2015-09-21, 15:45
  #3037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
För de lånen som är över 2år gamla lär TB bara kanske få 20% av värdet, men då förluster skall spridas ut över alla långivare så kommer vi som sitter med dessa gamla lånen kanske få tillbaka runt 50%. De riktigt stora förlorarna i denna soppan är ju de som börjar spara hos TB de senaste 2åren då de kommer få ordentliga kapitalförluster pga gamla lån som inte sköts.

Förstår inte ditt resonemang. Om jag har ett gammalt lån, så skulle jag enligt ditt resonemang få igen kanske 50 %. Om jag har ett relativt nytt lån (mina utestående lån är mindre än 1 år gamla) skulle jag få större förluster, varför? Om förlusterna delas lika mellan alla långivare ska väl alla få samma förlust i procent oavsett lånets ålder. Du menar kanske att förlusten känns mer för den med nyare lån och att de med gamla lån redan har börjat betrakta sitt kapital som förlorat?
Citera
2015-09-21, 15:58
  #3038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Repus! Vad får dig att tro att det finns en möjlighet att vi ska få tillbaka 50 % av våra saldon? Vet du hur mycket förfallna skulder brukar köpas för, eller är det bara en gissning från din sida?
Jag vet inget om hur mycket obetalda skulder brukar kunna säljas för, men jag har för mig att jag har sett siffror här på forumet om mindre än 30 %. Till syvende och sist är det antagligen en fråga om kvaliteten på lånen och jag befarar att TB:s obetalda lån har mycket låg kvalitet, d.v.s de som är skyldiga oss pengar, milt uttryckt, inte är de mest betalningsdugliga.
Vore mycket positivt om din siffra stämmer. Jag har i alla fall i mina kalkyler räknat på max. 30 %.

Jo det är en gissning.... som bygger på följande....

1. 100% av Trustbuddys lån är inte upplåsta i dåliga krediter, jag antar dock på goda grunder att någonstans mellan 50-70% av alla pengar är upplåsta.

dvs minst 30 % av pengarna finns i bra krediter innan försäljningarna börjar.... Förluster dras på hela lånekollektivet...

2. den upplåsta delen av lånestocken är naturligtvis värd olika mycket men låt oss säga 25% i genomsnitt. Skulle tro att mellan 10-50% ligger de olika lånen.

0,7*0,25=0,175

0,3+0,175= 0,475 dvs ca 50% detta ser jag som ett worst casefall... Men förlusterna kommer i vilket fall som helst bli mycket stora...
__________________
Senast redigerad av Repus 2015-09-21 kl. 16:01.
Citera
2015-09-21, 16:31
  #3039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Förstår inte ditt resonemang. Om jag har ett gammalt lån, så skulle jag enligt ditt resonemang få igen kanske 50 %. Om jag har ett relativt nytt lån (mina utestående lån är mindre än 1 år gamla) skulle jag få större förluster, varför? Om förlusterna delas lika mellan alla långivare ska väl alla få samma förlust i procent oavsett lånets ålder. Du menar kanske att förlusten känns mer för den med nyare lån och att de med gamla lån redan har börjat betrakta sitt kapital som förlorat?

Repus tror jag gjorde en bra förklaring av vad jag mena. För att göra det ännu enklare.

Säg att jag sitter på 1000kr i totalt värdelösa krediter som är värda 0, och du sitter på 1000kr i prima krediter. Men eftersom vi delar på kundförlusterna så får jag ut 500kr av mina 1000kr och det samma får du.
Citera
2015-09-21, 18:10
  #3040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Repus tror jag gjorde en bra förklaring av vad jag mena. För att göra det ännu enklare.

Säg att jag sitter på 1000kr i totalt värdelösa krediter som är värda 0, och du sitter på 1000kr i prima krediter. Men eftersom vi delar på kundförlusterna så får jag ut 500kr av mina 1000kr och det samma får du.

O.k. då förstår jag hur du menar. Tyvärr finns det nog ingen som sitter på någon större mängd prima krediter. Mina lån är mindre än 1 år gamla och jag har tills i dag genom att stoppa vidare utlåning lyckats få tillbaka ca. 40 %. Takten i återbetalningarna har minskat hela tiden och nu är det nästan stopp. Ibland droppar det in ett större belopp men det hör till undantagen och på vissa marknader t.ex. Danmark kan det gå veckor mellan återbetalningarna.
Citera
2015-09-21, 21:05
  #3041
Medlem
Tror ni att de nya långivarna behöver vara med att dela på våra gamla dåliga lån? Jag tror säkert dom kan slingra sig ur det löftet också. Känns helt hopplöst det här. Trustbuddy bemödar sig inte ens svara på den Arnanmälan jag gjort mot .
Citera
2015-09-21, 23:31
  #3042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpinnet
Tror ni att de nya långivarna behöver vara med att dela på våra gamla dåliga lån? Jag tror säkert dom kan slingra sig ur det löftet också. Känns helt hopplöst det här. Trustbuddy bemödar sig inte ens svara på den Arnanmälan jag gjort mot .

Där slog du huvudet på spiken....

Gamla formuleringen i villkoren som byttes ut i slutet av december 2014
"Kreditförluster beräknas löpande av TrustBuddy och fördelas jämnt över alla Långivare i relation till dessas utlånade kapital. Till förluster räknas alla fordringar på Låntagare som slutligt konstaterats blivit värda noll (0) kronor."

nya formuleringen
Kreditförluster beräknas av TrustBuddy på löpande basis och allokeras ut till de långivare som är del av varje enskilt låneavtal i förhållande till varje långivares andel av det utlånade beloppet under det enskilda låneavtalet. "Förluster" omfattar alla krav mot låntagare som i slutänden bedöms vara av inget ekonomiskt värde (0 SEK)

Då tycker jag verkligen synd om er som inte hunnit få ut huvuddelen av era pengar... 70% förluster som Rase räknar med känns plötsligt väldigt troligt....
__________________
Senast redigerad av Repus 2015-09-21 kl. 23:34.
Citera
2015-09-21, 23:48
  #3043
Medlem
tycker riktigt synd om er som sitter fast med stora pengar i loserföretaget Trustbuddy. Själv anade jag oråd redan förra sommaren och fick ut 90% efter lite tjat, och det var ett rejält belopp. Det som nu ligger kvar är bara intjänade räntan, räknar inte med att nånsin få dessa pengar. Ska dra av det som kreditförlust på deklarationen.
Citera
2015-09-22, 07:29
  #3044
Medlem
Känns mer eller mindre som bedrägeri. Speciellt när det på deras hemsida står att läsa om guld och gröna skogar och "investera hos oss" med historisk avkastning som ser jättebra ut.
Ok att de gjorde en jäkla tabbe med kreditkollen eller något men stå för det då för tusan! Luddiga svar, lögner, huvudet i sanden .... Uteblivna svar ...
Jag anser att de borde köpa ut oss helt enkelt. Jag vet att det är privatlån men i alla fall innan kunde de ju köpa ut till 90 % så.
Blir bara så trött på kriminella bedragare som jag anser att de är. Och att det får gå till så här.
Pengarna skulle gå till del av insats till hus, det är bara att glömma ... Får bo kvar i hyresrätten.
Citera
2015-09-22, 08:31
  #3045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Där slog du huvudet på spiken....

Gamla formuleringen i villkoren som byttes ut i slutet av december 2014
"Kreditförluster beräknas löpande av TrustBuddy och fördelas jämnt över alla Långivare i relation till dessas utlånade kapital. Till förluster räknas alla fordringar på Låntagare som slutligt konstaterats blivit värda noll (0) kronor."

nya formuleringen
Kreditförluster beräknas av TrustBuddy på löpande basis och allokeras ut till de långivare som är del av varje enskilt låneavtal i förhållande till varje långivares andel av det utlånade beloppet under det enskilda låneavtalet. "Förluster" omfattar alla krav mot låntagare som i slutänden bedöms vara av inget ekonomiskt värde (0 SEK)

Då tycker jag verkligen synd om er som inte hunnit få ut huvuddelen av era pengar... 70% förluster som Rase räknar med känns plötsligt väldigt troligt....

Den ändringen har jag missat, när gjorde de den? Det är ju en "total" katastrof för oss som vart med länge hos TB då våra förluster bara splittas med andra i samma situation. Men då alternativet var att alla sparare skulle tappa 30-50% av sitt kapital var det bättre att bränna de sparare som redan är körda som framtida långivare hos TB och låta dem tappa i princip 80-100% av sitt kapital.
Citera
2015-09-22, 09:55
  #3046
Medlem
Finns det nån här som varit långivare hos TB i 3-4år som fortfarande har utlåningen igång, eller inte lyckats göra 90% uttaget? Hur ställer ni er till ändringen av villkoren för förluster att de inte längre sprids ut i kollektivet?

Turligt nog har jag använt mig av 90% uttaget, men uppskattningsvis hade jag bara fått ut kanske 30% av kapitalet med nuvarande villkor.

Uppmanar alla långivare att nog tänka över om de skall fortsätta att låna ut pengar. Enl min uppfattning är nuvarande modell inte hållbar då avdriften av pengar är för stor, när vi långivare inte får vara med att dela på det "gottiga" i form av inkassoavgifter och förseningsräntor. Denna villkors ändring leder bara till att det kommer gå fortare att få allt kapital uppbundet i dåliga krediter och tillkommande kreditförluster. Detta förlopp gick långsammare då dessa förluster även spreds bland det nya friska kapitalet som sattes in av spararna.
Citera
2015-09-22, 21:03
  #3047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Den ändringen har jag missat, när gjorde de den? Det är ju en "total" katastrof för oss som vart med länge hos TB då våra förluster bara splittas med andra i samma situation. Men då alternativet var att alla sparare skulle tappa 30-50% av sitt kapital var det bättre att bränna de sparare som redan är körda som framtida långivare hos TB och låta dem tappa i princip 80-100% av sitt kapital.

Vet inte antingen i december 2014 eller under våren 2015...
Citera
2015-09-22, 21:08
  #3048
Medlem
Avtalsändring....

I dag tycks Trustbuddy på nytt ändrat avtalen.... Har inte orkat läsa igenom för att hitta ändringen men datumet är ändrat....

20§
"Ändringar av de Allmänna Villkoren ska delges Medlemmarna utan ogrundat dröjsmål och görs genom meddelande till varje Medlems TrustBuddy-profil."

Jag har inte fått något meddelande jag anser därför att Trustbuddy idag har begått ett avtalsbrott. Trustbuddy har iofs inte heller meddelat de förändringar som de gjorde i december eller den som skedde under Våren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in