2014-04-25, 19:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
För Trustbuddy som bolag (resultat) spelar inte förlusterna nån som helst roll
är du helt dum i huvet? såklart förluster spelar roll, en vikande avkastning ger sjävklart vikande inlåningskapital och det är det TB lever på, högt utlånat kapital och massor av lån.
Citera
2014-04-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
är du helt dum i huvet? såklart förluster spelar roll, en vikande avkastning ger sjävklart vikande inlåningskapital och det är det TB lever på, högt utlånat kapital och massor av lån.

Att fråga om nån är dum i huvudet känns inte särskilt moget, försök gärna resonera och förklara vad du menar istället.

Ja Trustbuddy tjänar pengar på att låna ut pengar, Trustbuddy tjänar pengar på att det kommer in nya pengar i systemet och att dessa snurrar runt, då gamla pengar har en tendens att sluta snurra.

Hur mycket pengar tror du skulle komma in om betalningsviljan redovisades. Utan att ha nån annan statistik än de ca 20 000 transaktioner som utförts på mina konton skulle jag gissa att ca 30-50% av kunderna har svårt att betala i tid. 10-20% av kunderna har så pass stora problem att transaktionerna verkar bli liggande i nått evighetsläge. 10-20% betalar tillbaka inom 15 dagar och betalar därmed ingen ränta. Detta innebär att avkastningen ganska snart sjunker, då mer och mer av dina pengar blir uppbundna i dåliga krediter, till sist blir det som mitt Danmarks konto där man under en 7 månaders period har en negativ avkastning.

Kreditförluster är något Trustbuddy kan styra över när de ska redovisas och hur de redovisas. Trustbuddy får in mer pengar genom att säga att man har 1% kreditförluster än att säga av lånestocken har t.ex. 40% betalningsproblem.

Trustbuddy tar ju sina avgifter direkt av dig när lånet tas, så ja trustbuddy kommer att förlora på att pengarna inte snurrar runt i systemet men de har fått bra betalt för att låna ut dina pengar.

Om du vill fortsätta att diskutera hur systemet fungerar kom gärna med någon egen förklaring till varför avkastningen sjunker med tiden. Särskilt om du inte tror att det inte beror på att pengarna hamnar hos människor som inte betalar sina fakturor.
Citera
2014-04-26, 00:08
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Trustbuddy tar ju sina avgifter direkt av dig när lånet tas

nej utlånaren betalar inga avgifter alls, det gör lånaren, läs på innan du skriver.

och hur tror du TB ska få in nya pengar om avkastningen går ner kraftigt?? tvinga in nya utlånare med våld?? eller tvinga befintliga utlånare att investera mer? Det säger sig självt att en sån affärside är dödsdömd på några få år, och nu har ändå TB funnits sedan 2008? och snittavkastningen har varit oerhört bra. Eller tror du dom ljuger om den redovisade snittavkastningen?
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-26 kl. 00:12.
Citera
2014-04-26, 08:18
Medlem
Citat:
nej utlånaren betalar inga avgifter alls, det gör lånaren, läs på innan du skriver.

och hur tror du TB ska få in nya pengar om avkastningen går ner kraftigt?? tvinga in nya utlånare med våld?? eller tvinga befintliga utlånare att investera mer? Det säger sig självt att en sån affärside är dödsdömd på några få år, och nu har ändå TB funnits sedan 2008? och snittavkastningen har varit oerhört bra. Eller tror du dom ljuger om den redovisade snittavkastningen?

Nu är det nog du som behöver läsa på, långivaren betalar inga avgifter helt korrekt, men långivaren lånar ut pengarna till avgifterna. Dvs långivaren ser till att Trustbuddy får betalt i vilket fall som helst. Det är därför avkastningen per lån inte blir 12% utan 11,17. Trustbuddy tar inga risker inte ens för sina avgifter Trustbuddy får alltid betalt oavsett om lånet betalas eller ej.

Nej Trustbuddy ljuger troligen inte det har jag aldrig påstått men bolaget växer enormt mycket och när enormt mycket nya pengar kommer in i systemet blir avkastningen bra. Eftersom nya pengar ger en hög avkastning under en kortare period.

Fråga istället hur många på forumet som varit kund i Trustbuddy som satt in pengar för 12 månader eller längre som ligger i närheten av 12% avkastning om 2014 trenden håller i sig (sätter du in pengar regelbundet blir det lite andra siffror)
Fundera också på vad vi som har relativt mycket pengar i Trustbuddy funderar på när avkastningen bara sjunker, det finns alternativ som ger avkastning på runt 6% som det ser ut att bli för min del på den svenska marknaden 2014, Finska skulle ha gett runt 4% om jag inte bestämt mig för att avbryta och negativ avkastning på den danska marknaden.

Både kunder med betalningsproblem och kunder som helt slutar att betala är ett jätteproblem för Trustbuddy. Detta är något Trustbuddy måste lösa ifall de vill fortsätta och växa, i Danmark fick jag som svar att de numera nekade 50% av de som de tidigare beviljade lån.
Citera
2014-04-27, 15:12
Medlem
tgv23000s avatar
verkar vara brist på låntagare i Norge just nu, jag har legat med 30% cash där i flera veckor, trist.
Citera
2014-04-28, 10:25
Medlem
Citat:
Hur mycket pengar tror du skulle komma in om betalningsviljan redovisades. Utan att ha nån annan statistik än de ca 20 000 transaktioner som utförts på mina konton skulle jag gissa att ca 30-50% av kunderna har svårt att betala i tid. 10-20% av kunderna har så pass stora problem att transaktionerna verkar bli liggande i nått evighetsläge. 10-20% betalar tillbaka inom 15 dagar och betalar därmed ingen ränta. Detta innebär att avkastningen ganska snart sjunker, då mer och mer av dina pengar blir uppbundna i dåliga krediter, till sist blir det som mitt Danmarks konto där man under en 7 månaders period har en negativ avkastning.

Tror det ligger mycket i detta. Kundförlusterna är högre än vad som redovisas, och därmed får vi mindre och mindre avkastning. När jag stoppa min utlåning hade jag haft dryga 6månader som bara gett knappt 2% i avkastning, och nu är det start 1år sedan jag stoppa utlåningen och ännu har jag knappt fått tillbaka några pengar av de resterande 10%.

Hade de redovisat kundförluster enl vad de säger tycker jag efter haft utlåningen stoppat i 10månader borde fått in det mesta av mitt utestående kapital, speciellt med tanke på att det gick trögt i åtminstone 6månader innan jag stoppade utlåningen också. Men så är inte fallet, bara fått igen en bråkdel av dessa pengarna under 10 månader.
Citera
2014-04-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ja Trustbuddy tjänar pengar på att låna ut pengar, Trustbuddy tjänar pengar på att det kommer in nya pengar i systemet och att dessa snurrar runt, då gamla pengar har en tendens att sluta snurra.

Kreditförluster är något Trustbuddy kan styra över när de ska redovisas och hur de redovisas. Trustbuddy får in mer pengar genom att säga att man har 1% kreditförluster än att säga av lånestocken har t.ex. 40% betalningsproblem.

Detta är roten till att räntan sjunker med tiden, detta i kombination med att man nu betalar skatt direkt på räntan istället för att betala in skatt utanför TB gör att räntan går ned mer än vanligt efter 2014-01. Man borde endå hamna på betydligt bättre ränta än vad bankerna kan erbjuda i dagsläget. Men om man går in med 5k eller mindre så finns chansen att stora delar av kapitalet hamnar hos samma person som då kanske inte betalar tillbaka lånet och då blir det missvisande.

Sen att det tar lång tid att få ut sina sista pengar beror på att de som lånat pengarna vägrar betala in dem igen och det i vissa fall krävs flera utmätningar och det kan ta flera år innan kronofogden ger upp, vilket är bra tycker jag. Det ska inte vara lätt att smita från sina skyldigheter.
Citera
2014-04-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Detta är roten till att räntan sjunker med tiden, detta i kombination med att man nu betalar skatt direkt på räntan istället för att betala in skatt utanför TB gör att räntan går ned mer än vanligt efter 2014-01. Man borde endå hamna på betydligt bättre ränta än vad bankerna kan erbjuda i dagsläget. Men om man går in med 5k eller mindre så finns chansen att stora delar av kapitalet hamnar hos samma person som då kanske inte betalar tillbaka lånet och då blir det missvisande.

Sen att det tar lång tid att få ut sina sista pengar beror på att de som lånat pengarna vägrar betala in dem igen och det i vissa fall krävs flera utmätningar och det kan ta flera år innan kronofogden ger upp, vilket är bra tycker jag. Det ska inte vara lätt att smita från sina skyldigheter.

Fast det räknas som en förlust hos TB långt innan det går till fogden.
Citera
2014-04-28, 22:34
Medlem
Citat:
verkar vara brist på låntagare i Norge just nu, jag har legat med 30% cash där i flera veckor, trist.

Verkar väldigt konstigt, har du kollat att Trustbuddy inte har stängt av utlåningen av misstag?
Har iofs inget i Norge men för mig har de lyckats med det flera gånger på både den svenska och finska marknaden så det är väl inte helt otroligt att de kan lyckas med det även på den norska.
Citera
2014-04-29, 06:53
Medlem
Jag har vid två tillfällen de senaste två veckorna haft ett flertal förlustrapporteringar på norska marknaden.
Samtliga har gjorts på samma dag och varit i olika stora potter...är det någon annan som råkat ut för detta?
Citera
2014-04-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtfulSlacker
Jag har vid två tillfällen de senaste två veckorna haft ett flertal förlustrapporteringar på norska marknaden.
Samtliga har gjorts på samma dag och varit i olika stora potter...är det någon annan som råkat ut för detta?

Det är väl inget man råkar ut för utan det är så det funkar.

De bokade förlusterna sprids på alla långivare på en specifik marknad. Förlusterna är dock en så liten del av den vinst man gör på den norska marknaden. Är än så länge i storleksordningen några promille jämfört med det uppskattade 1-2% i förlust på året.

Samma sak i Sverige, fast ännu lägre promillehalt av förluster i lånekompotten.
Citera
2014-04-29, 16:12
Medlem
tgv23000s avatar
min avkastning hittills (9 mån)
Sverige +17,70%
Norge +20,05%
Finland +10,49%

Inte så illa va? Finland har dock stått oroväckande stilla senaste 3 mån, bara +1,68%.

övriga marknader har utvecklats skitdåligt men där har jag plockat ut det mesta och har bara kvar 100-lappar för att bevaka.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in