Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
14-04-27, 22:46
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Kvinnor är förtryckta och det är ett fakta. Bor du i en håla under jorden? Vad gör du om dagarna? Pillar dig i naveln? Du får göra vad du vill men snälla. Kom inte och säg att det inte finns några orättvisor när det finns ohyggligt mycket av dem. Kom inte och tro att du har något att säga om kvinnornas roll i samhället om du uppenbarligen inte vet vad som pågår. Du kan skriva dagbok eller prata med din mor istället. Ni är bara ivägen.
Varför förväntar du dig att andra utan vidare ska ställa upp på din verklighetsbeskrivning när det är något du själv och andra feminister konstruerat, snarare än något som kan upptäckas av vem som helst som studerar verkligheten.

Att kvinnor är förtryckta är långt ifrån fakta. Fakta är snarare att män och kvinnor åtnjuter nästan precis samma rättigheter. Sen finns det statistik på hur kvinnor och mäns öden skiljer från varandra - exempelvis tjänar kvinnor överlag mindre pengar, samtidigt som män i högre grad är arbetslösa och hemlösa.

Detta är fakta, vad man väljer att dra för slutsatser av det är de flesta fall dock inte fakta.
Citera
14-04-27, 22:47
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sealo
Att det är ironiskt i den bemärkelsen att det kön som anses ha mest priviligerier i världen, som har en hudtyp som anses vara skönhet och makt, skriver på ett sätt som får dem att låta så kränkta och orättvist behandlade. Självklart kan även en vit man bli orättvist behandlad men får en vit man hat mot sig så är det just hat och inget strukturellt hat. Inget hat är mer ok än det andra men det är inte en utsatt folkgrupp. Förstår du hur jag menar?

Jag vet att det väller in muslimer och alla möjliga typer från Mellanöstern, jag stödjer det säkerligen lika lite som du gör. Och svar nej, jag röstar inte på 7-klövern. Somsagt så är jag en person som vill ha en jämställd värld, där passar OFTAST inte människor från Mellanöstern in då de har en usel kvinnosyn från sitt hemland som de tar med sig hit

Och på svar på ditt tillägg, du har inte sett det, okej. Jo för att kvinnorna är den förtryckta gruppen i samhället, därför riktar sig de mesta frågorna ditåt för att förbättra där. Men du ser inte den poängen?

Men istället för att gå efter vad som anses. Kan du väl lyssna på männen.
Ställ frågan, har du makt? Nej det har jag inte. Arbetslös i fas 3. Vad har jag för makt? Du har troligen mer makt än mig i dagsläget. Eller har jag fel? Vi är 19 män och en kvinna på det ställe jag är på, i egenskap av fas 3.. Lågutbildade män som utfört fysiskt arbete men ersätts av maskiner är väl den mest utsatta gruppen idag?

All denna frustration från antifeminister kommer ju troligen ifrån att vi inte har någon makt överhuvudtaget. Och när du säger att jag har makt blir jag lite arg. Konstigt?. Vilken jävla makt har jag? Och jag har fan hjälpt till att lyfta fram kvinnofrågor under min livstid, sen när männen halkar efter, då är vi vita kränkta män. Jävla f.. nä lugn nu.. andas... sköt om dig

Blåögda bortskämda brudar är mer relevant idag än vita kränkta män..

Nu kanske du inte är kvinna, men antagligen en man med makt då.. bra för dig..
Citera
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män. Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva? Varför är ni så emot att man kämpar för att könen ska ha lika rättigheter? Var god kom med andra exempel än det jag just nämnde, det är jävligt utnött och håller inte.
Jag ser olikheterna i samhället: en tjej kan välja och vraka mellan män. En man har mycket tur om han får en dejt varannan år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Kan säga att min uppskattning för feminismen slaknade ytterligare något av den här tråden. Inte för att den var så värst styv innan...

Vad synd. Ska gråta hela kvällen
Citera
14-04-27, 22:48
Medlem
Citat:
Jag har kommit med FLERA saker som ni väljer att inte kommentera. Att ni inte förstår är erat problem. Ni kan söka på google om ni inte ser samhällets orättvisor. Ärligt, det är så enkelt. Annars har jag gjort ett antal inlägg här. Ni kan kolla under flera inlägg av grumgrum eller bara gå igenom. Kom med något annat. Kvinnor är förtryckte fortfarande, och ni vet det och jag förstår inte varför ni gör allt i er makt för att försöka motbevisa det och skylla på att jag inte har något att komma med för jag har något att komma med det och jag har kommit med det ett antal gånger men det är nog nu. Leta upp det själva.

Vi försöker igen då.

Vilka orättvisor lider kvinnor utav?

1. Lägre lön för samma arbete? Nej, mellan 1-4% Oförklarad löneskillnad visar undersökningar på och observera då att Oförklarad inte innebär diskriminering.

2. Mer utsatta för våld? Nej män är mycket mer utsatta för våld.

3. Mer utsatta för relationsvåld? Mja, till viss del. Förekomsten är hyfsat jämt fördelad mellan könen
men kvinnor får oftare än män utstå grövre våld.

4.???

5.???

Nu menar jag inte att män är förtryckta men inom exempelvis dessa områden är män mest utsatta.

1. Dödsfall inom arbetet, för varje kvinna som dör i arbetet dör 20 män

2. 70% av självmord begås av män.

3. Män är långt mer utsatta för grovt våld, grov misshandel.

4. I nio av tio vårdnadstvister får modern vårdnaden om barnet.

Hur många feminister har du hört kämpa för att sänka dödligheten för män i arbetet, eller via självmord?

Hur många feminister dömer ut våld mot män, som trots allt är mest utsatta?

Hur många feminister kämpar för fäders rätt till sina barn?
Citera
14-04-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondSolo
Det är precis det jag gör och mera än så kan du nog inte greppa utan, att det flippar rejält i pallen på dig.

Vart är argumentet?
Citera
14-04-27, 22:50
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Lugn. Jag citerade honom faktiskt. Han nämnde att kvinnor har det mycket bättre för allt de behöver göra är att bry sig om utseendet.

Jag vet att vad du citerade honom om. Men det gör inte mitt svar på ditt uttalande mindre korrekt.
Läste du? Jag vet vad du skrev till mig förut och hälften är baserat på det..
Citera
14-04-27, 22:50
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vi försöker igen då.

Vilka orättvisor lider kvinnor utav?

1. Lägre lön för samma arbete? Nej, mellan 1-4% Oförklarad löneskillnad visar undersökningar på och observera då att Oförklarad inte innebär diskriminering.

2. Mer utsatta för våld? Nej män är mycket mer utsatta för våld.

3. Mer utsatta för relationsvåld? Mja, till viss del. Förekomsten är hyfsat jämt fördelad mellan könen
men kvinnor får oftare än män utstå grövre våld.

4.???

5.???

Nu menar jag inte att män är förtryckta men inom exempelvis dessa områden är män mest utsatta.

1. Dödsfall inom arbetet, för varje kvinna som dör i arbetet dör 20 män

2. 70% av självmord begås av män.

3. Män är långt mer utsatta för grovt våld, grov misshandel.

4. I nio av tio vårdnadstvister får modern vårdnaden om barnet.

Hur många feminister har du hört kämpa för att sänka dödligheten för män i arbetet, eller via självmord?

Hur många feminister dömer ut våld mot män, som trots allt är mest utsatta?

Hur många feminister kämpar för fäders rätt till sina barn?
MÄN. Det är män som utsätter män för våld. Män våldtar kvinnor. Män står för nästan allt våld och det platsar inte i ett argument mot feminism.
Citera
14-04-27, 22:51
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Förlåt men jag orkar verkligen inte diskutera dethär med såna som du. Alla här känns så löjligt jävla nonchalanta. Jag gillar inte feminism för fler män blir oskyldigt dömda för våldtäkt. Jag gillar inte feminism för kvinnor är egoistiska svin som gnäller. Jag gillar inte feminism för män presterar bättre på yrkesmässigt och förtjänar högre lön. Jag gillar inte feminism för kvinnor är inte förtryckta, de spelar bara för de är lata och vill ha allt serverat.

sånna som jag?

ska man gilla att fler blir oskyldigt dömda?

om man tycker feminister gnäller, hur är det samma sak som att tycka att kvinnor gnäller?

Citat:
Feminism behövs och det är ett faktum. Feminism står för jämställdhet. Jag står för jämställdhet. Jag står inte för att kvinnan ska bli en slags övermänniska, även om det på sätt och vis skulle vara välförtjänt med tanke på hur länge kvinnan varit förtryckt. Jag står för jämställdhet för att kvinnor blir sexualiserade, jag tänker inte förklara det igen för att ni inte är medvetna om det. Läs på er. Kolla er omkring. Förstå att det händer, hela tiden. Jag står för jämställdhet för att kvinnan ständigt blir dömd för sitt utseende, mer än för sina prestationer. Ja, män blir också dömda efter sitt utseende men inte i samma grad. Det är därför man ofta ser fula gubbar med snygga kvinnor och ytterst sällan tvärtom, men det borde ni väl klura ut själva om ni har vett nog att ge er in i en feministkonversation. Jag står för feminism för att män ses som bättre och mer värdefulla rent allmänt. För att männen alltid står i centrum i sociala sammanhang. Att mannen har rätt att ta för sig mer, att det faller naturligt. Att männen har självförtroendet att ta för sig medan det ska ligga i kvinnans natur att vara mer tyst och återhållsam. Nej, alla män gapar och beter sig inte som grisar. Nej, alla kvinnor är inte tysta och återhållsamma MEN det är så det ofta ser ut. I klassrum, på fester, lite varstans. Att ni inte märker av detta kan bero på att ni är alltför upptagna med att hojta och ta plats. Jag vet faktiskt inte. Jag är bara trött på det. Jag är trött på att ni inte märker det. Jag är trött på att ni tror att man lägger skulden på er när man helt enkelt påpekar ett problem för att göra folk medvetna, för att kunna förändra. Jag är jävligt trött på att jag ens behöver skriva en såhär lång text om saker som alla vet.

Är det? varför då?

Att du ens tänker/tycker att det skulle vara välförtjänt som något slags retroaktivt plåster på såren och en manlig arvsskuld tyder på att du inte är för jämställdhet.

män blir också sexualiserade

så du kommer med ett påstående om problem, men vi ska själva söka upp dessa problem? varför?

Dom fula gubbarna har oftast status, att du ens använder "fula gubbar" betyder att du sexualiserar män

Män ses inte som mer värdefulla, snarare offringsbara, vilka har skickats i krig? vilka dör "in a blaze of glory" på film?

har män mer "rätt" att ta för sig? enligt vem? Kanske det faller naturligt för att det är mer naturligt? vem hindrar kvinnor från att ta för sig? vad fan menas med "ta för sig" i sociala sammanhang? vem tvingar kvinnor att vara mer timida/återhållsamma? hur ska feminism fixa detta problemet?

kanske vi är för upptagna med att hojta och ta plats? kanske vi bara är mer spralliga? varför inte hojta tillbaka?

Hur/varför är det ett problem? kanske det är biologiskt? hur ska feminism fixa detta?
Citera
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sealo
Vad synd. Ska gråta hela kvällen

Intressant. Berätta gärna mer.
Citera
Medlem
Citat:
MÄN. Det är män som utsätter män för våld. Män våldtar kvinnor. Män står för nästan allt våld och det platsar inte i ett argument mot feminism.

Vad spelar det för roll? Om din far, bror eller son blir ihjälslagen av en man får han skylla sig själv då?
Citera
14-04-27, 22:53
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Intressant. Berätta gärna mer.
Håller med. Känns otroligt tungt att inte ha ditt stöd. Blev lite tomt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in