Citat:
Ursprungligen postat av
grumgrum
Förlåt men jag orkar verkligen inte diskutera dethär med såna som du. Alla här känns så löjligt jävla nonchalanta. Jag gillar inte feminism för fler män blir oskyldigt dömda för våldtäkt. Jag gillar inte feminism för kvinnor är egoistiska svin som gnäller. Jag gillar inte feminism för män presterar bättre på yrkesmässigt och förtjänar högre lön. Jag gillar inte feminism för kvinnor är inte förtryckta, de spelar bara för de är lata och vill ha allt serverat.
sånna som jag?
ska man gilla att fler blir oskyldigt dömda?
om man tycker feminister gnäller, hur är det samma sak som att tycka att kvinnor gnäller?
Citat:
Feminism behövs och det är ett faktum. Feminism står för jämställdhet. Jag står för jämställdhet. Jag står inte för att kvinnan ska bli en slags övermänniska, även om det på sätt och vis skulle vara välförtjänt med tanke på hur länge kvinnan varit förtryckt. Jag står för jämställdhet för att kvinnor blir sexualiserade, jag tänker inte förklara det igen för att ni inte är medvetna om det. Läs på er. Kolla er omkring. Förstå att det händer, hela tiden. Jag står för jämställdhet för att kvinnan ständigt blir dömd för sitt utseende, mer än för sina prestationer. Ja, män blir också dömda efter sitt utseende men inte i samma grad. Det är därför man ofta ser fula gubbar med snygga kvinnor och ytterst sällan tvärtom, men det borde ni väl klura ut själva om ni har vett nog att ge er in i en feministkonversation. Jag står för feminism för att män ses som bättre och mer värdefulla rent allmänt. För att männen alltid står i centrum i sociala sammanhang. Att mannen har rätt att ta för sig mer, att det faller naturligt. Att männen har självförtroendet att ta för sig medan det ska ligga i kvinnans natur att vara mer tyst och återhållsam. Nej, alla män gapar och beter sig inte som grisar. Nej, alla kvinnor är inte tysta och återhållsamma MEN det är så det ofta ser ut. I klassrum, på fester, lite varstans. Att ni inte märker av detta kan bero på att ni är alltför upptagna med att hojta och ta plats. Jag vet faktiskt inte. Jag är bara trött på det. Jag är trött på att ni inte märker det. Jag är trött på att ni tror att man lägger skulden på er när man helt enkelt påpekar ett problem för att göra folk medvetna, för att kunna förändra. Jag är jävligt trött på att jag ens behöver skriva en såhär lång text om saker som alla vet.
Är det? varför då?
Att du ens tänker/tycker att det skulle vara välförtjänt som något slags retroaktivt plåster på såren och en manlig arvsskuld tyder på att du inte är för jämställdhet.
män blir också sexualiserade
så du kommer med ett påstående om problem, men vi ska själva söka upp dessa problem? varför?
Dom fula gubbarna har oftast status, att du ens använder "fula gubbar" betyder att du sexualiserar män
Män ses inte som mer värdefulla, snarare offringsbara, vilka har skickats i krig? vilka dör "in a blaze of glory" på film?
har män mer "rätt" att ta för sig? enligt vem? Kanske det faller naturligt för att det
är mer naturligt? vem hindrar kvinnor från att ta för sig? vad fan menas med "ta för sig" i sociala sammanhang? vem tvingar kvinnor att vara mer timida/återhållsamma? hur ska feminism fixa detta problemet?
kanske vi är för upptagna med att hojta och ta plats? kanske vi bara är mer spralliga? varför inte hojta tillbaka?
Hur/varför är det ett problem? kanske det är biologiskt? hur ska feminism fixa detta?