Citat:
Ursprungligen postat av
Rase
Repus! Vad får dig att tro att det finns en möjlighet att vi ska få tillbaka 50 % av våra saldon? Vet du hur mycket förfallna skulder brukar köpas för, eller är det bara en gissning från din sida?
Jag vet inget om hur mycket obetalda skulder brukar kunna säljas för, men jag har för mig att jag har sett siffror här på forumet om mindre än 30 %. Till syvende och sist är det antagligen en fråga om kvaliteten på lånen och jag befarar att TB:s obetalda lån har mycket låg kvalitet, d.v.s de som är skyldiga oss pengar, milt uttryckt, inte är de mest betalningsdugliga.
Vore mycket positivt om din siffra stämmer. Jag har i alla fall i mina kalkyler räknat på max. 30 %.
Jo det är en gissning.... som bygger på följande....
1. 100% av Trustbuddys lån är inte upplåsta i dåliga krediter, jag antar dock på goda grunder att någonstans mellan 50-70% av alla pengar är upplåsta.
dvs minst 30 % av pengarna finns i bra krediter innan försäljningarna börjar.... Förluster dras på hela lånekollektivet...
2. den upplåsta delen av lånestocken är naturligtvis värd olika mycket men låt oss säga 25% i genomsnitt. Skulle tro att mellan 10-50% ligger de olika lånen.
0,7*0,25=0,175
0,3+0,175= 0,475 dvs ca 50% detta ser jag som ett worst casefall... Men förlusterna kommer i vilket fall som helst bli mycket stora...