Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
är du helt dum i huvet? såklart förluster spelar roll, en vikande avkastning ger sjävklart vikande inlåningskapital och det är det TB lever på, högt utlånat kapital och massor av lån.
Att fråga om nån är dum i huvudet känns inte särskilt moget, försök gärna resonera och förklara vad du menar istället.
Ja Trustbuddy tjänar pengar på att låna ut pengar, Trustbuddy tjänar pengar på att det kommer in nya pengar i systemet och att dessa snurrar runt, då gamla pengar har en tendens att sluta snurra.
Hur mycket pengar tror du skulle komma in om betalningsviljan redovisades. Utan att ha nån annan statistik än de ca 20 000 transaktioner som utförts på mina konton skulle jag gissa att ca 30-50% av kunderna har svårt att betala i tid. 10-20% av kunderna har så pass stora problem att transaktionerna verkar bli liggande i nått evighetsläge. 10-20% betalar tillbaka inom 15 dagar och betalar därmed ingen ränta. Detta innebär att avkastningen ganska snart sjunker, då mer och mer av dina pengar blir uppbundna i dåliga krediter, till sist blir det som mitt Danmarks konto där man under en 7 månaders period har en negativ avkastning.
Kreditförluster är något Trustbuddy kan styra över när de ska redovisas och hur de redovisas. Trustbuddy får in mer pengar genom att säga att man har 1% kreditförluster än att säga av lånestocken har t.ex. 40% betalningsproblem.
Trustbuddy tar ju sina avgifter direkt av dig när lånet tas, så ja trustbuddy kommer att förlora på att pengarna inte snurrar runt i systemet men de har fått bra betalt för att låna ut dina pengar.
Om du vill fortsätta att diskutera hur systemet fungerar kom gärna med någon egen förklaring till varför avkastningen sjunker med tiden. Särskilt om du inte tror att det inte beror på att pengarna hamnar hos människor som inte betalar sina fakturor.