2014-04-28, 17:53
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Jag börjar själv att bli sugen på hemvärnet!

Men jag börjar bli gammal, så hur ligger det till?

Jag är mellan 35 och 40år och gjorde 11 månader i lumpen, alltså hela lumpen, med gröntjänst och allt. Dock blev jag ej krigsplacerad och fick dåliga betyg. Jag hade en del narkotiska problem på den tiden därav kassa betyg men jag var aldrig påverkad i lumpen. Självklart är det många, många år sedan jag slutade med droger!

Och nu börjar jag bli sugen på att gå med. Troligtvis som enkel "skyttesoldat" dvs måste inte vara någon speciell soldat.

Finns det en rimlig chans för mig att bli antagen trots dåliga betyg från lumpen? Kan man få förklara sina dåliga betyg? Annars är jag helsvensk och mina enda brott är en drograttfylla utan rättegång för 15 år sedan och ett bedrägeri utan rättegång för ca 10 år sedan. Bedrägeriet var egentligen bara klantigt, ej brottsligt, men åklagaren hotade med rättegång å skit om jag ej erkände. Och erkände jag så blev det bara böter och nått villkorligt trams utan rättegång = erkännande.
Dina register är "rensade" om du skött dig i 10 år, så du kan söka utan att falla på den biten om du talar sanning.
Citera
2014-04-28, 18:00
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Jag var fältarbetare, dvs skötte om landningsbanorna, ja hela bansystemet. Tex ploga snö på vintern, köra sop å blåsmaskin, magnetsvepa, snöslunga, klippa gräs m.m.

Så jag körde en jävla massa lastbil och maskiner såsom hjullastare, traktorer, gräsklippare, snöslungor, lastbilar med flakväxlare m.m. Tror jag gick nån skyddsvaktsutbildning också, men det gjorde kanske alla?

Ok. Målet är att alla förutom staberna ska vara skyddsvakter i Hv men du kommer få repetera kunskaparna eftersom dom har några år på nacken. Du är inte intresserad av hemvärnspionjärpluton och köra hjullastare och/eller lastbil? Du kommer ändå få utbildning som vanlig skyttesoldat men med mer fokus på ditt fordon och sprängmedel mm.
Citera
2014-04-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hur menar du att Hv inte ligger under samma organisation?

Ett insatsexempel:
a) Hv förband: HKV (INS) > INSS > MRM > LG > 23.hvbat
b) Reguljärt förband: HKV (INS) > INSS > ATS TOC > 15.MPkomp

Stridsskola exempel:
Hv har egen stridsskola med egna hopkok av MSS reglementen.
Reguljära förbanden har MSS med reglementen som MSS tagit fram.

Hemvärnet ligger under HKV PROD RiksHv
Hemvärnet är lite föreningsliv med sitt Medbestämmande, komp-, bat-, riksstämma och Tinget.
Medans i reguljära förband är du anställd.
Inga fyskrav hos Hemvärnet, däremot fyskrav till reguljära förband.

Utbildningsgrupperna är även en Hv samt FrivOrg fenomen som inte har med reguljära förbanden att göra.

UtbGrp stödjer Hv samt FrivOrg med:
* Administration (hvpersonal-rullorna, HvSS kursansökningar, förbandsförfylttningar)
* Ekonomi (SGI 90%, dagersättning, instruktörsarvoden, befattningspeng, utbildningspremie)
* Utbildning (HvIntro, KFÖ, SÖF, SÖB, GU-F, Military Weekend)
* Mtrl som inte går via förrådet (ex. (beroende på utbgrp) hörselskydd (ej LG dock UGS), skyddsglasögon, P88 magasinhållare, P88 hölster, pipattrapp).
* Övrigt: Bokar skjutfält vid Hv KU alt FrivOrg vht

Det var lite exempel
Senast redigerad av pewtbqfh 2014-04-28 kl. 20:52.
Citera
2014-04-28, 21:15
Medlem
Citat:
Hemvärnet är ju mobilt nu för tiden och kan verka över hela landet. Jag ser inte vad som är omodernt i det. Varför skapa nya förband med samma uppgifter? Hv har ju just dom uppgifter som du skrev längst ner.

Det finns inga skelett/kaderförband vad jag vet. Dom förband som finns är dom som ingår i IO14.

Du missförstod nog vad jag menade. HV-förbanden är inte omoderna i sig. Däremot är indelningen i reguljära förband och Hemvärn en gammal kvarleva från en svunnen tid.
Jag är av den bestämda åsikten att man försvårar utbildning och ledning genom att ha separata organisationer för HV och reguljära förband.
Linjeförband och Hemvärnsförband har inte ens samma TOEM i dagsläget och går allt åt skogen så kommer du kunna hamna i situationer där reguljära manöverbataljoner eller stridsgrupper kommer att uppträda i samma områden som HV-förband fast de lyder under helt olika staber.
Då Sverige hade ett insatsförsvar var detta inte något större problem då du hade Milochefer med organiserade staber som var beredda att leda operationer inom sina respektive militärområden samt HV-förband som var knutna till specifika objekt som "kanonmat" med huvuduppgift att köpa tid för mobilisering av den reguljära värnpliktsarmén. I dagsläget utgör dock hemvärnet en betydande del av Sveriges militära förmåga på landbacken och staberna med förmågan att organisera och hantera samverkan på det gamla sättet finns inte (samt att uppgifterna i all väsentlighet förändrats).

Om säcken knöts ihop betydligt närmare fältförbanden både utbildningsmässigt och ledningsmässigt så skulle en militär befälhavare kunna ha en brigadstridsgrupp med en eller flera reguljära bataljoner och ett par hemvärnsbataljoner att nyttja istället för att enbart ha sina manöverbataljoner och tvingas samverka via högra stab för koordinering med lokala HV-förband istället för att ha dessa direkt gripbara via DuC.

Gällande kaderförbanden så stämmer ju det du skriver i nuläget, jag refererade till hur det sett ut tidigare. Men det skulle nog inte vara en dum idé att ha "pappersförband" som redan är organiserade och sedan fylls på med kompanier ur HV i händelse av en eskalering och som då får utgöra korsett till de GMU soldater som den vilande värnplikten kommer producera i händelse av krigshot (vilket kan förväntas ta flera månader att få på krigsfot).
Senast redigerad av Praetori 2014-04-28 kl. 21:19.
Citera
2014-04-28, 22:01
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewtbqfh
Ett insatsexempel:
a) Hv förband: HKV (INS) > INSS > MRM > LG > 23.hvbat
b) Reguljärt förband: HKV (INS) > INSS > ATS TOC > 15.MPkomp

Stridsskola exempel:
Hv har egen stridsskola med egna hopkok av MSS reglementen.
Reguljära förbanden har MSS med reglementen som MSS tagit fram.

på a) får du väll ändå ta bort LG? Regementena är inte iblandade i skarpa insatser. Reguljäraförband kan också hamna under militärregioner och Hvkompanier kan hamna under brigader.

Alla markstridskrafter använder MSS reglementen men sen finns det anpassade för Hv's verksamhet för att ta ut det viktigaste eftersom allt i MSS vanliga inte berör Hv. Dom olika reguljära förbanden har också olika reglementen. Det är stor skillnad på pansarstrid och jägarstrid som exempel.

Det är inte konstigt att Hv har en egen stridssskola, som dock har väldigt nära samarbete med MSS. Här utbildas befäl men man jobbar även specifikt med Hv's utveckling mm. Det är väll inte så konstigt Hv som är halva Sveriges försvar i manskap har egen stridsskola?

Förut hade alla olika förband egna stridsskolor men dom har lagts ner i samband med att försvaret dragit ner. Nu finns dock en del kvar som LvSS, ArtSS mm.

Citat:
Hemvärnet ligger under HKV PROD RiksHv
Hemvärnet är lite föreningsliv med sitt Medbestämmande, komp-, bat-, riksstämma och Tinget.
Medans i reguljära förband är du anställd.
Inga fyskrav hos Hemvärnet, däremot fyskrav till reguljära förband.

Det stämmer att man kan engagera sig i Hv's föreningsliv, om man vill. Långt ifrån alla gör det och inte ens alla kompanier har egna föreningar. Det är en valfri möjlighet och inte så konstigt i sig. Hv förbanden är lokalt anknutna om man kan lätt träffa varandra till skillnad med ett GSS/T förband då alla är utspridda över hela landet. Att träffa ens militära kollegor är alltid trevligt. Att kunna vara med och utveckla verksamheten är också bra. Folkförankring kallas det.

Inga fyskrav i Hv, vilket jag tycker man borde införa, åtminstone i Hvinsats till att börja med. Med många har ändå god eller tillräcklig fysik ändå så det är inte något stort problem.

Citat:
Utbildningsgrupperna är även en Hv samt FrivOrg fenomen som inte har med reguljära förbanden att göra.

UtbGrp stödjer Hv samt FrivOrg med:
* Administration (hvpersonal-rullorna, HvSS kursansökningar, förbandsförfylttningar)
* Ekonomi (SGI 90%, dagersättning, instruktörsarvoden, befattningspeng, utbildningspremie)
* Utbildning (HvIntro, KFÖ, SÖF, SÖB, GU-F, Military Weekend)
* Mtrl som inte går via förrådet (ex. (beroende på utbgrp) hörselskydd (ej LG dock UGS), skyddsglasögon, P88 magasinhållare, P88 hölster, pipattrapp).
* Övrigt: Bokar skjutfält vid Hv KU alt FrivOrg vht

Hv har ju inte egna regementen som jobbar med sina förband så då är det väll bra att man har utbildningsgrupper som specifikt jobbar med Hv och blir bra på det. Utbgrupperna tillhör ju internt regementena i vilket fall som helst. Dock ofta som detachments i andra städer. AJB är detachment till I 19 och motsvarar en utbildningsgrupp fast med mer personal eftersom dom har mycket anställda soldater, vilket kräver mer aktiva officerare för utb och administration.

Vad är det som skiljer sig åt som är dåligt? Måste hela FM se exakt likadan ut?
Citera
2014-04-28, 22:16
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Du missförstod nog vad jag menade. HV-förbanden är inte omoderna i sig. Däremot är indelningen i reguljära förband och Hemvärn en gammal kvarleva från en svunnen tid.
Jag är av den bestämda åsikten att man försvårar utbildning och ledning genom att ha separata organisationer för HV och reguljära förband.
Linjeförband och Hemvärnsförband har inte ens samma TOEM i dagsläget och går allt åt skogen så kommer du kunna hamna i situationer där reguljära manöverbataljoner eller stridsgrupper kommer att uppträda i samma områden som HV-förband fast de lyder under helt olika staber.
Då Sverige hade ett insatsförsvar var detta inte något större problem då du hade Milochefer med organiserade staber som var beredda att leda operationer inom sina respektive militärområden samt HV-förband som var knutna till specifika objekt som "kanonmat" med huvuduppgift att köpa tid för mobilisering av den reguljära värnpliktsarmén. I dagsläget utgör dock hemvärnet en betydande del av Sveriges militära förmåga på landbacken och staberna med förmågan att organisera och hantera samverkan på det gamla sättet finns inte (samt att uppgifterna i all väsentlighet förändrats).

Om säcken knöts ihop betydligt närmare fältförbanden både utbildningsmässigt och ledningsmässigt så skulle en militär befälhavare kunna ha en brigadstridsgrupp med en eller flera reguljära bataljoner och ett par hemvärnsbataljoner att nyttja istället för att enbart ha sina manöverbataljoner och tvingas samverka via högra stab för koordinering med lokala HV-förband istället för att ha dessa direkt gripbara via DuC.

Det du skriver är precis det som sker. Reguljära förband som är i ett MR kommer mest troligt underställas militärregionen. Jag vet att det här övas och det finns en anledning till att MR har befattningar för artilleriofficer, luftvärnsofficer mm. Större delen av landet saknar artilleri eller luftvärn men ifall Art eller Lv är i området kan dom underställs MR. Enskilda reguljära förband i MR kommer alltså underställas MR. Om även brigadstab underställs MR vet jag inte men det är inte omöjligt att även så kommer ske.

Sen så är det inget som hindrar olika förband att samverka med varandra, allting går inte genom högre stab. Sen så har ju dom olika staberna samma högre stab (INS). Hv kommer ha tillgång till samma ledningssystem (SWECCIS) som dom reguljära förbanden och kommer enkelt kunna ha samband, om inte vanligt tal/data över VHF och HF duger. Vi har så förband i Sverige idag så det kräver inte många meddelanden neråt för att informera att "nu är två mekaniseradebataljoner på väg in i ett område och beräknas passera vid 19:00".

Jag håller med om att det måste övas med mellan reguljära förband och Hv. Både för staber och för soldaterna. Det blir också mer och mer övningar tillsammans. Problemet senaste åren har dock varit ekonomin. Såna här övningar tenderar att bli större, ibland mycket större och då alltså dyrare än om förbanden övar enskilt. Pengar för detta har saknats och därför inte blivit av. Det finns dock bra exempel från JC13 då två Hvbataljoner mötte markstridsförband från bland annat P 4. Mer sånt i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Gällande kaderförbanden så stämmer ju det du skriver i nuläget, jag refererade till hur det sett ut tidigare. Men det skulle nog inte vara en dum idé att ha "pappersförband" som redan är organiserade och sedan fylls på med kompanier ur HV i händelse av en eskalering och som då får utgöra korsett till de GMU soldater som den vilande värnplikten kommer producera i händelse av krigshot (vilket kan förväntas ta flera månader att få på krigsfot).

Jag håller inte med att man plötsligt ska göra om Hvförband vid eskalering till helt något annat. Jag tror absolut inte på idén att splittra något när vi som mest behöver hålla ihop.
Senast redigerad av REALIN 2014-04-28 kl. 22:18.
Citera
2014-04-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Har du själv varit med i HV?

Jag var med en kort tid men avrustade ganska snabbt just pga. av den låga nivån. Trashtalkadet av Hemvärnet som är standard i resten av FM visade sig stämma.

Folk lallade runt utan kroppsskydd och tog av sig hjälmen så fort som möjligt. Har inte heller varit med om så mycket gnäll, allt ifrån att hjälmen är obekväm till att de inte får ut vapenlampa. Mängder av möpar som gjorde lumpen för 15 år sig och tror sig veta allt om dagens försvarsmakt, trots att de inte har någon som helst koll. Mycket felaktiga påståenden, anekdoter och prat om hur Hemvärnet är så otroligt viktigt för försvaret mot "ryssen".
Citera
2014-04-29, 00:38
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Jag var med en kort tid men avrustade ganska snabbt just pga. av den låga nivån. Trashtalkadet av Hemvärnet som är standard i resten av FM visade sig stämma.

Det är inte "standard", varken utbildningsnivån eller trashtalkandet.

Citat:
Folk lallade runt utan kroppsskydd och tog av sig hjälmen så fort som möjligt. Har inte heller varit med om så mycket gnäll, allt ifrån att hjälmen är obekväm till att de inte får ut vapenlampa. Mängder av möpar som gjorde lumpen för 15 år sig och tror sig veta allt om dagens försvarsmakt, trots att de inte har någon som helst koll.

Att inte bära kroppsskydd är ju verkligen det största man kan störa sig på. Flera förband i FM som inte alltid använder det.

Citat:
Mycket felaktiga påståenden, anekdoter och prat om hur Hemvärnet är så otroligt viktigt för försvaret mot "ryssen".

Med tanke på att Hv är halva dagens försvar så är Hv ganska viktigt. För sånt där sker ju inte heller hos dom anställda. Varför skriver du "ryssen"? Ser du något annat land som ett potentiellt hot?

Prata skit om andra är aldrig bra och produktivt. Är du GSS/T nu eller eftersom Hv inte dög åt dig?

Det finns bra och det finns dåliga Hv förband lika som att det finns bra och dåliga reguljära förband. Om du undrar vilka dom dåliga reguljära förbanden är kan vi börja med dom som inte finns (både organisatoriskt och personalmässigt). Du kan väll inte anse sig veta hur hela Hv är för att du har varit med ett kort tag i ett kompani någonstans i landets 40 Hvbataljoner, 150 kompanier?
Senast redigerad av REALIN 2014-04-29 kl. 00:42.
Citera
2014-04-29, 08:42
Medlem
Citat:
Det är inte "standard", varken utbildningsnivån eller trashtalkandet.

Att inte bära kroppsskydd är ju verkligen det största man kan störa sig på. Flera förband i FM som inte alltid använder det.

Med tanke på att Hv är halva dagens försvar så är Hv ganska viktigt. För sånt där sker ju inte heller hos dom anställda. Varför skriver du "ryssen"? Ser du något annat land som ett potentiellt hot?

Prata skit om andra är aldrig bra och produktivt. Är du GSS/T nu eller eftersom Hv inte dög åt dig?

Det finns bra och det finns dåliga Hv förband lika som att det finns bra och dåliga reguljära förband. Om du undrar vilka dom dåliga reguljära förbanden är kan vi börja med dom som inte finns (både organisatoriskt och personalmässigt). Du kan väll inte anse sig veta hur hela Hv är för att du har varit med ett kort tag i ett kompani någonstans i landets 40 Hvbataljoner, 150 kompanier?

Min erfarenhet från flera olika delar av FM är att HV inte precis står högt i kurs..

Att ett infanteriförband inte använder tilldelat skydd säger väl en hel del av ambitionsnivån? Det handlar inte precis om ett jägarförband. Jag har även varit med om att folk under tillämpad övning lagt ifrån sig sin stridsutrustning och upprättar förläggning i slät 90. Känns ju seriöst.
Citera
2014-04-29, 08:50
Medlem
Citat:
Vad är det som skiljer sig åt som är dåligt? Måste hela FM se exakt likadan ut?

Du frågade Praetori "Hur menar du att Hv inte ligger under samma organisation?"

Jag gav några exempel - utan djupdykning i källor / från mitt senila minne / med viss felmarginal - på skillnader varför Hv inte ligger under samma organisation som dom reguljära förbanden.
Citera
2014-04-29, 09:07
Medlem
Citat:
Hv kommer ha tillgång till samma ledningssystem (SWECCIS) som dom reguljära förbanden och kommer enkelt kunna ha samband, om inte vanligt tal/data över VHF och HF duger.

Du skriver väldigt läsvärda inlägg.

Det citerade blev jag extra nyfiken på, med tanke på bristen av specifik hårdvara samt åtkomsten till systemet hos Hv-förbanden
Citera
2014-04-29, 10:59
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Min erfarenhet från flera olika delar av FM är att HV inte precis står högt i kurs..

Att ett infanteriförband inte använder tilldelat skydd säger väl en hel del av ambitionsnivån? Det handlar inte precis om ett jägarförband. Jag har även varit med om att folk under tillämpad övning lagt ifrån sig sin stridsutrustning och upprättar förläggning i slät 90. Känns ju seriöst.

Många är skeptiska till kroppsskydd 90's skydd år 2014. Det är gammalt och när det togs fram så verkade det endast mot 50% av 1,1 gram's splitter, rätta mig o jag har fel. Men visst ska man använda tilldelad utrustning, speciellt skydds och ballistisk. Hv är dock inte rent infanteri utan en blandning av flera vilket verkar sakna benämning. Bland annat därför Hv har egen striddsskola och vissa reglementen. Hv är blandning av infanteri och säk (flygbassäk & bassäk).

I vissa fall kan man även under tillämpad övning lägga ifrån sig stridsutrustning. Allt beror på vilken stridsberedskap som råder men jag antar du känner till det och att dom inte skulle ta ifrån sig.

Det säger mer om andra delar av FM om dom pratar skit och nedvärderar Hv än om Hv. Jag värdesätter inte heller andra soldater/officerare som pratar skit om sina kollegor särskilt högt. Vi ska alla samarbeta och jobba tillsammans för att försvara Sverige och då hjälper det inte att förstöra för andra förband. Lite på skoj är en sak men att göra det seriöst är inte bra.

Citat:
Du skriver väldigt läsvärda inlägg.

Det citerade blev jag extra nyfiken på, med tanke på bristen av specifik hårdvara samt åtkomsten till systemet hos Hv-förbanden

Jag har inte själv sett systemet än och vet inte hur det fungerar utöver lite vad jag läst men som det framgår på wikipedia finns det redan i delar av FM och levereras eftersom till fler och fler förband, snart även Hv. Hv nog kommer främst få det på batnivå men kanske även kompnivå, iaf till vissa kompanier.

När det väl är levererat kommer det bli ett lyft för ledningen att hela FM har samma ledningssystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in