan om svensk-norska gränsen.

3) Accepterar du då också att konkurrensen på internet kommer vara ohyggligt mycket hårdare än med papperstidningen där man hade många barriärer mot nya konkurrenter? Inte minst genom att det utöver de gamla konkurrenterna också tillkommer nya i form av enorma globala företag, som vill ha del av svenska annonspengar utan att mer annonspengar tillförs utifrån.

4) Förnekar du fortsatt utveckling på internet? Du nämner Nokia, men det du inte nämner är att branschen för mobiltelefoner knappast har gått nedåt. Nokia sjönk, men in kom istället flera nya spelare Samsung gick upp, liksom Apple, Google kom in med sitt Androidsystem o.s.v. Du menar alltså att internet har nått sitt max nu, och några nya tjänster som äter på reklamkakan inte kommer dyka upp?

5) Förnekar du att det idag dessutom är oändligt mycket enklare att starta mer slimmade direkta konkurrenter på internet när man slipper göra de stora investeringar som tidigare förknippats med branschen? Vi har Huffington Post som exempel utomlands.

Angående Avpixlat så har det postats tidigare i tråden. Det var Alexas ranking de siffrorna kom ifrån. Göteborgsposten och Sydsvenskan finns dessutom med i KIA-index om man vill kontrollera.

1, Det är länge sedan aftonbladets digitalintäkter gick förbi print, men visa gärna källa på dina 75%

2, Håller med

3, Inte en helt enkel fråga, i grunden är det naturligtvis lättare att starta en sajt än en tidning. men som avpixlat så väl visat räcker det inte enbart med räckvidd. Dessutom så bara för att det är lätt att nå ut är det inte samma sak som att kunna finansieras verksamheten. Jag har svårt att tro att hobbyprojekt i längden kan ersätta professionellt drivna sajter. Frågan är varifrån tar Google annonspengarna från print annan webb radio eller tv. övriga aktörer är fortfarande för oväsentliga i ett Svensk perspektiv.

4, Nu är jag inte riktigt med var skriver jag att internet nåt sitt max. Nu gör du dig skyldig till att läsa det du vill och inte det jag skriver. Det jag skriver är att för att något har en dominerande ställning just nu (facbook och twitter) är det inte säker att det har det om fem år.

5, Det är enklare så tillvida att du inte behöver ha kostnader för tryck och distribution, men i övrigt är det inte speciellt stor skillnad. Du måste finansiera verksamheten på något sätt antingen med tid eller pengar. Du kan fortfarande välja att driva det som hobby eller professionellt. Att starta en kommersiell professionell mediasajt tror jag inte är speciellt lätt idag heller. Med tanke på att Huffington Post ägs av Time warner är dom knappast ett bra exempel på självständiga nya medier
Citera
2014-04-29, 15:35
Medlem
gubbroras avatar
Stort tack för din redovisning av aftonbladets siffror. Dom visar tydligt på online är en väsentlig del och nu troligen hälften av resultatet. Men det man missar här är att via aftonbladet.se drivs trafik till andra schibstedsajter som lendo, blocket, mobilio mfl vilket gör att betydelsen för Schibsted är ännu större än det direkta resultatbidraget
Citera
2014-04-29, 15:44
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
1, Det är länge sedan aftonbladets digitalintäkter gick förbi print, men visa gärna källa på dina 75%

Varför redovisar du inte dina egna källor om du kräver det från andra, särskilt när du har fel?

Aftonhoran på nätet kommer att bli en liten tummetott jämfört med den position man hade som papperstidning. Varumärket överlever nog (trots att det är mest en belastning) men mycket mer än så lär det inte bli. Ingen vill betala pengar för vanlig nyhetsförmedling, reklam-intäkterna är lövtunna, och kundlojaliteten synnerligen låg. Kvar blir väl en news aggregator med en riktigt fet server och 8 anställda. Det hela är en icke-fråga, internets framtida utveckling har noll med de gamla tidningshusen att göra.
Citera
2014-04-29, 15:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Schibsted Q4/2013 som viser Full Year 2013 har jeg postet tidligere i tråden.
Nøkkeltall for Schibsted Sverige - rapporten side 9 flg:

Aftonbladet full year 2013 (alle tall i hele tusen)
Omsetning 2.066 (2.168 i 2012)
- Offline 1.443
- Online 623

EBITDA 283 (312 i 2012)
- Offline 154
- Online 129

Mine kommentarer:
Online EBITDA utgjorde (129 : 283 x 100) = ca. 45,6 % av ABs EBITDA Full year 2013
Offline EBITDA utgjorde (154 : 283 x 100) = ca. 54,4 % av ABs EBITDA Full year 2013

Driftsmargin Online (129 : 623 x 100) = ca. 20,7 %
Driftsmargin Offline (154 : 1.443 x 100) = ca. 10,6 %

Schibsted Q4/2013 - rapporten her:
http://hugin.info/131/R/1761541/596463.pdf

For øvrig fra rapporten:
Aftonbladet opplevde 15 % nedgang i antall solgte aviser (hard copies).
Omsetningssvikten til dels kompensert ved prisøkning fra SEK 13 til SEK 15 24. juni 2013

Intressanta siffror. Antar att de förklaras av högre intäkter från printannonser men också extremt mycket högre fasta kostnader för print.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in